Ještě ke sporu o důchodovou reformu
Jak z uvedeného článku Petra Nečase vyplývá, programové dokumenty svého nejsilnějšího politického soupeře předseda ODS i vlády prostě ignoruje. Usnadním mu k nim proto cestu alespoň takto.
Na rozdíl od vládního pouštění žilou stávajícímu veřejnoprávnímu důchodovému systému v řádu několika desítek miliard ročně jej chceme stabilizovat. Navrhujeme několik způsobů, jak jej zabezpečit dostatečnými finančními prostředky více než dosud.
Na rozdíl od vládních – a dokonce do již schválené novely zákona promítnutých – fantasmagorií o nekonečném růstu hranice věku odchodu do důchodu chceme tuto hranici svázat s předvídatelnými procesy změn střední délky života lidí tak, aby každý občan měl zaručenu přiměřenou perspektivu klidného a solidním důchodem zajištěného stáři.
Na rozdíl od nepromyšleného a vysoce rizikového vládního experimentu se zaváděním zbrusu nového druhého pilíře soukromých penzijních fondů chceme transformovat existující třetí pilíř dobrovolného soukromého penzijního připojištění se státním příspěvkem do takové podoby, aby se stal pro odpovědné občany myslící na svoji budoucnost vhodným a atraktivním nástrojem přilepšení k jejich základnímu důchodu.
Na rozdíl od vládní optiky, že co je dobré pro ziskově se chovající komerční subjekty, musí být bez ohledu na turbulence a rizika finančních trhů (je velkou záhadou, jak je mohou postihnout na desítky let dopředu premiérem zmiňované penzijní kalkulačky) dobré i pro občany, provazujeme naši představu důchodové reformy s dalšími součástmi sociálního systému. Inspirovali jsme se bonmotem, který na jedné z našich diskusí vyslovil francouzský expert na danou problematiku: „Nejlepší důchodová reforma je robustní rodinná politika“. ČSSD považuje za prioritu důsledně a funkčně provázat důchodový systém s finanční a institucionální podporou rodin a osob pečujících o nezaopatřené děti.
A nakonec, na rozdíl od tupého pro-hlasovávání škodlivých a nepromyšlených koaličních rádoby-reforem parlamentem navrhujeme, aby se tak závažná reforma, které ovlivní životy všech našich spoluobčanů na dlouhá desetiletí, připravovala na platformě průřezového poradního orgánu za účasti představitelů vlády, parlamentní opozice, odborníků a představitelů občanské veřejnosti. Ten by navázal na práci obou Bezděkových komisí, dostal celým politickým spektrem akceptované zadání a produkty své práce by nabízel k další odborné i veřejné diskusi. Tak, abychom mohli dospět k celonárodnímu konsensu. Na půdě mnou a předsedou vlády v červenci ustavené Expertní skupiny se to zatím nedaří, neboť zástupci vlády zatím nemají závazné stanovisko ministrů financí a práce a sociálních věcí k žádným až dosud formulovaným požadavkům a návrhům.
Souhlasím s panem premiérem v jediném bodě. Důchodová reforma je skutečně nutná. Nikoliv ale proto, že ji neúprosně diktuje demografický vývoj. Je nutná především proto, poněvadž její dosavadní podoba je sociálně nespravedlivá: znevýhodňuje lidi, starající se o budoucí prosperitu země i bonitu důchodového systému péčí o děti, znevýhodňuje zaměstnance, znevýhodňuje pracovníky v namáhavých a zdraví škodlivých profesích, a konec konců znevýhodňuje i penzisty samotné: vždyť celkové výdaje na důchodový systém jsou už nyní v naší zemi výrazně nižší než v zemích se srovnatelným stupněm sociálního a ekonomického rozvoje. Dnes činí v relaci k HDP jen něco málo přes dvě třetiny průměru sedmadvacítky zemí EU.
Vzhledem k tomu, že současná vláda dělá všechno možné i nemožné pro to, aby se v nejbližších volbách zbavila své odpovědnosti a přenechala ji nám, mohu předsedovi vlády a ODS Petrovi Nečasovi už v předstihu slíbit, že nebudeme jako ona. Ke konstruktivní diskusi o řešení závažných problémů, před kterými naše země stojí, přizveme i všechny opoziční strany (včetně jeho ODS) a budeme pečlivě studovat jejich představy o tom, jak se s těmito problémy vyrovnat co nejlépe. Poněvadž však s námi při zavádění druhého pilíře touto vládou takovýto dialog veden nebyl, učiníme zároveň všechno pro to, abychom minimalizovali škody, které budou jeho případným násilným a nepromyšleným zavedením v mezidobí způsobeny.
Pokud je vláda Petra Nečase alespoň z části odpovědná, měla by realisticky uznat, že pro rozjezd tzv. druhého pilíře soukromého spoření je nyní ta vůbec nejméně vhodná situace. V Evropě zuří dluhová krize, nikdo neví, kdy a jak dojde k bankrotu Řecka. Není zřejmé, zda dluhové problémy některých zemí v EU nepovedou v krátké době k další hospodářské recesi. Hospodářský růst v naší zemi už nyní zpomaluje, reálné příjmy občanů stagnují či klesají, přetrvává vysoká nezaměstnanost. Vzhledem k tomu, že Senát vládní důchodovou reformu nepochybně zamítne, pokusíme se před opakovaným hlasováním v Poslanecké sněmovně ještě vládu přesvědčit o tom, aby vznik druhého pilíře legislativně odložila až na rok 2015. Bude to z ekonomického hlediska prozíravější a lidé dostanou demokratickou možnost vyjádřit se k této podobě důchodové reformy v příštích volbách do Poslanecké sněmovny, které budou nejpozději na jaře roku 2014.