Odkud přicházejí dobré nápady

20. 04. 2012 | 12:38
Přečteno 5382 krát
Žijeme ve věku technologické akcelerace a nově vznikajících paradigmat, inovací, vynálezů a produktů. Jejich počet stále roste, časové mezery mezi nimi se zkracují a jejich použitelnost se násobí. Je to způsobeno častější a svobodnější výměnou nápadů, z nichž vznikají další nápady a propojením oborů, z nichž vznikají nové obory. Potřebné, ale prozatím neproveditelné a neviditelné řešení problému v jednom oboru se často dá nalézt nahlédnutím do jiného oboru, kde už funguje, třebas i s nějakým jiným účelem. Guttenberg dostal nápad na tisk z lisování vína. Obstetrický inkubátor vznikl náhodným odkoukáním hřejivé bedýnky pro čerstvě narozená kuřátka v pařížském zoo. Nová móda levných indických sandálů vznikla z opotřebovaných pneumatik, které už nebylo kam vyhazovat. Z analogových vakuových tubiček vznikl nápad na digitální počítač. Nové nápady vznikají ve sféře, zvané anglicky „the adjacent possible“ čili „přilehlé možno“. A je to „jakási stínová budoucnost vznášející se na okrajích současného stavu věcí, mapa všech způsobů, jakými se současnost dá přetvořit“.

Touto malou chuťovkou nás Steven Johnson ve své sedmé populárně vědecké knížce Where Good Ideas Come From – The Seven Patterns of Innovation (Odkud přicházejí dobré nápady – sedm vzorků inovace) navnaďuje na studium procesu inovace a invence, objevování skulin, v nichž se skrývají neviditelné nápady, zviditelnitelné propojením s něčím už existujícím, nalezené v onom „přilehlém možnu“. Nejkrásnější na přilehlém možnu, píše Johnson, je to, že jeho hranice se neustále rozšiřují, jakmile je začnete zkoumat. Každá nová kombinace nápadů vtahuje do přilehlého možna nové kombinace nápadů. Je to jako bychom vstupovali z jedné místnosti do druhé, kde se nám otvírají dveře do dalších místností a z nich do dalších místností. Historii lidstva a jeho kultury Johnson vnímá jako postupné, ale neúnavné pronikání a zkoumání přilehlého možna, v němž každá inovace otvírá nové prostory ke zkoumání.

„Přilehlé možno“ je jeden z oněch sedmi vzorků inovace z podtitulku knihy.

Dalším jsou „liquid networks“, něco jako „tekuté sítě“. Ty Johnson popisuje jako „specifické konstelace neuronů“, které v našem mozku vystřelí synchronicky a na povrch vědomí z nich vyplave nápad. Ne pokaždé jedna položka, nýbrž celé hejno. Sítě musí být hustě „zalidněné“. „Zalidněnost“ lidského mozku je sto miliard neuronů, které se dají vzájemně propojit, takže v mozku může probíhat sto bilionů individuálních komunikací. Nový nápad je výsledkem nové konfigurace neuronových komunikací. Ke zlepšení tvořivosti je potřeba zasadit individuální mysl do prostředí, v němž fungují podobné neuronové sítě. Čili mezi lidi a ideje nastavené nebo vycvičené na probádávání hranic přilehlého možna, okraje chaosu, pásma, kde řád se snoubí s anarchií. Jako klasický historický příklad takové tekuté sítě Johnson uvádí italskou renesanci, nabitou tvořivou energií, protože její umělci, stavitelé, myslitelé a vynálezci si ve velkých počtech troufali opouštět hranice zavedeného myšlenkového řádu, pohrávat si s chaosem a přijímat rizika. Podobnou troufalostí vznikla technická revoluce a kapitalismus. Nejnovější tekutou sítí je internet.

„Slow hunch“ čili pomalé tušení, zaznamenává zlomky velkých nápadů, které málokdy přicházejí hotové a kompletní. Chybějící prvky se často nacházejí někde jinde. Tekuté sítě vytvářejí prostředí, v němž se částečné nápady mohou propojit do kompletnosti. Náznaky či tušení dobrých nápadů, které se takto nepropojí, zůstanou jen náznaky. Proto je důležité všechny zlomky tušených nápadů zaznamenávat, aby se nevytrácely, pro případ, že se později s novým zlomkem propojí.

„Serendipity“ znamená překvapivý a náhodný objev něčeho nového, co jsme nehledali. Pochází z indického a perského pojmenování dnešní Srí Lanky, kdysi náhodně objevené, takže mu klidně můžeme česky říkat serendipita. Klasickou serendipitou byl třeba objev Ameriky při hledání Indie z opačného konce nebo Mendělejevův sen, který mu seřadil prvky do logické soustavy podle atomové váhy. Serendipitní nápady k nám přicházejí ve stavu myšlenkové dezorganizace, nezaostření, nesoustředění či zasnění, čili rozšíření myšlenkových hranic. A jak vědí umělci, vědci a podnikatelé, zkompletnění zlomkovitých nápadů nám někdy dojde, až když přestaneme zaostřovat na řešení těžkého problému, pustíme jej z hlavy a jdeme dělat něco jiného.

Důležitou cestou k inovaci a tvoření je omyl či chyba. Čím je člověk tvořivější, tím se dopouští víc chyb. „Omyl,“ cituje Johnson amerického psychologa Williama Jamese, „je nutný ke zdůraznění pravdy, podobně jako je temné pozadí potřebné ke zdůraznění jasnosti obrazu“. Když děláme chybu, nutí nás to přehodnotit svoje názory, zavádět nové postupy a hledat nové strategie. Největší naší chybou je tendence se chybami dál nezabývat. Nápravou je brát chyby jako korekturu a inspiraci. Navíc chyby jsou někdy vynálezem něčeho jiného, než co jsme se pokoušeli vynalézt. A chybné výchozí informace nás bezděky nutí k větší kreativitě a improvizaci, která dovede využívat „užitečných“ chyb.

„Exaption“ je nové slovo, které v 70. letech minulého století zavedli američtí biologové pro úkaz, v němž vlastnost určitého organismu, zaměřená na specifické použití, přeskočí na úplně jinou funkci. Adaptuje se na něco vnějšího, je přenesena ven, čili se „exaptuje“. Evolučním příkladem je peří, které ptactvo vyvinulo nejprve jako ochranu před chladem a teprve mnohem později dokázalo využít k letu. Exaptací se vyvíjí třebas umění a literatura, tím, že novou pracovní techniku jednoho autora přebírají jiní a vytvářejí tak výtvarné nebo architektonické slohy a hudební nebo literární styly.

Sedmou metodu invence a kreativity nazývá Johnson „Platformy“. Vysvětluje ji na Darwinovi a jeho postupných objevech, ale hlavně na jeho sledování korálových ostrovů. Ty, jak Darwin ke svému překvapení postupně zjistil, nejsou vytvářeny zeminou ani lávou, nýbrž obrovskými počty malých živočichů množících se a narůstajících do tvrdých chuchvalců vyrůstajících ze dna nad hladinu. A vytvářejících „platformu“ pro další na nich nezávislý život. Rostlinnou a živočišnou pestrost života v korálovém útesu se dosud nepodařilo nikomu kompletně zmapovat, připomíná Johnson, a cituje vědce, podle nichž v korálech žije nejméně milion, ale možná až deset milionů různých živočišných druhů. Platformou, podle korálového modelu, je tedy obrovské množství idejí, nápadů a výtvorů narůstajících a přirůstajících jeden na druhý, až vytvoří kompletní nové prostředí, z něhož mohou vyrůstat, nebo se na něm přiživovat další kvanta nápadů a výtvorů.

Takovou platformou výměny idejí a výtvorů je volný kapitalistický trh, který umožňuje exploze nových idejí na nečekaných místech a v nečekaných kontextech. A vpravdě „korálovou“ platformou se stal internet. Naším hlavním úsilím by podle Johnsona mělo být vytvářet nejvhodnější prostředí umožňující největší inovace. A ze studia historických statistik nejinovativnějších období lidských dějin odvozuje toto: Není to, jak bychom očekávali, exploze svobodných individualit ve volnotržním prostředí, s korporačním výzkumem, s dostatečně zámožnou veřejností ochotnou vynálezy financovat a kupovat a s pevnou ochranou duševního vlastnictví. Ta je potřebná také, ale spíš jen jako prostředek k rozšíření inovací do praktické sféry aplikovaných vynálezů a vytváření prosperity potřebné k podpoře výzkumu. Ale výzkum v komerčním prostředí přinesl poměrně méně inovací než prostředí univerzit vznikající od středověku paralelně s vývojem volného trhu. Tam je výzkum a tvorba nových nápadů oproštěna od komerčního tlaku a otevřena pomalu se vyvíjejícím a vzájemně na sebe navazujícím zlomkům tušení, serendipitě, tekutým sítím a náhodnému vytváření platforem. S volnou a neregulovanou výměnou nápadů, na nichž mohou okamžitě a bez omezení další vědci a učenci stavět korálové ostrovy idejí, z nichž vyrůstají a vytřibují se další nápady.

Není to tedy volba mezi svobodným trhem komerce a ochrany práv na jedné straně a neomezeným tokem informací na druhé, nýbrž hledání rovnováhy mezi oběma, tak, aby jedna neškrtila druhou, ale naopak jedna druhou posilovala a doplňovala.

Psáno pro www.ceskapozice.cz

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy