Jak se ze snížování daně stalo zvyšování
To by ve výsledku ovšem znamenalo, že by lidem s příjmem pod 20 tisíc hrubého a také řadě rodin, kde jeden z manželů nemá žádný příjem, v roce 2009 opět stoupla oproti roku 2008 daň z příjmů. A pro lidi s hrubým příjmem do 30 tisíc měsíčně by se mezi rokem 2008 a 2009 pozitivně nezměnilo prakticky nic. Opravdu zajímavý výsledek tlaku Vlastimila Tlustého na Topolánka a Kalouska. Tlustý tak dlouho tlačil na další snížení daně z příjmů, až z toho vyšlo její meziroční zvýšení pro většinu poplatníků. Svou podporu reforem vyměnil dokonce za pravý opak toho, oč usiloval. Naprostá blamáž.
To se mi ale opravdu, při všech mých politických výhradách k Vlastimilu Tlustému, nezdálo. Přepočítal jsem to raději ještě jednou. Výsledek byl stejný: halasně oznámený koaliční kompromis ( všechny noviny ho ve středu ráno komentovaly ve stylu : Daně se dále sníží) ve skutečnosti ve srovnání s rokem 2008 navýší opravdu velkému množství lidí daň z příjmů. A ačkoli už jsem v parlamentní rozpravě nechtěl vystupovat, tohle mi nedalo.
Přihlásil jsem se o slovo, ještě během podrobné rozpravy, a upozornil jak předsedu vlády Topolánka, tak ministra financí Kalouska, že podle mého názoru v jejich pozměňujícím návrhu o žádné další snížení daní nejde, spíše naopak. A že tam tedy mají možná chybu. Oba trvali na svém, všechno je v pořádku. Chvíli jsme se dohadovali formou faktických připomínek a pak už jsem to vzdal, spoléhaje na to, že si snad onen pozměňující návrh propočítá také někdo jiný než já. Vlastimil Tlustý naši přestřelku poslouchal.
Večer zveřejnilo Aktuálně.cz první znepokojivé propočty, pak své pochybnosti na Frekvenci 1 vyjádřil i Vlastimil Tlustý, dnes už si toho všimly i všechny významné deníky. Čili naprostá blamáž. Ani ne tak Tlustého, ten si to všechno jen nepřečetl včas, či příliš důvěřoval Kalouskovi. Za ODS ale vyjednával Topolánek. A tomu budou zřejmě až dnes muset vysvětlit, že sazba daně z příjmu skutečně není jediným parametrem, který ovlivňuje výši daně. To ovšem dobře ví ministr financí Kalousek a jeho úředníci. Využili Topolánkovy neznalosti či nedůslednosti a snížením klíčových slev na dani se pokusili ušetřit státnímu rozpočtu několik miliard korun. Zřejmě ani oni ve skutečnosti nevěří v Laffera, proč by to potom jinak dělali a riskovali hněv Tlustého, který se nyní právem cítí Kalouskem poněkud podveden..
Náprava tohoto daňového karambolu teď bude složitá, druhé čtení zákona už je u konce a není už možné podávat věcné pozměňující návrhy. Zbývá jen hlasovat.
Jak dokládá i tato historka, tzv. reformy se rodí v naprostém chaosu a improvizaci. Jejich účinku se tedy lze logicky i oprávněně obávat.
PS. Přesně jsem ve Sněmovně na prudké snížení slev na dani v Topolánkově návrhu upozornil 15. srpna ještě v rámci druhého čtení takto (stenozáznam):
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem nechtěl zneužít pozice zpravodaje k tomuto vystoupení a požádal jsem svůj poslanecký klub, aby mě zmocnil k tomuto vystoupení. Vystupuji zde tedy nikoliv jako zpravodaj v rámci projednávání, ale jako zástupce poslaneckého klubu sociální demokracie.
Dovolte mi, abych se pokusil upozornit na některé nesrovnalosti, které jsem nalezl ve vládním komplexním pozměňujícím návrhu. Tento návrh je dnešním tiskem komentován - a takto ho okomentoval i pan předseda vlády - jako návrh, který má dále snížit daně. Já jsem se podíval na jednotlivé návrhy, které jsou v něm obsaženy, ale obávám se, že buď došlo k omylu, to znamená, že tisk a pan předseda vlády referovali o něčem jiném, nebo možná ten návrh byl chybně sestaven či sepsán. A vzhledem k tomu, že procedura projednávání tohoto návrhu zákona bude pravděpodobně předmětem jednání Ústavního soudu, tak bych přece jenom velmi rád upozornil na nesrovnalosti, které jsem zde nalezl a které vypovídají o tom, že tento návrh daně nesnižuje, ale že tento návrh naopak daně zvyšuje.
V části, která se týká daně z příjmů, je navrženo, aby se od roku 2009 snížila sazba daně z příjmů z 15 % z takzvané superhrubé mzdy na 12,5 % z takzvané superhrubé mzdy. Současně se ovšem navrhuje, aby se snížily slevy na dani na poplatníka, na manželku a na dítě oproti původnímu vládnímu návrhu, což paradoxně znamená, že se zvyšuje daňová zátěž poplatníka oproti onomu snížení sazby z 15 na 12 %. Je to tedy protichůdný pohyb. Na jedné straně se snižuje sazba z 15 na 12,5 %, oproti tomu se snižuje sleva na dani, kterou si každý poplatník na konci roku může odečíst od své daňové povinnosti. Kdyby to bylo snížení slevy na dani v řádu korun nebo desítek či stokorun, tak bych se nad tím nepozastavoval a nezdržoval bych Poslaneckou sněmovnu touto poznámkou. Problém je v tom, že se jedná o snížení slevy na dani oproti vládnímu návrhu o celých 30 %, o 8000 korun. Ve vládním návrhu je sleva na dani na osobu a na nevýdělečně činnou manželku navržena ve výši 24 840 korun. Ve vládním komplexním pozměňujícím návrhu, který zde pan předseda vlády uvedl jako návrh, který dále snižuje daně, se tato sleva na dani snižuje, a to na 16 650 korun, to znamená o 8000 korun, o 30 % oproti původně navržené výši.
PS.2 Skutečně pěknou tečkou za celou historkou je fakt, že tam meziroční zvýšení daní z příjmu 2008/2009 nakonec po závěrečném hlasování o zákonu zůstalo. Vlastimil Tlustý už nenašel sílu trvat na vypuštění a spokojil se s dosti mlhavým příslibem, že to koalice nějak příští rok vyřeší. Dodatečných 10 až 15 miliard se ale při přípravě rozpočtu na rok 2009 bude hledat těžko a rebelové v ODS ztratili svoji nejvýhodnější vyjednávací pozici. Teď už si s nimi ministr financí poradí.