Letní bouřka v Turecku

04. 08. 2008 | 23:32
Přečteno 4079 krát
Psát v létě o politice je téměř perverzní. Politici jsou na dovolené, ženy a dívky chodí téměř nezahalené, a všude zrají okurky. Tedy s výjimkou Turecka, kde nejvyšší soud převahou jednoho hlasu odmítl žalobu nejvyššího prokurátora a nezakázal činnost ani vládní straně ani premiérovi a prezidentovi za to, že ženy teď smí chodit do úřadů zahalené v muslimském šátku.

Jiný kraj, jiný mrav, řeknete si, Islám však stejně jako křesťanství trvá na tom, že ženy mají být chráněny před lascivními zraky mužů, a muži před chtíčem a pokušením nevěry. Dokonce i feministky souhlasí, že žena nemá být na veřejnosti (jen nebo vůbec) objektem sexuální touhy, a tak pryč s nebezpečnou krásou a hnusným harašením. Zvláště v létě.

Nejvyšší soud tak zabránil politické krizi, vždyť přece premiéra Erdogana a jeho druhy zvolilo 47% všech voličů. Demokracie v Turecku byla zachráněna a evropští politici si zhluboka oddychli. Turecko je totiž jedinou islámskou a demokratickou zemí.

Sekularisté zuří, nemohou připustit veřejnou propagaci zbožnosti, mají totiž svoji alternativní fundamentalistickou víru - zbožňují národ. Stejně jako v Americe i v Turecku spolu dvě ignorantské strany vedou studenou válku. Náboženská identita totiž nemůže být soukromá záležitost, a patří do veřejného života i do školních osnov, jakkoli se nám to může nelíbit. Je přece nepřípustné, aby se například učil pouze ateismus skrytý v Darwinově teorii druhů. Jestliže někdo věří, že se něco vyvíjí samo, pak je to víra a nikoli věda. Staří Římané hlásali koexistenci – tedy spolužití různých věr.

Společenský problém začíná ve chvíli, kdy jedna strana začne diskriminovat nebo dokonce potírat druhou. Turečtí sekularisté se obávají, že jednou budou šátky povinné všude, nejen v mešitách, že bude tak dlouho ubývat obchodů i restaurací s alkoholem (jak už dnes vidíme), až zaniknou (budou zakázány) úplně. Už teď se zakrývají hambaté sochy (incident v Tarsu a ve městě Kars), a brzy se budou možná i kácet. Některé obecní úřady zakazují diskotéky a bordely. Na obzoru je vidina puritánské cenzury a státního náboženství.

Islám tolerantní není z principu. Nezná tradici křesťanského dualismu; rozlišení pragmatické vlády od vlády ryze duchovní. Nezná hierarchickou církevní a závaznou autoritu, proto míru jeho tolerance určují politici. Islámská zbožnost je veliká, a kde vládne zbožnost, tam platí rodinné hodnoty a řád. Není divu, že vyhovuje především ženám, navzdory diskriminaci, excesům a krutostem, o kterých tak často slyšíme. Islámská víra je velmi jednoduchá. Nechápe, podobně jako bolševismus, že takovou samozřejmost někdo nechce přijmout. Nechápe, proč by měla zbožnost tolerovat neřest a ještě k tomu na veřejnosti. Nechápe, stejně jako nacionalisté, proč by měla většina tolerovat menšinu.

Turecko stále patří mezi nejtolerantnější islámské země. Rozhodnutí nejvyššího soudu napravilo společenské vychýlení způsobené fundamentalistickým sekularismem. Doufejme, že se teď historické kyvadlo nepřechýlí na druhou stranu.

A věnujme se raději létu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Kristián napsal(a):

Islámu chybí především sebeironie. Je naprosto špatné reagovat silou (tím samozřejmě nemyslím účinnou sebeobranu). Trpělivost, nekonečná trpělivost je na místě, nikoliv nucování americko-evropského způsobu života.
05. 08. 2008 | 08:14

Jirka napsal(a):

Překvapuje jak někdo, kdo se zabýval církvemi na vědecké bázi jako pan Tomský může tak bezuzdně lhát o tom jak islám potlačuje menšiny. Víte někdo vůbec něco o tom jak se islám staví k ostatním náboženstvím a to i na svém vlastním území? Když pomineme extrémní situace jaké nastaly v Iráku a Afgánistánu, tak ve všech muslimských zemích žije a to poměrně v phodě alespoň křesťanská menšina. Dokonce i v Íránu funguje menšina židovská. Po tom co slavné křesťanské země zahájily inkvizici nacházeli její potencionální oběti útočiště právě na území Osmanské říše. V koránu je sůra o tom, že by se náboženství islámu nemělo vnucovat mečem. Tak prosím než začnete slepě věřit všemu co se napíše v novinách nebo řekne v televizi zjistěte si nějaká fakta děkuji.
05. 08. 2008 | 08:40

kopřík napsal(a):

V historii islám přesvědčil, že tolerantní k jiným náboženstvím být umí. Třeba Arabové ve Španělsku, kteří mimochodem do Evropy vrátili antickou vzdělanost, zapomenutou po barbarských nájezdech na Řím.
Na druhou stranu se islám chlubí, že v koránu a dalších jeho pramenech je návod na správné jednání doslova pro každou životní situaci. Zatímco křesťanství se soustřeďuje na etické a morální problémy, v koránu se podrobně popisuje, co se smí a nesmí jíst, jak se má nebo nemá člověk oblékat. Dočetl jsem se, že se tam řeší třeba i takový detail, jestli se člověk, který v poušti vykonal velkou potřebu a nemá k dispozici jiné hygienické prostředky, může očistit kamenem nebo nalezenou zvířecí kostí. To je samozřejmě trochu extrémní příklad, ale celkově se mi zdá, že při skutečně striktním dodržování všech pravidel v islámu zbývá jen velmi málo místa pro individuální svobodu člověka.
Ačkoliv možná pro křesťanství to platí také, protože evropská tolerance má podle mě základ v humanismu a renesanci, nikoli v křesťanství, které je z postaty věci (tak, jako i ostatní monoteistická náboženství) spíše netolerantní.
05. 08. 2008 | 08:56

Boleslav D. napsal(a):

Velmi pekny a rozumny clanek (az na tu zminku o bezboznem darwinismu...).

(dokonce i Recaptcha mi pise "satisfied")
05. 08. 2008 | 09:53

RUMCAJS napsal(a):

Pěkně napsaný.

Existuje vůbec nějaká veselohra made in islám ?
05. 08. 2008 | 10:30

Bobr napsal(a):

Vynikající text, děkuji. Pan Kopříka bych upozornil, že bez křesťanského základu by nebylo ani renesance ani humanismu, vždyť Nvý Zákon je nejhumanističtějším textem svého druhu. Zde je ten zásadní rozdíl mezi křesťanstvím a islámem, byť jej mnozí odchovanci komunistických učebnic dějepisu a kulturní masochisté stále nechápou...
05. 08. 2008 | 11:36

kopřík napsal(a):

bobr :
já jsem měl na mysli to, že polyteistická náboženství uznávají více bohů a uznávají také bohy ostatních národů. Jenom si myslí, že ti jejich bohové jsou nejmocnější. Takže u těchto náboženství nepřipadá v úvahu násilné předělávání ostatních na svou víru. Kdežto monoteistická náboženství obecně ostatní bohy neuznávají a věřící v jiného boha či bohy jsou pro ně odsouzeníhodní lidé, v lepším případě pomýlenci, v horším nepřátelé na život a na smrt.
05. 08. 2008 | 11:52

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Tomský
polemizoval bych pouze s větami:

"Islámská víra je velmi jednoduchá".
Na první pohled ano.Čím více se dozvídáte, tím zapadáte do spletitějších vazeb různých škol.Pokud zmiňujete Turecko,tak byste musel zmínit i súfijské řády (Bektashi), které Ataturk sice zakázal, ale které dnes prožívají renezanci.Súfiové jsou vůbec kapitolou v dějinách islámu, kterou u nás pochopil v celém rozsahu jen Kropáček.

Také se mi nezdá věta:...proto míru jeho tolerance určují politici.
Jak kde.Možná v autokratických režimech typu Háfa Assáda nebo Kemala Ataturka. Mnohem větší vliv mají ulamá. V určování tolerance určitě. Nedotknutelná je zásada hlásaná samým
Muhammadem: Je lepší jakýkoliv tyranský vladař než rozvrat ummy.
To by si měli uvědomit všichni, kteří se snaží naroubovat západní demokracii nebo politiku lidských práv na islám.

Kemal Ataturk nahradil náboženský fundamentalismus nacionalismem. Po letech se opravdu kyvadlo vrací, bez ohledu na rozsudky soudu, či dočasně úspěšné zásahy armády. Dnes je to 50:5O.
Turecko má ambice vstoupit do EU. Problém je v tom, že ve všech státech EU je plánovitě potlačováno národní povědomí, v zájmu vytvoření nové evropské identity. To by bylo na jinou debatu.
Pokud jde o Turecko, tak musí nevyhnutelně zafungovat systém kyvadla. Pokud potlačíte národní povědomí (a u Turecka lze použít termín nacionalismus) tak posílíte fundamentalizmus.Islám nezná kritický přístup k textům ve smyslu osvícenectví, příslušnost k ummě je nadřazena příslušnosti ke státu, o fiktivní příslušnosti k EU nemluvě.
05. 08. 2008 | 15:14

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Adamče,
dříve než vás dostihnou agenti Mossadu, CIA a KGB, považuji za vhodné, zachovat pro lidstvo další Vaši geniální myšlenku. Píšete:

"Molekulárně i legislativně zavedli imunitu šíleným virům, slepicím, kravám a vládním bolshevikům."

Myslíte, že lze poslaneckou imunitu přiřadit k šíleným virům, slepicím, kravám, bolshevikům, či jiné havěti?
05. 08. 2008 | 15:33

buldatra napsal(a):

To F.Adamec:

Mám dotaz.
Respektive dva.
Vlastně tři:
Uchránila by mě poslanecká imunita před ptačí chřipkou?Jestliže ne,je tato choroba přenosná z člověka na poslance a naopak?
A kde sídlí skupina BIOTRIN.Chci si podat přihlášku.
05. 08. 2008 | 21:58

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Pepo Řepo,

tohle by možná mohlo fungovat: Vy byste vypisoval ty nejlepší myšlenky z textů pana Adamce, aby zůstaly zachovány budoucím generacím, zatímco já bych je poté coby spamy mazal ;-)

Nechávat jimi zaplevelit diskuse skutečně nemohu (už proto, že by to byl nežádoucí precedent), ale osobně je velmi rád čtu a skoro se na ně pokaždé těším.

Mějte se.

Libor Stejskal
05. 08. 2008 | 22:02

prirodovedec napsal(a):

P.R.: Moc prosim o akceptaci tohoto navrhu editora. Diky nemu a jeho brutalite lidstvo totiz jiz ztratilo postup odvozeni od Maxwella k E=mc^2.
06. 08. 2008 | 01:39

F. Adamec napsal(a):

IN VINO VERITAS
To: Libor Stejskal, aktualne.cz
Mazete/mazes ruzne zkusenosti a pohledy na Svet, nejen na zidobolshevicke revoluce. Zidobolshevici, zili na Zemi vice nez "200 let pospolu". Byli, jsou a budou v ruznych totalitnich vladach Vyvolenych. Nemeli internet, nepoucili se z rozdilu Stareho a Noveho zakona, z nasledku "200 let revoluci". Z Nevyvolenych lidi udelali Marxuv, Leninuv, Stalinuv, Hitleruv, ... Putinuv, Bushuv, Havluv, Klausuv, ... valecny kapital, lacine lidske zdroje. Preji jim, aby jejich potomci nemuseli obnovovat zeleznou oponu a vojenske zakladny na okupovanych uzemi, aby nezili v paranoidnim strachu, nejen ze sve ochranky a sveho terorismu, radioaktivniho ozareni a umirani.

Podle Vaseho ne/etickeho kodexu lze za zold myslet a mazat jine neanonymni pohledy na Svet. Podle politicke situace muzete menit sve a ovlivnovat cizi nazory a IP, jako skupinka servilnich anonymu. Viru cloveka nelze poznat podle DNA, ale jeho jednani lze poznat podle politickeho profilu, poctu stranickych legitimaci, ktere v zivote ziskal, za co a koho kandidoval, loboval a hlasoval.

Jsem nestranik, podle rodinne tradice, nepisi anonymy, nestydim se za svou domenu, jmeno a za svou rodinu z Moravy, kterou temer z poloviny vyvrazdili a okradli pomyleni a nepolepsitelni bolshevici, resp. jejich militantni servisni organizace NATO, CIA, KGB, StB, VKR, LM, PS-VB... Cast me rodiny predcasne zemrela v CSR, CSFR, CR a v USA. Nejen nase dospele deti a vnoucata ziskavaji dobre i drsne zkusenosti, uzivaji web, cestuji a dokumentuji na foto-video HD menici se Svet, zivot na pevnine i v mori, poznavaji Svet rychleli nez zamestnanci politiky.

Preji Vam a Vasim oblibenym spisovatelum, politikum a anonymum, aby nemuseli casto utajovat a prepisovat sve komunisticke vedecke prace, politicke profily a projevy, zivotopisy a nekrology.

Zdravi Vas ctenar

Frantisek Adamec

Jan Werich, jak jednat s lidským materiálem: „... a tak to jde pomalu a po česku, dá se říci i jiným slovem: prdelně, bezpáteřně, úlisně, idiotsky atp. Ne, nechme to, to vyřeší historijé jednó, nebo také néé.“
PS: Muj otec: "Co je tia po blbych hodinaach, dyz je tu dobre. Delaj poradne to, co tia bavi, uzivis sebe aj rodinu. ..."
Jdu zas sekat travu, a Libore stav sa za mnuu do vinohradu okostovat nase vinka z Bilych Karpat, letos zas prezijeme aj herbicidy aj bolskeviky. IN VINO VERITAS
06. 08. 2008 | 10:29

vlk napsal(a):

Adamcovi

no ve víně je sice pravda. Leč nesmíte ji tam hledat s dramatickou usilovností. Víno v kombinaci s e sluníčkem dokáže s jedním pěkně zamést. Jak je ostatně na vás. vidět.

Ale přiznávám, že když mám opici já, jsem daleko méně vynalézavý ohledně politických, filosofických, tických a kdo ví jakých závěrů.

Vám bych doporučval stejný postup. Čím bych ovšem velmi ochudil, dnes už vašeho ctitele, fandu,kronikážře a možná i životopisce -Pepu ŘeouKterý je dyhtiv vašich perel. Aby je následovně ve sém elegantním podání nám, v našem němém úžasu mohl prezentovat.
Nevím zdali by z vás měl větší radost docent Chocholoušek nebo primář Nešpor.Zdá s e ,že spíš pan primář. In vino veritas...
06. 08. 2008 | 17:24

vlk napsal(a):

PAne Tomský,kladu si otázku, jak by se s vět vyvíjel, kdyby byl islám zvítězil a Turci si podrobili v 17. století celou Evropu. Včetně Anglie. Byl by lepší nebo horší?

Jenže to , co popisujete v jako situaci v Turecku, mi silně připomíná Severní Irsko. Kdopak škrtne sirkou? A bude armád aopět schopa věci vyřešit?

Islám a jeho současná militantní a nesmiřitelná podoba je hodně problematická věc. A zakládá na jedne zmožných civilizačních konfliktů.
06. 08. 2008 | 17:29

vanoce3000 napsal(a):

Izrael deportuje jeruzalémské křesťany... Než si začneme myslet, že zrovna islám potlačuje náboženské menšiny, zkusme si přečíst tohle: http://www.zvedavec.org/kom...
07. 08. 2008 | 11:54

luis vuitton napsal(a):

Ve španělštině má tahle slovní hříčka dva významy. Jednak más porquerías znamená více nepořádku, což Federico považuje za takovou malou sebekritiku. Más porque rías pak vyjadřuje něco jako více věcí k pobavení, což zase odkazuje na umělcovy veselé večery se svým synem ve studiu.
20. 08. 2009 | 19:44

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy