Ministr Kalousek zase špatně
V reakci na zcela správné a legitimní rozhodnutí Ústavního soudu ve věci výplaty státní podpory stavebního spoření vymyslel ministr Kalousek jako odvetu zrušení dotací, které jsou od roku 2010 poskytovány ze státního rozpočtu jednotlivým krajům na dofinancování železniční dopravy na regionálních tratích.
Přitom viníkem vzniklé rozpočtové situace je právě ministr Kalousek, který hrál vabank s neústavní zpětnou mimořádnou daní na stavební spoření, riskoval 6 miliard na příjmové straně veřejných rozpočtů a prohrál.
Byla to Fischerova vláda, která našla konsensus při řešení dlouhodobě nedofinancovaného provozu regionální dopravy v jednotlivých krajích, a krokem, na kterém se podílely společně stát, kraje a České dráhy, nastavila předpoklady pro dlouhodobou stabilizaci systému.
České dráhy musely v rámci této dohody racionalizovat své náklady a nabídnout výrazně nižší cenu za jednotku dopravního výkonu, o zbytek nepokrytých nákladů se poměrově podělily kraje a stát.
Uvedený mechanismus byl formou společného memoranda, za stát podepsaného předsedou vlády, ministry financí a dopravy, zafixován na dobu 10-ti let. Kraje a stát se po tuto dobu zavazují v dané výši hradit provozování regionální železnice, České dráhy nesou riziko za případné zvyšování nákladů dopravních výkonů. Jediné přípustné zvýšení je o míru inflace. Případné snížení objednávaného rozsahu dopravy ze strany krajů by se adekvátně promítlo do výše úhrady státu. Tedy jasná pravidla, jasně vymezené parametry.
V návaznosti na memorandum uzavřely jednotlivé kraje s Českými dráhami desetileté smlouvy na zajišťování provozu na regionálních tratích. To otevřelo prostor pro dlouhodobé finanční plánování státních Českých drah a svou podstatou umožnilo zahájit čerpání evropských finančních prostředků na obnovu vozidel v rámci Regionálních operačních programů. V jejich případě totiž musí dopravce prokázat, že uzavřel s objednatelem dopravy (krajem, státem) dlouhodobý kontrakt.
A nyní přichází se svou iniciativou ministr Kalousek a chce nastavený systém financování měnit. Nejprve hrozil úplným zrušením dotací, nyní přišel s variantou zachování dotací pro letošní rok, ale jejich redukcí v roce příštím. Jakýkoliv jednostranný zásah do nastaveného mechanismu znamená jeho konec. Negativní důsledky se přenesou v plné míře na občany. Jim se sníží nabídka dopravních služeb, protože kraje nebudou mít dostatek zdrojů, aby dopravu zachovaly. Výrazná redukce dopravy se promítne především do základní dopravní obslužnosti regiónů, tedy spojů, které zajišťují přepravu občanů do zaměstnání, škol, za úřady, zdravotní péčí apod.
Sociální demokracie zásadně nesouhlasí s plánovaným krokem ministra financí. Občané mají právo na zajišťování nezbytného rozsahu veřejné dopravy, neboť pro mnoho z nich to je jediný způsob, jak uspokojovat svoje základní potřeby. Nemohou se stát obětí odvetných kroků vlády vůči krajům, a to jenom proto, že ve státní kase chybí finanční prostředky.
Dlouhodobě ve svém programu deklarujeme nutnost zachování dopravní dostupnosti měst a obcí a z tohoto svého závazku nehodláme slevovat. Udržitelná veřejná doprava by měla být prioritou napříč politickým spektrem a podíváme-li se do volebních programů většiny politických stran, bezesporu tam příslušnou zmínku najdeme. Ve volebním programu TOP 09 sepsaném ve formě programového prohlášení vlády se přímo píše: „V rámci boje s nezaměstnaností je prioritou zvýšená mobilita osob hromadnou dopravou. Za páteřní systém hromadné dopravy vláda považuje kolejovou dopravu.“
Asi se někde stala chyba.
Miroslav Kalousek porušuje programové závazky strany, kterou sám zakládal…
Pokud Ministerstvo financí v návrhu státního rozpočtu na rok 2012 přijde s redukcí dotací na regionální železniční dopravu a fakticky tak jednostranně poruší podepsané memorandum, v žádném případě takový návrh nepodpoříme.