Krize civilizace?

23. 08. 2010 | 22:18
Přečteno 5544 krát
Když se dnes člověk podívá na nějakou mediální stránku či obrazovku, vypoulí na něj své bludné apokalyptické oko úvaha o krizi: společenské, kulturní, ekonomické, imunitní či manželské. Někdy si říkám, noviny přece z principu senzacechtivosti přehánějí, nesmíme je brát tak vážně a také se nesmíme poddávat pocitu stárnoucího pračlověka, který už v době kamenné tvrdil, že za jeho mládí bylo všechno lepší a teď v neolitu se svět řítí do zkázy. Co tak asi říkali lidé na sklonku smrtelně ohroženého Říma, kdy to opravdu vypadalo jako konec světa?

Nepochybně se dnes vytratila víra v pokrok a média už nezápasí za lepší příští! To je ovšem jistě dobře, vždyť budoucnost se dopředu nalinkovat nedá a budovatelé? Ti ničili přítomnost. Proč ale ty věčné jeremiády? Není to také tím, že společnost (statisticky) zestárla a starší člověk místo pocitu, že to zpackala jeho generace, má dojem, že ta mladá ničemu nerozumí, všechno dělá špatně a už si neporadí? Konec. Anebo se opravdu stalo něco zásadního, co svědčí o úpadku naší civilizace?

Není pochyb, že náš svět naštěstí už nežije v zajetí žádného monstrózního kolektivistického bludu. Totalitární krvavé ideologie, jaké ohrožovaly lidstvo ve století minulém byly poraženy – nikdo už nevěří ani na vyvolenou rasu ani na předvoj dělnické třídy, ba i duch národního kolektivismu se kamsi vytratil. Svět naší civilizace se zmenšil, je takový malý, bez velkých cílů a aspirací. Chce sloužit a ochraňovat nikoli společnost, ale jedince a proto hlásá nesporné hodnoty na jeho obranu (někdy i ctnosti), jež bloudí samostatně jako molekuly těkavých plynů ve společném prostoru. A ty nás trochu matou, neumíme je totiž vtěsnat do jednoduchého, hierarchického a konzistentního pohledu na svět. To ony dnes v kontrastu s krvavou minulostí mají chránit – božskou nebo přinejmenším důstojnou hodnotu každého individuálního člověka. Jen pro něj jezdí vlaky, pro něj se staví dálnice a nemocnice, pro něj exisuje stát a jenom on má práva. Někteří by chtěli, aby se před ním skláněl i sám Bůh, a proto pochybují, že by Nejvyšší mohl snad soudit nebo nedej Bože, že by mohlo existovat peklo.

Tolerance, svoboda, rovnost, důstojnost, právo na vzdělání (nebo alespoň na diplom), sociální pomoc, ochrana zdraví, bezpečnosti, přírody a další práva, práva, která se snad množí dělením až po ty bizarní – práva ezoterických menšin, uprchlíků a dětí. Vyčerpávající seznam by byl nepochybně velmi dlouhý. A všechny tyhle nesporné hodnoty jsou vyzývány jako hodnoty Absolutní, bez relativizující míry ekonomických možností a společného civilizačního kontextu.

A nedaří se nám špatně, leč přece jen, navzdory blahobytu, méně dřiny a více zábavy, lepší stravě a lékařské péči, navzdory osobní svobodě a individuálním právům, všichni tak nějak volně s onou „nesnesitelnou lehkostí bytí“ těkáme v tolerantním nálevu společnosti, která vlastně ani neexistuje, a nemůžeme dost dobře navázat smysluplný a stálý vztah s ostatními lidmi, ba ani s osobou opačného pohlaví, což vzhledem k dané sexuální přitažlivosti druhu, by přece neměl být takový problém. Jenže on to problém je! Většina mladých žije sama, buď s rozvedenou matkou (mamá hotel) anebo střídá partnery v bezdětných vztazích. Matek samoživitelek rovněž valem přibývá a psychologové si lámou hlavu, jak obnovit trvalé manželství s dětmi. Marně.

A tady možná vidíme první příznak civilizačního krachu. Neschopnost egoistického ega se omezit a neschopnost společnosti a státu tvrdě vyžadovat společně sdílené normy a povinnosti. Zdá se, jako by se s likvidací zločinného kolektivismu zrodil nový suverénní, avšak bezmocně osamělý, singularis, který pomalu a nenápadně likviduje budoucí společnost – nemá děti.

Každý se neviditelně stává bezdomovcem.

Pro časopis Týždeň

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jack napsal(a):

Práva dětí jsou práva bizarní? Nehtěl byhc být Váš potomek.
23. 08. 2010 | 22:26

Carlos V. napsal(a):

Zdanlive reseni je nasmerovani podstatne casti platby socialniho pojisteni na duchod rodicu.

I kdyz ... je to prave takove socialni inzenyrstvi, ktere spolecnost zavadi do pekel.

Skutecnym resenim je spise radikalni snizovani duchodu. A vysvetlit lidem, ze
:
- maji setrit
- maji mit deti
- a tz deti maji radnevychovavat, hezky ve sporadane rodine. Pak jim ty deti rady pomohou ve stari.
23. 08. 2010 | 22:39

David napsal(a):

Krize civilizace je už tady !!!

Jen je třeba lépe otevřít oči.

Všimněte si, kde všude se lže, podvádí a krade.

To nemůže už dlouho vydržet.

Nikdy jsem nebyl větší pesimista než nyní.

Například to co předvádí naše vládní koalice je přímo cestou do pekel.

Asi to bude chtít zase nějakou revoluci.
23. 08. 2010 | 22:50

pišta napsal(a):

a) Pro pana Tomského jsou bizarní lidská práva sama o sobě.
b)"Většina mladých žije sama, buď s rozvedenou matkou (mamá hotel) anebo střídá partnery v bezdětných vztazích."
Velmi jsem si oblíbil Tomského paušalizující tvrzení tohoto typu. Přesně tak se člověk stává oním starým pračlověkem, o kterém se zmiňuje na začátku. Tím, že plácne nějakou stokrát odrhovanou frázi v domnění, že sděluje hlubokou pravdu. Jen by mě zajímalo, z jakých statistik autor vychází, tj. jak přišel k oné většině mladých. Možná většina mladých z rozvedených rodin žije s rozvedenou matkou...
23. 08. 2010 | 22:51

mb napsal(a):

pane Jochu proč pišete pod pseudonymem Tomsky ? ( :-)
23. 08. 2010 | 23:12

Vico napsal(a):

Nechápu smysl článku. Singularis, single, společnost bez dětí...

A co děti, mají si kde hrát? už před dvaceti lety nás strašil Katapult.Zkázou civilizace je malá porodnost. Zkázou civilizace je populační exploze.

Obrazem zmaru je asi obojí.

Současný technologický pokrok potřebuje stále méně lidí k sofistikované výrobě. Pro ty průměrné s průměrným IQ už není pomalu práce. Jejich význam tkví v jejich konzumenství.

Dítě má z ryze spotřebitelské logiky význam jen jako potenciální kupec panenky Barbie.

Je to smutné, ale smysl mít dítě v autorově podání je opravdu v tom o čem je ta primitivní píseň Katapultu. A co děti? Koupil jsi ji Barbie a Kena, aby si měli s čím hrát?
23. 08. 2010 | 23:21

mb napsal(a):

hezký vico ... přečtete si jachymovu sestru ... jeníčka a mařenku vytlačila ta kurva barbie a zkurvení dinosauři ... za to me stejskal asi smaže ale je to volna citace ( :-)
23. 08. 2010 | 23:25

Vico napsal(a):

mb : Vy jste asi odhalil mou identitu. Jsem opravdu velmi hezký...
23. 08. 2010 | 23:56

arnazach napsal(a):

Fjodor Michailovič by to neřekl lépe. To o tom peklu, to jsem se fakt polekal!
24. 08. 2010 | 00:08

Severus napsal(a):

Uknouraní Češi si rádi lebedí ve žvanění o rúzných krizích a predikování všech druhů zkázy.Hlavně pokud realný život odporuje jejich ideologickému vidění světa. Zvláště inernetové tlachání dává různým kverulantům,škarohlídům, frustrátům a nespokojencům všeho druhu široký prostor k ukojení nespokojenosti, zhusta v osobním životě.
24. 08. 2010 | 00:57

slávek miloslav abrahám napsal(a):

oceňuji vše články p. Tomský a oceňuji taky tu veselou čeládku diskutérů, kteří když mají o čem, tak nejspíše ještě před vlastním probuzením ...
24. 08. 2010 | 06:45

Ládik!!! napsal(a):

Nutí-li stát jednotlivce ke směně, kterou by jinak neuskutečnili, pak minimálně jeden z nich tratí.... třeba je to stát... a pak se tomu říká krize.
24. 08. 2010 | 06:55

Terry napsal(a):

"Neschopnost egoistického ega se omezit a neschopnost společnosti a státu tvrdě vyžadovat společně sdílené normy a povinnosti."

A hlavně neschopnost toho systému, který si i u nás říká "demokracie" (ale ke skutečné má hlavně u nás sakra daleko) ochraňovat své základní atributy, ochraňovat historické kulturní a sociální atributy, vztah občan-stát, kultivovat občany respektovanými vzory slušnosti, morálky, čestnosti (my současně a už dlouho žádné nemáme, nebo alespoň ne viditelné).

Výsledkem tohoto je opravdu cesta této společnosti do p.... pekel.

Nemá právo (ani důvod) přežít....
24. 08. 2010 | 07:10

jozka napsal(a):

ad nikdo už nevěří ani na vyvolenou rasu

Minimalne o jedny bych vedel ;-)
24. 08. 2010 | 07:11

Ládik!!! napsal(a):

Terry -
1 pád = čest, 2. pád = cti. Jinak OK.
24. 08. 2010 | 07:13

Tencokida Hnuj napsal(a):

Největším rozporem moderních civilizací je zadlužování společnosti singulárům.
A protože se tak navíc děje prostřednictvím líné, nevychované a úplatné byrokracie, závislé na singulárních klientsko - patronských vztazích, výsledkem je pak singularizovaná společnost ze všech společností ta nejsingularizovatější.

Já bych neváhal tento systém nazývat singularismem. :))

V tomto kontextu zdá se mi býti Tomského blog poněkud povrchní a okrajový, neb zmiňuje jako viníky neutěšeného stavu ty singuláry, kteří v singularismu žijí, ne ty, kteří žijí singularismem a ze singularismu.

Ale jak známo - co hlava, to názor. Čím větší hlava, tím...

Proto očekávám, že nějaký hydrocephallus můj pohled na věc poopraví.
24. 08. 2010 | 07:14

jarpor napsal(a):

Příjemné čtení, pane Tomský, inspirující k přemýšlení... a není nic zvláštního, že někteří nechápou...

"A nedaří se nám špatně, leč přece jen, navzdory blahobytu, méně dřiny .... "
Svatá pravda. Dříve se říkalo : "Dobré bydlo pálí" a "Neví co by z rozežranosti dělal".

Není nepřítel, (blízko, viditelný... ) nebudujeme lepší zítřky, není hegemon dělnická třída, která otáčí kola dějin... Tak "těkáme" a mnozí neví odkud kam.

Takoví nevidí pomíjivou krásu kapky ranní rosy a že každý z nás je taky taková kapka.... vidí že kdesi, kdosi se "má líp"... a za to vidí katastrofy "za každým rohem" a v každém činu druhého... protože ten čin je dělán se záměrem - proti mě !

"Konec civilizace ?"
Já, naivka, bych to přeci jen tak neviděl...

Hezký den
24. 08. 2010 | 07:21

Realista napsal(a):

Pane Tomský, troufám si říct, že spoustu Vašich hodnot a hodnot vládní koalice jako socialista, libertarián a ateista nesdílím.
V moderní historii byla poslední populační exploze za nenáviděných komunistů za odsuzovaného Husáka - lidé byli ekonomicky motivovaní mít děti, cítili jistotu práce a jistotu bydlení. Fakt, že jsou lidé motivovaní incentivy neplatí jenom v tom nenáviděným socialismu, ale v inynějším korporativně-neoliberálním ráji - podívejte se, kolik investují korporace do výzkumu programů, jak si udržet nejproduktivnější zaměstnance a jak ukrást konkurenci jeho zaměstnance.
Ony ty spousty dětí mají ve státech, kde často žijí ve slumech, pod střechou z vlnitého plechu a neví, zdali bude celá rodina následující den jíst.
Jinak mě zaujala Vaše poznámka o údajné neschopnosti ega se omezit a neschopnosti společnosti tvrdě vyžadovat "společně sdílené normy a povinnosti". Předně, pokud běžný občan vyhodnotí, že "vládnoucí elita" nemá zájem na jeho na jeho prospěchu, primárním hájení jeho zájmu, těžko od něj můžete očekávat nějakou morální povinnost se tím, co mu kážou řídí.
Jinak souhlasím, že žijem v době egoismu - tam ovšem především hledejte problém u Vašich kamarádů na pravici. Tato společnost je založena na slepém, nekonečném konzumu - a pokud se výrazněji omezil (jak tady někdo navrhoval), zřítí se tento systém jako domeček z karet.
24. 08. 2010 | 07:39

Silvie napsal(a):

A do záhuby nás také žene pacifismus a neochota obětovat se pro společnost - tedy značný egoismus.
Když vidím, jak vlády postupně likvidují naše elitní armádní jednotky, vstávají mi vlasy na hlavě.
A většina Čechů bohorovně konstatuje, že" nám přece nic nehrozí"!
24. 08. 2010 | 07:41

diras napsal(a):

Počínaje Malthusem bývaly úvahy o civilizačním pokroku scestné.Není divu,že člověk z civilizace vypadává,ekonomicky,intelektuálně,osobním životem.Systém rodinných domovů stále existoval a existuje.Nemyslím,že staří se domnívají o mladých.Mnoho lidí vidělo špatná,velmi špatná 80-tá léta dvacátého století přerůstat do velmi špatných devadesátých let.Nic se tam neřešilo,odváděla se pozornost jinam,krize hodnot a norem se prohlubovala. Copak jsme si nevšimli,že z tvůrců 80-let nebyl nikdo adresně potrestán,nikdo vyřazen z chodu ?Copak lidé neviděli řadu příšer z padesátých let znovu zafungovat po r.1990 v plném lesku.Dokonce i příšer z období 1938-45.
R.1990 byl rokem začátku bezmezné tolerance ke všemu padlému na hlavu a padlému spravedlivou solidaritou lidí,obětí nacismu a padesátých let.Dovolilo se jim vracet samým nebo přes potomky ve skvostném hávu "moderních" lidí.Chyba chyboucí.Totalitní pacholci byli vzkříšeni.
24. 08. 2010 | 07:41

Petr z Tábora napsal(a):

Pěkný příspěvek pane Tomský.
Také jsem optimista a neočekávám konec civilizace.Situace jednotlivých lidí je na celém světě určitě lepší než byla před pár staletími jak materiálně tak právně.

Jen je mi líto, že Evropané většinou nechápou, že centra rozvoje a růstu produktivity práce jsou už v jiných koutech světa a my nic neděláme pro vrácení Evropy opět do čela současné civilizace. Teoreticky bychom k tomu měli ty nejlepší předpoklady, ale vítězí lenost duševní i fyzická, spoléhání na stát místo na sebe atd.Nezávidím našim vnukům.....
24. 08. 2010 | 07:48

Pozorný Čtenář napsal(a):

pan Krůta v blogu cituje:
„Pšouká každý. Pokud někdo tvrdí, že neprdí, pak lže. Je to prostě tak, že kdo žije, prdí. (Část plynu v pšouku tvoří spolknutý vzduch a část vytváření bakterie ve střevech při trávení. Tyto bakterie pokračují ve své činnosti i po smrti člověka a občas i z mrtvého unikne plyn v podobě pšouku!)
Každý člověk v průměru vyprodukuje přibližně půl litru plynu denně. To odpovídá čtrnácti pšoukům denně a platí to i pro holky! Ano, je to tak. Výmluva, že „dívky neprdí“, je prostě nesmysl. Prdí úplně stejně jako kluci, akorát že se to mnohem usilovněji snaží skrýt.
A jako kdyby to nestačilo, tak si k tomu ještě přibližně patnáctkrát za den říhneme. Ano, děvčata, opět i vy. Pouštění větrů a krkání je znamením, že naše tělo funguje správně. Lidová moudrost praví, že kdo prdí, zdraví si tvrdí, a tak by tyto tělesné projevy měly být vítané, nikoliv zatracované.“...
pane A. Tomský,pokud budete dobře prdět a pšoukat a krkat,dočkáte se vysokého věku a posunu v krizi...krize bude určitě zažehnána...chce to čas...
24. 08. 2010 | 07:50

Slvie napsal(a):

diras,

mluvíte mi z duše. Ale já mám pocit, že to nikoho nezajímá a nikomu to nevadí. Podívejte se na blog pana učitele Broma (téma bratří Mašínů) a trefí vás šlak.
Prý bylo zabití bolševika v 50. letech vraždou!
Hlavně, že "pravda a láska vítězí".

Já osobně nevěřím, že civilizace (mám na mysli tu západní) přežije. Zajde právě na tu svou toleranci, multi-kulti hovadinky a neochotu bránit svou svobodu se zbraní v ruce.
Už teď jsme vydírání pákistánskými islamisty, takže jim platíme pěkné výpalné, aby nás ještě chvilku nechali naživu.
24. 08. 2010 | 07:55

jozka napsal(a):

To mate tezky, Silvie, kdyz jsme si sem ty pakistance natahali (staci jim mensi plat, nez domacim), tak dobre nam tak. Ale brecite na soatnym hrobe, protoze na tomhle maji souputnici Tomskeho lvi podil.
24. 08. 2010 | 08:06

diras napsal(a):

Gorbačov,V.Havel,Klaus,M.Zeman-to byli konstruktéři Továrny na absolutno,ve které vedoucí pozice zastávali bývalí nacisté a kati let padesátých.
Úlevu lidé pocítili z prvních,kdo se od nich lišili schopností emaptií-jako Paroubek a Rath.
Jenže empatie je pouhá psychologicá pomůcka a nevíme,zda tito přispěli už konečně nějak k destrukci falešné a nesmyslné továrny na absolutno-falešné hry na demokracii,neexistující pořádek,morálku atd.
24. 08. 2010 | 08:07

Marcus napsal(a):

Je to vsechno v nastaveni priorit - v 70-tych letech minuleho stoleti bylo prioritou statu rodinna politika. Dnesni demografickou katastrofu si krome demografu temer nikdo neuvedomuje, protoze se projevuje s obrovskym spozdenim. Dnesni reprezentace ma bohuzel horizont, na ktery se diva, 4 roky. A kdyz se zavede neco, co ma pomoci rodinam s detmi, tak hlupaci zacnou pistet. Pritom pouze deti jsou budoucnost - v opacnem pripade bude narod vymirat (u nas toho budem svedky za par let).
V podpore rodin tento rezim prohrava s minulym - je mi jasne, ze rade lidi se toto rceni nelibi, ale bohuzel je to realita. Nechci byt obhajcem minuleho rezimu, ale nemam klapky na ocich. Myslet si, ze drive bylo vsechno spatne a dnes je vsechno dokonale je podle meho nazoru hloupe.
24. 08. 2010 | 08:08

S u c h e c napsal(a):

Silvie:
Mašíni nezabili žádného bolševika.
24. 08. 2010 | 08:11

Silvie napsal(a):

jozka,

já nemám na mysli Pákistánce v unii, ale Pákistánce v Pákistánu, jimž posíláme "humanitární" pomoc (která končí coby fin.výpomoc teroristů).

Suchec,

já neměla na mysli přímo Mašíny, ale obecně protikomunistický odboj, vedli jsme tam několik dní debatu o ničem. Schytala jsem to ze všech stran... Holt, Češi nechtějí o odboji se zbraní ani slyšet. Pořád ještě se domnívají, že jim svobodu vybojuje někdo jiný nebo, že to bude vždycky tak snadné ,jako v 89.roce.
24. 08. 2010 | 09:05

Majka napsal(a):

"Co tak asi říkali lidé na sklonku smrtelně ohroženého Říma, kdy to opravdu vypadalo jako konec světa?"

Vypadá to, že si ničeho nevšimli. Jedině snad toho, že nejdou uspořádat pořádné hry, protože nejsou peníze na nákup zvěře, a s jedním opelichaným lvem se toho moc nenadělá.
24. 08. 2010 | 09:07

Silvie napsal(a):

Suchec,

nechci tady rozvířit debatu o Mašínech, ale zabili dva příslušníky SNB. Její členové byli ozbrojenou součástí státní moci, stejně jako milicionáři. Nemluvíme tedy o žádných slušných a řadových občanech. Tím méně v 50.letech.
24. 08. 2010 | 09:09

jozka napsal(a):

Silvie, tak o tom uz je lepsi se nezminovat. Tam jsme totiz casteji se zbranemi nez s humanitarni pomoci. Sama tady horujete pro odboj se zbrani v ruce, ale kdyz to Pakistanci v Pakistanu delaj, tak je to najednou spatne.

Rika se tomu pokrytectvi, tusim.
24. 08. 2010 | 09:10

Luba napsal(a):

Měli bychom si vzít příklad z romských spoluobčanů.

U Romů bezdětný člověk nic neznamená. Není ctěn a vážen.
Jeho názory a slova nejsou důležitá.
Bohatým byl člověk, který měl mnoho dětí.

Našinec se bojí, že zchudne, stane se bezdomovcem a případnému potomkovi nebude moci platit hodiny tenisu, jazykovku či hudebku. A vyrobí tak deklasovance, který se dá na drogy a chlast.
Lidé zkrátka už nevědí, co je důležité.

Hodnoty primitivnějších kultur jsou jaksi zdravější - alespoň duševně. Bílé huby jsou psychicky čím dál víc na huntě. Zvyklost plánovat a imperativ - maximálně zabezpečit rodinu a sebe nemůže konkurovat životnímu postoji Romů - "i zítra vyjde slunce" nebo islámců - "Alláh dal, Alláh vzal".

Tak, jako se nástupci kulturních Římanů stali primitivní Germáni, tak se stane i nám.

Doufám, že nás tolerantní muslimsko-romské kmeny nechají zbudovat si vlastní ghetto a supermarket/modlitebnu.
24. 08. 2010 | 09:22

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat...

NIHIL NOVI

Někdy mám pocit
Že už jsem tu několikrát
Byl
Potkávám spoustu známých
Usmívají se
A já
Protože to tady trochu
Znám
Chci poradit
- Bacha na bráchu
Drahý Ábele
- Do vany radši ne
Milý Marate
- A ten Dallas pane Kennedy
No nevím nevím

A lidi nic
Mávají ledabyle
Rukama
Usmívají se
Jako by se jich to ani
Netýkalo
Jako kdyby byli šťastni
Nebo co
A pořád samý spěch
Holky
Sem tam nějaký ten
Chlast
Případně
Volby

Někdy mám pocit
Že už jsem tu
Několikrát
Byl…

Veselé krizování bude líp...
http://www.xoxma.lv/uploads...
24. 08. 2010 | 09:23

dabei napsal(a):

Myšlení má vnitřní kontroversní místa, na která neexistuje ranhojič,který by byl poslední možná.
Příkladem z abstrakce může být např.neeuklidovská geometrie.Téměř se nevěří,že by mohla existovat v dosahu běžné situace,ale automobilisté -teď dávejte pozor! :
Vnímání geometrie na vzdálenost pouhých 30 metrů,přirozenným fyziologických zrakem,má povahu neeuklidovské geometrie.
Felix Klein v r.1927,v přednáškách na universitě v Goetingen,rozvinul tuto neobyčejnou geometrií klasifikací jejích typů pomocí 9 Kleinových rovin a 27 prostorů Klein-Caleyových.Ač byl kdysi dávno (okolo r.1865)spoluautorem čtyřsvazkové monografie o setrvačnících,zastával desítky let v 19.století a 20.století místo pouze středoškolského profesora.
Pravda,kariéry odborníků-géniů německé demokracie vykazovaly nemonotónní průběh.
Např.přistěhovalec z Polsko-Litvy do Německa Isaac Schur byl královská postava německých matematiků za císaře Viléma a Výmarské republiky,leč za fašistů byl donucen odejít z universit a se vystěhovat až do Palestiny,kde r.1941 zemřel.
Křivky společenské tolerance a intolerance,i když schopnosti individuí se nemění.Akceptovat není uznávat.
24. 08. 2010 | 09:33

Luba napsal(a):

dabei,
možná byste svou větu: "Vnímání geometrie na vzdálenost pouhých 30 metrů,přirozenným fyziologických zrakem,má povahu neeuklidovské geometrie" mohl rozvést.

Netuším, co tím myslíte.

Když jste se zmínil o těch setrvačnících a Kleinovi, vybavil se mi tento pokus:

Demonstrátor studentům ukázal cca 20-tikilový setrvačník, se kterým manipuloval s obtížemi.

Jakmile však setrvačník roztočil, zvedl jej pouhým ohybem lokte.

Jak je to možné? A jak je možné, že tomuto jevu nikdo nevěnoval dostatečnou pozornost?
24. 08. 2010 | 09:53

gaia napsal(a):

Již na přelomu 18.-19. stol P.B.Shelley předtavitel romantismu a milovník svobody řekl že monarchie křesťanství a manželství měly by být smeteny.

Dnes prožíváme rozpolcenost kdy jsme neustále masírováni ideály svobody a bojem za ni.

Je logické že muži chtějí být svobodní a nevázat se. Proto bychom měli být vděčni těm samoživitelkám že jsou ochotny bez opory ochotny podílet se na výchově další generace daňových poplatníků a ne je zde ostrakizovat na blozích.
Od pana Tomského jsem za celé léto nečetla ani jeden blog aby se do nich nenavezl.

Dále místo aby pochválil bílou rasu že konečně po tisíciletích existence je schopna ovlivnit populační dynamiku a přizpůsobit ji podmínkám limitujících zdrojů bude neustále vychvalovat množící se komunity které třeba kvůli přežití musí se dokrmovat u nás vzácnými černými čápy(čáp černý letící s vysílačkou ze Šumavy na zimoviště do Indie sežrán v Pákistánu rodinou čítající 7 dospělých a 50 dětí!)

Celosvětově by přitom měla být kampaň na omezení porodnosti co člověk to 1 dítě a manželství jen jako dobrovolné společenství a ne vynucené nátlakem okolí.

Lidí je moc a v džungli je boj kdo s koho jednotlivec má větší šanci na přežití než skupina.
24. 08. 2010 | 09:54

Pípa napsal(a):

Nevím kde to žijete pane Tomský,
vždyť u nás právě probíhá baby boom. Dětí je jako smetí. A pokud se podíváte za humna do Afriky, Lat. Ameriky nebo do Asie, tak to není jenom boom, ale přímo katastrofa. Mám tušení, že jste jako kavka nalétl zlobované propagandě o našem vymírání, za účelem přesvědčení veřejnosti udělat důchodovou reformu.
S tím máma hotelem je to částečně tak jak píšete, ale nelze to paušalizovat. Určitě to není nějaký projev změny civilizačních hodnot. Je to více pragmatické. My s mojí manželkou jsme také "užívali máma táta hotelu", kdy jsme žili společně pět let v 1 + 1 do mých 27 let, protože jsme nemohli sehnat byt. Dneska je to třeba proto, že je to ekonomicky výhodnější. Žijeme v době, ve které vládnou peníze. Nic víc, nic míň.
24. 08. 2010 | 09:55

Elena napsal(a):

dabei ,

ďakujem za príspevok, presný, vystižný,

stretla som nedavno rodunu Nemcov, presťahovalcov z Kazachstanu do Nemecka, istotne sa pametate že nemeckou vladou bolo umožnene Nemcam žijucim v ZSSR vratitsa do pôvodnej vlasti,

dlho sme sa rozpravali prave o tejto problematyke o akceptacii a uznanii, sú stotožnene s tým že celý život budu len a len presťahovalci , nikdy nedostanu uznanie ravnocenneho občana, ale vedia že sú akceptovane , im to na začiatku stačilo , ale po čase zhodnotili svoje shopnosťi, vedomosťi, usylie a rozhodli sa vratitsa naspeť do Sankt Peterburgu, pitala som sa prečo do Ruska a nie do Kazachstanu naspeť,

odpoved znela, v Kazachstane narasta obrovský nacionalizm a pôvodne obyvaťeľstvo massovo sa vracia ku svojim tradičnik hodnotam a tradičnemu spôsobu života, ktorý pre nich nie akceptovatelný,
čo sa mňa tyka , ja už nemam zaujem o uznanie, viem že som akceptovana, kvoli schpnosťam , osobnym hodnotam, na ktoré nemožu najist mestnu adekvatnu nahradu, na tom parcipujem , ich uznanie mi je ukradnute v tejto chvile, boli časy , ked ma to neuveriteľne trapilo to že nebola som uznana, ale teraz sa nad tým zasmejem o akú marnosť som stala.
ešte raz Vám ďakujem
24. 08. 2010 | 09:56

jozka napsal(a):

Pipa:

deti jako smeti, ale i tak na hranici reprodukce.
24. 08. 2010 | 10:02

SuP napsal(a):

Vico -
(23.08.2010 23:21:17)
Tak se mi zdá, že hodláš úbytek evropských plátců důchodového pojištění vyřešit silnými ročníky střední Afriky?
Bingo! Skoro mi je líto, že už neuvidím výsledek.
24. 08. 2010 | 10:29

juvel napsal(a):

"David" napsal: "Všimněte si, kde všude se lže, podvádí a krade. To už nemůže dlouho vydržet" Vidím to také tak. Taková exploze sobectví, chamtivosti a individualismu, jaká nastala po r. 1989 nemůže přinést nic dobrého. Je zajímavé, že společnost po r. 1948 ovládaná komunisty se po 20-ti letech obrodila a v r. 1968 mohla začít jinak a znova, nebýt zahraniční invaze. Společnost po r. 1989, ovládaná demokraty, po dvaceti letech zabředá stále více do podvodů, zlodějin, sobectví a bezvýchodnosti.
24. 08. 2010 | 10:51

schlimbach napsal(a):

Silvie, že jste zřejmě zapšklá stará panna je z vašich příspěvků vidět. Když jste taková bojovnice a hrdinka, jak vy konkrétně bojujete s režimem? Rád si poslechnu něco o vašem konkrétním zapojení, nebo že byste zůstala jen u keců a hecování? Typnul bych to tak.
Celkem mne zaráží bohorovnost pana Stejskala, že mu nevadí evidentní propagace násilí a netolerance v dnešní době.
24. 08. 2010 | 11:02

Terry napsal(a):

to Ládik!!! 24.08.2010 07:13:51:

Čest (http://cs.wikipedia.org/wik...)
a
čestnost (http://www.slovnik-synonym....)

jsou samostatná slova. A samostatně se skloňují.

Jinak OK.

A jak se říkalo za totality:
Pozdrav: "Čest práci!"
Odpověď: "Jen dobře placené.."
:-))
24. 08. 2010 | 11:14

Karamela napsal(a):

Nepochybně jde naše tzv. západní civilizace do kopru. Jestliže vztyčený prostředníček není vulgární gesto ale jednička, jestliže vraždy Mašínů nejsou vraždami, ale odbojem na vyznamenání, jestliže slovo privatizace vnímáme jako rozkradení, jestliže slovo reforma vnímáme jako zdražení, jestliže mrkev z mé zahrádky mě vyjde dráž než mrkev dotažená z druhé strany Evropy,jestliže kupuji sušené švestky nikoliv z valašského pomezi, ale z Turecka, jestliže nenapravidelně narovnáváme toky a jedinou myslitelnou obranou proti povodni je furt dokola - vybetonovat, jestliže spravedlnost je akorát na lampárně, protože pan advokát špatně přepsal adresu, jestliže buzerujeme dědáčky, že jim běhá stoletý vořech bez náhubku, ale proti bandě vandalů nemáme pravomoce, jestliže dotujeme chov dobytka, tam, kde se normálně odjakživa choval, jestliže zkráta a dobře zdravý rozum nefunguje, nemůže být jinak......
24. 08. 2010 | 11:14

Analytik napsal(a):

Karamela:
Zdravý rozum se nerad podřizuje. Proto je nežádoucí. Potřebujeme regulovaný rozum.
24. 08. 2010 | 11:19

SuP napsal(a):

Terry -
Tak u nás byly 2 provedení:
a) pozdrave "Čest nebo práci"
b) pozdrave "Čest práci",
odpověď:"Ty mě taky"
Praha je Praha .....
24. 08. 2010 | 11:24

SuP napsal(a):

Nevíte někdo, proč mi klávesnice místo dvojtečky píše "e"?
24. 08. 2010 | 11:26

Elena napsal(a):

SuP,

mam podobný problem, mne na mesto I , piše u, nektoré pismenka aj ked vidim že som ich tam napisala , presto zmiznu,

každopadne , Váša chyba to istotné nebude :)))))
už davnejšie som tu na blogoch upozorňovala, že u Stejskala sa usadil škriatok, ktorý rad sa hra s pismenkami a nekedy ich aj spapka :)))))
24. 08. 2010 | 11:29

schlimbach napsal(a):

SuP

třeba si přebrala, že chcete napsat něco, co je "ee" :)
24. 08. 2010 | 11:29

schlimbach napsal(a):

karamela

je to smutné, ale je to tak, jak píšete
24. 08. 2010 | 11:33

Vico napsal(a):

SuP : Zdání klame.

Já jen, že jsem tu dlouhé roky strašen populační explozí, kvůli které "nebude co žrát" a v poslední době jsem strašen nízkou porodností, "kvůli které nebude co žrát".

Kdysi národ živila více než polovina zemědělského národa. Dnes to hravě zvládne zhruba 8 procent populace.

Není nutné znát odpověď. Stačí klást otázky a pochybovat.
24. 08. 2010 | 11:37

SuP napsal(a):

Vico -
A je to tu!
Chyba v úvaze. Ne že ..."nízkou porodností, "kvůli které nebude co žrát"....", ale kvůli které nebude ZA CO žrát.
Posílám to nezištně, tak ber, dokud si toho někdo nevšimne! :-)
24. 08. 2010 | 11:42

Vico napsal(a):

SuP : Hlavně, že bude žrádlo.
Pravidla formální logiky jsou někdy nanic, pokud jimi dovozujeme počet andělů na špičce jehly :-)

Trochu mi to připomíná problém, který tu nastolili soudruzi z Polska, kteří se "zamysleli" a vyrobili nerozbitné skleničky.

Stella Zázvorková pak konstatovala :
...a skláři nebudou mít co žrát...

Když bude žrádlo, tak se k němu dostanu, i když nebudu mít ZA CO.

Já jsem jednak optimista a když jde o kejhák, tak klidně i zloděj.

Jinak víc než na populační křivky spoléhám na technologický pokrok. Na křivky/nikoliv populační/ se pro změnu rád dívám.
24. 08. 2010 | 12:14

SuP napsal(a):

Vico -
Nezapomínej, že díky technologickému pokroku se daleko víc šuká v jednom u televize naž v páru, jak jsme zvyklí my ještěři. A s tím je spojená ta populační imploze.
24. 08. 2010 | 13:27

SuP napsal(a):

Možná.....
24. 08. 2010 | 13:27

dabei napsal(a):

To jsem popsal situaci mezi německými matematiky.Mezi jejich fyziky to bylo o dost lepší:nacisté zabili sice Otto Gaede-vynálezce rotační vývěvy,ale jinak si fyzikální veličiny nemohly tolik stěžovat:W.Heisenberg-vedoucí fyzikálního ústavu 1940-1962.Max von Laue zahynul (tuším r.1962) při autonehodě.Za svůj objev z poloviny vděčil,Ewaldovi,který jej jednoho dne osobně přišel požádat do jeho bytu o radu, v problému,který pak Laueho proslavil.Ewald celý život pracoval nerušeně ve fyzikálním ústavu,zemřel tuším v padesátých létech.Horší to bylo určitě u německých fyziků v 19.století.
Neeuklidovská geometrie má jiný vtah mezi úhlem a délkou,tedy lidské oko vnímá na desetimetrových vzdálenostech zkresleně.Nezávisle na dopplerově efektu,který by byl ,tuším,silnější u zvuku.Kdyby oko mohlo měřit,přesvědčilo by se,že to vidí špatně.Situaci vůči vozovce,protijedoucím autům.Neeuklidovskou geometrií jsou popsány nejen jisté subjektivní stavy,ale i řada objektivních:např.některé situace v prouděních.Třeba za turbínou vzniká viditelný horocyklus-jeden Kleinových invariantů.Nebo toky typu entropií.Situace v chování dynamických systémů Birkhoffa-Von Neumanna.
24. 08. 2010 | 13:43

Vico napsal(a):

SuP : Ono se především šuká v televizi.Místo "totalitních" hrajících si koťátkách dvě hrající si lesby.

Jestli konzervativec Tomský myslel tím single samohanu u televizní obrazovky a následnou "krizi civilizace" neodvažuji se tvrdit.

"Vážnou" diskuzi na téma soumrak Západu se nám však podařilo nabourat dokonale.

:-))
24. 08. 2010 | 14:02

dabei: napsal(a):

to Luba: už jsem napsal jeden příspěvek výše,i pro Vás.
Mně se zdá,že co se týče Německa,nacisté uplatňovali buď sankce za pokrokovost nebo protižidovské.Tak např.Max Planck,patriarcha německé fyziky od r.1900 po objevu kvanta energie byl znám výroky proti filosofii Ernsta Macha,proti nacismu v třicátých letech, i tím,že zmínil ve zprávě Akademie let v dvacátých letech pochvalně i matematika Isaaca Schura-zmíněného matematika.V té době W.Heisenberg tvořil z Planckova kvanta "revoluční" kvantovou fyziku pomocí maticového počtu,tedy ve srovnání s abstraktní algebrou Schura děsivě primitivním matematickým aparátem.Schur je alfa-omega soudobé abstraktní matematiky non plus ultra.Heisenberg sympatizoval s nacisty celý život.
V r.1943 spojenecké letouny shodily bombu přímo na dům,ve kterém bydlel i Max Planck.Tady tedy je cítit,že neloajální Planck......David Hilbert zemřel též 1943.
Zatímco třeba u sourozenců Noetherových je čistě rasový motiv-protižidovský.Emma Noetherová,abstraktní algebraik, se už v dvacátých letech odstěhovala do USA,když slavný matematik David Hilbert si veřejně nedpustil poznámky na téma její nevzhlednosti.Umřela tam o něco dříve v třicátých letech na rakovinu než její bratr v SSSR -zastřelený jako trockista.Její bratr emigroval před Hitlerem v třicátých letech-byl aplikovaný matematik.Žil v Tomsku.Oba patřili k velké rodině,která marně v letech
1936-1937 bojovala právně v Německu za udržení obrovského jmění,než ho v rámci znárodnění židovského majetku jim sebrali hitlerovci.
24. 08. 2010 | 14:18

globus napsal(a):

Krize civilizace se jmenuje Globalizace.
http://reformy.shoptet.cz/t...
24. 08. 2010 | 14:31

Silvie napsal(a):

Schlimbach,

panáček by chtěl bonzovat cenzorovi? To máte ještě z dob reálsocialismu, soudruhu?!Copak se nám nelíbí, že by potrefená husa?
Až mi budete zase něco pěkného psát, nezapomeňte se kouknout do pravidel - tipovat nikdy ne s ypsilon.
24. 08. 2010 | 15:50

Tencokida Hnuj napsal(a):

Silvie
Ano, schlimbach je krycí jméno soudruha Zaprynožkina, kterého zde omylem zanechali sovětští poradci v 50. letech.
Nikdy se nenaučil správně česky a tak se raději přejměnoval na Schlimbacha, aby nebyl tak nápadný.
S cenzorem již spolupracuje dlouhodobě - pomáhal mu s výrobou prográmků, které identifikují IP adresy zdejších militantních feministek, předávají je každé úterý pomocí tajné schránky umístěné pod redakčním stolkem pana Hvížďaly psychiatrům v Bohnické nemocnici.
Ti pak, pod záminkou kontroly ventilů ústředního topení, potom tyto fanynky všeho co zní dostatečně hebrejsky, je to dlouhé a na konci má růžovou bambulku bez šálu, navštíví a odvážejí na zvláštní oddělení.

Tam jsou detailně prohlédnuty, je jim vystaven zbrojní pas, zdravotní průkaz a s plnou polní jsou deportovány na předměstí Teheránu. Říká se jím pátá kolona, ale zlé jazyky tvrdí, že končí v místních nevěstincích jako předvoj amerických skautů. Aby zjistily, jak se věci vlastně mají, takříkajíc in situ.
24. 08. 2010 | 16:28

schlimbach napsal(a):

Tencokida Hnuj

sakryš, také jste nemusel o mě odhalit všechno, něco jste si mohl něchat na příště :)

pěkný den :)
24. 08. 2010 | 18:16

Luba napsal(a):

dabei,
sice nevím, proč sem vnášíte něco, co s tématem blogu vůbec nesouvisí - tedy - alespoň já žádnou souvislost s klesající porodností a Kleinovou lahví, při nejlepší vůli, nevidím.

Jestli máte na mysli to, že krize civilizace je především krizí zdrojů, že narazíme na meze růstu, a že případný boj o zdroje může skončit jadernou katastrofou, máte pravdu.
Ale pan Tomský se o tom nezmiňuje.

My hračičkové si přesto domů zakoupíme tento přístoj:
http://www.gyroscope.com/d....
postavíme ho na váhu, roztočíme setrvačník a zálibně budeme pozorovat úbytek hmotnosti s myšlenkou na pana Einsteina.

A s optimistickým entuziasmem si uvědomíme, že k sebezáchovným převratným vynálezům máme jen krůček.
Škoda, že stupidní politici raději investují do zbraní.
24. 08. 2010 | 18:53

dabei napsal(a):

Pan Tomský je tak trochu kmitavý.Co kdy píše.Ale ty doby,které jsem popsal,se jmény známým všem studentům fyziky a matematiky,ukazují mj.že zdánlivě džentlmenské angličanství se mohlo projevovat jinak.Pan Tomský by nás rád poučil,že kdybychom byli kdysi dokonalými džentlmeny,obešli bychom se bez fašismu na našem území,po něm socialismu-tedy všeho čemu papoušci z r.1989 říkají totalitarismus,aniž za mák rozumějí co tím chtějí říci.Ne nemohou lidé utéci nikam před jevy společnost,stejně jako vyděděný stařík -přistěhovalec někdy po osmdesátce zjistil,že rodné Polsko-Litevsko je pod vládou Ribentropa s Molotovem,v Německu ho nechtějí a v Palestině Britská správa udržuje životy několika stovek židů.Natolik si vážil života,že ty prášky jako jiní v téže situaci si nevzal a životem mezi Palestinci nepohrdnul ani v jeho závěru.Byl skutečně schopný,leč taková cesta,hledání bytu,přátel,lékaře po osmdesátce -někde ve zcela cizím světě mu roky života nepřidalo jistě.Mohl ho vyhnat jeden,dva,více, všichni.Později anonymita-nikdo se k tomu nehlásí,on je dále slavný jako za svého života.Dobrá práce se nikdy neztratí.Ale už je jen a jen jméno.Předtím byl živý člověk s pocity,z masa a krve.S úspěchy v matematice.Bohatý asi byl,stejně jako ti dva sourozenci,kterým to přineslo než smrt.Vidíte kamž sahá lidská paměť v závisti nad úspěchem někoho jiného,žárlivost.Vidíte prodejnost spojenectví,rozlišíte jeho pravé a vynucené cíle.Což to vše nepatří k civilzaci? Holá civilizace je co? Ožírat kořínky divokých rostlin? NE zřídka to je stroj ničení lidských životů.Byly to neznámé osudy známých lidí.Pojmů z pouček věčných pravd.
24. 08. 2010 | 19:20

Marcus napsal(a):

to pípa, jozka:
ze je u nas deti jako smeti je jen zdani - drive deti bylo mnohem vic.
Ted se poslednich par let rodi vice deti, nez kolik lidi umira - ale to je jen tim, ze deti mely 70-te rocniky. Tehdy se rodilo temer 200000 deti rocne. Dnes jsou tyto tehdejsi deti rodici - a maji neco pres 100000 deti rocne - doufam, ze je z toho jasne, ze k proste reprodukci to ma hodne daleko - k tomu "chybi" za poslednich 20 let temer milion deti.
24. 08. 2010 | 20:08

Marcus napsal(a):

to pípa, jozka:
jeste jedna poznamka - ve zpravach dokumentuji tzv. baby boom tim, ze jsou plne porodnice a skolky - to je sice pravda. Pro laika to znamena, ze mame baby boom. Bylo by ovsem dobre, kdyby v tech mediich byl nekdo kdo se zamysli, proc ty skolky a porodnice jsou plne? To muze byt tim, ze je hodne deti, ale take tim, ze se tech skolek a porodnic plno zrusilo. Tim bych jen chtel dokumentovat uroven nasich medii - nabizi totiz pouze plochy pohled na skutecnost - a bohuzel se to netyka jen teto oblasti.
24. 08. 2010 | 20:22

Marcus napsal(a):

Nejlepsi je, ze s demografickym vyvojem je spjate temer vsechno. Treba burzy - ty v historii pekne rostly - coz bylo zpusobeno samozrejme rustem bohatstvi ale take rostoucim poctem ucastniku - diky tomu akciove indexy realne rostly. Ovsem uz nyni zacina pocet ucastniku stagnovat a v budoucnu zacne pomalu klesat. Takze, podle meho nazoru, treba penzijni fondy najednou prestanou "fungovat" - kdyz budou hodne dobre, tak budou mirne nad inflaci, ale jinak budou inflaci jen kopirovat ci spise budou pod ni. A nase vlada v teto situaci pripravuje opt-out.
24. 08. 2010 | 20:47

Pípa napsal(a):

Markus,
porodnost posledních let je na naše poměry vysoká. Není to ale žádný velko boom. To, že jsem to zmínil, je reakce na to, co uvádí ve svém blogu pan autor. Nikoliv vyjádření k české porodnosti. Téma je jiné.
24. 08. 2010 | 21:13

Kritik napsal(a):

Pěkné shrnutí postmoderny.

Stačí se však na dnešní společnost podívat poněkud z větší výšky a odpoutat se od mámivého vlivu tohoto světa. Zjistíme potom, že společnost je jen zdánlivě individualistická. Naopak, je neuvěřitelně, až příšerně, přímo monstrózně, kolektivistická. Chová se jak stádo tupých zvířat vláčených sem a tam ještě tupějšími vůdci či nějakými, často se měnícími imaginárními představami.

Například:
Boj za práva žen vyústil ve stav, kdy muži navazují vztahy s ženami jen kvůli sexu. Nikoliv tedy kvůli ženám samotným. Emancipace žen tedy přivedla ženy na roveň samic, sloužících k ukojení žádostí mužů. Kterému muži nevyhovuje nemít ke své partnerce pevný závazek? O to se předchozím generacím mužů ani nesnilo - když něco obdobného praktikovali, měli výčitky svědomí nebo je vyřazovala společnost.

Podívejte se na dálnici. Je to nějaký individualismus s budováním vlastního Já? Je to jen přizpůsobení se směru těch ostatních, kteří ale dělají pouze to, co jim vládci jejich životů dovolí. Například vzít si dovolenou jen teď a odjet tam, co nějaké tupé celebrity určily za módní.

A tak by se dalo pokračovat. Kde je individualita člověka, kde je jeho vlastní myšlenková schopnost? Utopila se v bloudění tupého stáda.
24. 08. 2010 | 21:30

Zacheus napsal(a):

Pokud je jde o krizi civilizace, je zajímavé, že už v polovině minulého století pronesl Páter Pio ( později prohlášen papežem Janem Pavlem II. za svatého) tato pesimistická slova:

" Žijeme v etapě zhroucení".

Obávám se, že se stále více ukazuje zoufalá pravdivost této myšlenky.
24. 08. 2010 | 22:29

Marcus napsal(a):

to Pípa:
podle mého názoru společnost, která není schopná zajistit vlastní reprodukci není zdravá (a tím nemíním jenom českou, ale obecně Západní - u nás je demografická situace bohužel jedna z nejhorších).
Tady nastávají situace, které jsou v jednotlivých případech výhodné, ovšem pokud nastanou v hromadném měřítku, jsou jejich následky katastrofální. Vemte si rodiny s dětmi - řada rodin má jedno, maximálně 2 děti, protože jim chce zajistit co nejvyšší standard. Tak to funguje pro jednotlive rodiny, ovsem pro cely stát to znamená vymírání (prosta reprodukce je, pokud bude mit rodina v prumeru 2 deti - uplne presne je to 2,1). Stejně tak třeba přesun výroby do Asie - pro jednotlivou firmu je to výhodné, ovšem pokud to udělají všechny, tak to pro daný stát bude katastrofa.
Jinak zde se můžete podívat na strom života - http://www.nationmaster.com...
Pro prostou reprodukci by mely být jednotlivé políčka zhruba stejně velké - kdyz se podíváte na rok 2010, tak zjistíte, že to naposled platilo pro generaci 30-34 let. Pro srovnání se muyete podivat na Francii, která si zajištuje alespoň tu prostou reprodukci - http://www.nationmaster.com...
24. 08. 2010 | 22:51

Pípa napsal(a):

Marcus,
souhlasím s vámi, ale stejně si myslím, že pokud civilizace závisí na porodnosti, tak je všechno ztraceno. Nechci říci v Pípě.
24. 08. 2010 | 23:42

Eubúlidés napsal(a):

Gyroskop: I z dálky dvou a půl tisíce let mohu konstatovat, že vaše Hostina (zde Sympósium) je fakt hustá.
Můj učitel Euklidés mě učil, že nepochopím základy geometrie a matematiky, pokud nebudu poslouchat Sókrata. Věřil jsem mu. I on pochopil geo od fil. Thaléta. Prý změřil pyramidy podle svého stínu. A předpověděl bez "kukátka" zatmění Slunce. A vyhrál tím válku Lýdům nad Peršany a zbohatl.

I převlékl jsem se tedy do ženských šatů za samoživitelku, přeběhl válečnou frontu u Megary, vyhnul jsem se znásilnění pěstí a spěchal do Athén.

Sókratés zrovna vykládal u ševce Šimona, že Erós a hlad jsou základní potřeby. Všechny ostatní jen sublimace. Tedy věcí volby. Primitivní či ušlechtilé. Proběhl jsem rychle tržištěm a vrátil jsem se, (při přechodu fronty znovu obtěžován Hippiou větším, kterému jsem se zdála povědomá), k Euklidovi.

Kromě těch dvou, mám teď už jen jednu velkou sublimovanou potřebu! Vlastně 2. Porozumět geometrii a dát svobodu své otrokyni. Díky, ó Sókrate!

Vidím z dálky věků ten nebezpečný gyroskop v tanku T 52. Komora ve věži sice "stojí", ale přesto mlátí posádku. Tank kolem ní skáče nahoru a dolů jak primitivní žebřiňák vezoucí fyzika k Tomsku. Nejlíp se sedí na laufu. Střílíme rychle. Za jizdy. Životnost jen 10 minut. Nikde nikdo, kdo by más chtěl znásilnit.
25. 08. 2010 | 00:33

dabei napsal(a):

to Luba:
a já jsem prolnul své vyprávění mj.Isaacem Schurem,matematikem světové třídy a proslulosti.Dnešní president Polska Komorowski se chlubí,že je z královského rodu,který r.1399 porazil německé rytíře.R.1410 tentýž vazek s dalšími spojenci-Rusy ze smolenského pluku,husity z Čech a Tatary porazil u Gruenwaldu řád německých rytířů.Přesně před 600 léty.Husité pak trvali dalších 27 let až do porážky jejich Jana Roháče z Dubé r.1437 na hradě Sión.Jeden z prvních českých poválečných filmů je o tomto boji o Sion s panskou jednotou. Odsud,z Polské Litvy kdysi odešel do Německa za prací a slávou Schur,kde spolupracoval s matematikem a klasickým humanistou Frobeniusem.
S křestním jménem jako Isaac Newton,s příjmením jako říkají ve Slezsku potkanům (ščur). R.1937 se nuceně vyhnanstvím daným 40 tisícům židů písemně Hitlerovci vystěhoval do Britské Palestiny.
R.1927 opustil Palestinu do Británie známý plukovník Lawrence,který sepsal paměti,jak řadu let držel Araby v šachu a chytře a vítězně zde vojensky udržel Britské koloniální panství.Uvedl jsem zmínku M.Plancka o Schurovi v době nástupu Heisenbergovy kvantové mechaniky.Heisenberg poisoval maticemi energetické stavy atomu.Schur popisoval maticemi tzv.grupy:grupa je jakýkoliv souhrn objektů,jež operací součinu a několika jednoducými vlastnostmi se udrží být uzavřeným celkem,v němž prvky v sebe vzájemně přecházejí.Prvky Schurových matic grup se nazývají charaktery,matice reprezentacemi (za jistých podmínek).Schur rozvinul vědu o charakterech k veliké dokonalosti a úplnosti.Díky němu se později nejen grupy staly základním prvkem práce se symetrií v Heisenbergově mechanice kvantové,ale sblížily se s matematickou analýzou,když se začalo chápat,že jsou často universální mírou a je tedy možné podle nich jako nezávisle proměnné tvořit integrály,t.j.integrovat.Nevím zda Schur při svých starostech věděl ještě,že rok před jeho smrtí (1941)vyšla první práce věnovaná tzv.symplecticismu.V ní se později Schurova teorie charakteru-míry uplatnila jako pilíř a nástroj velkého významu:ukázalo se,že mj. i s pomocí charakteru lze přeformulovat a velmi universálně a ekonomicky přepsat všechny přírodní zákony fyziky a matematiky,dosáhnout jednoho efektivního zápisu klasické a kvantové mechaniky.Prvky grup nemusí být energiemi.
25. 08. 2010 | 02:12

dabei napsal(a):

První práci o symplecticismu napsal v r.1940 Holanďan Van Hove.
Neplést si s pojmem simplex.
De facto to vede k zrušení bohatství a ráje diferenciálních rovnic ve fyzice a jinde,protože tím se stává možným popsat svět jednou universální společnou diferenciální formou.Takovou formou už kdysi popisoval francouzský matematik E.Cartan Obecnou teorii relativity A.Einsteina,neznaje její obecnou použitelnost a symplectické vlastnosti.
Od padesátých let dvacátého století začali chápat,že předchůdcem symplectismu byl redukcionismus,takže na metodě se vlastně pracovalo již od konce 18.století počínaje Lagrangem,přes Rauthe v mechanice a řadou dalších jmen.
Vše funguje na základě příbuznosti s matematickou filosofií dualismů (zejména rozvinutého Schurem-Frobeniem) a tzv.kohomologie,počínající pracemi českého matematika E.Čecha a kohomologií diferenciálních forem de Rhama.
Čechova práce začala zavedením pojmu Nerv,který v matematice představuje topologický pojem a návazně jistého abstraktního Eulerova "nad"polygonu,ještě i při své obecnosti splňujícího vztah Eulera mezi počtem hran,vrcholů a stěn. Poslední v řadě entit,splňujích Eulerovo pravidlo.Díky symplecticismu,kohomologii a dualismu došlo v matematice k poznání jedné hlavní,centrální,universální matematické struktury,která řídí celou přírodu.Zde se derivuje a integruje již grupovým charakterem dle Schura,Chandry a dalších.
25. 08. 2010 | 05:29

Horrorous: napsal(a):

Čechův nadpolygon se jmenuje "Sheaf" a anticipoval ho před Čechem o 250 let dříve Leibnitz.
Tak jak kdysi Euler vyřešil úlohu "Sedmi mostů" v Pruském Královci (t.j.Brestu-Litevském),jak ekonomicky spojit mosty přes řeku,aby se nejkratší cestou dalo projít..atd.,v sheafu je idea spojovat z kousků,ale platí ještě stále Eulerův vztah x+y-z=2 a navíc přesné Cartanovy teorémy.
Euler se zdá být tehdejšímu Prusku prakticky užitečný,ale přesto ho Herzog vyhnal na desítky let do Ruska i s jeho třinácti dětmi a manželkou Kateřinou.Do Akademie věd carevny Kateřiny.
Důvodem bylo,že Euler -který založil moderní přesnou vědeckou hydrodynamiku rovnicemi,měl za úkol spočítat vládci jistý vodní náhon mlýna,ale po stavbě na základě jeho výpočtů voda zdaleka nevystoupila do potřebné výše,hydraulika zklamala a naštvaný Herzog napsal,"že není nic marnějšího než geometrie.Marnost nad marnost."
25. 08. 2010 | 06:04

Horrorous napsal(a):

Popsat čtenáří zvídavému populárně tento zmíněný úspěch matematiky je obtížné.Např.Kohomologie Čecha.Ko-znamená nalezení nové duality.Dualit je řada a vždy znamenají možnost automatického přenosu vlastností z objektů na inversní objekty,např. z přímek na roviny a naopak např.v projektivní geometrii.Sám pojem homologie,má začátek v pracích francouzského matematika A.Poincaré (který rozvíjel nezávisle i jiný obor Analysis situs-topologii) a rozvíjel se zhruba řečeno třemi odlišnými proudy:na seskupeních polygonů zvaných simplexy, na řetězcích pomocí homologických grup (Bettiho grupy) a na sekvencích (šipky).Názorná geometrická interpretace vzdáleně říká,že homologie zjišťuje počet děr na ploše.Naopak Sheaf slepuje obecné kousky do celku,který je ještě cosi málo z polygonu.Sheaf tedy není ani pravá homologie,ani simplex.Tedy moderní matematika si vybírala situace buď z 3D (prostorového polygonu) nebo 2D (dvoudimenzionální) děrované plochy a často něco třetího mezi nimi.Byla tedy podobně jako Obecná teorie relativity gemetrií,ale šla směrem k algebraizaci.Díky algebře jako homologie a syntéze algebry s analýzou jako je symplektická struktura,se matematice podařilo zbavit substitucí ,kterými se řešily diferenciální rovnice,stejně jako silné závislosti na tzv.projektivní (tradiční) geometrii.Projektivní geometrie ovšem může být ingrediencí dále pro pochopení neeuklidovské geometrie nebo kvantové mechaniky,ale ztrácí své centrální místo v systému matematiky.
25. 08. 2010 | 07:54

Tencokida Hnuj napsal(a):

Horrous
Dá se to aplikovat i třeba na zvýšení sklizně fazolí ?
To by mě pak zajímalo.

Díky.
25. 08. 2010 | 11:08

horrous napsal(a):

to Tencokida:

Spíše nedá.Ale je to nejvyšší dosažený bod matematiky:aspoň v tom smyslu v současném interview nyní v začátku 21.století hovoří o pojmu "sheaf" a algebraické topologii přední francouzský matematik,H.Cartan,syn E.Cartana.Francouzskou školu krom E.Čecha zakládal sekvenční teorií homologie někdejší vězeň -přímo v koncentračním táboře za Němců-pochopitelně tajně.Jmenoval se Leray.Později dlouho přednášel matematiku na Sorbonně.Sluší se vzpomenout i německého geometra-mechanika G.Hamela ze začátku 20.století,který prvý podrobně analyzoval případ symplecticismu v klasické mechanice.Je znám i vlastní klasifikací geometrií,včetně neeuklidovských.
Zde jde o případ teorie,jejímž hlavním posláním není rozšiřovat vědu extenzívně,ale intenzívně:objevit mocnější nástroj,hlubší pohled,metodu,více universální přístup.Ne typu sbírka diferenciálních rovnic řešených od E.Kamke.Prostě heuristika, ne rutina.
25. 08. 2010 | 11:30

Tencokida Hnuj napsal(a):

horrous
Myslel jsem si to. Mnoho zdaru v bádání.

Mějte se.
25. 08. 2010 | 11:36

horrous napsal(a):

to Tencokida:
E.Čech přišel o řadu priorit objevů v topologii tím,že mu začátkem třicátých let editoři vlivných evropských matematických časopisů otiskovali zpožděně,s výhradami a dokonce se ztrátou značné části článků,které musel vypustit,jak se nelíbily.E.Čech totiž okolo r.1920 vystudoval diferenciální geometrii u známého matematika Fubiniho v Itálii,ale dal se svou cestou,neposilujíc dále tradiční primu-diferenciální projektivitu.
Jiný český matematik,středoškolský profesor,Vojtěch Hlavatý vydal za okupace učebnice Projektivní geometrie a už předtím diferenciální geometrie.Emigroval po válce do USA,kde vytvořil vlastní variantu Einsteinovy obecné teorie relativity.Jiný profesor ,Seifert, z Brna vytvořil známou metodu topologických fibrací Van Kampena-Seiferta.Měli jsme tedy za první republiky tři matematiky světové úrovně a jména.O fyziků a 0 chemiků.
J.Heyrovský se rozvinul na laureáta Nobelovy ceny až 15 let po válce,kdy mezitím vedl Ústav elektrochemie ČSAV,pokračuje tak ve vědě z postu vysokoškolského profesora 1.republiky po studiu v Cambridge (kde byl i spolužákem sovětského laureáta P.L.Kapicy-jsou spolu na studentské fotce).Bratrský ústav fyzikální chemie ČSAV vedl po založení ČSAV akademik Brdička,bývalý vedoucí Spojených výzkumů protektorátních,až do smrti v r.1971 (na kongresu infarktem).
25. 08. 2010 | 12:12

Tencokida Hnuj napsal(a):

horrous
To je smutné. Ale asi dobou podmíněné. Nacionalismus, franko-anglo-německé elitářství...
Víte, já znám člověka, který na PC 286 v devadesátých letech vyvinul a sám poté zkonstruoval
vlastní systém maticové LED obrazovky, které se dnes běžně používají na stadionech, v halách....
Když šel to své řešení nabídnout (cena jeho obrazovky byla na 40 % japonské konkurence), tak v konkursu neuspěl.

Neměl na úplatek.

Nevím jestli ještě žije, ale byl to stejný "pošuk" :)) jako Vy. Rozuměl jsem mu každé třetí slovo.
Ale hlava jak hrom.
Jenže - naivní coby obchodník a trochu psychicky labilní. Navíc nonkonformního vzhledu i způsobů chování.
Prostě génius.
25. 08. 2010 | 13:07

horrous napsal(a):

to TCKH:
nezapomeňte na jedno:dnes je úplně opačná psychologie u lidí než třeba v 60-tých letech dvacátého století,kdy se vědecká činnost vysoce prestižně brala,kdy každý druhý Čech toužil po Nobelově ceně za fyziku apod. a nikdo by za boha nechtěl podnikat.Dnes je hodnotový žebřík zcela opačný.Proč asi,když možnosti výjezdu jsou větší-na Západ?
a) z mého přehledu výše vidíte jedno:čistá matematika chce být důsledný,více je více.Tam jsme vynikli.Naopak chemie a fyzika potřebují matematiky tak akorát.Nepřehnat ani na málo ani na moc,udržet v mezích míry.Tedy to zračí zdejší národní povahu,co neumíme.Přírodní vědy.Přeháněli jsme vše:socialismus i kapitalismus.
b)Dnes téměř nikdo nevěří v objektivní hodnotu Nobelových cen.Nechci nikoho urazit,ale ani v jednoho českého vědátora,téměř žádného zahraničního.To je tím,že obraznost po mnoha sděleních mnoha objevů je unavena.Lidé jsou jimi přesyceni.Tvorba je krajně obtížná,protože počet konceptů,nápadů ve vědě oproti šedesátým letům stoupnul světově mnohonásobně,tedy cokoliv tím má přirozeně menší cenu devalvací a inflací mnohosti poznatků,a je to i ztížená orientace.Tím pádem věda už lidi nevzrušuje,necení si jí,netouží po úspěchu v ní.Považují ji za suchopařinu.Sušárnu života.
Kdy se toto může změnit? Nevím.Myslím si,že až zejména svět,včetně západu přizná,že taková demokracie ve vědě,házet hypotetické a bezcenné do týchž časopisů s cenným a prokázaným,je dlouhodobě neudržitelné.Kdy se vědci začnou hodnotit dle výsledků,tak platit i vybírat podle schopností.V otrávených nudou a rutinou kolektivech každý talent brzy otupí.Nemá smysl o něco usilovat.Individuálně je to samotářství až horolezectví.Já kdykoliv si přečtu něco ze soudobé vědy,mrzí mne u toho užvaněnost,neobjevnost.Otupené ostří.Síla formálních pozic v institucích je to poslední co mne zajímá jako čtenáře.Nesouhlasíte? Vidíte to jinak vše?
25. 08. 2010 | 13:34

Tencokida Hnuj napsal(a):

horrous
Já neznám žebříček hodnot vědce.
A už vůbec nemám potuchy o žebříčku hodnot davu vědců.
Já si docela vystačím se svým žebříčkem, ale i ten v čase podléhá změnám a korelacím.

Víte, já se ve vědeckých kruzích nepohybuji.

Ale zkusím analogii s hudbou. Bigbítem.
Také obrovská inflace, napodobování až plagiátorství, devalvace ...
Jenže na rozdíl od vědy živená reklamou a byznysem. Takže jen proto nepůsobí tak suchopárně.
A myslím si, že podobných analogií byste našel spoustu.
Ale stejně i tak si člověk najde ten svůj ostrůvek skutečně živého, takto vesmír radosti a naděje. Dobrého pocitu z tvorby a zadostiučinění vyplývajícího už jen z toho faktu, že něco umíte.
Užvaněností a neobjevností se prostě nezabývejte. Ponechte je jim samým.
Ony už si jistě poradí i bez Vás. :))
Stejně tak i rutinní kolektivy. :))
Ale pozor - ať to nemá fatální dopad na včasné platby za složenky na to či ono !

Mějte se.
25. 08. 2010 | 13:56

Janina napsal(a):

Jsem bezdětná a nebudu na tom nic měnit ani v budoucnu. Mám se tak tak a nechci se mít ještě hůř. Z článku vyplývá, že vzestup počtu matek samoživitelek dáváte za vinu právě ženám. Moje tři kamarádky jsou rozvedené s dětmi ve vlatní péči, ale každou z nich opustil mažel - jeden si uvědomil že není dost zralý a svojí existenci jí ubližuje, druhý odešel za osudovou láskou a třetí se uchyloval k takovému násilí že prokopnutá ledvina byla poslední kapka. A všechny tři třou bídu s nouzí i s dětmi. Ono dva tisíce alimentů na měsíc je výsměch. Takže se nechci obětovat ve prospěch té Vaší spokojenosti a řádu. Jenom chci trošku slušně žít.
25. 08. 2010 | 14:15

horrous napsal(a):

to TCKH:

I když J.Jeans kdysi napsal poutavé čtení "Věda jako hudba",
přece jen co mne nejvíce na vědě mrzí je role matematiky,jejího věčného prokletí.
Zde dělám rozdíl:duchaplnost matematiky samotné mne fascinuje v dobrém:Někdo objeví Riemannovu plochu,jiný u ní dokáže interesantní překvapivé vlastnosti.Třetí,že řešení jeho rovnic se definují jednoduše jejím použitím.Čtvrtý... proti tomu nemám nic,ledaže je toho mnoho.
Ale užitá matematika.Negativně mne fascinuje jak plejáda vědců o něčem reálném mimo-matematickém ráda tvrdí:Držte se při chápání tohoto objektu výzkumu těchto rovnic a jejich těchto řešení.Prohlédnu to a vidím,že tyto rovnice autoří získali metodou :"Co řádek,to předpoklad" o němž vůbec netuším,jak s danou věcí souvisí? Odkud se to vzalo?Nejinak než potřebou sestavit rovnici za každou cenu-věc tím přece netrpí,jaké předpoklady uměle udělá autor. A i kdyby! pak řešení:musíme zjednodušit-opět co řádek,to předpoklad.Nakonec jsem tumpachovej co platí a neplatí,proč by tato rovnice tímto řešením měla přiléhavě říci cokoliv k jevu? O pár stránek dále jiná plejáda autorů o tomtéž jevu horuje pro jinou rovnici,s jinými řešeními za jiných desítek předpokladů.A tady mne to přestává bavit.Právě tou libovůlí.Tou možností nezávazného výběru svých vlastních pohledů.Tohle redaktoři tolerují jako samozřejmost.Pro mne to samozřejmost není.Buď to sedí a vypovídá o něčem nebo nesedí a je to výtvor čistě imaginace.Dnešní věda je křížem krážem samé toto,co popisuji.Sestavovat tabulky naměřených dat není ale o nic lepší.
25. 08. 2010 | 14:23

Děkuji, že se usmíváte. napsal(a):

Horrous a TCKH:
Duchaplná diskuze, blahopřeju.

Pane Horrous, četla jsem váš příspěvek, který jste odeslal v zajímavém čase AC:34:34 hod. (za AC dosaďte, prosím, číslici 13) a byl mi velmi srozumitelný a sympatický. Ano, dnes se cení v mnohém především originalita. Ale člověka už jen tak něco nepřekvapí, objevy a informace se na nás valí úplně odevšad, sotva jedna zpráva pronikne do naše vědomí, už se tam cpou desítky dalších. Těžko rozlišujeme kvalitu informací od druhé či dokonce podřadné jakosti, přestáváme rozumět reálnému světu, uzavíráme se do sebe a ven z nás proudí jen tolik, kolik je zapotřebí k udržení alespoň zdání naší existence navenek a slušného vztahu s nejbližším sousedem či sousedkou. Tady vidím tu krizi civilizace, na kterou upozorňuje autor blogu.
Modlou doby je originalita a mamon. Všednost, obyčejné lidské vztahy jsou ponižovány pozlátkem finančního konta, které některým slibuje k obědu namísto jedné porce ty slepice na smetaně dvě nebo i tři. Ale žaludek máme od přírody či pánaboha jen jeden. To si málokdo uvědomuje.
Zajímalo by mě, pane Horrousi, jak vidíte budoucnost naší civilizace? Máme naději opět se doby druh homo polidštit, jako onehdá, když naši dávní předkové slezli ze stromů a začali objevovat svět? Velmi toužím po obyčejných lidských radostech, úsměvu a porozumění. Je naděje? Je naděje pro nás pro všechny?
Díky za případnou odpověď.
25. 08. 2010 | 15:00

Děkuji, že se usmíváte. napsal(a):

Oprava: Máme naději opět se COBY druh homo polidštit.. Děkuji.
25. 08. 2010 | 15:03

Horrous napsal(a):

to Děkuji,že se usmíváte:

pro mne je z historie vědy znám rok (přesněji dva) kdy se svět polidštil a k nim komplementární dva roky,kdy se odlidštil:
jde o rok 1899 a rok 1900 v německé (potažmo světové) fyzice-ty roky polidštění.Představte si jednoduchou laboratoř s kouskem kovu a zdrojem,příp.absorbérem elektromagnetických vln -nejjednoduší možná fyzikální laboratoř.R.1899 v ní německý fyzik jménem Rathenau,zkoumal jak se odráží od kovu elektromagnetická vlna,když ji nechá na něj dopadnout. R.1900 zkoumal jiný německý fyzik Planck kolik energie odnesou vlny od kovu,které sám kov vyzařuje při různých teplotách.Podobné,leč různé.Z té první laboratorní práce vyrostl za dalších 40 let práce radar-přístroj k detekci letadel za 2.sv.války.Z té o rok pozdější už byl v témže roce publikován největší objev 20.století-objev Planckova kvanta energie,kterým jsou vlny porcovány.Nevěřila by jste,že ale ta úloha z r.1899 pokud k ní přidáte i pohyb kovu,obsahuje daleko větší množství zajímavých možností-tedy prakticky to znamená,že letadlo má šanci se radaru ztratit stejně velikou jako být jim pozorováno.
Ty špatné roky odlidštění přišly později: Rathenau už byl v té době ministrem zahraničí či předsedou vlády v Německu a dva němečtí důstojníci ho zabili r.1920 (nebo 1922?) atentátem,střelbou ze samopalu do jeho auta,kterým přijížděl domů.Bylo to krátce poté,co tento velkoprůmyslník a politik podepsal smlouvu o spolupráci v Rappalu s SSSR,ač si z jejich zřízení jako liberální demokrat vzor brát nechtěl,jak psal.Psal do novin mnoho.Byl židovského původu.Oba pachatelé byli do zhruba hodiny zastřeleni kdesi dál policií při obraně na útěku.
Další rok odlidštění:r.1943 svrhlo spojenecké letadlo bombu na dům,ve kterém bydlel devadesátitříletý Planck.
A tak si myslím,že neoplácí se věda dobrem.Ale často se neoplácí dobro dobrem,ale zlem.Polidštit by znamenalo,že by lidé jednotně chápali co je dobro a co zlo.Že dobro je dobro a zlo je zlo.Proč v tom není nikdy tak patrná shoda? Je to jen relativizací lidského světa? Je to existencí zájmů? Je to existencí plánů? Je to existencí vášní? Je to závistí úspěchů nebo peněz nebo slávy? Zůstává příliš mnoho otazníků.Takže zůstaňme u mého burcujícího příkladu dvou lidí rok po sobě v téže laboratoři.Co z toho pro oba dobrého vzešlo nebo nevzešlo.
Na čas dobré,později jen špatné.Osudné dokonce.Pak říkejte,že věda je hobby a radost.Že tvůrce je štěstí.
25. 08. 2010 | 15:46

Děkuji, že se usmíváte. napsal(a):

Ano, důsledky třeba i vynikajících myšlenek předem nikdo neznáme.

Zajímavé mi přijde i následující. Naše zákony alespoň na papíře platí pro všechny lidi bez rozdílu. Můžeme to chápat jako symetrii těchto zákonů. Nahraďme jednoho člověka druhým a nic to nezmění na zákonech, jimž podléhají. Tato symetrie zákonů však nezaručuje, že naše životní podmínky jsou stejné. Někteří z nás jsou bohatší, jiní chudší. I kdyby všichni lidé začínali se stejnými možnostmi a mohli jsme tedy hovořit o symetrii počátečních možností, stejně tato symetrie časem zmizí, protože život se vyvíjí. Počáteční rovnost bude narušena situacemi, do nichž se dostáváme, a dále volbou, kterou v nich činíme. Vy, jako fyzik či matematik, byste možná řekl, že symetrie se narušuje spontánně.
Symetrie se tedy v pohybujícím se světě nutně naruší, ale toto narušení silně závisí na náhodě. Spontánní narušení třeba i zdánlivé symetrie je mocným principem, který ovlivňuje vývoj a nerovnosti v lidské společnosti.
Velká část struktury společenského i fyzikálního světa vzniká proto, že svět vyžaduje narušení symetrie v prostoru všech možností. Důležitým rysem je zde výměna symetrie za stabilitu. Symetrická situace, ve které jsme všichni potenciálními přáteli, je nestabilní. Ve skutečnosti musíme udělat volbu a následný stav zajišťuje větší stabilitu. Vyměnili jsme nestabilní volnost potenciality za stabilní uskutečněný stav.
Např. uvažujme jakýkoliv myslitelný předmět, třeba roztočenou dětskou káču, balancující
na špičce. Tento stav je symetrický, dokud balancuje přesně svisle na špičce. Jeden směr, kam může padat, je stejně dobrý jako kterýkoliv jiný. Jde ale o nestabilní stav. Když káča spadne - a spadnout musí - spadne náhodně nějakým směrem, který neumíme předvídat, a původní symetrie se tím naruší. Jakmile již spadla, nachází se ve stabilním stavu, ale ten už symetrii nevykazuje - zákony pohybu, jimiž se řídí, ovšem symetrii mají. Zákony symetricky popisují prostor toho, co by mohlo nastat. Skutečný svět, jehož vývoj těmto zákonům podléhá, ale vybral jednu z mnoha možností.
A kam to všechno dospěje, nedokážeme asi nikdo odhadnout ani náhodou, ani nijak jinak.

Hezký den :-) ..
25. 08. 2010 | 16:42

horrous napsal(a):

Začátky válek asi subjektivně-pravděpodobností zkoušeli odhadnout.Jinak pravděpodobnost je v neživém světě běžně využívána v myšlení,ve společnosti o ní nevím.Dokonce ani známý ekonom Keynes (USA),který psal vědecké knihy z počtu pravděpodobnosti se ekonomikou zabýval ne přes pravděpodobnost.Ony totiž ty pravděpodobnosti asi jsou velmi nestabilní také.Nevím o žádném modelu lidské společnosti,který by s úplnou symetrií lidí počítal.Rozdíly jsou aspoň v něčem vždy.Je-li ekonomika i aspoň načas gyroskopem-by byla možná zajímavá otázka pro teoretiky.Na pojem setrvačníku je poněkud rozplizlá.Souhlasím,že náhodou vzniká nepředvídatelný stav.Pouze zjistitelný,když nastal.Aposteriori,ne apriori.Ale setrvačníky mohou být různé konstrukce a některé z nich se mohou chovat velmi exoticky.Záleží na konstrukci.Přesto v přírodovědě už našli dalekosáhlé analogie chování setrvačníků třeba s některým zářením-tedy tam,kde by jste to v nejmenším neočekávali.Stejná matematika skáče často po úplně vnějškově nepodobných věcech.Ale přece jen lidská společnost má jiný typ sebeorganizace než cokoliv jiného.Už to,že zahrnuje vědomí a jednání,svobodnou vůli lidí,je v zásadě málo mechanistická,i když v době krizí se chová podobně přírodě,lavinám a jiným katastrofám.Ale mám pocit,že v lidské společnosti se nic neopakuje přesně totéž dvakrát.U mechanických strojů naopak se věčně opakuje totéž.
25. 08. 2010 | 17:26

belzad napsal(a):

Ono také platí,že pohádka je někdy pravdivější než cokoliv jiného.Tou bývá matematika.
25. 08. 2010 | 18:26

Xaver napsal(a):

Ono je známo,že ve veškerých ideologiích probíhala konkurence mezi materialismem a idealismem:
prakticky tedy jedna strany říkala "držet se při úsudku zejména reality" ,z ní vycházet a k ní se vracet a opačný tábor idealistů říkal "držet se nejvyššího pojmu-a ten rozvíjet dále,skrze něj vidět svět-a nerozhoduje zda je to Bůh,entropie,sheaf nebo princip nejmenší akce".Idealismus je často ztotožňován s exaktností,materialismus s vágností.Ale uvědomme si,že exaktnost pojmu (třeba sheaf),i kdyby byl nejvyšším pojmem třeba v matematice,vyplývá z jeho omezení a výběru,vloženého do definice.Je to zhotovený "koš",do něhož se exaktně nasype později obsah.Logické spojení koše s obsahem ještě ale automaticky neznamená,že to zahrnuje věcné souvislosti, o které se vágní myšlení stará nejprve.
Interesantní z hlediska tzv.bývalé vědecké revoluce,je třeba účast předních německých vědců v NSDAP.Byli to vesměs ti,co se zabývali primitivním materialismem bez nejvyšších pojmů:sbírali a hodnotili otrocky spektrální čáry,řešili diferenciální rovnice jednu po druhé.Nic na tom nezměnilo,že se ve filosofii zabývali Platónem nebo neoplatonismem.V praxi byli opakem.Byli naivními materialisty v hávu neoidealistů.Velká většina nacistických vědců bylo tohoto typu.Tohoto vnitřního rozporu v jejich skladbě.Je jasné,že člověk s neústrojnou stavbou má tendenci zdivočet ve stádo a to stalo i s vynikajícmi intelekty tehdy v Německu téměř masově.Nacističtí lékaři ,kteří přehlíželi ,že jejich pokusy jakobyvědecké za války byly buď sadismus nebo nelegální euthanasie a vivisekce,byli po válce v udivujícím (velkém)počtu odsouzeni k nejvyšším trestům.Dnes si někdo třeba myslí,že jenom proto,že léčili i pohlaváry.Naopak:to,že léčili pohlaváry jim skýtalo tyto odsouzeníhodné příležitosti na nepohlavárech.Nic před justicí později nepomohlo,že studoval třeba u Mečnikova-laureáta Nobelovy ceny v Paříži.Krom toho nacistická teoretická lékařská věda infikovala vědu množstvím doktrín.Ty jsou navíc dodnes drženy v Staatsbibliothekách Německa jako různé habilitační práce.Zaplavila odborný prostor nebezpečně množstvím laciných chemizačních,elektrofyziologických,neurologických,psychologicko-psychiatrických hypotéz jakobyempirismu. Vratký marasmus všeho druhu.
26. 08. 2010 | 10:50

Tencokida Hnuj napsal(a):

Pýthagorás založil zcela nový druh školy - spíše zasvěcovací středisko, kdy on je vědcem, vizionářem i vůdcem v jedné osobě a jeho snahou je vychovat novou třídu lidských bytostí - aristokraty ducha, kteří měli dokázat uskutečnit ideu státu , podřízeného vládě Dobra.
Své potenciální žáky přijímal až po důkladném zkoumání z hlediska fyziognomického - ze znamení na těle či gest usuzoval na skryté povahové rysy.
Velkou zkouškou pak bylo až pětileté mlčení jeho žáků.
Žáci byli zavázáni aby nic z toho, co je naučí , nevynášeli mimo školu. Škola byla organizovaná formou řádu s tím, že Řád je nejvyšší Dobro.
Pýthagorejci žili společně a tvrdili, že "přátelé mají vše společné a přítel že je druhé já". Podle toho i žili.
Svými přísnými mravy, odloučeností od obce, ale přitom zasahováním do jejího řízení, tajuplností, velkými vědomostmi se stali terčem lidské nenávisti a závisti.
Byli téměř do jednoho upáleni.
Jedním z důvodů jejich, od ostatních lidí odděleného způsobu života, prý bylo to, že Pýthagorejci znali všechna mystéria přírody. Včetně přeměny prvků.
A tak si byli vědomi své odpovědnosti vůči lidstvu a světu.

To co lidé vnímali jako nadřazenost, byla tak ve skutečnosti pokora.

Fascinující dav, tihle Pýthagorejci.

"Do svých ospalých očí nevpouštěj spánek, dokud neprobereš každý ze svých činů toho dne z trojího hlediska : "V čem jsem se provinil"?, "Co jsem vykonal?", "Co jsem měl vykonat a nevykonal jsem to?".

(Pýthagorás nebo Lýsis)
26. 08. 2010 | 11:46

p90x Workout DVD napsal(a):

17. 09. 2010 | 10:09

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy