Ani povodně nebyly horší

19. 03. 2012 | 09:03
Přečteno 5084 krát
Málokdo si umí plně představit, co znamená věta, kterou ČSSD po velkém naléhání konečně vymámila z premiéra Petra Nečase při sněmovních interpelacích na téma ohrožených evropských fondů: „Byly pozastaveny platby v rámci celého systému operačních programů.“ To znamená, všechno.


Způsob, jak vláda nakládá s tímto jednorázovým strategickým zdrojem, který nám měl usnadnit život v klubu nejvyspělejších zemí světa, se rovná národní katastrofě. Ani nejhorší povodně nezanechaly tolik škod, jako zanedbání přípravy projektů, které by snesly kritický pohled dárce, reprezentovaného Evropskou komisí, a skutečně znamenaly pro Českou republiku přínos. Nyní v Bruselu přestali tolerovat bohorovnou víru předkladatelů, že papír snese všechno, a utáhli kohout.

Dosud jsme v důsledku neschopnosti a liknavosti pravice od roku 2007 využili jen asi šestinu vyjednaných fondů, dohromady za 139 miliard korun. To jsou projekty, které už mají za sebou certifikaci, že jsou v pořádku, a pokud se mezitím něco neprovalí, jsou postupně propláceny. Většinou jsou zálohovány ze státního rozpočtu, takže na plynulém proudu evropských příspěvků opravdu záleží.

Premiér Nečas ve sněmovně uvedl, že z národních zdrojů – oněch zálohových plateb – už bylo poskytnuto 313 miliard korun. To znamená, že stavby běží nebo jsou blízko dokončení, ale zatím za své. V tom spočívá bezprostřední riziko bruselského rozhodnutí, že z evropských fondů už nikdo nic nedostane, dokud nebude jistota, že tyto zakázky nebyly cinknuté. Takže státní rozpočet to zaplatil, ale nepředpokládal, že to bude krýt z daní. Jestli však evropský zdroj vyschne, tato díra v rozpočtu se vyrovnat musí.

A tato díra nadále poroste, protože vláda se dostala do situace, kdy jí nezbývá než věřit, že to nějak dopadne. Peníze jsou totiž přidělovány na určitá období a realizace projektu se může protáhnout maximálně o dva roky. Kdo nedokáže čerpat v čase T+2, o peníze přijde. Jedním slovem, utře. Dosavadní průběh čerpání evropských fondů byl katastrofálně pomalý, jak ukazuje využití pouhé šestiny těchto zdrojů, a tak se jede dál, ať už to dopadne, jak dopadne, jinak bychom o peníze přišli stejně.

Na národní úrovni už bylo schváleno 34 tisíc projektů v celkové hodnotě 569 miliard korun. Jenže bylo to i toto české schvalování, co narazilo. Brusel žádá opravdu důkladný audit, nikoliv mechanické razítko.

Premiér Nečas se ve sněmovně pokoušel bránit, že tuto situaci 17 operačních programů zdědil – z roku 2004. Dokonce se pokoušel tvrdit, že tak to vidí i představitelé Evropské komise s eurokomisařem Johannesem Hahnem v čele, kteří teď míří na kárnou misi do Prahy. „Oni nejsou hloupí, oni ví, kde to má svoji příčinu, ví, že to sahá do roku 2006 a 2005,“ řekl. Nakonec ho napadlo, že hlupáci tu jsou všichni, když si povzdechl, jak je obtížné tuto agendu zvládat v zemi s „omezenou administrativní, ale musím říci i intelektuální kapacitou“. Spíše se však zdá, že to byl okamžik nečekaného prozření, kdy premiér přiznal, že jeho neschopná vláda na to prostě nemá.

Co je asi to nejpodstatnější - náš systém fungoval. V letech 2004, 2005 i 2006 byly prostředky řádně vyčerpány. Za vlád ČSSD tedy vše běželo, jak mělo. Velkou váhu nelze připisovat ani Nečasovu fňukání, že 17 operačních programů je moc. Jistěže by jich mohlo být i míň, ale jednotlivé rezorty nechtěly od svých programů ustoupit a s tím se v koaliční vládě těžko zápolí. Premiér zřejmě také zapomněl, že to byli právě hejtmani ODS a KDU-ČSL, kteří si na tehdejší koaliční vládě vedené ČSSD v roce 2006 vyvzdorovali strukturu samostatných regionálních operačních programů (ROP). Před rokem 2008 totiž ČSSD žádného hejtmana neměla…

Nicméně, o čerpání nerozhoduje množství programů, ale schopnosti státní správy. Například Portugalsko a Polsko mají mnohem více programů než ČR, ale čerpají tyto unijní prostředky mnohem lépe. Naopak hůře jsou na tom např. Rumunsko či Bulharsko, kde to na první pohled není tak komplikované. A pokud jde o audit, systém, který ministerstvo financí používá, je už pátá verze, ta poslední byla schvalována v Evropské komisi roku 2010.

Výraz, že evropské platby jsou jen „pozastaveny“, může být stéblem, které tonoucího neunese. Už když se objevila první vážná varování, že český způsob nakládání s unijními dotacemi je netransparentní, výběrová řízení jsou pochybná a ceny nehorázné, slyšeli jsme ze Strakovky chlácholení, že se vše rychle vysvětlí, napraví, dořeší, takže vlastně o nic nejde. Teď nabízí Petr Nečas něco podobného: „V současné době Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovává dokument, který bude předložen vládě České republiky k projednání do konce května 2012.“ A je to. Eurofondy jsou zatím pozastaveny do června. A když náprava nebude ani v červnu?

Nabízí se jiná řešení. První – takto vláda, která škodí zemi, tu nemá co dělat. Pokud mají poslanci koalice trochu cti v těle, ukončí toto neštěstí hlasováním ve prospěch návrhu o nedůvěře, který předneseme v nebližších dnech, a otevřou tak cestu novým volbám.

Druhé – kvalita auditu ministerstva financí v rukou TOP se pozná, pokud zjistí, že nový systém vyplácení sociálních dávek na ministerstvu práce v rukou TOP nemůže dostat požadovanou dotaci z EU ve výši skoro miliardy korun, protože je předražený, nefunkční a nevyšel z výběrového řízení.

Třetí – regionální programy byly úspěšnější v dosavadním čerpání, měly by být tedy zdrojově posíleny.

A nakonec - hrozbu stomiliardových ztrát je třeba vnímat jako cenu za to, že se znovu a znovu odkládá platnost služebního zákona. Jeho přijetí patřilo k podmínkám toho, aby nás vzali do EU. Zákon jsme tedy přijali, ale platnost byla odložena.

Původní důvody, že definitiva pro úředníky by neměla zakonzervovat stav z totality, už dávno vyšuměly. Zato všichni máme v živé paměti „noc dlouhých nožů“, kterou zahájila činnost Topolánkova vláda (s místopředsedou vlády Nečasem). Tehdy se zejména z ministerstva pro místní rozvoj, kde se vytvářely všechny ty národní programy a strategické referenční rámce, vyhodil každý, kdo tomu trochu rozuměl. Šlo o to, aby tam byli lidi, kteří vědí nejlépe, kam jaké peníze odklonit.

Jenže, jak premiér Nečas správně poznamenal, lidé v Bruselu nejsou hloupí…

Vraťme se ještě k faktu, že při interpelacích v Poslanecké sněmovně se předseda vlády Petr Nečas pokusil přehodit odpovědnost za přípravu a certifikaci auditního systému pro čerpání fondů EU na vládu ČSSD.

Doslova řekl: „ Ano, v současné době Česká republika obdržela takzvaný warning letter, kde na základě analýzy Evropské komise a Evropského účetního dvora tím hlavním důvodem, proč jsou pozastaveny platby v rámci celého systému operačních programů, je samozřejmě otázka fungování celého auditního systému. Musím říci, že tento auditní systém byl vymyšlen a certifikován, tento tedy špatně fungující auditní systém byl vymyšlen a certifikován samozřejmě na Ministerstvu financí v letech 2005 a 2006, čili ten, kdo nese odpovědnost, se jmenuje Bohuslav Sobotka.“

Tady ovšem Petr Nečas neříkal v PS pravdu. Dostal se do rozporu nejen s prokazatelnými fakty, ale i se stanoviskem ministerstva financí, řízeným jeho koaličním partnerem z TOP 09.

1. Evropská legislativa, upravující přesný postup při organizaci auditu, byla schválena až v roce 2007. V letech 2005-2006 tato pravidla ještě neexistovala, a tak Ministerstvo financí nemohlo připravovat metodiku jejich naplnění.

2. Metodika České republiky pro audit řídících a kontrolních systémů operačních programů byla schválena až 12.12.2007, a stalo se to na jednání Topolánkovy vlády (usnesení č. 1382). Členem této vlády byl i Petr Nečas. Od roku 2007 pak byla tato metodika ještě pětkrát aktualizována.

3. Pokud jde o certifikaci, čl. 71 Nařízení Rady (ES) 1083/2006 (tzv. Obecné nařízení) jasně určuje, že dokud není v rámci operačního programu schváleno také nastavení řídících a kontrolních systémů (ŘKS), nelze o průběžnou platbu požádat. Je tedy základní podmínkou pro čerpání z evropských fondů. A je to Evropská komise, kdo musí potvrdit soulad nastaveného řídícího a kontrolního systému operačního programu s čl. 56 až 62 dotčeného Nařízení. Tento „audit shody“, to znamená detailní kontrola, zda je systém v souladu s požadavky nařízení, přichází v okamžiku, kdy se český řídící orgán operačního programu rozhodl požádat o průběžnou platbu. V ČR toto posouzení řídících a kontrolních systémů proběhlo v letech 2009-2010. Prvním operačním programem, který předložil audit shody, byl operační program Životní prostředí – a stalo se tak až 15. června 2009 . Auditní systém tedy nebyl certifikován v letech 2005-2006, jak tvrdil Petr Nečas, ale v letech 2009-2010, tedy zejména za vlády Jana Fischera.

4. Odlišné stanovisko, než zaujal předseda vlády Nečas při interpelacích v Poslanecké sněmovně, zastává dokonce i současné vedení ministerstva financí. Ačkoliv premiér tvrdí, že hlavním problémem je fungování auditního systému, ministerstvo financí ve svém prohlášení ze dne 9. 3. 2012 tvrdí přesný opak:
“Ministerstvo financí vyvrací účelově zkreslenou interpretaci, že hlavním problémem čerpání prostředků z fondů Evropské unie je systém auditů Ministerstva financí. Za problémy konkrétního operačního programu je totiž vždy primárně zodpovědný jeho řídící orgán, např. Regionální rada. Auditní systém ČR, který předložilo Ministerstvo financí, v minulosti odsouhlasila Evropská komise v rámci svého schvalování operačních programů. Stejně tak schválila popisy řídících a kontrolních systémů a všechny auditní strategie. Evropská komise nemá největší výhrady vůči práci Ministerstva financí, ale hlavní nedostatky spatřuje v nastavení vztahů a procesů na úrovni konkrétních operačních programů, včetně kontrol prováděných v kompetenci řídících orgánů. Komise proto požaduje, aby došlo k větší centralizaci na úrovni Ministerstva financí. Jinými slovy Evropská komise věří Ministerstvu financí a naopak nevěří systému na úrovni operačních programů.“

Rozdílná stanoviska premiéra a ministerstva financí tak jen dokládají chaos, který v řešení problémů s čerpáním prostředků z EU na straně vlády panuje.

Pokládám za zcela nepřijatelné, aby předseda vlády při interpelacích v Poslanecké sněmovně prokazatelně lhal. Bohužel, 15. března se to při interpelacích Petru Nečasovi stalo. Na místě je jeho omluva.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy