Má Evropa ještě dost sil ke své renesanci?

17. 02. 2011 | 11:16
Přečteno 4847 krát
Charakterizovat podmínky politické stability v Evropě, na rozdíl od poměrně zjevných podmínek prosperity ekonomické, jde jen obtížně a jen velmi obecně a vágně. Nejde přece o abstraktní výčet politických paradoxů a problémů, jejichž vzájemnou interakci a váhu neumíme posoudit, o jakýsi politologický popis. Anglosaský mechanický termín „systém“ není na místě, protože vůbec nejde o systém, ale o živou historii, jejíž dynamiku můžeme zkoumat jenom zpětně a jenom s velkým časovým odstupem.

Ztráta civilizační vůle
Zvláště to platí o Evropě, tedy té západní, okcidentální, jež vykazuje od svého vzniku v raném středověku (9. století) v porovnání se statickým světem impérií, včetně té druhé Evropy, byzantinské a autokratické, neobvyklou dynamiku ve všech oblastech lidského konání, počítaje v to i neustálé konflikty a války. V období 1945–2010 však zavládl v Evropě s výjimkou maďarského povstání a řecké občanské války bezprecedentní ozbrojený nukleární mír a ani po dvaceti letech od rozpadu Sovětského impéria se nezdá, že je nějakým vnitřním evropským či ruským vývojem ohrožen, tak jak tomu bylo v 19. století ve sporech o sjednocení Itálie a Německa nebo ve dvacátých letech století dvacátého, kdy se vítězům z Versailles nepodařilo pacifikovat poražené Německo a bolševické Rusko.

Evropa dnes není ohrožena ani zvnějšku, vezmeme-li v potaz zatím jedinou, íránskou hrozbu, která je primárně namířena na Střední a Blízký východ. Z historického hlediska je zřejmé, že rozdělená Evropa nejen ztratila své dominantní světové postavení (Suez, Maďarsko 1956) a stala se závislou na výsledku konfliktu dvou velmocí, ale i to, že se z té velké třicetileté války (1914–1945) probudila totálně vyčerpaná, vyděšená a schoulená pod nukleárním deštníkem americké ochrany a veškeré své zbylé síly zaměřila na ekonomickou rekonstrukci a vnitřní integraci, pokračující i po rozpadu sovětů. Podobně jako poražené imperiální Japonsko ztratila svoji vojenskou moc, ztratila své kolonie a dominantní vliv ve světě a možná i svou „civilizační vůli“ působit na svět, snad s výjimkou svého nejbližšího okolí, ale ani zde (Turecko, Jugoslávie, Izrael, Magreb) není schopna vyvíjet ozbrojenou a efektivní diplomacii. Evropa se uzavřela do sebe a ztratila svoji civilizační misi, navzdory proklamované univerzální a široce pojaté ideologii lidských práv a modelu sociálního státu, jimiž chce nahradit „břímě bílého muže“, jak se říkalo kdysi a zároveň jakoby zápasí s vlastními dějinami proti všem starým patologiím: dynastické, imperiální, koloniální, nacionalistické, diktátorské a totalitní, které se ovšem v genocidní válce zřejmě tak jako tak navždy rozpustily. Znamená takový ústup půlmiliardové civilizace, jejíž expanze, věda a technické inovace změnily svět k nepoznání, sestup a pád? Jde o skutečné, viditelné znamení ztráty dynamiky? Jak bychom to mohli vědět? Cožpak víme, jak se zachovají budoucí generace, až zapomenou na vinu svých otců, kteří svou měšťansko-aristokratickou civilizaci v totalitní válce pohřbili?

Mini ideologie
V postupně se sekularizující Evropě můžeme dnes nanejvýš vystopovat nejrůznější vybledlé miniideologie neoosvícenského racionalismu založeného na liberální antinormativní představě společnosti, na individualismu lidských práv, pluralismu a toleranci, s výjimkou hybridního normativu politické korektnosti ovlivněného nejrůznějšími víceméně sektářskými -ismy jako feminismus, multikulturalismus, libertinismus, a podobně. Evropští politici zároveň postupně prosadili budování jednotného evropského státu (unie), který má být založen na jakési těžko postihnutelné oligarchii národně volených zástupců vlád (ministrů) zemí unie a nevolené permanentní komisi nadnárodní vlády. Tato fluidní stálá rada, složená ze členů zvolených k úzké odpovědnosti za domácí politiku, je schopna prosazovat kolektivně politiku ještě neexistujícího nadnárodního státu na základě kolektivní mezistátní dohody a judikatury Evropského dvora (soudu), za kterou jednotlivé národní vlády nenesou žádnou zodpovědnost, ale která do vnitřního uspořádání států čím dál zásadnějším způsobem zasahuje. Záměrem této evropské (nad)vlády je postupná degradace evropských států na regionální úroveň. Zároveň nepřímo vede k hegemonii Německa. Možná měl Aristoteles pravdu – demokracie je možná jen v malém společenství vzájemného souručenství.

V tomto uspořádání můžeme nalézt hlavní zdroj a původ evropského neklidu, politické nestability a příštích konfliktů. Tím, že se podařilo interakci evropských států vtěsnat do společné organizace a ideologie (neoosvícenství), vzniká odpor zastánců národního státu a jejich volné politické interakce, relativně společného hospodářského prostoru a striktně vymezené, dobrovolné spolupráce v záležitostech ryze společných, tedy bez integračních snah, které mají za cíl likvidovat konkurenční politiku. Není pochyb, že nacionalismus, extrémní verze patriotismu, v roce 1945 politicky prohrál. Proto také je odpor neonacionalistů vůči unii zjevem marginálním a často se opírá spíš o obavy z přílivu nepřizpůsobivých, nevzdělaných a sociálně závislých přistěhovalců. Přesto žádná sebeobecnější unionistická ústava, smlouva, traktát nebo deklarace není schopna projít lidovým hlasováním, což utvrzuje vládnoucí oligarchii v přesvědčení, že demokracie nefunguje a je naprosto zbytečná. Proto také proti unii povstává silnější, byť stále ještě marginální, odpor nových liberálů a křesťanských konzervativců, kteří nevolenou a nevolitelnou vládu unie považují za neevropskou, antidemokratickou cestu do pekel.

Podstatou liberální demokracie je dělba na vládu a opozici i možnost vládu odvolat. Mezinárodně odvozená vláda unie je druhotnou, nepřímou, nepolitickou vládou, není vládou zastupitelské demokracie a z podstaty není odvolatelná. Je to vláda sice trvale proměnlivé, ale přesto oligarchické dohody. Je to jako kdyby v Americe vládl samostatně Senát, složený z volených zástupců jednotlivých zemí unie, v němž by však stranická příslušnost zástupců nehrála žádnou podstatnou roli, protože by politika byla výsledkem společné dohody. Je takováto pseudoimperiální vláda dlouhodobě stabilní na pozadí prastaré existence Evropy státních národů a tradice zastupitelské liberální demokracie, které odporuje? Odpověď je jednoduchá. Ano, je. Za předpokladu ekonomické prosperity. Lidé jsou ochotni trpět značnou míru politické nesvobody výměnou za blahobyt. Ani komunistické panství by se nezhroutilo, kdyby bylo výrazně bohatší než liberální Západ. Žádná politologie k tomuto paradoxu nemůže nic dodat.

Další problém: hédonismus
Ale je tu ještě druhá část evropské nestability, úzce spojená s relativní hospodářskou a duchovní stagnací. Už nejméně po dvě desetiletí, v době největší globální konjunktury, zbohatlá evropská společnost stárne, propadá konzumnímu materialismu, životnímu hédonismu a svůj kapitál promarnila na budování neudržitelného sociálního, pečovatelského a byrokratického státu. Ten se stal dokonce státní doktrínou a trvale narušuje mezilidskou, mezigenerační a rodinou solidaritu i odpovědnost, nemluvě o tom, že investuje do nerigorózního vzdělání. A právě unie svou osvícenskou ideologií (představou, že lze hospodářství racionálně řídit a nadřadit trhu, a humanistickou představou, že je člověk autonomní mírou všech věcí, kde do svobody druhého nemáme co mluvit) zásadním způsobem přispívá jak k hospodářskému, tak k duchovnímu rozvratu. Cílem sociálně-netržního státu jsou vysoké daně, na jejichž nejvyšší harmonizaci unie trvá. Evropské fondy jsou zdánlivě nepatrné, ale ve skutečnosti zásadním způsobem (tak jako všechny dotace) hospodářství pokřivují a korumpují. Evropská legislativa zaměstnává chod všech vlád a má lví podíl na přebujelé administrativně. V porovnání s lety těsně před první světovou válkou jde o stonásobek. Jenom malé Česko má dnes 500 odborových ministerských ředitelů.

Společná měna (společná úroková míra) způsobila krizi deficitního hospodářství jižních států, které by se inflací a devalvací, tak jak to dělaly v minulosti, svých podstatně méně nafouklých deficitů bezbolestně zbavovaly. Teď nastává období otřesů, protože bankrotující státy musí být politicky přinuceny k razantnímu snížení své životní úrovně o nejméně dvacet procent a musí projít údobím vysoké nezaměstnanosti, zvláště mladých lidí. A solventní státy severu to mají platit? A propos vysoké nezaměstnanosti mladých lidí. Evropa rozšířila své univerzity do každého krajského města, úměrně k tomu snížila požadavky na vzdělání a teď chrlí nespokojené humanitní polovzdělance, kteří nic neumí ale za to očekávají zaměstnání „na úrovni.“ Tohle není cesta k politické stabilitě, nýbrž k revoluci.

Je Evropa schopna renesance?
Hospodářská a politická krize celé eurozóny a potažmo unie je proto nevyhnutelná a bude zřejmě dlouhodobá. Unie se před půl stoletím zrodila ze strachu a z démonů minulosti, a čím více zápasí o politickou a hospodářské harmonii, tím více zápasí proti pozitivnímu výkladu evropských dějin a tím ostřejší jsou její oscilace. Génius Evropy byl mimo jiné dán i jejím plodným pluralismem.

Jde proto především o zásadní duchovní krizi. Společnost, která není pevně zakotvená v tradici (toho nejlepšího, co z historie zdědila), kde mrtví už nerozhodují o dosud nenarozených a kde kolektivní výchova neprosazuje ctnosti, víru a vznešené ideály své civilizace, taková společnost je odsouzena k zániku.

Nedovedu posoudit, zda mají Evropané stále ještě dost sil ke své kolektivní renesanci, zda jsou schopni obnovit své řecké, římské a židovsko-křesťanské existencionální kořeny. Navzdory dnešním negativním sociologickým údajům (společnost frustrovaných bezdětných jedináčků) a možná i díky krizi sociálního státu je to přece jen vysoce pravděpodobné, protože pouze evropská západní kultura je svobodná a schopná přesáhnout sebe samu. Smyslem společnosti není ani mír, ani blahobyt, nýbrž kolektivní úsilí o civilizační obnovu, zápas o svobodu v řádu lidské přirozenosti, o dynamický rozvoj osobnosti, jehož pravým jménem je vznešenost.

Revue pro kultura a politiku

leden 2011

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy