Církevní restituce: vyrovnání a rovnost

10. 08. 2012 | 18:19
Přečteno 3518 krát
Už první debaty v senátních výborech, kam postoupil po Poslanecké sněmovně návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi, a také stanovisko senátních legislativců ukázaly, že problémem není vyhlídka hospodářské samostatnosti církví, ale způsob, jakým se to dělá. Přestože základem křesťanského učení je vstřícnost a pomoc bližnímu, Nečasova vláda opět nasadila drsnou válcovací metodu, kterou se bez debat s opozicí i veřejností snaží rychle prosadit nepromyšlený a jednostranný záměr. Nepřátelská atmosféra, kterou je pravicová koalice obklopena, se tak přenáší i na subjekt, který ji přežije, ale může být touto atmosférou přinejmenším dlouhodobě poškozen.


Všímá si toho i čerstvá výzva skupiny umělců a dalších osobností, byť je sepsána na podporu vládního návrhu a posuzuje ho z jiného úhlu. Připomíná, že do Senátu jde zákon „po diskusích, které se namnoze nedržely věcných argumentů, ale vyvolávaly zbytečnou nenávist a falešnou závist“. Současně však tvrdí, že „postupné splácení během třiceti let nebude o mnoho vyšší než nynější platby ze státního rozpočtu“. To samo však nevychází ze žádné věcné analýzy, bude to totiž víc.
Zejména finanční náhrada pro církve je prostě nepřiměřená, jak rozsahu uvažovaného majetku, tak obtížné hospodářské situaci, ve které se Česká republika právě nachází. A když upozorňujeme na to, že jedním ze zdrojů, kterým se to má hradit, je snížená valorizace starobních důchodů, nejde o závist, ale o připomenutí do očí bijící nespravedlnosti, tedy úplně jiného hříchu. Umělci to tak možná nemysleli, ale s poukazy na závist by měli být opatrnější, protože jde o typickou součást slovníku z časů Divokého východu, kterou se u nás ještě nedávno odrážely výtky proti tunelářům a privatizačním podvodům.
ČSSD má řadu důvodů, proč požaduje zamítnutí a nové projednání zákona, který navíc zavazuje i další vlády a měl by být proto nejlépe předložen k hlasování v obecném referendu. Navržené vyrovnání je právně nedořešené a riskantní, protože může prolomit 25. únor 1948 i Benešovy dekrety a hrozí tak spustit novou lavinu nákladných restitučních sporů. V návrhu chybí seznam majetku, což může být další zdroj dlouhodobé právní nejistoty. A zmíněné finanční vypořádání je nejen předražené, ale navíc porušuje ústavní rovnost občanů před zákonem, protože některým oceňuje polnosti čtyřikrát dráže, než byla dosavadní restituční praxe a v případě lesů dokonce desetkrát dráže.
Připomeňme, že se ve skutečnosti jedná už o třetí vlnu církevních restitucí, přestože už po té první kardinál Tomášek řekl, že to stačí. Onou první vlnou byl výčtový zákon 298 z roku 1990, kterým bylo řádům a kongregacím vráceno 170 objektů. Zákon obsahoval i památné nedopatření, kterým byla Nová budova Národního divadla připsána voršilkám, ale ty nedokázaly omyl napravit. Malý okruh církevních subjektů mohl využít i obecného restitučního zákona 403 ze stejného roku. Potom bylo roku 1996 zahájeno exekutivní vydávání církevního majetku na základě řady usnesení vlády. Zastaveno bylo roku 1998, i po kritice právních vad.
Česká společnost je po všech zvratech naší náboženské historie silně sekulární, jak dokládají nízké (a snižující se) počty praktikujících věřících, ale má hluboký vztah ke křesťanské tradici a kulturním památkám a chtěla by pochopitelně vědět, jak se bude zacházet s národním historickým dědictvím, když přejde z rukou státu do rukou soukromých subjektů. To z návrhu zákona ale vůbec jasné není. Proto ČSSD dávala přednost takovému řešení, kde by se výnosy z církevního majetku soustřeďovaly ve fondu se správou církví, a tyto zdroje by se pak používaly na pokrytí jejich duchovní, školské, zdravotní, sociální a kulturní činnosti, včetně oprav památek – třeba i s obvyklým příspěvkem státu na památkovou péči.
Jedná se přece o majetek, který už od dob císaře Josefa II. slouží k uspokojování určitých společenských potřeb. Paternalismus státu byl možná přehnaný, ale změna by měla spočívat v tom, že stejné služby budou lépe naplňovány bez této krajnosti. Nikoliv, že přijdeme jak o majetek, tak o služby, kvůli kterým byl církevní majetek povinnými i dobrovolnými příspěvky bezpočtu generací českých obyvatel vytvořen. Dalšího problému si všímají petice občanských iniciativ, které odmítají vládní návrh, ve kterém je majetek církví nasazen k zesílení tlaku trhu, místo aby sloužil obnově obce a vzájemnosti.
Je ve vlastním zájmu církví, aby zákon o majetkovém vyrovnání byl skutečně vyrovnaný a nebyl zdrojem destabilizace a konfliktů, na kterých se budou přiživovat extrémisté. Nejbližší příležitostí k nápravě je nadcházející schůze Senátu, pak se nejspíš záklon vrátí znovu do Poslanecké sněmovny, a když odejde většinová veřejnost poražena i odtamtud, využije svého slova v nejbližších volbách. Vztah k Bohu je věcí jednotlivce, ale vztah k církvím je koneckonců věcí občanů.
Obviňování opozice ze strany některých představitelů církví je nevhodné, cenzorské a směřuje proti principům svobodné demokratické diskuse. Jestliže sociální demokracie kritizuje chyby a slabá místa vládního návrhu, plní tak mimo jiné důsledně svou opoziční roli, kterou jí přisoudil výsledek voleb a povolebních vyjednávání. Nikdy by mne nenapadlo, že budeme muset pravidla fungování demokratického systému připomínat představitelům církví, z nichž řada před rokem 1989 upřímně a obětavě usilovala právě o návrat parlamentní demokracie do naší země.
ČSSD nikdy církve nenapadala a napadat nebude. Respektujeme plně jejich roli ve společnosti i nesporný přínos v řadě sociálních aktivit. Polemiku o podobě narovnání s církvemi ale nadále povedeme s vládními stranami. A nedáme se odradit ani zastrašit. Špatný návrh zákona, přinášející rizika pro Českou republiku, poslanci a senátoři sociální demokracie nepodpoří.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

donal napsal(a):

souhlasím že co bylo ukradeno musí být vráceno když katolická církev upalovala čarodějnice a ukradla majetky upálených lidí musí je vrátit! církev musí vrátit majetky které ukradla křižackým tažením do českých zemí a nejen do nich katolická církev tedy bude pěkně solit a vracet co nakradla za 2000 let své existence argument že to bylo dávno nobstojí církev má ve svých archívech doklady o všech svých krádežích pěkně si je dokumentovala
10. 08. 2012 | 18:34

donal napsal(a):

cssd ma sama maslo na hlavě jsem zvedav kdy bude cssd vracet OKD ktere nechalo ukrást tady v tomto státě nema smysl volit nekoho kdo vladl a kradl 22 let jedinou možnosti je znovu zvolit komunisty a proto je hodlam volit
10. 08. 2012 | 18:42

Desiderius napsal(a):

Dostali i ostatní skupiny restituentů odškodnění za špatný stav vraceného majektu a za ztrátu zisku v době,kdy byl majetek ukraden ? Nedostali. Máme rovnost před zákonem ? Máme. A co 20 tisíc doposud neodškodněných sedláků,kteří za krádeže majektu nedostali nic.Navíc církevní majetek půjde dále,bude převedn do rukou všelijakých podivných společností. A že jde v mnoha případech o mimořádně lukrativní majetek,o tom není pochyb.Proto ten tlak ze strany ODS a TOP,stojí za tím právě ony osoby,kteří čekají na převod lukrativních soust do svých majetků.Je to další krásný tunel,který zaplatí daňoví poplatníci.Kardinál Duka se nám krásně vybarvil.
10. 08. 2012 | 18:49

volíme ksčm napsal(a):

Bohuslave
Adresujete to ale nesprávnejm lidem. Zmíněné společenské potřeby dávno uspokojují Rytíři Jedi.
10. 08. 2012 | 19:03

Realista napsal(a):

Pane Sobotko, jenomom jsem Vám chtěl vyjádřit podporu. Je jasné, že celý ten cirkus je vymyšlený tak (mimo jeho ideologické podstaty), aby se státní majetek dostal za podhodnocenou cenu do rukou finančních skupin napojených na politické struktury. Navíc, předpokládám, že je celá právní úprava vymyšlena dostatečně neurčitě a "kaučukově", tak, aby množství vydávaného majetku bylo možno "nafouknout". Při všech privatizacích a jiných typech převodů majetku státu po celém světě je to stejné.
Jinak, ten plakát se vám velmi povedl. Neškodilo by, kdybyste ještě přitvrdili - např. nebylo by od věci zmínit pedofilní skandály a jejich následné zametení pod kobereček, ze strany církve.
Vatikánská banka byla nedávno vyšetřována, kvůli praní špinavých peněz mafii.
A pokud budou klerikálové vytahovat nacisty, tak bych doporučil přečíst knížku argentiského žurnalisty židovského původu Uki Goňi "The Real Odessa", kde popisuje, jak katolická církev pomáhala utéct nacistickým válečným zločincům do Jižní ameriky (vč. Mengeleho).
Nebo příklad ustašovského klerofašistického režimu v Chorvatsku podporovaného Vatikánem,, který byl tak krutý a zrudný, že se i otrlým esesákům při návštěvě jejich koncentračního tábora v Jasenovači dělalo zle.
10. 08. 2012 | 19:23

Postní pokrm & kulatý roh napsal(a):

Důležité je ze všech sil směřovat ke konečnému vyrovnání s církvemi, ideálně finančnímu, nikoliv majetkovému. Zkrátka a dobře, tady to máte a navždy sbohem. Že do jednoho měsíce katolíci peníze rozkradou, to už bude jejich problém, další nedostanou a katolická církev definitivně zajde na úbytě. Tohle všechno si například Vlk velmi dobře uvědomoval a usilovně vzdoroval jakékoliv snaze o dohodu už za časů nebožtíka Dostála.
10. 08. 2012 | 19:45

vlasta napsal(a):

Conspiratori ikdyz cirkvi nic nedate lepe se mit nebudete.Budete umirat na ulici. Jak myslite ze to dopadne?
10. 08. 2012 | 20:09

ghándí napsal(a):

zdravím slávečka,
po delší době na aktuálně. slávečku, věcně by se dalo s mnohýma výtkama souhlasit, ale ta vaše kampaň, ty bilboardy, to je návrat do normalizace.
10. 08. 2012 | 20:27

Max napsal(a):

Dávno známé "Kdyby babička měla kuličky, byl by to dědeček" podporuje racionální úvahu o tom, že hra na "kdyby" je k ničemu.
Přesto se ono "kdyby" v některých případech dere člověku na mysl.
Mě například ve chvíli, kdy jsem zaregistroval petici umělců na podporu církevních restitucí. Aby bylo jasno, umělci nepodporují pouze nápravu křivd jako takovou, ale v té formě, době a za okolností za jakých ji vláda hlava nehlava prosazuje. Samy pravicové strany permanentně vyčítají ČSSD, že reformy a jiná opatření měla činit v dobách, kdy byl významný růst ekonomiky a kdy se lidem dařilo. Totéž mohlo platit i o restitucích, neboť vládly i pravicové strany. Ale k tomu "kdyby". Napadlo mě, co by asi dělala třeba jedna ze signatářek petice L.Bílá, kdyby ji pánbůh neobdaroval hlasem, který má. Jako vyučena švadlena by pravděpodobně pracovala na dvě směny za devět tisíc čistého v některé z posledních zachovalých textilek s obavami, kdy bude propuštěna. Navenek to nemá s restitucemi co dělat, ale věřte tomu, že má. Každé oslabení státu v této době je znát. Závěrem, abych nebyl k L.Bílé příkrý, tak ji taktéž poskytnu jedno "kdyby". Třeba, kdyby věděla, že nemá hudební talent, vystudovala by vysokou školu.
10. 08. 2012 | 20:48

nesuď, abys nebyl... napsal(a):

Max
Lucka se vypracovala z holky z fabriky tak, že dávala hnusnému starému dědkovi, který z ní udělal "talent". Pak zpívala na festivalech politické písně v Sokolově. Nikdy to neměla lehký a musela vždycky vědět, komu podržet.
Ale už to trochu přehání.
10. 08. 2012 | 20:54

vlasta napsal(a):

Nuzaci kterym cirkev nikdy nic nevzala tady nejvic kvici, a ani nikdy nebyli na msi svate se budou utvrzovat jake se tam kazou bludy.Zadne spatne veci se tam nekazou.Misto do hospody bezte v nedeli do kostela.Ale to vam uz rekl Vas guru Zizka
10. 08. 2012 | 21:14

David napsal(a):

"...Nečasova vláda opět nasadila drsnou válcovací metodu, kterou se bez debat s opozicí i veřejností snaží rychle prosadit nepromyšlený a jednostranný záměr...."

---

Právě ve válcovací metodě vidím ten klíčový problém - příčinu všech dnešních konfliktů.

Škodlivé důsledky této tupé silové politiky se neprojeví jen v otázce církevních restitucí, ale je jen otázkou času, kdy se projeví i v reformách dalších, jako důchodová, zdravotní a sociální.

Jsem křesťan a přeji si, aby ukradený majetek byl církvi vrácen. Na druhou stranu ale i souhlasím s argumentací, která je v textu uvedena.
10. 08. 2012 | 21:41

donal napsal(a):

vlasta katolická církev kaže vodu pije víno s katolickou církvi jsem skončil když jsem studoval dětské křižácke výpravy a jak všechny dopadly byly celkem 3 něco si zjisti o té své církvi než tady začneš psat plky na její obranu katolická církev se dopustila takových svinstev za uplynulých 2000 let že režimy nacistické nebo komunistické jsou podle ní uplní břídilové chtěl bych vidět jak například vatikán vrací ukradené mayské zlato a odškodňuje pozustalé maye za vyvraždění jejich národa ve jménu kříže a pokud si někdo myslí že dnes je církev jiná at se podíva na polsko jak tam církev prosazuje zákony a plete se do věcí světských
10. 08. 2012 | 21:44

donal napsal(a):

proč se má jen vracet co bylo udajně ukradeno církvi proč církev nevratí to co ukradla všude ve světě?????
10. 08. 2012 | 21:46

katolik napsal(a):

Ukradene veci preci nevracime podle toho, jestli se nam to zrovna hodi, ale proste proto, ze je nemoralni profitovat z kradeneho.
10. 08. 2012 | 21:52

ghándí napsal(a):

donal,
počet upálených lidí církví za cele období středověku v celé evropě se dle různých odhadů historiků pohybuje mezi 30 000 -100 000 lidmi. a ten pro srovnání počty lidí zavraždený komunistama:
SSSR
1 000 000 (popravy) + 4 000 000 (hladomor způsobený bolševickou kolektivizací)
kambodža
3 000 000
čína
15 000 000
10. 08. 2012 | 22:04

pijeme kolu napsal(a):

vedle ksčm, která zvolna předstihává v podpoře socdemáky se na 4% dotáhla Bobo. nakonec bude když ne prezidentkou, tak premiérkou.
pak že možnosti nejsou.
10. 08. 2012 | 22:05

ajnštajn napsal(a):

gáhndí
A kdy jste ty odhady dělal?
Včera v noci?
Jak ste si pak ráno nemoh vzpomenout koho to to podporujete na prezidenta? Toho jak nelže?

Navíc, co si myslíte, že to dokládá?
Církev si oběti inkvizice vybírala pro bohatství, např. židy ve Španělsku. (Nebo si pusťte Kladivo na čarodějnice, podle historických událostí.)
Bolšán je vraždil jen tak, že blbě kecali nebo měli zahrabané osivo na jaro.
10. 08. 2012 | 22:16

donal napsal(a):

ghándí
a co mrtví během křižackých válek jak na straně křižáku tak na druhé straně ,co genocida celých národu třeba mayu v latinské americe ve jménu kříže co všechny ty naboženské války které vznikly kvuli katolické církvi v uplynulých 2000letech uvadíš jen 30-100 tis upálených co všechny ty zákony které církev prosazovala po tísiciletí ve všech zemích kde se dostala k mocia které byly proti lidem co inkvizitoři kteří potírali jakykoli odpor proti církvi co bránění pokroku at už odmítání práva vzdělání prostému lidu po upalování kacířu co podpora mocenských tříd proti lidem aby se nebouřili komunisté a nacisté jsou podle církve jen mírní beránci
10. 08. 2012 | 22:23

David napsal(a):

ParlamentniListy.cz:

Evangelický farář: Restituce jsou divné. Nám vrací miliardy a nevíme za co

Evangelický farář Miloš Rejchrt v diskusním pořadu Dvacet minut Radiožurnálu komentoval bouřlivé události kolem církevních restitucí. Podle kazatele Českobratrské církve evangelické má zákon řadu sympatických ustanovení, ale za některými jeho paragrafy cítí nějakou nepatřičnost. Paradoxní je prý například to, že více než dvě miliardy jsou vraceny jeho církvi, které přitom nebylo téměř nic sebráno.

10.8.2012 17:49

Evangelický farář Miloš Rejchrt v úvodu svého vystoupení řekl, že v prohlášení umělců se mu líbila jen jedna věta: „Nelze vrátit vše,co bylo ukradeno.“ Je to prý realistické vystižení naší neschopnosti vůči minulosti. Obdobně by prý bylo hezké, kdybychom získali zpět námořní flotilu od Viktora Koženého nebo miliardy z H-systému. Jenže to bohužel není možné a stejně bychom měli přistupovat i k vracení majetku církvím.

Rejchrt má navíc obavy, že za velkými slovy, že je třeba vrátit, co bylo ukradeno, se může skrývat nějaká nepatřičnost. Zmínil v této souvislosti zejména paragraf 15 zákona, ve kterém jsou vypočítány částky, které mají být jako náhrada zaplaceny jednotlivým církvím.

Dále farář upozornil, že je stanovena hranice 25. 2. 1948, a přitom se tam mluví o zákoně z roku 1947. Povšiml si rovněž, že práva a povinnosti náboženské matice najednou jednou větou přecházejí na římskokatolickou církev, což nikdy v historii nebylo. Právě tyto kličky by podle něj měly být ze zákona odstraněny.

Máme dostat dvě miliardy, ale nevím, za co

Návrh finančních náhrad pro jednotlivé církve se Rejchrtovi nelíbí a povšiml si v něm jedné zajímavosti. „Naše církev má dostat dvě miliardy jako náhrady a já jako člen této církve nevím za co,“ uvedl evangelík. Jeho církvi toho prý nebylo příliš odňato a to málo už bylo vráceno. Stejně pochybné je, že jakési náhrady dostávají i církve založené v roce 1989.

Smířlivě se vyjádřil ke kritizované kampani ČSSD proti restitucím, expresivně ukazující preláta, deroucího se k měšci. „V předvolebním boji se užívá strašných prostředků, útočících na naše emoce a naší hloupost. Ten billboard je hloupý, ale ty jiné nejsou o moc chytřejší,“ uzavřel farář.

http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Evangelicky-farar-Restituce-jsou-divne-Nam-vraci-miliardy-a-nevime-za-co-242544
10. 08. 2012 | 22:32

katolik napsal(a):

V Kladivu na carodejnice si cirkev nikoho nevybirala, naopak tam byla na strane poskozenych - Lautner. Boblig byl laicky inkvizotor a nemel s cirkvi nic spolecneho.
10. 08. 2012 | 22:48

katolik napsal(a):

David>

Pan farar proste nestudoval , jinak by vedel, ze je to proto, ze postupne skonci placeni cirkve ze strany statu - behem let budou dostavat mene a mene az nebudou dostavat nic . A ty penize nedostane od statu, ale o to mene dostane katolicka cirkev.
10. 08. 2012 | 22:53

ghándí napsal(a):

donal,
ne, církev nemá na svědomí za 2000 let asi tisícinu lidí, co komunisti za 50 let.
10. 08. 2012 | 23:18

Gerd napsal(a):

A je to třetí uspořádání vztahu státu a církví opravdu poslední? První proběhlo v roce 1991 vrácením 170 objektů. Po smrti kardinála Tomáška se církev začala o majetek zase drát, tak v roce 1998 obdržela od vlády J. Tošovského další majetek v rámci vládních nařízení. Nyní jde o třetí vyrovnání, stejně poslední jako ta dvě předešlá. Vážně je poslední? O kolik si katolická církev řekne při vyrovnání čtvrtém, pátém, šestém, ...?
10. 08. 2012 | 23:23

Gerd napsal(a):

ghándí,
každá smrt člověka je špatná, ale pokud chcete statisticky hodnotit počet osob, je nutné jej vztáhnout k počtu populace. Takže pokud katolická církev nechala vyvraždit katary, má procentuálně větší vyhlazovací schopnost než nacisté a komunisté, i když jejich zvěrstva jsou časově bližší a tedy lépe zdokumentovaná.
Úplně správné by bylo říci, že katolická církev, komunisté i nacisté páchali stejná zvěrstva, jen v jiných dobách. Takže vážit si lze jednotlivých katolických kněží, ale katolické církve jako celku ani náhodou. Důkazem budiž např. osoba Dominika Duky, který vyhlíží spíše jako pomatený mesiáš nové sekty než jako muž prosazující učení bible.
10. 08. 2012 | 23:28

er napsal(a):

jj donal,

oni si to muslimové moc dobře pamatují, jak ti bojovníci ve jménu kříže jezdili s hlavami napíchnutými na kopí...

a jednou nám to dají i sežrat:((
10. 08. 2012 | 23:29

vlasta napsal(a):

Jsili donal nebo donala-muzes mi nabidnout neco lepsiho nez je Desatero Boziho Prikazani? Myslim ze jeto lepsi nez tvoje nenavist.Chovas se podle neho ?Chudacku asi ani nevis co to je.Je mi te lito.Nebylo Ti dano.Nemas dar
10. 08. 2012 | 23:31

er napsal(a):

a ty si ghándí necucej jako zvykem čísla z prstu - viděl bych to na pěkných pár miliard
10. 08. 2012 | 23:31

er napsal(a):

vlastičko, plést sem desatero je prostě demagogický výkřik potrefené husy, který nemá s tímhle nesmyslným tunelem nic společného. Jde o to, jestli k 25/02/1948 měla církev vlastnické právo - a ukazuje se, jak se celá ta špína provaluje, že v žádném případě nebyli vlastníci... To si netroufl ani Klaus udělat takovýto tunel. Chtěl bych vědět, proč té chamradi jde o prolomení Benešových dekretů
10. 08. 2012 | 23:40

katolik napsal(a):

er:

a kdo byl podle vas vlastnik?
10. 08. 2012 | 23:45

er napsal(a):

klaus měl samozřejmě tunely mnohem větší - myšleno, takto zřetelný, viditelný tunel
10. 08. 2012 | 23:45

er napsal(a):

zřejmě nejkomplexnější rozbor

http://www.blisty.cz/art/64146.html
10. 08. 2012 | 23:48

vlasta napsal(a):

ER-Nepokrades
10. 08. 2012 | 23:51

vlasta napsal(a):

ER-Pane-Hitler pouzival take svoje zakony ale jak to dopadlo/
10. 08. 2012 | 23:58

er napsal(a):

já jsem fašounům narozdíl od vatikánu nepomáhal a navíc ani nekradu:)

apropós nemám problém s vrácením majetku, ale ne, že tu bude nějaká cizí mocnost zvýhodněna s nesmyslnými náhradami

ať prokáží vlastnictví k tomu datu a dostanou to vráceno

ale to by byl asi pro místní kleptokracii a připravovaný tunel trošičku problém
11. 08. 2012 | 00:05

všechno vyšumí a my budem za voly. napsal(a):

Právě čtu v jednom šajsblatu, že kauza Drobil na pokyn nové státní zástupkyně skončila. Pan místopředseda je jak lilium.
Knetiga asi zavřou. Ale možná ani to.
Všechny Michálkovy nahrávky a svědectví byly k h...
Johna vyšoupl kvůli tomu Nečas z ministerstva.
A bývalý náměstek ministra vnitra, který pomáhal vybudovat systém ochrany privatizačních zločinců a teď si hraje na novináře v tomtéž šajsblatu huláká, že už toho s Lessym stačilo, že si moc vyskakuje a že mu John s Bártou a Morozem radí. A aby už vypadnul.
Takže ani Parkanová ten azyl na Ukrajině nebude potřebovat.
Nakonec vyhandlujou Ratha za Radarovnu a bude uklizeno.
11. 08. 2012 | 00:14

vlasta napsal(a):

Nyni uz ti nic jinsiho nezbyva nez souhlasit s vy rokem soudniho dvora.Jak myslis ze to dodadne?Starejme se radsi sami o sebe.
11. 08. 2012 | 00:18

ghándí napsal(a):

gerd,
já si myslim, že je tady jeden zásadní rozdíl. komunismus i nacismus jsou ideologie postavené na nenávisti. proto dokázaly za tak krátkou dobu vyprodukovat tolik vražd. křestaství je pravý opak, snaží se o lásku k bližnímu i odpuštění. i když samozřejmě i tohle bylo lidmi zneužito ke zločinům. ale to už je jiná věc. nicméně komunismus i nacismus jsou čisté krystalické zlo.
11. 08. 2012 | 00:21

er napsal(a):

tak ghándí se naučil používat i klišé:))
11. 08. 2012 | 01:45

Maximus napsal(a):

Pseudo pravicové mozkovny se zašťiťují větou "co bylo ukradeno, tak má být vráceno"! A ejhle, že by chtěli vrátit všechny ty zlodějny z 90-tých let a vlastně i později, které zde byly provedeny a dokonány? Takže třeba Charouz vrátí konečně ty miliardy co nestačil splůatit IPB? Nebo třeba Tykač a spol. také vrátí co nebylo jejich? Mohu pokračovat výčtem, plejádou kauz, kdy byl stát obrán o peníze a majetek! A tohle jim nevadí, ale z "cizího" by rozdávali jako vzteklí, že?
Jako první by měl jít příkladem bratr Kalousek, následovali by ho Bém s Janouškem, přispěl by Vondra za ProMoPro a hafo dalších imperialistických soudruhů!
Celé by to mohl dozorovat tatíček Klaus, ale ten "sám má málo"! Ještě by k tomu mohla zaspívat klausovna Lucinka Zaňáková....
11. 08. 2012 | 02:58

Maximus napsal(a):

pardon... zazpívat...
11. 08. 2012 | 02:59

Maximus napsal(a):

ghándí napsal(a):
...křestaství je pravý opak, snaží se o lásku k bližnímu i odpuštění...

Právě jste se pasoval za troubu. Právě ve jménu křesťanství bylo zavražděno různými způsoby sakra velké množství lidí ve světě. Ta plejáda upálených, pověšených, probodnutých, useknutých hlav atd. je ohromná. Ve jménu křesťanství byly pořádány trestní výpravy. Zkuste se podívat v historii třeba do Španělska, Itálie, Francie... jak se tam zacházelo s jinověrci. Vždyť i toho Husa, příznivce protestantů upálili jen za to, že jim řekl pravdu do očí. A co 30-ti letá válka, ta byla režírovaná hlavně na náboženském pozadí. Jo, přes ty hory mrtvol ani není vidět na křesťanský kříž, že?
11. 08. 2012 | 03:08

ateista napsal(a):

Maximus,
nezahazujte se s Ghádním. Je to křivácké indivídum, které nestojí za povšimnutí. Jak se říká, komu není rady, tomu není pomoci, nebo, když Ti není z hora dáno, rozum v apatejce nekoupíš. Jen ať si tadí blábolí, vždyť je všem jenom k smíchu. No, i tací mezi náma jsou a je zapotřebí s nima soucitit.
Přejí Vám hezký den.
11. 08. 2012 | 06:41

Ládik!!! napsal(a):

Bohušu,
ty nejsi vyrovnaný sám se sebou. Pak se ani nemůžeš rovnat s církvema.
11. 08. 2012 | 07:22

Pepa Řepa napsal(a):

Ládik!!!
už začal.
Má rovnátka.
Od Hnátka.

Josífku narovnej se, budeš hrbatej, říkala babička.
Podle toho se zřejmě pozná socan.
Hrbatej, jak tři hrbáči z Damašku. Ne těle i na duchu.
11. 08. 2012 | 07:27

kormoran napsal(a):

Jak Bohus na byt setril- Brno-Znojmo-Ostrava - Cheb -Praha.))
11. 08. 2012 | 08:27

Ládik!!! napsal(a):

PŘ -
3 hrbáče z Damašku zatím neznám... Ale posílám foto místa, kde se říká "U třech hrbatých" u nás na Morávce v Beskydech. http://web.volny.cz/volny-cas/cestovani/clanek/~volny/IDC/206159/moravka---kouzelna-priroda-a-pohnuta-historie.html
11. 08. 2012 | 08:38

donal napsal(a):

katolická církev je zločinná organizace a každý obyčejný poctivý člověk má právo ji soudit jen kvuli zločinům katolické církve vzniklo tolik odnoží katolíku vzniklo protestantské hnutí vznikli evangelici,luteráni,husité,apod dnes katolická církev ztrácí své ovečky tempem nevýdaným nejraději by zavedli zas povinnou víru katechismus na školách a pod.katolická církev si uzurpuje stejně jako většina ostatních naboženství ve světe právo na jediný správný výklad boha a jeho přikazání přitom toto právo náleží všem obyčejným poctivým lidem ne nejaké zločinné organizaci každý má právo číst bibli,korán a pod.náboženské texty a vykládat je a kdo má právo zpochybnit výklad poctivého člověka nikdo a už vůbec ne nejaká zločinná organizace typu katolické církve
11. 08. 2012 | 10:01

ghándí napsal(a):

maximus,
samozřejmě že se ve jmenu křestanství páchaly zločiny. to je 2000 let historie. vedlo se spoustu válek. jenom upozornuju na ten nepoměr ke zločinům, kterých se za relativně krátkou dobu dopustili komunisti, kteří vyvraždili miliony nevinných lidí.
11. 08. 2012 | 12:33

reppop napsal(a):

Já především ve vztahu k tzv. "církevním restitucím" upřímně nechápu slogan "Co bylo ukradeno, musí být vráceno!". Cožpak církevním institucím něco ukradli současní daňoví poplatníci? Domnívám se, že nikoliv, a tudíž nevidím důvod proč by jim měli něco "vracet". Protože ty tzv. "restituce" přece zaplatí především současní daňoví poplatníci. Pokud někoho okrade zloděj a ten v době kdy je usvědčen již nežije, jsou jeho děti povinni okradenému "vrátit" to co ukradli (a využili) jejich rodiče? Je možno takto dědit vinnu? Navíc kolektivní vinnu? Tady se vyloženě operuje s principem kolektivní vinny: celá současná společnost jako dědička společnosti z 50. let je povinna "vrátit" to, co zlomek této společnosti v 50. letech kdysi ukradl? Má toto přesvědčení nějakou oporu v elementárních principech současného právního chápáni společnosti? Nevzniká tím nová křivda jinému subjektu, tj. současným daňovým poplatníkům? Připadá mi to totiž jako "logika" z jiného světa, ze světa kde nevládne zdravý rozum, ale pouze zaslepená ideologie (v principu velmi podobná té, která u nás převládala právě v 50. letech).
11. 08. 2012 | 13:04

Petr B. napsal(a):

Maxime, ten Charouz musel snad uplatit veškeré naše soudy a policii, jinak to snad ani není možné. Pěkně o tom psal i Respekt. Je to komedie. Jinak je na tom vidět celý ten selektivní přístup k problematice "co bylo ukradeno, musí být vráceno".
11. 08. 2012 | 14:28

dennis napsal(a):

Pani Vlasto, vase slova:
"Nuzaci kterym cirkev nikdy nic nevzala tady nejvic kvici, a ani nikdy nebyli na msi svate se budou utvrzovat jake se tam kazou bludy.Zadne spatne veci se tam nekazou.Misto do hospody bezte v nedeli do kostela.",
mne zaujala svou uprimnosti a laskavou vstricnosti. K tak milemu pozvani nemohu byt hluchy. Vzdy me okouzli poznani, ze vira je dar. S virou se poji trpelivost a schopnost odpoustet. Na vericich vzdy obdivuju to, ze se nesnazi byt moudrejsi a prisnejsi samotneho Boha. Milovat, nesoudit, odpoustet... pani Vlasto, vy jste pro mne ztelesnenim techto vlastnosti. Primo z vasich slov citim vasi uctu k dilu Bozimu - k lidem. Ze vsem davate nadeji a zaroven jste jim jako verici vzorem snasenlivosti. Rekl bych, ze podle Boziho vzoru davate vsem svobodu se rozhodnout. Vase mirna povaha a laskava slova ve mne budi duveru v opravdovost vasi viry. Ostatne kazdy dalsi vas vstup do sikuse je prodchnut trpelivosti a nadeji, ze laska je tou pravou tvari viry, nikoli zloba, prchlivost, odsudek, nevrazivost nebo dokonce opovrzeni.

A k tomu, co se bude v kostelech rikat? Jeden z vysoce postavenych cinovniku v katolicke cirkvi jasne rekl, ze kazatele na shromazdenich vericich budou pred krajskymi volbami jasne hovorit, aby jim pomohli se orientovat. Nevim, co presne mel na mysli, ale kdyz mluvil o case prave pred krajskymi volbami, urcite to bude neco aktualniho s pouzitim liturgie.
11. 08. 2012 | 14:31

Standa Novák napsal(a):

Strana Bohuslava Sobotky a marx - leninského teoretika pana (či ještě soudruha?) Zaorálka v mnozích krajích prohospodařila peníze z evropských fondů a nyní se zachraňuje, jak cirkevní preláti byli správně řekli, fašisticko bolševickým typem propagandy. Je smutné, že to na jejich voliče zabírá. Spíš by se měli ptát, jak ČSSD v jednotlivých krajích hospodařila, a podle toho volit. Doufám, že je nezvolí středočeši a ani v kraji ústeckém či ostravském, pardon moravskoslezském. Všade tam se totiž obzvlášť vyznamenali.
11. 08. 2012 | 15:28

Nuba napsal(a):

Nabídnu k polemice názor

Jsem vychovaná v katolické rodině a nevím, nakolik mé názory ovlivnila tato výchova a nakolik jsou dány jakýmsi genetickým kódem zděděným po předcích. Můj vztah k církvi není ani vřelý ani odmítavý, ale domnívám se, že to není církev, která by na moji víru měla pozitivní vliv.

Myslím si, že je současná církev a její představitelé odtržená od překotných změn ve společnosti , zůstává ve svém vztahu k lidem hodně dlužna své duchovní podstatě a nakonec to dokládají i statistiky, které říkají, že se jak u nás, tak i v celém světě lidé od církví odvracejí. Nezajímají mě barvy jejich rouch a průvody se zbožně složenýma rukama, připadá mi to spíš komické a z říše historických filmů. Tak trošku jako tradice britského království. A to mi to království s jeho Alžbětou připadá proti církvi ještě přívětivé. Dlouhé rozbory a složité debaty teologických odborníků, co tím chtěl jako asi básník (bůh) říci nemohou ubohému uhoněnému člověku dneška nabídnout řešení. Zvláště ne prostřednictvím zkostnatělé církve, která měla několik století problém i s takovou duchovní autoritou, jakou byl v minulosti Mistr Jan Hus.

A jací jsou dnes představitelé církve, biskupové, arcibiskupové, kardinálové či kněží ? Co nabízejí v rámci svého poslání ? Nic duchovního nevidím. Papež Jan Pavel II byl pro mě duchovní autoritou, ovšem s jeho odchodem tato éra v církvi skončila. Jeho nástupce na papežském stolci je člověk, který se také ve svých komnatách Vatikánu zabývá rozbory a výkladem toho či onoho, ale zaujmout člověka a nabídnout mu v dnešní okoralé době něco živoucího, to nedokáže. A tak je tomu i u nás. Po kardinálu Tomáškovi nastoupili na stolec dva pragmatici, které by člověk mezi politiky nerozpoznal, kdyby neměli kněžské roucho.

Zvláště nynější primas Dominik Duka mě velice zklamal. Pořád jsem přemýšlela, koho mi připomíná a už jsem si vzpomněla. Je to ten hostinský z pohádky "Obušku z pytle ven", jak tam mazaně obral toho vandrovního chudáka ztvárněného Ladislavem Peškem. Já s písničkou jdu jako ptáček, trala la la. Pan kardinál by si měl uvědomit, že pouhé roucho z něj duchovního nedělá, ale jsou to myšlenky a činy. A ty za ním nejsou vidět. Vlastně jsou, co mi utkvělo v hlavě byl jeho výlet za vojáky na afgánské bojiště. Také jeho příklon k politice a pravici zvláště. Jako většina postižených bývalým režimem vidí v levici zlo a nechápe, že to byl jeho bůh, který tuhle barevnou duhu na zem seslal a že by bylo zpupností jeho zástupců na zemi tento fakt nevzít na vědomí a stranit jen některým ovečkám.

No a to nejhorší, co mohl udělat bylo otevření církevních restitucí. Jednak v době, kdy je ve společnosti z vládní úrovně vnucováno učení o úspěchu za každou cenu, o hodnotě člověka vyjádřené v penězích, kdy je v masivní míře patrný úpadek kultury a na straně druhé rozmach povrchního konzumismu a ještě aby to nestačilo tak v době krize. Kdy se naprosté většině na jedné straně ubírá, platy nerostou (některým naopak rostou závratně) a zpoplatněno bude za chvíli úplně všechno. To je projev jakési tuposti, která bývá vlastní mocným tohoto světa, že nevnímají realitu a člověk je vlastně nezajímá. Duchovní by měl být člověk empatický. A jaký postoj církev prostřednictvím kněží zaujala ? S politováním musím říci, že mě v tomto smyslu zklamal i můj oblíbenec Tomáš Halík, rouška duchovna z něj spadla a objevil se zase ten handlíř. Řeči o majetku by měly být duchovním přísně zakázány. Pod pohrůžkou obušku. Toho z pytle ven, když se vrátím k pohádce. Ale kdo jim to má zakázat ? Pozlacený Vatikán ?
pokrač.
11. 08. 2012 | 16:53

Nuba napsal(a):

Ano, musím souhlasit, alespoň pro jednou, s vyjádřením také věřícího člověka Miroslava Kalouska o tom, že ani v policii, ani v politice a přidávám si ani v církvi neexistují jen lidé dobří nebo špatní. Konečně on sám je toho dobrým příkladem. Společnost, tedy i všechny její složky, tvoří jen lidé více či méně hříšní. Na druhou stranu nelze tak okatě kázat vodu a pít víno. U Miroslava Kalouska se mi jeho víra v tomto smyslu jeví jako, bráno ze světa financí, diverzifikace rizika. Pro jistotu, když chci být nesmrtelný, tak raději věřit budu. Sympatické je na něm to, že ze sebe nějakého pokryteckého vzorňáka nedělá, však se z toho vyzpovídá, ne jako ti pedofilní kněží, to mu slouží ke cti. Ale i tak nějakým pokáním vypadá nedotčen. A mele ty svoje neoliberální mantry, chudým bere a bohatým dává. Také někteří církevní hodnostáři mi připadají nasazení v církvi jako trójští koně, sloužící spíše jejímu rozkladu.

Nevím, proč se církev tak žene za majetkem. Ano, co bylo ukradeno, má být vráceno a křivdy by se měly odstraňovat, pokud je to možné. S tím se dá souhlasit. Také naší rodině komunisté sebrali majetek, STB rodiče vyhnala z gruntu, udělala z nich kulaky a z našeho statku středisko JZD. Rodiče byli pracovití a skromní lidé, tatínek byl uznávaný hospodář s výbornými výsledky. Koupil si spolu s dalšími dvěma na úvěr traktor, který mu potom samozřejmě sebrali také. Když jsme zažádali o vrácení v podstatě ruiny, tak po nás stát chtěl vrátit dvě splátky za ten traktor. A taky chtělo JZD 2 miliony za kousek asfaltové komunikace, protože byly na statku garáže s jezedáckou techniku. Soudy trvaly několik let, nakonec jsme sice platit nic nemuseli, ani bychom na to neměli a ani za prodej zchátralého statku bychom tolik nedostali, on by to nikdo ani nekoupil, protože takových stavení bylo spousta. Ještě dnes není synovec, na kterého jsem statek převedla s jeho rekonstrukcí hotov. A za nájem za tu dobu, dobytek nebo za polnosti ? Jo, mělo to kdysi být, cosi se podepisovalo, ale pak se JZD tak různě transformovalo až nakonec nebyli ti poslední povinni dát nic. Takže i tak to je u toho vráceného majetku, žádný opravený zámek to tedy opravdu nebyl. Kdybych věděla, jaké z toho budeme mít problémy, tak bychom o to ani nežádali.

U toho majetku církevního existuje velké nebezpečí, že bude prohospodařen. Dnes už církev nemá ve společnosti vliv jako za Františka Josefa, a podle toho by také měla disponovat malým majetkem. Její hlavní činnost je přece položena jinam než na správu polností, lesů a nemovitostí. Nechápu, proč se o to tak rve. Snad jen že jde na ruku budoucím zájemcům, kteří si už brousí zuby pod heslem zprivatizovat vše nejlépe i duši.

Svět se mění, asi vlivem prudkého rozvoje vědecko- technických a informačních technologií a není to jen k dobrému. Alespoň co mohu pozorovat u nás. Jakási vyprázdněnost, která je způsobena kultem konzumismu, bez duchovního přesahu. Svými skutky tento stav církve ještě zhoršují, místo aby s snažily o nápravu.

Už i ta strana lidová chce z názvu vypustit slovo - křesťanská.

To ale církev nezajímá, hlavně, aby bylo dost majetku, vždyť ty štědré babičky, které jim i z mála dávaly desátek, tak ty pomalu vymírají a kdo by je potom živil ?

Možná, že i to je důvod těch manévrů a mobilizace, strach o sebe, svoji budoucnost, plné panděro, duchovno neduchovno.

Škoda, že se tady jako v té pohádce nezjeví ten vševidoucí a vševědoucí a nezasáhne. Ale když vydržel pohled na upalování čarodějnic a prodávání odpustků, tak to asi nechává na nás.

V tom lepším případě na posledním soudu
11. 08. 2012 | 16:53

Ládik!!! napsal(a):

Kdoví, jestli bude muset církev platit daň z příjmu z nabytého majetku, nebo daně z převodu nemovitostí, nebo posléze daně z nemovitostí. Každý majetek potřebuje dobrého správce a spoustu prostředku alespoň k udržení majetku, natož k jeho rozmnožení. Bude církev podnikat? Bude mít IČO, DIČ? Bude to s.r.o., akciovka nebo komanditní společnost?
Církev neumí spravovat duše - ty jí ucházejí, natož aby uměla spravovat majetky. Koho si kardinál Dukát najme?
11. 08. 2012 | 18:00

Ládik!!! napsal(a):

O vyrovnání mi povídala známá, co dělala na pohřebce. Krkavci, co jezdí pro mrtvoly, vypráví po šichtě jenom příběhy o vyrovnání a narovnání. Končetiny jsou zpravidla už ztuhlé a nevlezou se do truhly... Raritou byl kněz, který zemřel na záchodové míse v předklonu - prý vážil přes 100 kilo, nešlo ho vytáhnout a narovnat už vůbec ne. Nevím dodnes, jako ho dostali ven a narovnávali, ale bylo v tom hodně násilí. Dva se do záchodu nevešli - prý ho museli překulit dopředu. A potřebu předtím stačil vykonat.
11. 08. 2012 | 19:13

Carlos V. napsal(a):

Nikdy jsem levici nevolil. Ale nyní budu muset dát najevo svůj názor a hlasovat proti krmení nepotřebných.

Nechť každý vyznává víru dle libosti. Máme svobodu myšlení, slova. Ale za svoje.
11. 08. 2012 | 19:14

peterka napsal(a):

Zdravím při sobotním večeru. Naplňte, prosím, ztracený čas na tomto diskuzním fóru:
https://www.youtube.com/watch?v=9GbMvBh7Hl8
Myslím, že určitě lepší téma k diskuzi, než je toto...
P.S. Vatikán o tom něco ví, v jeho archivech o tom jistě budou nějaké zmínky.
11. 08. 2012 | 19:49

pv napsal(a):

To Nuba

Vy jste napsala:"Nevím, proč se církev tak žene za majetkem."

Já si nemyslím, že se církev žene za majetkem. Církev pouze chce být finančně soběstačná, aby duchovní nemuseli být financováni státem. Tak je tomu ve všech civilizovaných státech. Komunisté totiž ukradli církvi majetek právě proto, aby na nich byla hmotně závislá. Církev v tom nebyla sama. Komunisté ze stejného důvodu okradli prakticky všechny. Kdybyste žila za komunismu jako já, poznala byste, že občané tehdy byli v roli nevolníků a to právě proto, že každý byl na komunistech hmotně závislý. Kdo se jim vzepřel, byl uvržen do bídy, protože oni rozhodovali o jeho zaměstnání, bydlení atd. Aby člověk mohl být svobodný, nemě by být na někom hmotně závislý.
11. 08. 2012 | 22:41

pv napsal(a):

To autor

Jestli jsem pana Sobotku správně pochopil, on si vlastně nepřeje odluku církve od státu. Sociální demokraté tvrdí, že by chtěli církevní majetek restituovat také, ale tak, že bude vložen do nějakého fondu, o němž bude spolurozhodovat stát společně s církví a to tím způsobem, že stát bude mít právo veta. Chtějí tedy obnovit jakési feudální vztahy, jaké panovaly za císaře Josefa II. Habsburkové po Bílé hoře provedli násilnou rekatolizaci, ale za jejich snahu jim církev vděčná být nemohla. Cílem Habsburků byly jejich imperiální ambice a církev považovali pouze za prostředek k jejich dosažení. Proto církvi vnutili spojení trůnu a oltáře. Církev se tak stala pouze jedním ze státních úřadů. Není pochyb o tom, že tento stav věcí se mnohým členům církve zamlouval. Bylo však hodně i těch nespokojených, kterým se nelíbilo, že církev si nemůže sama rozhodovat o svých představitelích. Stejně jako později komunisté, byli i Habsburkové na kordy s Vatikánem, že církev není nezávislá.

Ukazuje se, že habsburský absolutismus se v mnohém podobal komunistické totalitě. Návrat do poměrů za panování Josefa II. prosazovaný ČSSD je v dnešní svobodné době naprosto neživotný a je jen otázkou času, kdy bude odluka církve od státu konečně provedena.
11. 08. 2012 | 23:11

Zacheus napsal(a):

Podle mého názoru gauner, který dehonestuje prezidentské kandidáty poukazem na jejich zubní protézu - a ještě to infantilně zdůvodňuje tím,že "jemu se také smáli"- nemá v politice co dělat. Je smutnou vizitkou sociální demokracie, že se nikdo z jejího vedení od odporného "žertu" předsedy Sobotky nedistancoval. Starší lidé a senioři si jistě na sociálně demokratického vtipálka vzpomenou při volbách.

Hysterická proticírkevní kampaň sociální demokracie už jen dokresluje, o jakou stranu jde. Židé, evangelíci i katolíci si také zcela určitě vzpomenou na obludný plakát sociální demokracie a volební plakáty jejich kandidátů do senátu a zhodnotí vše při volbách.

Jinak bohužel nemohu než konstatovat, že předposlední koordinovanou kampaní, zcela srovnatelnou s nynějším proticírkevním běsněním v některých sdělovacích prostředcích, byla kampaň proti chartě 77. Za války pak zejména proti židům.

Bravo, sociální demokracie(!.
12. 08. 2012 | 08:14

Medikolog napsal(a):

pv,

Církev přeci může být finančně samostatná aniž by na nás parasitovala, aniž by nás opět PODVEDLA a aniž by nás prachsprostě oloupila. Chtějí-li věřící placené kněze a preláty, ať si je platí jako soukromé trenéry ve fitcentru např.. A kdo chce kázat z ambony protože cítí pověření boží, ať tak činí bezplatně po vykonání práce pro svoji obživu. Tak Bůh proséval své oddané od pokryteckých parazitů. A na poutě jiné SHOW, třeba na Svatého otce např., mohou prodávat vstupenky jako na Rolling Stone.. Možná svojí nezištností získají i nějaké platící fanynky a fanoušky navíc.

To, že přiznávají korupci formou úplatků pro Svaz židovských obcí a pro malé křesťanské církve (Jidášských 20% (ne ušmudlaných 20 stříbrných, ale 20% stamiliardového lupu), aby získaly pro loupež jejich pomoc a podporu, je ohavnost běžná ve zločineckých organizacích.

I svatý Posel boží Muhammad, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, neměl od státu žádný plat a vedl příkladně skromný osobní život. Když zemřel, zbyla po něm oslice a půl pytle ječmene.. jak dosvědčila jeho žena Aiše, kéž v ní Alláh nalezne zalíbení.

Zacheus,

upozornění, že se na nejvyšší post ve státě derou i geronti nad hrobem, není dehonestace. Je to varování národu, aby bděl. Protlačovat takové panoptikum hrůzy na kandidáty na presidentský úřad je ovšem gaunerství první třídy. Soc. dem. z nich protlačuje občana USA Dientsbiera. Kteří gauneři protlačují ty další? Proč?
12. 08. 2012 | 09:33

pv napsal(a):

to Medikolog

Ano, tak, jak jste napsal, věřící chtějí platit své kněze ze svého (jako ty trenéry ve fitcentru). Proto věřící chtějí, aby jim stát vrátil, o co je bolševici v osmačtyřicátém oloupili. Církevní majetek totiž vznikl jako dar věřících církvi, proto proto ho nyní chtějí vrátit. Tento majetek věřící církvi darovali, aby z jeho výnosu mohli být placeni duchovní. Já jsem věřící člověk a každou neděli při mši dávám církvi peněžitý dar. Ty peníze dávám církvi, ne státu. Tak to činili i moji předkové. Stát tedy není oprávněn majetek, jež takto vznikl, zabavovat.
12. 08. 2012 | 18:13

Platan napsal(a):

Všem doporučuji poslechnout si tohle (docela nářez...):

Dvacet minut Radiožurnálu
10.8.2012 17:06 Rozhovor s evangelickým farářem Milošem Rejchrtem o tom, že několik desítek českých umělců a vědců požaduje urychlené urovnání křivd vůči církvím, i že by se mělo jednat podle pravidla: co bylo ukradeno, musí být navráceno

http://hledani.rozhlas.cz/iradio/?defaultNavigation=+generic2%3A%5E%22%C4%8CRo+1+-+Radio%C5%BEurn%C3%A1l%22%24&query=&from=&to=&porad=3169x_Dvacet+minut+Radio%C5%BEurn%C3%A1lu
12. 08. 2012 | 18:20

český maloměšťák napsal(a):

ad Platan
http://m.rozhlas.cz/radiozurnal/dvacetminut/_zprava/milos-rejchrt-evangelicky-farar--1096533

"....Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
Není nijak vysvětlováno, jak se k němu dospělo, je tam 17 takových kolonek a jedna z nich proto o tom mluvím, já nechci být neekumenický, tak budu mluvit jenom o své vlastní církvi, najednou moje Českobratrská církev evengelická má dostat 2 miliardy 226 milionů korun jako náhrady, ale já nevím za co? Nám totiž skoro nic nebyl odňato a co nám odňato bylo, tak už máme dávno zpátky a najednou tady přicházejí tyhle peníze a já se ptám, za co jsou to náhrady, když se to tak jmenuje?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte, pane Rejchrte, jenom abych tomu úplně správně rozuměl, tak vás rozhodně není možno podezírat, že byste nevěděl, že byste věděl málo o tom, jak u vás evangelíků hospodaříte s majetkem, co už vám bylo vráceno a tak dále, naopak, a přesto říká, že tak trochu s překvapením koukáte na to, že vám stát chce vrátit něco přes 2 miliardy?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
No, právě on nám něco nahrazuje a já nevím co, když není co nahradit, nám nebylo nic odňato. Církvi římskokatolické ano, té bylo odňato hodně majetku, tomu bych rozuměl, a některý nemůže být vydán. A najednou my dostáváme a nejen my, ale jiné církve, které třeba byly registrovány až v roce 89 a ejhle také dostávají jakési náhrady údajně se to vykládá, že je to za nevydaný majetek. No, ale to je za majetek, který nám nikdy nebyl odňat, proč by nám měl být vydáván?...."

"...Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
No, já říkám, že to nevím a není to totéž, co je na tom billboardu. Já bych jen využil toho, že jsem četl zajímavou odpověď na tu mou otázku od pana metropolity moravského, arcibiskupa Graubnera, který dokonce říká, že tohle to je gesto mimořádné velkorysosti katolické církve vůči nekatolíkům a že je to dar, takový dar, který dáváme, protože jsme štědří a velkorysí, ačkoliv oni by měli nárok ti nekatolíci jen na 2 %, a ještě říká tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit jinověrcům. Čili v tomto pojetí se jedná o dar, ale katolické církve těm církvím nekatolickým.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dosud jsem, pardon, pane Rejchrte, měl pocit, že veškeré finanční náhrady budou vypláceny z veřejných peněz, tedy ne z peněz katolické církve.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
No, to jste četl ten zákon dobře, je to tak skutečně. Tadyhle na jednu stranu čteme tenhle ten dojem, že tedy se jedná o dar, štědrý dar katolické církve. Zajímavé je, že nikdo ani z těch zástupců těch zastánců toho zákona, kteří ho tak vehementně prosazovali, se neohradil proti tomuto výkladu, čili je možný výklad, že se jedná o gesto dobré vůle ze strany katolické církve, akorát je tam taková maličkost v tom paragrafu 15, že tu výplatu provádí ministerstvo kultury, ne katolická církve, ne formou nějakou darovací smlouvy, ale formou jedné věty v paragrafu 15 a to je to, co mně nejenom nejde na rozum, ale já se domnívám, že tam je skrytá nějaká kulišárna, pro kterou ten zákon jako takový je nepřijatelný, tenhle paragraf se musí vyčistit prostě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já se přiznám, že tomu úplně nerozumím, pane Rejchrte.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
No, já tomu také nerozumím. Prostě je to tak, že stát podle toho zákona je to jednoznačné, dává jakési náhrady církvím, mně je to srozumitelné u církve římskokatolické, protože té bylo odňato mnoho majetku a ne všechen ten majetek se dá takříkajíc vrátit nebo vydat, abychom byli přesní. Tudíž přichází do hry takzvaná finanční náhrady. Ale teďka jsou tam církve, které o žádný majetek nepřišly a dostávají náhradu také...."

http://www.czechfreepress.cz/vase-free-zona/co-nam-rika-olomoucky-arcibiskup-graubner.html

ˇ....Cituji vlastní slova arcibiskupa: „Katolický podíl je dohodnut na 80 procent. Zbytek dáváme nekatolíkům, kteří by jinak měli nárok jen asi na dvě procenta. Tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit jinověrcům.“ Tak tedy nikoliv český stát a celý národ, ale katolíci vlastně darují velkoryse dar ostatním církvím, neboť jim pouští drobky od stolu ve výši 20%, a nikoliv podle nároku, který činí jen 2%!....ˇ
13. 08. 2012 | 09:52

český maloměšťák napsal(a):

Jen znovu upozorňuji, že vláda existuje díky důvěře takových lidí jako jsou Drobil, Parkanová, Bém, Benda, Peake plus její LID, Kocourek, Drábek, Kalousek, Vondra, Drábek...přičemž mnozí z nich jsou jednak členy vlády a ve stejné době si sami - coby poslanci vyslovili důvěru - což je absurdní a morbidní a zřejmě i vysoce nebezpečné - jde o porušení základního pravidla - základního předpokladu pro to, aby systém se dal nazvat demokratickým - je totiž smíšena moc zákonodárná s mocí exekutivní....což připomíná spíše systém totalitní (shodou okolností právě katolická strana Zentrum svými hlasy přispěla v roce 1933 k tomu, že nacisti mohli v parlamentu prohlasovat tkzv. Zmocňovací zákon - některé prameny potvrzují, že šlo o možnoý handl podporovaný Pacellim - pozdější papež Pius XII....proti zákonu byli poslanci SPD - komunisti už byli tehdy zlikvidováni).

Šalom.

-----------
http://www.ifz-muenchen.de/heftarchiv/1961_2.pdf

pasáž "Hitlers Verhandlungen mit dem Zentrumsfuhrung".

Strana Zentrum se zformovala jako frakce katolicky orientovaných poslanců v Reichstagu v roce 1871 v reakci na omezování církevních svobod ze strany vlády (viz tzv. Kulturkampf). Rozpustila se k 6. červenci 1933, krátce před podepsáním Říšského konkordátu.

Celoněmecký Říšský konkordát je podepsaný 20. července 1933. /Pacelli je pozdějším papežem/

http://jesuswouldbefurious.org/Catholic/1933Concordat.html

Někteří historikové považují za datum faktického nástupu nacismu k moci právě že přijetí Zmocňovacího zákona.
13. 08. 2012 | 10:05

Zacheus napsal(a):

Český maloměšták. Určitě stojí Váš blog za zamyšlení. Pokud jde o konkordát, o němž se zmiňujete, k jeho uzavření došlo tak, jak píšete. Pravdou ovšem také je,že ještě v roce 1938 konferovali v Mnichově představitelé demokratických zemí s Adolfem Hitlerem, a jak známo, vyšli mu, pokud jde o Československo, opravdu vstříc ( prezident Beneš dokonce porušil ústavu a celou svojí autoritou hlavy státu prosazoval přijetí mnichovské dohody). Jsem si ovšem vědom toho, že celá tato historická etapa je trochu složitější. Zajímavé je, že Vatikán mnichovskou dohodu nikdy neuznal. Pokud jde o papeže Pia XII. dnes už se přiznává, že zachránil desítky tisíc Židů. Pravdou je, že neučinil nějaké zásadní veřejné prohlášení ( i když v obecné rovině rasismu odsoudil), ale zřejmě měl na paměti události v Holandsku, kde tamní biskupové veřejně odsoudili pronásledování Židů, a výsledkem byla odvetná razie nacistů. Jednou z obětí byla také Edita Steinová, které je věnována příloha posledního čísla Katolického týdeníku - mimochodem je zde též také velmi zajímavá úvaha na téma života a smrti s názvem "Ježíš je chléb života".Dovoluji si obojí doporučit k přečtení. Přeji Vám pěkný den. Zacheus.
13. 08. 2012 | 10:50

Zacheus napsal(a):

To Ládík. Myslel jsem, že jste trochu jiný formát,než předvádíte. Škoda.
13. 08. 2012 | 10:54

český maloměšťák napsal(a):

Zacheus
Určitě je to vše mnohem složitější...v žádném případě jsem nechtěl implikovat, že katoličtí poslanci byli tím pověstným výtahem, který vytáhl nacisty k faktické moci.
Ale každopádně to jako handl vypadá. A každopádně komunisti už byli zlikvidovaní a socialisti hlasovali proti.

Nevím kolik židů zachránil papež. Obávám se, že to byli spíše slušní a odvážní lidé - kteří je zachraňovali. Jak katolíci, tak protestanti...a jistě i řada bezvěrců a možná že i komunistů.
Každopádně v nacistické a katolické věrchušce asi moc židů nebylo - stejně jako v nacistické vojenské, správní a perzekuční mašinérii.
Zato katolíků či protestantů tam bylo několik milionů.

Pěkné svině, jak jsem se dočetl, byly i ve velení Wehrmahctu...například Walter von Reichenau.
V Einsatzgruppen bylo také velké zastoupení katolíků.

Těžko ale soudit. Doba byla zlá a ex post umí být každý hrdinou a mudralou.
Myslím si ale, že největší podíl na zachránění židů má Rudá Armáda.
Bez ní by asi židé vymizeli - a kdo ví, možná že by nebylo ani Slovanů.
13. 08. 2012 | 11:14

český maloměšťák napsal(a):

korekce :
Nešťastně jsem poznámku o sviních/Raichenau/ spojil jako by s katolíky.
To nebylo záměrem.
13. 08. 2012 | 12:02

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy