Bujení do nestvůrna

14. 10. 2010 | 12:32
Přečteno 4128 krát
Při procházce parkem, kde jsem se v zářivém slunci kochal nad studeným ohňostrojem planoucích stromů, probudil mě najednou z poezie podzimu do reálna přátelský hlas známého a představil mi svého syna, čerstvého adepta politologie. Proboha, neuváženě na to já, co bude chudák dělat? Redaktora?

Vzpomněl jsem si, že se právě hroutí česká tisková agentura. Nafoukla se během let na 220 redaktorů, spadla do deficitu, a teď státe pomoz! Tůdle! Ani soukromá média na tom nejsou nejlíp. Čeká je velká odtučňovací kůra nadcházejících hubených let.

Mladík má ale jasno: státní správa. Mnozí z jeho předchůdců se v ní dobře uplatnili. Inu, jistě. Viděl jsem někde fantastickou křivku, jak s ohromným nárůstem studentů na kecavé humanitní obory (sociologie, psychologie, religionistika) stoupá přesně stejně křivka náboru úředníků. Máme už ve státní správě pět set odborových ředitelů. První republika měla jen několik desítek sekčních šéfů. A právě jsem četl, že na královehradecké univerzitě ze 3 000 přijatých studentů bude pět set studovat politologii a to máme snad sedmdesát tzv. vysokých škol. Co Čech to politolog, přemítám, a představuji si hadovité fronty na pracovním úřadě a nechápavé tváře úřednic. Polilotogie? Neznám. Takové nabídky tu nemáme!

Brusel! Zní další zaklínadlo mladého adepta. Má pravdu. Šance sice neveliká, zato lukrativní. V ekonomicky nezávislé unii se místa ani platy nikdy (z principu) neruší ani nesnižují, jak se zanedlouho dozvíme z nálezu unijního soudního dvora na stížnost komise na státy, jež odmítají statutární zvyšování platů. Unijní orgány jsou autonomním svorníkem integrace, pevným bodem v nejistém vesmíru státních rozpočtů.

Evropa stárne a blbne. Nafoukla se byrokracií na zajišťování sociálního antitržního státu. Teď právem úpí. A přece jen má konečně většina evropských finančníků a politiků ekonomické jasno. Na rozdíl od posledních keynesiánů rozpočtové expanze přeživších v Americe (Paul Krugman) v Evropě už, jako by všichni (kdo mají teď vliv) věděli, že přebujelý státní kolos už dál bujet do nestvůrna nemůže. A nejen to, dokonce i šéf ECB Jean-Claude Trichet ví, že snižování státního deficitu o provozní náklady, při zachování “rozumných” investic do infrastruktury, může vést k růstu. Zvýšená důvěra ve státní finance, by měla vést i k vyšším soukromým investicím, ovšem za předpokladu, že vlády na záchranu úředníků nebudou zvyšovat daně, což je většinou problém.

Stárnoucí a blbnoucí populace ovšem hospodářský růst nenastartuje, i kdyby se nakonec podařilo většinu důchodů zlikvidovat (stačí se podívat co vyvádí Francie kvůli zvýšení minimálního odchodu z šedesáti let o dva roky). Ušetřené peníze za důchody by pomohly státním financím (i za předpokladu dalších sociálních dávek) a malounko by poskočil i HDP, protože by si někteří z dnešních důchodců (udrželi?) nalezli pracovní místa. Nejlepší by to však bylo pro ně samé. Zastaralý aristokraticko – socialistický ideál nicnedělání dnes dostává povážné trhliny. Newyorské Timesy otiskly nedávno výsledky rozsáhlého průzkumu, z něhož vyplývá, že ti, co chodí i v pozdním věku do práce jsou čilejší, udržují si lepší paměť i mysl, život je víc baví a žijí déle.

Kéž by tak ovšem mohli všichni!

Většina lidí se však důchodu bojí a doslova zběsile šetří. Letos v zemích OECD domácnosti a byznys utratí o 2, 6 biliónů dolarů méně než vydělají (7% HDP) a přitom menší a střední podniky nemohou získat nízkými úroky dotovaný kredit. Na tuhle nerovnováhu má Trichet také řešení. Nákup státních dluhopisů. Kdysi se tomu říkalo rotačky na peníze, dnes se to pokrytecky nazývá kvantitativní uvolňování. Tohle ale nemůže před Němci otevřeně přiznat. Inflace u nich dobrý zvuk nemá. Jedno je jisté: tahle stagnace nebude krátká!

Pro LN, 14. 10. 2010

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

DDD napsal(a):

TO bude vzteklých komentářů levicových intelektuálů... ;). Pravda je, že potřeba úředníků narůstá s jejich nízkou produktivitou. A jak se hodnotí produktivita úředníků, velmi špatně. Navíc,pokud už k tomu dojte, jsou v pozici, jak si pro udržení ppracovních míst virtuální práci v libovolném objemu vytvářet. Stačí současnou agendu rozdělit, trochu zkomplikovat a už se to zase nestíhá, přijmeme někoho dlašího. Osobně bych pro začátek navrhl drasticky všem státním zaměstnancům omezit a logovat přístup k internetu. Třeba některé donutí k práci prostá nuda :).
14. 10. 2010 | 12:50

hoven napsal(a):

sociologie je krásnej obor, jedna ze stěžejních myšlenek sociologie je, že zdravý rozum je k ničemu. z toho mě vychází, že je nutné zkoumat a bádat společenské vztahy rozumem nezdravým, což se nakonec marxovi a mnoha dalším levicovým filosofům povedlo. přesto mám sociologii rád, protože je to věda o nás.
14. 10. 2010 | 13:01

scientist napsal(a):

hovene, zdravý rozum se dá definovat tak, že je to způsob myšlení, který není kritický - tj. bere věci tak, jak se jeví na první pohled. trochu ste to popletl

Tomský to například předvádí taky, když si myslí, že absolventi těchto oborů musí dělat v těchto oborech... No to je ovšem kardinální nesmysl, neb tito lidé většinou pracují a podnikají v "normálních" sektorech. Škola je totiž hlavně vybaví schopností pracovat s informacemi - tj. umět si je najít, nastudovat a kriticky vybrat to, co je v té dnešní záplavě podstatné. A to se hodí i v byznysu. Proto taky dělají ředitele nebo top managery velkých podniků v oblasti PR, konzultanství, auditu apod. kde podle Tomského asi mohou pracovat jen ekonomové :)))
14. 10. 2010 | 13:18

sedím na konári napsal(a):

S těmi politology, sociology apod. je to pravda pravdoucí i v dalších městech kde se vyučuje tzv. politologie a sociologie vyučuje.

Co však tyto hladové krky budou dělat nikdo neví. Pár jedinců z nich bude mít štěstí a prof. Potůček je vezme pod svá křídla na ústavu a pak jim umožní publikovat pod svým jménem tady na blogu na aktuálně.cz něco z jejich šíleností (dotovaných státem). Ale co se zbytkem, kteří se k dotacím a grantům nedostanou?

Možná ještě někteří skončí u Peheho, u Kellera nebo Hořejšího. Zbytek půjde o žebrotě? Nebo bude ně pořádán hon?

A přitom např. na sinologii se dostane jen pár desítek kusů celorepublikově.
14. 10. 2010 | 13:20

Enkidu napsal(a):

Nojo, politologie aj., ale existence takového množství "společenskovědních" fakulta škol je důsledkem divoké neoliberalizace VŠ. Vychází z naivního předpokladu, že budoucí studenti VŠ si vybírají obor racionálně podle možnosti svého budoucího uplatnění. Když se k tomu přidá nemožnost regulace oborů, protože regulace je fuj z ideologických důvodů, je jasné, že studenti míří na "in" obory nebo tam, kde lehce získají titul. Kdyby otevřeli katedru astrologie, počty uchazečů budou vyšší než na sociologii i psychologii dohromady. A pozdější "rekvalifikace"? To bohužel asi nepůjde, zkuste udělat z ekonoma nebo politologa po pětadvacítce mladého lékaře, nadějného chemika či jaderného fyzika. Možná podprůměrného absolventa, ale některé vývojové zákonitosti nelze obejít, v mládí to prostě rychleji myslí a co se v mládí naučíš...
U úředníků je to bohužel tak, že nekdo maká jak šroub a zbytek se fláká, protože je dosazena politicky, nakonec většinu důležité náplně své práce pro vlastní nëschopnost outsourceují a v jejich moci zůstavá jen byrokracie...
14. 10. 2010 | 13:24

hoven napsal(a):

scientist,
já to nepopletl, myslím si, že zdravý rozum je to nejcenější, co lidstvo má, stavět něco nad zdravý rozum je taková typická levicová pomatenost. já bych se rád sociologů zeptal jaký rozum teda oni sami používají. nezdravý????
14. 10. 2010 | 13:25

Čochtan napsal(a):

Já bych politologa nikdy nezaměstnal. Leda jako metaře. Ale platil bych ho od metru dobře zametené ulice.
14. 10. 2010 | 13:26

Holubář napsal(a):

scientist:
A v jakém oboru jste vzdělaný vy? Sociolog, politolog, kulturolog.....?
Tomský má na 99,9 % pravdu. Politolog na každém rohu, ale na sklenáře nenarazíš.
Že budou dělat třeba v PR? Proboha, to je keců o PR a třeba o krizové komunikaci. Jediná správná forma krizové komunikace je seznam novinářských čísel v mobilu a tykání si s nimi na základě společných návštěv hostinců. A to se na žádné škole neučí, to se studuje v životě.

Vážení, vzpomeňme s úctou na profesora Parkinsona a jeho ZÁKONY.
14. 10. 2010 | 13:29

Michal Macek napsal(a):

nic proti pokud je to profik - ale uz bohuzel vime ze diplom se da ziskat ruzne a jeste negarantuje znalosti...
14. 10. 2010 | 13:42

jozka napsal(a):

Holubar:

Placete na spatnem hrobe, trh to prece vyresi, ne? Aspon takhle to zduvodnovali Tomskeho ideovi souputnici, kdyz nastavovali pravidla skolstvi.
14. 10. 2010 | 13:52

milan napsal(a):

Jak je to se zájmem o jednotlivé typy škol, to je dobře vidět třeba zde:
http://blog.aktualne.centru...
Jinak také neškodí přečíst si občas seznam oborů, které jednotlivé fakulty nabízejí.
To jde člověku vážně hlava kolem, co za roztodivnosti se dnes etablují jako vykoškolský obor!
14. 10. 2010 | 14:14

Milan napsal(a):

I tento graf dobře dokresluje situaci:
http://pinus.bloguje.cz/851...
14. 10. 2010 | 14:18

re napsal(a):

čochtan
a já bych zase nezaměstnal Tebe ty ...
14. 10. 2010 | 14:19

zdenekb napsal(a):

alexandertomsky:

Živým důkazem toho, kdo tu stárne a blbne, je profesor sovětologie, označující sociologii či psychologii za podřadné kecavé humanitní obory...

Jaké jsou skutečně společensky ryze prospěšné obory ke studiu, pane profesore? Práva a ekonomie, aby právníci mohli střídavě utíkat před ekonomy a naopak?!?
14. 10. 2010 | 14:21

neo napsal(a):

zdenekb:

prospěšné jsou takové obory, kdy po studiu neskončíte na pracáku ale najdete uplatnění a to dobře ohodnocené. Takže co je kvalitní obor či nikoli nerozhoduje ani pan Tomský, ani nikdo jiný, ale trh.
14. 10. 2010 | 14:27

mud.. napsal(a):

Za komunistů se vše dělalo pro pracující lid. Pracující iteligence představovala "šedou zónu". Nyní se vše dělá pro pracující inteligenci. Pracující lid je v "šedé zóně". Role se vyměnili. Pozor na pracující inteligenci. Při zeštíhlení budou moc "kousat". Jak to řešit? Poštvat je sami na sebe. Jednomu co máká dát, druhému méně, třetímu ještě méně... A je po bujení. Oni jsou silní v jednotě. V individualitě se požerou.
14. 10. 2010 | 14:28

jozka napsal(a):

neo:

Jako vzdy vedle. Tady se lka nad tim, ze ti absolventi si uplatneni nasli :-)
14. 10. 2010 | 14:32

zdenekb napsal(a):

neo:
Už jsem se skoro bál, že by snad něco nevyřešil moudrý neviditelný Trh... :o).

Víte, že studium třeba pedagogiky nebo historie je dle vás a Trhu Svatého prudce "nekvalitní" (= finančně neohodnocené)??? Přesto se dovolím domnívat, že učitele i znalce dějin potřebujeme.
14. 10. 2010 | 14:33

vfischer napsal(a):

Nabubřelost státního aparátu, idiotské územní rozdělení do 14 krajů, dvoj až trojnásobné zvýšení počtů na ministerstvech, vytvoření senátu a jiných sinekůr pro mladé zdravé a dravé flákače všeho druhu způsobil kořistnický gangsterizmus zbohatlické oligarchie, ovládající paňáky v pseudopolitickém cirkusu všech, všech partají bez rozdílu!!! Nějaké pomylsné pravolevé dělení už dávno, dávno, pane Tomský, neplatí a zejména ne pravá dobrá, levá špatná .... To už je jen veselá příhoda z natáčení! Dnes patří rozkrádání státní kasy a veřejných rozpočtů ke společenskému bontonu všech partajníků a jejich hybatelů i přisluhovačů - po nás potopa !!! Tak se nedivte, že mladí, draví a uvědomělí rychle poznají, kde se nejlépe parazituje u plných koryt!!
14. 10. 2010 | 14:36

neo napsal(a):

zdenekb:

ano vim, no a?

v pedagogice je trh deformován. Tabulkové platy opravdu nejsou tržní
14. 10. 2010 | 14:40

neo napsal(a):

jozka: a tvrdim snad něco jiného?

pokud vim tak upozorňuji na prostý fakt, že nikdo nemá právo určovat, jaký obor je kvalitní,prospěšný a jaký ne.
14. 10. 2010 | 14:41

Da.Rock napsal(a):

To je hezké, jak politolog kritizuje jiné, že chtějí studovat obdobný "kecavý" obor. Zřejmě nechce mít na blozích dalšího konkurenta, který by mu ujídal z mediálního chlebíčka.
14. 10. 2010 | 14:42

zdenekb napsal(a):

neo:

Myslím, že je pro budoucnost příznivější, když se mladí na školu hlásí ze zájmu (i s vědomím rizika "neuplatnění") než kvůli rychlému a vysokému výdělku...
14. 10. 2010 | 14:45

Tencokida Hnuj napsal(a):

Autor
Poraďte mu ať jde dělat do banky. Nejlépe do takové, která je navázána na státní finance.

To nemůže prohloupit.

Po čase to bude on, kdo bude propouštět ty úředníky v Prahze a Bruselu.

Hlavně ať nevydává knížky !

Po zvýšení DPH by se třeba mohl nervově zhroutit a musel by jít okopávat řepu.

Což však na druhé straně může být jednou docela lukrativní způsob obživy.
Tedy pokud ji bude okopávat na svém.
14. 10. 2010 | 14:50

jozka napsal(a):

neo:

Jo tak.. tak to pardon, me fakt nenapadlo, ze by nekdo takovou chujovinu obhajoval :-)
14. 10. 2010 | 14:50

jozka napsal(a):

TCKH:

S tim okopavanim Repy opatrne, aby to nebylo vyhodnoceno jako nabadani k fyzickemu napadani!
14. 10. 2010 | 14:51

arnazach napsal(a):

Oj to je slátanina.
14. 10. 2010 | 14:56

jogín napsal(a):

Určitě se psychologové a politologové můžou chytit jako šéfové personálního oddělení. A tak budou rozhodovat o těch pitomcích, co študovali techniku. O místa v administrativě nouze nebude, firemních ouřadů je nejmíň desetkrát víc než státních a obří baráky se pro ně staví na běžícím pásu.
14. 10. 2010 | 15:09

Čochtan napsal(a):

Milé re,
chápu, že bys mě nezaměstnal. Neměl bys na to. BMW bys nepřeplatil.
14. 10. 2010 | 15:10

Čochtan napsal(a):

Něco na tom je, na těch "kecavých oborech"
Kolik lidí si vybírá studijní obor jen proto, že tam není matematika ?
Chtějí vysokoškolský diplom s nejmenší námahou. K čemu jim pak bude ? Na reprezentaci. Nic víc.
14. 10. 2010 | 15:18

Vico napsal(a):

Tomský na závěr parafázuje text Bratříčka -tahle noc nebude krátká- a píše : tahle stagnace nebude krátká...

Tomský je poeta a začíná tak, že by nikdo netušil, že dál bude pokračovat o "stárnoucí a blbnoucí populaci".

První věty jsou hodny téměř národního umělce uchváceného podzimní krajinou:

"Při procházce parkem, kde jsem se v zářivém slunci kochal nad studeným ohňostrojem planoucích stromů..."

Takže je na místě ještě jedna parafráze písňového textu

Otevřel jsem tvůj blog, který začínal tak hezky...studeným ohňostrojem planoucích stromů...pak odkudsi přiletěla kulka a rozbila mi obrazovku. Umělecký dojem díky tomu zůstal nezkažen

/Jiří Grosman Drahý můj/
14. 10. 2010 | 15:29

Rumcajs napsal(a):

Opět za 1 pane Tomský.

Levičáci nemají rádi trh, protože nemají co trhu nabídnou. A proto horují pro státní službu a tarifní tabulky.

Pak si udělají nějaký rychlokurz zaměřený na státní správu zakončený VŠ diplomem, což jim zajistí nejvyšší tarifní třídu.

Poté vezmou tabulku, najdou si řádek s odslouženými léty ,svou tarifní třídou, a tam kde se to protne, tam si přečtou svůj plat. Žádná křeč a nervy se zákazníkem.

No a nejlépe, kdyby ještě byli neodvolatelní a nedotknutelní jako naši soudci. To se mi pak vybavuje scéna z filmu "Barbar Konan", jak tam Švarcík sám na řetězech točí s takovým velikým kolem.

Tak takhle si pak připadá Rumcajs.
14. 10. 2010 | 15:39

Al Jouda napsal(a):

Taková servírka v pivnici nebo prodavač stánkového zboží mohou s politologickým vzděláním docela dobře fungovat.
14. 10. 2010 | 15:45

Holubář napsal(a):

Rumcajs:
Taky bych si rád připadal jako Švarcík, ale pohled do zrcadla před nebo po sprše mi to nedovoluje.
:-)
14. 10. 2010 | 15:46

jozka napsal(a):

Holubar:

Nesmite koukat do zrcadla. Musite snit o udatnem a nepremozitelnem hrdinovi a kdyz to hodite na papir, tak se muzete proslavit. Ostatne, takhle udajne vznikl i Conan, jako kompenzace autorovi slabosti :-)

Al Jouda:
Ostatne i takovy skladnik ve sroubarne si muze precist Vergilia v originale! Vse uz tu bylo...
14. 10. 2010 | 15:56

Rumcajs napsal(a):

Holubář:

Jak píše Jozka.

Já mám zrcadlo nastavený jenom pro pohled od ramen nahoru. No a o zbytku si pak mohu libovolně snít.
14. 10. 2010 | 16:18

zdenekb napsal(a):

Čochtan:
Nevidím důvod, proč obtížnost školy či studia "měřit" matematikou...

Rumcajs:
Profesor sovětologie bude nad výtečným známkováním garážmistra se zálibou v brakových filmech jistě skákat radostí! Možná při tom opět sepíše něco kecavého...
:o)
14. 10. 2010 | 16:20

Rumcajs napsal(a):

zdenekb:

A ty snad víš, vo čom to bylo ?
14. 10. 2010 | 16:33

zdenekb napsal(a):

Rumcajs:

Pokud myslíš film, tak dle shlédnutých ukázek a popisu děje vo ničom, pokud příspěvek pana Tomského ...tak v podstatě taktéž...
14. 10. 2010 | 16:44

vileko napsal(a):

Arnazach:
Slátanina. Nikoli. Manipulativní drama jako řemen:

1. Expozice: poezie podzimu: "Při procházce parkem, kde jsem se v zářivém slunci kochal nad studeným ohňostrojem planoucích stromů..."

2. Kolize: nesympatický známý ("přátelský hlas známého", nikoli "známý hlas přítele") s tím svým spratkem, co jde na politologii.

3. Krize: krásy podzimu mizejí, blogerovi se vybavuje hafo studentů humanitních oborů, nafouklá státní správa, Brusel, důchodci.

4. Peripetie: Zrušíme důchodce! "Newyorské Timesy otiskly nedávno výsledky rozsáhlého průzkumu, z něhož vyplývá, že ti, co chodí i v pozdním věku do práce jsou čilejší, udržují si lepší paměť i mysl, život je víc baví a žijí déle."
(Zkušený čtenář si ještě nemůže oddechnout. Neví, zda ti důchodci, co pracují, jsou zdraví a bystří proto, že pracují, nebo naopak pracují proto, že jsou zdraví a bystří.)

5. Katastrofa: Už i dělný lid šetří na důchod, místo aby utrácel.

Mistrovská práce!
14. 10. 2010 | 16:47

zdenekb napsal(a):

Vileko:
Pěkný a výstižný rozbor...
14. 10. 2010 | 16:55

Rumcajs napsal(a):

vileko:

Mě to ve školce učili takhle:

Zápletka ,vyvrcholení ,odbočka , katastrofa.
Tohle je nějaká moderna ?
14. 10. 2010 | 17:06

vileko napsal(a):

Rumcajs:
Ne ne, to je klasika. Vy to máte správně, ale bez bodu 1.
14. 10. 2010 | 17:12

zdenekb napsal(a):

Rumcajs:

Vzhledem k tomu, že u tebe k vyvrcholení dochází tak brzo, jinak než katastrofou to končit nemůže... :o).
My se jako poslední učili katarzi... ale možná je dnes všechno jinak.
14. 10. 2010 | 17:13

Rumcajs napsal(a):

zdenekb:

Záleží kde ses to učil. Ale v Čechách to asi nebylo. Drama totiž zásadně končí jako vláda socanů - teda blbě.
14. 10. 2010 | 17:22

zdenekb napsal(a):

Rumcajs:

Hm... vrtalo mi to hlavou, takže jsem si to dohledal.

Sypu si popel...
14. 10. 2010 | 17:27

Rumcajs napsal(a):

zdenekb:

Odpouštím ti socane!

Běž v pokoji!
14. 10. 2010 | 17:31

Frant. Lukeš napsal(a):

Pokud bych chtěl být jedovatý tak budu souhlasit s p. Tomským v názoru, že Evropa stárne a blbne. Ale p. Tomský je snad také součástí Evropy a - pokud vím - není žádný zajíček. Takže... Ale protože mejsem jedovatý tak to neudělám.
P. Tomský podle mého názoru nemá v poslední době velké štěsí pokud jde o jeho blogy. Mám na mysli jeho blog "Proškrtat se k prosperitě", který je podle mého názoru (podrobněji jsem to uvedl ve svém komentáři k tomuto blogu) plný nesmyslů a dnešní blog. Souhlasím s ním v tom, že skutečně těch politologů a dalších odborníků z humanitních oborů je již dnes nadbytek, ale je nutno vzít v úvahu, že prostě všichni nemají dostatečné předpoklady k tomu, aby vystudovali technické nebo přírodovědné obory. Sám jsem vysokoškolský učitel (v důchodu). profesně fyzik a vím, že to vždycky, když jsme se pokusili přijmout na fyziku studenta, který se hlásil původně třeba na geologii či biologii a nebyl zde přijat, to špatně dopadlo a studia nedokonči. Pak je lepší, kdy student, který má opravduz předpoklady pro úspěšné zvládnutí vysokoškolského studia vystuduje raději sociologii či politologii a bude připraven na to, že se bude muset živit třeba i mimo tuto oblast. Tím, že získá kvalitní vysokoškolské vzdělání - to je tedy podmínka - mu to dá možnost při uplatnění toho obecného co během vysokoškolského vzdělání získal se uplatnit i v relativně vzdálených oborech. Jednou mi právník - absolvent prestižní Cornell univesity-v USA říkal, že z jeho ročníku, kde absolvovalo asi 80 právníků se právničinou živí jen 2. Ostatní skončili v jiných oborech, např, také jako majitel benzinové pumpy. Ale ten byl vzhledem ke svému vzdělání, rozhledu a nadhledu mnohem úspěšnější než ostatní majitelé (či nájemci), kteří měli jen základní vzdělání, které k takové funkci postačovalo.
Samozřejmě a v tom také s p. Tomským souhlasím, je nesmysl zbytečně nafukovat státní aparát, ale argumentovat tím, že před válkou bylo u nás jen několik desítek sekčních šéfů, zatím co dnes je několik set pracovníků jejich úrovně - no to snad nemůžete myslit vážně. Při takovýchto pochybných argumentech je ovšem důvěryhodnost a korektnost Vašeho příspěvku prakticky nulová.
14. 10. 2010 | 17:53

MirekS napsal(a):

Dobrý den, pane Tomský,

jak jsem četl začátek tohoto Vašeho příspěvku, zapomínal jsem, že jste jeho autorem. Skvělý text!
Ovšem jak se zlomil v druhou polovinu ze sna jsem se rázem probral. Vskutku se nezapřete.
Jenom otázku:
Vskutku myslíte, že nákup státních dluhopisů je podložen jen a pouze tiskem nových peněz? Ještě by to chtělo se zamyslet než to vypustíte do éteru!

Zdraví

MirekS
14. 10. 2010 | 18:17

scientist napsal(a):

Holubář
tomský vykreslil situaci manipulativně a půlka lidí mu to žere i s naviákem. on sám nikde nepíše, že tito lidé zaplavili státní správu, zato 90% čtenářů mu skočí na špek a spustí lamentaci. Státní správa je zaplavená sociologama a politologama? Podívejte se na specifikace žádoucích zaměstnanců- je to většinou právník nebo ekonom... pokud má mít VŠ vzdělání.
A perlička na závěr: co myslíte, že vystudoval Tomský? Začíná to na "p"

hoven:
anglický termín "common sense" je do ČJ špatně přeložen jako zdravý nebo selský rozum. Opakem není rozum nezdravý, ale rozum kritický. A na něm je postavená věda. Zbytek najdete na internetu, spíše ale v ANJ.
14. 10. 2010 | 18:20

poste.restante napsal(a):

Mno.
Já bych to tak dramaticky neviděl.
Protože zjevně nebude dosti míst k uplatnění všech politologů, kulturologů, tvůrců multi-kulti a gender studies, budou si tito muset hledat místo na světě a uplatnění jinde.
Pochopitelně odpovídající svému profesnímu zaměření.

Takže se docela těším, až mi jednou barman naleje sklenku a přitom zahovoříme na téma klasické filosofie, neboť tento bude vybaven bakalářským titulem. Anebo až pomocný dělník na stavbě uplatní své vzdělání při multikulturální informační výměně s Ukrajinci a Bulhary.

Neboť jak naznačil neo
Mírou všech možných vzdělání nakonec bude pracovní trh.

A pokud jde o uměle generovaná místa ve státní a veřejné správě, tak tam přece teď udělá pravicová vláda pořádek, ne?
Tak co ještě chtít víc?
14. 10. 2010 | 18:23

Emissary napsal(a):

Frant. Lukeš,

ano, v USA, kde si platí VŠ studium převážně každý sám, mimo tedy různých stipendii, tam to je pozitivní jev. Ale v Česku, kde VŠ studium platí převážně stát, je to příliš velké plýtvaní. Aby někdo provozoval stanici PHM, nato nemusí být filozof ani politolog, ledaže by filozofoval do stojanu. Nato stačí nějaká integrovaná střední škola zaměřená na ekonomii či podnikání. To vidím jako nesprávné nastavení parametrů vysokého školství, přece není složité je nastavit správně, nato stačí pouze sledovat trh práce.

MirkuS,

může být. Je to jeden ze způsobu, jak vyrobit inflaci a odrat střadatele o peníze, mnohdy ve velmi krátkém časovém horizontu.
14. 10. 2010 | 18:34

MirekS napsal(a):

Pro Emissary:
že může, o tom není sporu, ale že musí a že je to zrovna tento případ? Od koho a jaké ty státní dluhopisy Trichet koupí? To už autor nepíše. A v tom je právě diametrální rozdíl. Takže Tomského do ECB za Tricheta!!!

MirekS
14. 10. 2010 | 19:36

Emissary napsal(a):

MirkuS,

pan Tomský neříkal, že musí. Asi má své tušení, možná ví víc než víme my. Ale když domácnosti a podniky šetří, poptávka po SD může být malá. Takže je možná nikdo nekoupí, třeba si ty eura Trichet natiskne a půjčí je Řecku výměnou za řecké dluhopisy, které Řecko možná nikdy nesplatí. A máme tady v budoucnu potenciálně jistou a dvojitou havárii. :)

P.S. Vy víte přesně, co ECB a Trichet dělá?
14. 10. 2010 | 19:57

iga napsal(a):

Mně nevadí počet politologů, mně vadí jejich nevalná úroveň.
Pokud nejsou jejich kvality dostatečně prověřeny během studia (jako že nejsou) pak budou jistě prověřeny pracovním trhem. Bohužel vedlejším efektem tohoto systému je totální inflace vzdělání. Státní maturitu bude mít každý a nějaký ten titul budou mít skoro všichni, já jsem jen zvědavá jak se bude tvářit pan poste.restante až bude chtít s barmanem-politologem pokecat o filosofii a ono jaksi nebude o čem:-)))
Demonstrovala to nedávno pěkně slečna Štíbrová:
https://www.youtube.com/watc...
14. 10. 2010 | 20:14

poste.restante napsal(a):

iga

poste restante to myslel hodně ironicky.
Krom toho někteří z jeho absolventů studují např. sociální studia a poste.restante se nestačil při diskusi s nimi divit. :-)

Jisté je, že současná inflace vzdělávání nutně vyvolává devalvaci vzdělanosti.

Ale abychom si to nemalovali zbytečně dočerna ani dorůžova.
Již za socialismu opouštěly mnohé dívky střední ekonomické školy, aniž by bylo třeba cca 300 sekretářek a účetních na okres.
Zhusta pak končily zprvu na mateřské a posléze, po krátkém zapracování, u výrobních linek.

O inflaci "ekonomů", "manažerů" a "zahraničních obchodníků" v letech po revoluci platí zhruba totéž.
Chyba je ve vzdělávacím systému a v tom, že žádná vláda ani ministr školství nedokázal vypracovat nějakou koncepci.

Trh tohle nevyřeší přímo.
Když tak vyvolá potřebu rekvalifikací, ale nikoliv změnu systému vzdělávání.

Je nutno si uvědomit, že standardní příprava studenta trvá cca 13 - 20 let a kromě toho má školství velkou setrvačnost.
14. 10. 2010 | 20:38

Emissary napsal(a):

poste.restante,

trh to nevyřeší přímo, ale přibližně. A to stačí. Nemusí přece docházet k tomuto,

http://blog.aktualne.centru...

jak správně uvedl milan.

A za komunistů? Za komunistů přece žádný trh neexistoval, soudruzi mnohdy četli z křišťálové koule.
14. 10. 2010 | 20:43

iga napsal(a):

poste.restante
Ano:-)
Akorát, že dnes jsou narozdíl od úřadů výrobní linky silně nedostatkové a nad to většinou obsazené východními vzdělanci.
14. 10. 2010 | 21:05

MirekS napsal(a):

Pro Emissaryho:
Tady s panem Tomským děláte chybu: Vy a priori předpokládáte, že Trichet koupí nově vydané SD. Panu Tomskému se takový předpoklad hodí do jeho "ideologického" krámu, a proto ho využívá (kdo by ne, viďte pane Tomský). Jenže Trichet může (v zájmu fungování systému) odkoupit i SD, které již vydány byly (a nebude prozrazovat které, aby ho to co nejméně stálo)... A existující peníze na to mít může, protože subjekty šetří. Kam myslíte, že se ty přebytečné peníze stahují. Myslíte si, že ty ušetřené peníze zašili všichni do svého polštáře? Myslíte si, že ty (v oběhu) přebytečné peníze Trichet spálil?
Co pan Trichet fakticky dělá, nevím (ale připouštím (na rozdíl od Vás), že je několik způsobů, a že Trichet musí být vysoce inteligentní člověk, který ví, co dělá), ale stejně tak to nevíte Vy, a dle kvality blogů pana Tomského a výše popsané logiky si dovolím předpokládat, že to také neví. Jen tak bokem: připravit vydání SD není otázka 5 min., pokud vím, tak ve jménu snižování státních dluhů v Evropě by se státy dokonce měly co nejvíce sdržovat SD vydávat (s Řeckem na pokraji bankrotu šlo o něco jiného). Ale pan Tomský může mít jiné informace. Přímo z Trichetovy kanceláře, viďte pane Tomský?

Zdraví

MirekS
14. 10. 2010 | 21:17

MirekS napsal(a):

Dovětek:
Omlouvám se za chybu sdržovat, mělo být zdržovat (aby bylo správně pochopeno).
A na Řecko teď Trichet musí být tvrdý (co to jde), aby ty akce měly význam a snad došly úspěchu.

Zdraví

MirekS
14. 10. 2010 | 21:22

Emissary napsal(a):

MirkuS,

Tak to ne. Subjekty sice šetří, ale ty peníze končí nejspíš v komerčních bankách jednotlivých států EU, nikoliv primárně v ECB. ECB si je možná může stáhnout, ale za to musí zaplatit. Já to samozřejmě nevím, nevím jestli je to možné, neznám způsob financování ECB a ani se mi to nechce zjišťovat.

Zkupovat SD samozřejmě ECB může, dluhopisy změní majitele, ale tím problém zadluženého Řecka nevyřeší, ledaže by splácení těch dluhopisu Trichet Řecku odpustil, čím vyrobí EU další problém.

Trichet může být vysoce inteligentní člověk, ale jinak je poskok EU, speciálně Francie a Německa. Stačilo jen zařvat a Trichet srazil podpatky, dělá to, co chce N. Sarközy eventuelně A. Merkelová, nakonec to proběhlo tiskem i blogy.

Připravit vydání SD je pro státy EU a ECB trivialita, mají na to celé aparáty a 5 minut či 5 týdnu pro tyto instituce nic neznamená. Oni nevnímají čas stejně jako Vy. Já myslím, že pan Tomský ví, o čem mluví.
14. 10. 2010 | 21:40

Tencokida Hnuj napsal(a):

Za GS a podobné děkuje Tencokida každému transferu daní na centrální úrovni. A nejenom centrální, of course. :))
Buy on the rumours , sell on the facts.

A ty 2-3 % se hodí vždycky. Jak při emisi, tak při koupi.

Ještě jednou děkuji.

Dobrou noc.
14. 10. 2010 | 21:40

ZdeněkJ. napsal(a):

hoven
"já to nepopletl, myslím si, že zdravý rozum je to nejcenější, co lidstvo má, stavět něco nad zdravý rozum je taková typická levicová pomatenost."
Zdravý rozum páchne blbostí, praví klasik. Vám ten zdravý rozum ovšem nelze upřít.
14. 10. 2010 | 21:48

Emissary napsal(a):

Sorry - Skupovat a možná další chyby. Psal jsem rychle :)
14. 10. 2010 | 21:54

poste.restante napsal(a):

Emissary, iga

Tenokrát na trh neútočím, není nutno ho bránit.

Nešlo mi ani o odstraňování rozporu mezi poptávkou trhu práce a směřování studenstva.

Tohle je na položení si zásadní oázky, zda chceme jako stát být mozkovna či montovna a tomu také uzpůsobit profilaci vzdělávacího systému.

U VŠ to samozřejmě jde pouze nepřímo, přes peníze - mají vlastní právní subjektivitu a značnou autonomii, což je správně.

Ale základní a hlavně střední školství se potácí ode zdi ke zdi. Chybí koncepce a MŠMT neovlivňuje ani to, co by mohlo a mělo, protože veškerou energii věnuje na další zvyšování byrokracie a posazování "kurikulární reformy", jejíž důsledky sklízíme.
14. 10. 2010 | 22:49

MirekS napsal(a):

Pro Emissary:
A co dělají komerční banky s přebytečnými penězi, které od nich klienti nechtějí?...
Jinak netvrdím, že Trichet je neomylný člověk (kdo jím je? Dejte adresu).

Zdraví

MirekS
14. 10. 2010 | 22:50

hoven napsal(a):

zdenekj
pohrdání lidma a jejich zdravým rozumem je celkem typické pro levicové "elity" ,odtud asi ten citát, že zdravý rozum zapáchá blbostí. kdo ho spáchal? honza werich? sociologové tvrdí, že lidský zdravý rozum dokáže posoudit situaci jenom v okamžitý
ch a krátkodobých souvislostech, proto musí nastoupit oni, kteří vědecky dávají společenské zákonitosti do dlouhodobých souvislostí, které lidské oko jednotlivce nedohlédne......poněkud zapoměli, že lidský zdravý rozum je výsledkem statisíciletého evolučního vývoje a jejich dětinská sociologická věda je proti lidskemu zdravemu rozumu muší prd ve vesmíru.
15. 10. 2010 | 07:48

Jedla napsal(a):

"Alexander Tomský
https://blog.aktualne.cz/blo...

Politolog a nakladatel. Po studiích mezinárodních vztahů na London School of Economics a tomistické filosofie na London Institute of Education pracoval jako politolog v ústavu Keston College, kde se specializoval na výzkum církve a státu, státního ateismu a náboženské opozice ve střední Evropě (1980 – 86), od roku 1983 profesor sovětologie a evropských politických dějin. "

Ano, autore. Politologové jsou strašně málo tržní, inovativní, málo přispívají k růstu Hrubého domácího produktu, a nadto se shlukují v různé ústavy, instituty a thing-tanky, které jsou ekonomicky pasivní, jen vyssávají granty z veřejných rozpočtů, čímž zatěžují dělný lid podnikatelské sféry. A příště to natřete religionistům, ti jsou nejhorší! Dokonce mají katedry na některých fakultách! Ani neplatí školné!
15. 10. 2010 | 09:06

Jedla napsal(a):

Ale jedno je, při vší hrůze, přece jen dobré, pane Tomský. Představte si svůj blog, kdyby ten mladý muž schtěl studovat "Sovětologii a evropské politické dějiny". To by byl konec světa, to už by byl vrchol všeho.
15. 10. 2010 | 09:18

Grulich Petr napsal(a):

Vážený pane Tomský, vážení čtenáři, nechci komentovat celý článek. Dovoluji si Vás pouze upozornit, že na královéhradecké univerzitě bylo letos do studijního oboru politologie přijato celkem 67 studentů. Obor zpravidla dostuduje cca polovina. Uvedené číslo pěti set je holým nesmyslem. Ani jeden z absolventů tohoto oboru na naší fakultě nebyl k datu 31.8.2010 evidován jako nezaměstnaný na žádném Úřadu práce v ČR.
Možná by bylo lépe příště pracovat s fakty a ne s dojmy.
V úctě Petr Grulich, děkan Filozfické fakulty Univerzity Hradec Králové
15. 10. 2010 | 22:40

Dr. No napsal(a):

To Petr Grulich:

Jo, jo. Ono se totiž lehce ukáže, že mnohme větší problém než pár pilitologů z Hradce Králové je 275 z 300 biologů/biochemiků z Univerzity Karlovy. I kdyby se stokrát zaklínali, jací jsou přírodovědci. Spíše právě proto, jelikož se jako tzv. přírodovědci cítí oprávněni oponovat fyzikům. chemikům a technikům. Což vidíme např. při každém stavebním řízení.
16. 10. 2010 | 10:57

MirekS napsal(a):

Pro p. Tomského a Emissary:
Tak mi pánové povězte, jak je to s tím tištěním nových peněz...

http://www.finance.cz/zprav...
Nebo že by kachna?

MirekS
18. 10. 2010 | 21:34

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy