Čas rozmrazit minimální mzdu

30. 03. 2013 | 07:00
Přečteno 5692 krát
Návrh postupně zvyšovat minimální mzdu až na 12 tisíc korun hrubého v roce 2018, který ČSSD zařadila mezi své priority, pokud získá vládní odpovědnost, vyvolal podle očekávání veřejnou diskusi. Zejména v situaci, kdy ODS a TOP 09 úspěšně brání už dlouhé roky zvýšení minimální mzdy byť o jednu jedinou korunu.

Stále se opakují – a poněkud stereotypně, jako kdyby čerpaly ze stejného zdroje – úvahy, že zvýšení minimální mzdy rovná se nezaměstnanost. Je to prý jako jedna a jedna jsou dvě. Zdražíte zaměstnance, který si na sebe nevydělá – a musí jít.
Tato úvaha rozhodně není nová. Opakuje se s železnou pravidelností. Třeba už na podzim roku 2004, čili na začátku období, kdy minimální mzda rostla a nezaměstnanost začala klesat, ozdobil server Peníze.cz komentář „Jak minimální mzda zvyšuje nezaměstnanost“. Následovaly tři roky, během nichž nezaměstnanost klesala z 8,4 na 5,3 procenta (počet lidí bez práce se snížil o třetinu ze 426 na 276 tisíc), zatímco naopak minimální mzda vzrostla o pětinu z 6700 na 8000 korun. Ve skutečnosti totiž vývoj nezaměstnanosti souvisí s minimální mzdou jen málo. Například kvůli tomu, že zaměstnanců, kteří berou nejnižší možnou mzdu, jsou zhruba dvě až tři procenta ( jejich počet se pohybuje mezi 100 a 200 tisíci) a tabulkami tak moc nezamíchají. Je to tedy spíše naopak, minimální mzda i nezaměstnanost jsou dobrý signál pro zjištění, zda se ekonomika vyvíjí zdravě, nebo zda nám leží na márách.

Nyní jsme bohužel svědky onoho druhého případu, a minimální mzda za to opravdu nemůže. Růst minimální mzdy dokládá přiložený graf, z něhož vyplývá, že se nehýbe ani o korunu už po celých sedm let. Postupně ji zvyšovala pouze sociálnědemokratická vláda z 2650 (v roce 1998) až na 7955 korun (2006). Pravicová vláda navýšila minimální mzdu jedinkrát, jen o 45 korun na 8000 (2007). Tehdy dosahovala asi 41 procent průměrné mzdy, která od té doby stoupla z tehdejších 19 300 na současných cca 25 000 korun. Minimální mzda ale zůstala zakletá na 8000 korunách - činí dnes něco přes 30 procent průměrné mzdy! Přitom nezaměstnanost v zemi chybnou pravicovou vládní politikou škrtů a zvyšování DPH dramaticky a soustavně roste, přestože se vládě daří vykazovaná čísla alespoň mediálně tlumit obratnými změnami metodiky. Ve skutečnosti jsme měli v únoru 2013 nejvíce nezaměstnaných od roku 1989.

Bohužel tomu není ani tak, že by si ostatní zaměstnanci, kterým se trochu mzdy zvýšily, nějak zvlášť pomohli. Inflace ( povzbuzená v minulých letech i ztrojnásobením DPH na potraviny a léky) jim mezitím zvedla ceny více než o pětinu (a v případě nájmů, energií nebo vodného o celé násobky). Zdražení životních potřeb spolklo většinu toho, co lidé mezitím dostali přidáno. A ti s nejnižší možnou mzdou - na pokraji almužny - to odskákali ještě hůře. I kdyby nakonec dostali 9600 korun, což by odpovídalo navýšení minimální mzdy o inflaci od roku 2007, zdaleka by nebyli na svém, když uvážíme díru v příjmech za minulá léta. Záměr sociálních demokratů zvýšit minimální mzdu na 12 tisíc korun do roku 2018 tedy není ničím přehnaným. Pokud se minimální mzda navyšuje postupně, uvážlivě, s ohledem na mzdový vývoj a inflaci v celé ekonomice, nemůže zaměstnanosti uškodit.

„Velká část těch, kteří vyprodukují za měsíc pouze 12 tisíc korun a méně, bude velmi obtížně zaměstnatelná a zůstane pravděpodobně mimo pracovní proces,“ hřímá i dnes na idnes.cz autor blogu s titulkem „Lekce selského rozumu č. 1: minimální mzda = nezaměstnanost“. Kdyby se však podíval do sousedního (malého) Rakouska či (velkého) Německa, kde kolektivní vyjednávání zvedla dolní hranici mezd nad trojnásobek či čtyřnásobek úrovně české minimální mzdy, zjistil by, že je tam rekordně nízká nezaměstnanost. Může to být tím, že vlády se tam nepokoušejí vystačit s výmluvami na krizi a planým mudrováním. Dávají přednost vyhledávání aktivních příležitostí, jak ekonomiku pozvednout. Mají inteligentní a účinnou aktivní politiku zaměstnanosti. Ani šetření jim v tom nebrání.

Netřeba ekonomických škol, aby člověk pochopil, že kde není poptávka, není ani kšeft - a snižování mezd to prostě nenapraví. Dopadne to spíše naopak, lidé budou mít ještě méně peněz a budou tedy moci ještě méně utrácet. Lekce selského rozumu tedy říká, že zamrzlé minimální mzdy ekonomice nepomohly, ale lidem, kteří jsou na ně odkázáni, velmi škodí. Ceny jim utekly o 20 procent, a to nelze zamluvit. Není v pořádku, pokud člověku, který celý měsíc poctivě pracuje, nestačí jeho mzda po odečtení nákladů na dojíždění do práce ani na zajištění základních životních potřeb a musí k ní ještě žádat o sociální dávky, například na bydlení. Místo přetlačované nad stokorunami bychom však měli debatu soustředit na desítky miliard korun z evropských fondů a lepší využití veřejných zdrojů pro investice, protože to jsou položky, které rozhodují o tom, jestli ekonomika roste a vytváří pracovní místa. Pokud možno za vyšší než minimální mzdu.

Vývoj minimální mzdy v ČR v letech 1991 až 2013 (1999-2006 vlády vedené ČSSD)
Vývoj minimální mzdy v ČR v letech 1991 až 2013 (1999-2006 vlády vedené ČSSD)



Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik!!! napsal(a):

Staráte se o minimální mzdu, ale ve skutečnosti vám jde o maximální plat. A efekt žádný.
30. 03. 2013 | 07:17

Kari napsal(a):

Pane, vy se tam, nahoře válíte v prachách, je vám to jedno!!! Už je výpočet průměr.platu v ČR!!Nechodil jste do školy? Nebo chodil, ale v Plzni? Výpočet průměru se dělá jinak než z vašich platů. Kdo tady dosáhne na průměr.mzdu (kromě vašich Blahorodí)?
Další věcí je min. mzda. Většina zaměstnavatelů si vyloženě zakládá na minimál.mzdě a mlží tím, že do smlouvy dává pohyblivou složku, "jako" prémie a pod. Ale ty ve skutečnosti nevyplácí. A zaměstnanec se může udřít, stejně víc nedostane. Znám spoustu lidí, kteří mají 8000 Kč už od roku 1995. A teď počítejte nejen inflaci, ale to nehorázné lichvářské zdražování všeho. Kolik v reálu takový člověk má? Hrubým odhadem počítám, že je 8000 Kč V MÍNUSU.
A nechoďte na mě s tím, že děti v Africe umírají. Nežijeme v Africe a mimo jiné pracující v ČR stejně nedobrovolně na Afriku a kdovíkoho ještě přispívají. Jistě to udělají rádi i bez okrádání, ale musí jim dát někdo nechat vydělat.
Vy nahoře tam se ale opravdu rochníte na zlatých korytech a lidé v česku jdou nejen do kytek, ale i pod ně.
Nevyrávějte z nás pouštní stát, jinak na to dojedeta také. To není výhrůžka, jen konstatování, že zlo plodí jen zlo, a i kdyby umřeli všichni, vy tu zůstanete jako kůl v plotě. Už vás vidím s pluhem, jak si jdete zorat pole, aby se dalo zasít, nechat vyrůst žito atd ...až si půjdete za 3/4 roku upéct prví chleba. To byste měli tam nahoře všichni prodělat, abyste si vážili lidské práce a to, že se vám sypou prachy ZA NIC. neumíte si totiž ani utřít nos bez okrádání lidí.
30. 03. 2013 | 07:19

Drzá zrzka napsal(a):

Poslanci si o sociální příplatek na bydlení žádat nemusí... patří do náhrad k poslaneckému platu. Stejně tak, jako náklady na dopravné.

Výdaje na reprezentaci a stravování při tuzemských cestách (16 %) 9 100 Kč
Výdaje na činnost asistenta – zdravotně postižený (poslanec nebo senátor) 11 400 Kč
Výdaje na dopravné
do 50 km (40 %) 22 800 Kč
nad 50 km (45 %) 25 600 Kč
nad 150 km (50 %) 28 500 Kč
nad 250 km (55 %) 34 200 Kč
Výdaje na administrativní práce (25 %) 14 210 Kč
Telefonní poplatky 7 000 Kč

Pronájem kanceláře

Praha 27 000 Kč
Brno, Ostrava, Plzeň 25 000 Kč
Statutární a lázeňská města 22 000 Kč


Mzdové náklady asistenta 35 875 Kč
Přechodné ubytování v místě Parlamentu 17 000 Kč
30. 03. 2013 | 07:33

MJ napsal(a):

Pane Sobotko,
současně s uvolněním minimální mzdy by mělo dojít ke zmrazení maximální výše platu mimo soukromý sektor. Konkursy na lukrativní místa by měly probíhat tak, že se ve výběrovém řízení vybere několik kandidátů, a ti pak místo vysoutěží formou holandské dražby. Kdo bude ochoten práci vykonávat za nejméně peněz, ji bude mít. Vyřešilo by to případy z uplynulého týdne ve VZP a SŽDC, a navíc by to pomohlo s přetrháním sítě kamarádčoftu a stranických pletich při obsazování míst ve státní a veřejné oblasti.
30. 03. 2013 | 07:34

Petr napsal(a):

Taktika CSSD je jasna, sve volice odmenit a pridat jim, svym nevolicum penize sebrat. v
30. 03. 2013 | 07:53

Schwarz napsal(a):

Vážený pane, zvedněte minimální mzdu a rázem tu budou důchodci opravdu největší chudáci, protože málokterý důchod dosáhne výše minimální mzdy. Bez ohledu na to, jak dlouho jeden vašemu "sociálnímu státu" platil a kolik mu zaplatil.
30. 03. 2013 | 07:54

Chris napsal(a):

V Německu neexistuje minimální mzda, pane Sobotko !!!
30. 03. 2013 | 08:14

Parabellum napsal(a):

Pane Sobotko,

proč tady fabulujete, čili hůře než dvojnásobně lžete???? Na počátku roku 2004 evidovaly úřady práce 565 000 nezaměstnaných v sitruaci, kdy nebyla EU v krizi!!! A že začala v druhém kvartálu klesat nezaměstnanost??? BUDÍČEK!!!!! Bodejt by nezačala, když ČR vstoupila 1.5.2004 do EU!!!!!
30. 03. 2013 | 08:38

šašek z Jihlavy napsal(a):

Přeceda se musí snažit, když to mládek pohnojil, musí zasáhnout stárek. Pak už to spraví jen pan otec a sekerník.
30. 03. 2013 | 08:39

Akrs napsal(a):

Výše minimální mzdy , když už jí stát stanovuje, by měla být taková, aby se pracující uživil základními potravinami, zaplatil nájem v malém bytě a něco málo mu zbylo.Tj cca 14 000 hrubého už teď. Jinak je výše mzdy uráživá a demotivující.
Občan, poctivě pracující by neměl být závislý na sociálních dávkách od státu, resp. od ostatních občanů platících daně, jen proto , že např majitelé bezpečnostních agentur, zaměstnance odírají a tímpádem vypodnikají milióny. Na jejich zisku se bohužel podílí ostatní občané, neboť takovým zaměstnancům je vyplácena státní sociální podpora na bydlení z jejich daní..
Co je mi po tom, že se začne díky zvýšní minimální mzdy propouštět a bude muset být posílana finančně starost o tyto lidi nez práce. - Na to já rád budu platit daně. Je to čistší , nežli aby žili za 8000 hubého a museli žádat o dávky.
Námitka ministra Kalouska, že Ti, co se octnou díky zvýšení min. mzdy na úřadu
práce a budou tedy litovat, že nedělají alespoň za 8000 hrubého je zavádějící.
Už proto, že Ti zaměstnanci, kteří zůstanou (nebudou propuštěni) budou jistě rádi,
že už nemusí žádat o dávky.
Opakuji : vadí mi, že ten koho odírá -byť třeba nechtěně-zaměstnavatel -nemá na skromné bydlení a já musím platit jeho státní příspěvek na bydlení.

Jinak jsem proti tomu, aby schponější, co více vydělávají byli za to trestáni, Všichni mají platit stejný díl na chod státu a stejný díl na solidaritu.
Progresivní daň taky vede k utíkání mozků.
Jsem proti různým sazbám daně z přidané hodnoty, je z toto skoro jen guláš a já musím platit tu pitomně složitou agendu kolem toho.
Jsem ochoten platit vyšší daň státu za to, aby se mohla zvýšit min mzda na 14000 hrubého.Žároveň požaduji zohlednění toho, že pokud min mzda stoupne na 14000 hrubého , abych už ze svých daní nemusel platit na státní sociální příspěvek na bydlení lidí, pobírajících minimální mzdu 14000 hrubého.
30. 03. 2013 | 08:43

Fialenka napsal(a):

Ale Chrisi … minimální mzda v Německu je stanovována v kolektivních smlouvách dohodnutých mezi zaměstnavateli a odbory. O zavedení zákonné minimální mzdy se v Německu jedná, ale asi to moc není třeba když je tam takhle vysoká průměrná mzda:

Průměrná měsíční mzda v roce 2012
Dánsko 117 000 Kč
Lucembursko 106 000 Kč
Nizozemí 97 000 Kč
Švédsko 85 200 Kč
Německo 91 600 Kč
Česká republika 24 626 Kč
30. 03. 2013 | 08:49

Hloupý Honza napsal(a):

Čas rozmrazit Blanické rytíře.
30. 03. 2013 | 08:49

ferda napsal(a):

Přečetl a podepisuji.Sobotka byl a je notorický lhář.
30. 03. 2013 | 09:00

Ládik!!! napsal(a):

Bohušu,
až Bimbo upustí flétnu a půjdete hrát s Potátou, držte si kůži!
30. 03. 2013 | 09:16

evix napsal(a):

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/62366_10151593342693304_1755782869_n.jpg
Já vám lidi nevím, ale mě facebook zaplavuje těmito odkazy, že bych měla jiný než jiní......
30. 03. 2013 | 09:20

modrý edvard napsal(a):

No, pokud se p. Sobotka dostane k lizu, tak se rozjede inflace (bez ohledu na to, co udělá. Ta inflace pojede kvůli očekáváním spojeným s vládou ČSSD/KSČM). Potom tady opravdu bude minimální mzda 12.000, nebo i víc. Taková je realita. Otázka je, jestli na to někdo může být hrdý.
30. 03. 2013 | 09:47

fikus napsal(a):

hra na blbé a blbější vypukne nebojme se.
Bohuš je garant změn a má jasnou vizi. Prostřednictvím Mládka jen zahýbou čísly - a to nahoru. Bode to trvat ještě dlouho kdy tato země pochopí že lidé ze stranických sekretariátů kteří změnit nic nechtějí té změny ani nejsou schopni, neboť nic neumí. Mimo mlácení prázdné slámy ovšem
30. 03. 2013 | 09:50

malej jarda napsal(a):

Pan Sobotka by měl lidem řádně vysvětlit, že minimální mzda , tak jak se v médiích prezentuje není celá pravda. Občanů pracujících za minimální mzdu je mnohonásobně více, než se uvádí. Těch 8tis. se týká pouze prací v 1. třídě ( nejméně kvalifikované práce). I v dalších třídách je ale stanovena minimální mzda, což se záměrně nikde veřejně neuvádí. Když se tedy v některých regionech příjmový medián pohybuje na 16tis., dá se jednoznačně předpokládat, že za minimální mzdu tam pracuje nejméně 30% pracujících. Část však nedostává ani minimální mzdu platnou pro jejich platovou třídu. Po 7 letech vlády pravice se ukazuje , jak vypadá v praxi ta pověstná nečasova síťovka. Ekvivalent polské minimální mzdy je nyní 12tis. Kč (cíl ČSSD za 5 let!). Předběhlo nás i Slovensko - cca 9200Kč a Maďarsko -cca 8300Kč. Teď už stačí dohnat jenom Bulharsko, Rumunsko a Pobaltí. A jsme první, tentokrát ale od konce. Českou pravici může volit jen zloděj, podvodník, defraudant, vrah (všichni se můžou těšit na brzkou amnestii) nebo blázen.
30. 03. 2013 | 10:07

Fialenka napsal(a):

Není pravda, co tvrdí Ludmila Müllerová z TOP09, totiž že zvýšení nízkých mezd není levicové. Pravice je dlouhodobě proti zvýšení nízkých mezd.

A to co napsal Bouslav Sobotka tady, je jedna ze základních tezí levice:
„Není v pořádku, pokud člověku, který celý měsíc poctivě pracuje, nestačí jeho mzda po odečtení nákladů na dojíždění do práce ani na zajištění základních životních potřeb a musí k ní ještě žádat o sociální dávky, například na bydlení.“
30. 03. 2013 | 10:11

Koleda napsal(a):

To malej jarda:
Skutečně děláte čest svému nicku.....
30. 03. 2013 | 10:13

Ládik!!! napsal(a):

Bohušu,
a umíš vůbec vypnout lednici?
30. 03. 2013 | 10:13

Fialenka napsal(a):

PS
Řešením, které by nezatížilo zaměstnavatele je vysoká nezdanitelná část mzdy + daňová progrese.
30. 03. 2013 | 10:21

malej jarda napsal(a):

Vážený Koledo, místo těch teček byste mohl použít nějaké argumenty. Jenže to už je na pravičáka moc, co?
30. 03. 2013 | 10:23

malalaj napsal(a):

ekonomický genius sláveček - čas rozmrazit minimální mzdu a tím zvýšit nezaměstnanost a výdaje státu na podpory v době krize. aneb sliby se slibují , v lihové domě se radují.
30. 03. 2013 | 10:25

fikus napsal(a):

už minul čas se zbavit takových lidí v politice jako je Sobotka, Nečas, Vidím, Zaorálek, Benda, Kalousek...aj.
30. 03. 2013 | 10:33

zemedelec napsal(a):

Pro malej jarda.
Naprosto souhlasím,ověřeno.
Dokud se nezvedne nejen minimální mzda,ale i další mzdy,nezvedne se jak maloprodej,služby,ale i odvody do povinných fondů státu.
30. 03. 2013 | 10:33

Yosif K napsal(a):

Fialenka napsal(a):

Ale Chrisi … minimální mzda v Německu je stanovována v kolektivních smlouvách dohodnutých mezi zaměstnavateli a odbory. O zavedení zákonné minimální mzdy se v Německu jedná, ale asi to moc není třeba když je tam takhle vysoká průměrná mzda:

Průměrná měsíční mzda v roce 2012
Dánsko 117 000 Kč
Lucembursko 106 000 Kč
Nizozemí 97 000 Kč
Švédsko 85 200 Kč
Německo 91 600 Kč
Česká republika 24 626 Kč
30. 03. 2013 | 08:49

Proč tedy CSSD nezavedla také minimální mzdu jeko v Recku nebo SRN? Třeba 24 tisíc Kč měsíčně? Podle socanů je přece jedno zda někdo dělá Mercedesy nebo Dacie nebo sbárá olivy a chlastá vínko, hlavní je chodit do práce, stávkovat, mít režijní obědy, závidět buržujům a OSVC a brát mzdy jako v SRN.
30. 03. 2013 | 10:36

Standa napsal(a):

Jednou si na ekonoma hraje chemik a podle toho to vypadá. Pak si bude hrát na ekonoma právník a podle toho to bude vypadat.

Krucihergot, copak tu nemáme někoho fundovaného?! Ale ovšem, máme, ale ti zase nemají žaludek na to, aby se otravovali s lůzou, která nám vládne a která si říká „elita“.
30. 03. 2013 | 10:38

Yosif K napsal(a):

zemedelec napsal(a):

Pro malej jarda.
Naprosto souhlasím,ověřeno.
Dokud se nezvedne nejen minimální mzda,ale i další mzdy,nezvedne se jak maloprodej,služby,ale i odvody do povinných fondů státu.

30. 03. 2013 | 10:33

I vy milí levicoví mudrolínci. Nezávisí také na tom co proletáři dělají? V Řecku, Španělsku a na Kzpru zavedli socani mzdy jako v SRN ale protože nevycválaní proletáři nemakají jako v SRN anobrž stylem maňaňa tak to celkem špatně dopadlo.

Sen socanských mudrolínků: makat jako v Řecku, brát mzdy jako v SRN...... a dokud nebudou mzdy jako v SRN, ublíženecky skuhrat. Jak to? Jak to? Jak to že jsem čech a nemám mzdy jako v SRN?????
30. 03. 2013 | 10:42

Yosif K napsal(a):

Milý Staqndo, nikdo vám nebrání hrát si na dělníka v SRN a mít životní úroven něměckého dělníka. Pak by vám a Fiealnce a podbným skuhrálkům došlo zač je ve vyspělých státech kapitalistický perník.
30. 03. 2013 | 10:44

Avanti napsal(a):

Yosife
Středomořské země se svými olivami a vínem jsou potenciálně nesmírně bohaté.
Kdyby nebylo deformitní zemědělské politiky, i by byly.
Ty Mercedesy si v dlouhodobé perspektivě skopčáci můžou natlouct pětikilem do kecek.

Až jim Putin zavře Nordstream, budou se živit zase margarínem z koksového dehtu (maj zahrabaný velký zásoby) a připíjet sektem vzniklým gazírováním francouzského druháku.
Jim je to jedno, hlavně když maj sauerkraut na zajedení.
Pořád eště mají nás, aby sem vyváželi zmrzliny ze stuženého palmitu, pravda.
30. 03. 2013 | 10:55

Parabellum napsal(a):

Fialenka

Fiflenko, v ČR je tak vysoká nezdanitelná část mzdy, že pokud má chlap dvě děti, manželku na mateřské a plat do 29 500 Kč hrubého, tedy částku na kterou 3/4 populace nedosáhne, tak neplatí Žádnou, opakuji ŽÁDNOU dan ze mzdy!!!!!
A co se týče mezd, tak ty jsou v ČR 3x vyšší než v Dánsku. Musíte totiž použít koeficient 10, který zohloednuje, že jste tu budovali třídní apartheid.
Na postbolševickou zemi, která prohrála studenou válku, tu máte mzdy královské. Budte rádi, že neplatíte reparace za prohranou studenou válku, a že jste neskončili na Balkáně nebo ve střední Asii.
30. 03. 2013 | 10:56

Parabellum napsal(a):

Avanti

Plácáte bohapusté kraviny. Země PIGS, mezi které patří země středomořské, mají energetický mix zdaleka nejvíc závislý na ropě. A ještě něco milý hloupý Avanti: Že v tom středomoří vůbec něco roste, je dané tím, že se tam musí poměrně dost zavlažovat, na což je potřeba energie. Ta, energie, kterou středomoří získává převážně z ropy a plynu.

Co je ovšem podstatný je to, že všechny země PIGS mají obchodní deficit, a kdyby nebylo Německa, tak se tam už nyní nežerou olivy, ale ponejvíce lidský maso.
30. 03. 2013 | 11:02

malej jarda napsal(a):

Milý Yosif K

o mzdách jako SRN píšete vy, tady nikdo nepožaduje zvýšení na německou úroveň, handrkujete se o pár stokorun, vám to nepřipadá divné, že se kupní síla čechů propadla na šesté místo v eu od konce, jinak nízkými mzdami se vyznačují předně rozvojové země, ty potom přitahují primárně investory s minimálními nároky na kvalifikovanou pracovní sílu, což má za následek jejich trvalou a nekončící fluktuaci za ještě levnější pracovní silou, pravice vede tuto zemi mimo evropu
30. 03. 2013 | 11:05

Parabellum napsal(a):

Fialenka

Cituji:
Není v pořádku, pokud člověku, který celý měsíc poctivě pracuje, nestačí jeho mzda po odečtení nákladů na dojíždění do práce ani na zajištění základních životních potřeb a musí k ní ještě žádat o sociální dávky, například na bydlení.“
Konec citace.

A proto chcete to, co ten člověk dá na dojíždění do zaměstnání zdanit progresivní daní, aby tomuto zůstalo ještě méně, že???? Vy jste fakt neskutečně hloupá ženská.

A když se tak oháníte tou Skandinávií, tak Skandinávie je co se týře Technických inovací na špici Evropy. Co jste VY OSOBNĚ udělala proto, aby se v této oblasti ČR přiblížila Skandinávským zemím?
30. 03. 2013 | 11:09

Fialenka napsal(a):

V tom Dánsku, s průměrnou měsíční mzdou 117 000 Kč, mají 37 hodinovou pracovní dobu za týden. U nás to jsou, při průměrné mzdě 24 626 Kč, 42,5 hodiny týdně.
30. 03. 2013 | 11:11

Parabellum napsal(a):

malej jarda

Kupní síla českých domácností se naopak velmí zvýšila. Nikdy v historii si české domácnosti nemohly dovolit vydávat tolik peněz za nejcenější ekonomickou komoditu, to jet čas. V současné době české domácnosti vydávají za nákup nákup času v minulých letech času více, než 70 miliard ročně. Za vlády ČSSD to nebyla ani polovina.

ŽE si domácnosti mohou dovolit kupovat čas, obdobně, jako ve vyspělých zemích, je právě ukázka blahobytu.
30. 03. 2013 | 11:14

Parabellum napsal(a):

Fialenka

V tom Dánsku jsou především odvody zaměstnavatele NULA. Takže je nesmysl porovnávat hrubou mzdu v ČR a v Dánbsku, protože nejde o relevantní kategorie.
A Dánsko neprohrálo studenou válku, a Fialenky tam nebudovaly třídní apartheid.
30. 03. 2013 | 11:16

Parabellum napsal(a):

Fialenka

Proč tady LŽETE????? V ČR je 40 hodinová pracovní doba týdně!!!!! Je to v zákoníku práce! Myslíte, že Dánové nechodí na oběd, nebo že se jim doba oběda počítá do pracovní doby? Co to tady zkoušíte LHÁŘKO!!!!
30. 03. 2013 | 11:18

čert }:o) napsal(a):

Je vidět že Sobotka nikdy
nemakal za minimální mzdu
a nemusel mít existenční
starosti
Budiž mu to přáno
Ale vize o řecké práci
a německých mzdách
tak brzy po možném vítězství
socanů a komoušů
bude kyperské bankovnictví
a každému kdo bude socany
a komouše volit přeju
aby jim z bankovních účtů
zmizelo všechno
30. 03. 2013 | 11:20

Jana S. napsal(a):

Pane Sobotko,
v JM kraji, kde žijete, nabízí běžně úřad práce pracovní místa pro zaměstnance s VŠ vzděláním (+ znalostí jazyků a víceletou praxí) za mzdu od 12 tis. Kč.
Nebylo by smysluplné usilovat spíš o to, aby lidé, kteří mají vzdělání (zejména vysokoškolské) museli za svoji práci dostávat také důstojnou mzdu? Např. neměli byste nějakým způsobem nastavit i dolní hranici pro kvalifikovanou práci ? Prosadit zákony, aby práce, která vyžaduje VŠ (příp. středoškolsky) vzdělání, nemohla být na úřadech práce nabízena za cenu minimální mzdy, ale za cenou srovnatelnou s průměrnými výdělky v daném oboru? Prospěli byste lidem daleko víc....
30. 03. 2013 | 11:27

Fialenka napsal(a):

Upřesnění

Tak to bude u nás 40 hodin týdně. Ty 2,5 hodiny jsou půlhodiny na oběd.
30. 03. 2013 | 11:30

Fialenka napsal(a):

Našla jsem přehled, který uvádí průměrný počet hodin odpracovaných za týden:

Belgie 35,2
Francie 36,4
Nizozemí 29,7
Německo 34,4
Irsko 35,3
Švédsko 35,7
Dánsko 34,5

Slovensko 40,4
Maďarsko 40,1
Česko 40,5
Polsko 40,0
Bulharsko 41,0
30. 03. 2013 | 11:40

fikus napsal(a):

Jana S:

proč by nemohl nekvalitní doktor kopat kanály. Hm?
30. 03. 2013 | 11:51

čert }:o) napsal(a):

malá vzpomínka na dobu "krásnou a svobodnou"
https://www.youtube.com/watch?v=KkcjRG_mPt4
30. 03. 2013 | 11:57

Parabellum napsal(a):

Fialenka

Zapomněla jste napsat, že na západ od ČR hranic jsou mnohem častější zkrácené úvazky pro ženy s malými dětmi. V ČR je toto kompenzováno bezkonkurenčně nejdelší mateřskou v rámci Vámi uváděných zemí na západ od ČR hranic. Specielně to platí pro to Švédsko, Německo a Nizozemí.

P.S. Už jste zjistila, kdo je prezident Norska, Dánska či Švédska? Onehdy jste si stěžovala, že se o prezidentech těchto zemích nemůžete dočíst, a že česká media na Vás uvalují informační embargo.

Mimochodem, skandinávské země byly první, kdo otevřely své hranice pro nově přistupující země v rámci EU. Proč nepracujete v některé ze skandinávských zemí, když je to tam tak super?

Jinak víte, co by se mi líbilo? Silniční daně obdobné, jako v Dánsku. Víte totiž co je důsledek? Že když přijedu do Kobenhaven, tak kolem mne jezdí dámy na kolech s rozpuštěnými vlasy a vypracovanými zadečky:-)))) Naproti tomu "nízká kupní síla" v ČR způsobuje, že místo těchto tu mohu vidět pouze neforemné Fialenky a jiné mašiny soukající se za volant gumokolu. Co myslíte: Je dražší kolo nebo auto?
30. 03. 2013 | 11:57

Občan napsal(a):

Parabelle (11:16),

fakt Vás baví se tu takhle znemožňovat?

https://www.workindenmark.dk/en/Find_information/Information_for_employers/Step-by-step/Arrival/Insurance

Všechno ostatní je zajišťováno STÁTEM z DANÍ.
http://www.taxrates.cc/html/denmark-tax-rates.html
30. 03. 2013 | 12:01

Hagha napsal(a):

Zdar pane Sobotko, tak trochu neúspěch zde... Co? Nepřipadáte si jako ufon? Nežijete si tak nějak úplně někde jinde?
Přestože vím, že levice je nutná, její taktika mě často přivádí k pocitu nezvladatelné beznaděje. U Sobotky je to umocněno tím, že on nikdy v životě nic smysluplného nevytvořil, jen populisticky posledních dvacet let mele podobná moudra!
Tato podoba levice zdá se mi poněkud impotentní...
30. 03. 2013 | 12:01

fikus napsal(a):

Fialenka:
průměrný počet odpracovaných hodin? Není to práce pedagogů..vlstně ne, ta je téměř poloviční.
30. 03. 2013 | 12:02

Občan napsal(a):

Parabelle,

i o pracovní době lžete.
Ta totiž NENÍ 40 hodin týdně, ale 42,5 hodiny týdně. Půlhodinovou "přestávku" si zaměstnanec MUSÍ NAPRACOVAT, takže ve skutečnosti buď žádnou přestávku "na oběd" nemá, nebo je pracovní doba 42,5 hodiny týdně.
Tohle prostě nevokecáte.
30. 03. 2013 | 12:04

Občan napsal(a):

Parabelle,

co se té cyklistiky v Dánsku dotejče, zase blábolíte nesmysly. Dánsko je placka placatá, takže se jezdí na kole opravdu všude a furt.
Nejvyšší dánský "kopec" totiž měří hezkých 171 m (Møllehøj).

Hele, buď se trošku informujte, o čem tu vlastně blábolíte, nebo budete muset nějak zkousnout, že jste stále více za agresivního hlupáka, kterého si cenzor pěstuje pouze za účelem rozbíjení diskusí.
30. 03. 2013 | 12:10

David napsal(a):

"...Návrh postupně zvyšovat minimální mzdu až na 12 tisíc korun hrubého v roce 2018, který ČSSD zařadila mezi své priority, pokud získá vládní odpovědnost,..."

----------------

Promiňte, ale to je šílený nesmysl.

Místo nesmyslného zvyšování minimální mzdy na 12 tisíc by se ČSSD měla zaměřit na zneužívání sociálních dávek.

V našem městě nikdy nebylo moc Romů. V poslední době se však jejich počty, pro mě naprosto nevysvětlitelným způsobem zvětšují.

Je s podivem, že se i přemísťují z okraje města do centra.

Patrně i

příspěvek státu NA BYDLENÍ jim umožnil,

že si pořídili byty v blízkosti centra města. U obchodního domu posedávají na lavičkách, kde popíjejí Coca-Colu, dopřejí si hranolky, pizzu, pokuřují, popíjejí, pohrávají si s mobilními telefony a dělají NEPOŘÁDEK. Kupodivu i nákupní košíky mají plné uzenin a pod., což se často projevuje na jejich zvýšené tělesné hmotnosti.

Na to, že NEPRACUJÍ a převážně žijí ze sociální podpory je vidět, že si vůbec nežijí špatně. Počet jejich dětí je až do očí bijící. Oblečení moderní. K jídlu si dopřávají to, co ani já si nedovolím.

Když to tak všechno sleduji, tak mám velké obavy, že dříve nebo později dojde k velkým střetům mezi Romy a většinovou společností.

---------------

Nějak se při všech těch kalkulacích o minimální mzdě ale zapomíná, že za uplynulé 2 roky se snížily hrubé mzdy u zaměstnanců státu - střední třídě - díky tupým škrtům šíleného chemika o 10%, a to ještě při inflaci 1,9% a 3,3%.

Pokud by se měla zvýšit minimální mzda, tak ÚMĚRNĚ tomu by se měly zvednout i mzdy VŠECH! pracovníků, protože pokud by se neustále zvyšovala JEN minimální mzda, tak by se jednou (teoreticky) mohlo stát, že vysokoškoláci by brali skoro stejnou mzdu, jako uklizečky.

Z toho, jak jsem výše napsal, je třeba se důkladně a důrazně podívat na zneužívání příspěvků na bydlení.

Právě nesprávné nastavení MÍRY státní sociální podpory TLAČÍ na zvyšování minimální mzdy. Přece NENÍ NORMÁLNÍ, aby ti, kteří úmyslně nepracují se měli lépe než ti, kteří pracují.

Proto podle mého názoru vhodný čas na rozmrazení minimální mzdy ještě nenastal.

----------------

"...Tehdy dosahovala asi 41 procent průměrné mzdy, která od té doby stoupla z tehdejších 19 300 na současných cca 25 000 korun. Minimální mzda ale zůstala zakletá na 8000 korunách - činí dnes něco přes 30 procent průměrné mzdy!..."

---------------

Žijete mimo realitu, jak ve skleněné věži.

Už konečně by se mělo pochopit, že průměrná mzda by se měla počítat jako medián, protože současných průměrných 25 000 korun, díky rozevírání nůžek!!!, nedosahují 2/3 zaměstnanců.

Na závěr - Pokud se zvýší minimální mzda, tak o STEJNOU částku by se měly zvednout VŠECHNY mzdy VŠECH zaměstnanců, nebo alespoň těch, kteří mají mzdu maximálně ve výši dvojnásobku průměrné mzdy.

Stejně tak by se měly o STEJNOU částku zvýšit i důchody, kdy důchodci jsou tím zdražováním nejvíce postiženi!!!

Prvotní by ale mělo být spravedlivé nastavení všemožných sociálních podpor, aby nemohly být ZNEUŽÍVÁNY tak, jak jsem výše popsal.
30. 03. 2013 | 12:15

Občan napsal(a):

A že minimální mzda nemá s nezaměstnaností vůbec nic společného, dokazují dvě věci:

1) VŠECHNY státy okolo ČR ji mají vyšší (Německo a Rakousko cca PĚTINÁSOBNOU - při srovnatelných životních nákladech), přičemž Rakousko a Německo má nezaměstnanost poloviční nebo třetinovou oproti ČR a Polsko srovnatelnou. Maďarsko a Slovensko trvdě dojelo, stejně jako ČR, na stupidní hospodářskou politiku pravicových vlád.

2) MM v ČR je 6. NEJNIŽŠÍ v EU, ale na zvýšení zaměstnanosti to nemělo žádný vliv. Naopak STOUPÁ NEzaměstnanost, a to doslova raketovým tempem.

Takže Sobotka má pravdu a i kdybyste klábosnice zavařili, neuděláte s tím nic, pravounští sociopaté.
30. 03. 2013 | 12:21

český maloměšťák napsal(a):

Parabellum
Co na blog váš " selský rozum" a fosilní paliva , která jsou kapitalismem ?
:))))
(viz blog Mullerové a Parabelleho " zákonitosti" vývoje společenských formací a le i dalších " zákonitostí")

"Parabellismus coby nejvyšší stádium století páry."
30. 03. 2013 | 12:22

Petr z Tábora napsal(a):

Autor, bývalý ministr financí, prokazuje, že se od té doby příliš nenaučil. Potvrzuje, že ČSSD byla a bude expertem na rozdávání cizích peněz. Nechají většinu stávajících daní a poplatků a k tomu přidají ty své odůvodńované větší "spravedlností".
Navíc pokud píše, že oproti Německu máme minimální mzdu 3-4x nižší, tak to vlastně odpovídá relacím průměrných mezd.. Racionální jádro vidím v tom, že když už máme institut minimální mmzdy, tak by neměla zůstávat tak dlouho zamrzlá jako za stávající vlády.Požadavek odborů na zvýšení o 500 Kč se mi zdá rozumný.
30. 03. 2013 | 12:24

český maloměšťák napsal(a):

http://www.patria.cz/zpravodajstvi/2299767/usa-i-nemecko-debatuji-o-minimalni-mzde-obama-pozaduje-9-usd-merkelova-se-plosne-sazbe-brani.html

http://www.businessforafairminimumwage.org/news/00135/research-shows-minimum-wage-increases-do-not-cause-job-loss
30. 03. 2013 | 12:27

zemedelec napsal(a):

Pro YosifK.10:42
Jsou tady takoví mudrlanti,kteří by chtěly,aby dělníci bydleli pod mostem,tam opravdu nejsou náklady na bydlení,otop,světlo,akorát tak opéct buřta na ohni.Akorát nevím kdo by kupoval ty výrobky,aby tito podnikatelé zbohatli.
30. 03. 2013 | 12:31

Parabellum napsal(a):

Občan

Já psal o Kobenhaven. Relevantní entita ke Kobenhaven je Praha. Takže vaše bláboly jsou silně irelevantní. Přípouštím, že v rámci Prahy může existovat o chlup vyšší rozdíl v nadmořských výškých, než v Kodani.

Tím jste ale nezsdůvodnil, proč se Kodani jezdí na kole, a v ČR ne. Vyšší převýšení v ČR by hovořilo pouze o míře vypracovanosti zadečků českých dam. Nic víc.

A k tomu dalšímu: Samozřejmě, že LŽETE Občane. Přečtěte si zákoník práce. V ČR je pracovní doba 40 hodin týdně, a po 4,5 hodinách musí následovat půlhodinová neplacená pauza, během které se samozřejmě nepracuje. A řada zaměstnanců ani nebývá během této v objektu, kde práci vykonává- jmenovitě zaměstnaci úřadů. A představte si, že v Německu je třeba ta pauza hodinová. To byste potom s pošetiloi arogancí Vám vlastní tvrdil, že v Německu je pracovní doby 45 hodin, ne?

Mimochodem, na Vašem místě bych se do diskusí nepouštěl. Vy jste totiž něco mezi podkopáčem, podpopelářem, a pdvrátným. Žijete v okrese s nejnižší mírou nezaměstnanosti v rámci ČR, a v podstatě už skoro dva roky neděláte, a jediné, co jste dělal před tím, byla nějaká zbytečná úřednická činnost. A protože nic smysluplného dělat neumíte, jste nyní smluvním partnerem úřadu práce.

A k tomu Dánsku: No, ale z toho, co jste uvedl vyplývá, že zaměstnavatel skutečně žádné odvody státu neplatí. A že jsou sociální transfery hrazené z daní? To nikdo nepopírá. Jenomže v Dánsku je hrazena HRUBÁ MZDA. Nic jiného.
30. 03. 2013 | 12:31

český maloměšťák napsal(a):

Petr z Tábora
Přečtete si článek.
12 000 v horizontu roku 2018 znamená plus minus/pokud zohledníte inflaci/ totéž, co návrh odborů - který se vám zdá být rozumný.

Totéž hysterický David.

Lidi, čtete vy vůbec to, s čím pak polemizujete ?
Zklidněte ty hormony alespoň o svátcích...venku se již dělá hezky, za chvíli začne rybářská sezona...
30. 03. 2013 | 12:32

Parabellum napsal(a):

zemedelec

Pane zemědělec, nikde ve světě není běžné, aby dělník bydlel stejně, jako například lékař s atestací. Proč tohle požadujete po ČR?

A kdo by kupoval výrobky? No střední třída přeci. To jenom vy, levounští rasističtí fundamentalisté si myslí, že bílý dělník je více, než žlutý inženýr, černý lékař, nebo hnědý programátor, a že příslušnost ke globální střední třídě mu má automaticky zabezpečit to, kde se narodil.
30. 03. 2013 | 12:35

Parabellum napsal(a):

český maloměšťák

To, jak jsem klasifikoval jednotlivé ekonomické formace podle hlavního primárního energetického zdroje není až zase tak z mé hlavy. Autorem této myšlenky je J.M.Greer. Můžete povykovat na něj, až se naučíte anglicky.
30. 03. 2013 | 12:41

fikus napsal(a):

s průměrnou mzdou je to pravda, neboť 2/3 ji nedosahují, ovšem v porovnání s tří až čtyřnásobnými platy máme velkou škálu srovnatelných cen a poplatků, pokud se týká servisu a služeb ať státních či soukromých a jejich žalostné úrovně = jsme "doma"
30. 03. 2013 | 12:44

Parabellum napsal(a):

Občan napsal(a):

Cituji:
A že minimální mzda nemá s nezaměstnaností vůbec nic společného, dokazují dvě věci:

1) VŠECHNY státy okolo ČR ji mají vyšší (Německo a Rakousko cca PĚTINÁSOBNOU - při srovnatelných životních nákladech), přičemž Rakousko a Německo má nezaměstnanost poloviční nebo třetinovou oproti ČR a Polsko srovnatelnou. Maďarsko a Slovensko trvdě dojelo, stejně jako ČR, na stupidní hospodářskou politiku pravicových vlád.

2) MM v ČR je 6. NEJNIŽŠÍ v EU, ale na zvýšení zaměstnanosti to nemělo žádný vliv. Naopak STOUPÁ NEzaměstnanost, a to doslova raketovým tempem.

Takže Sobotka má pravdu a i kdybyste klábosnice zavařili, neuděláte s tím nic, pravounští sociopaté.
Konec citace.

Milej Občane, všechny země, které jste uvedl, jsou státy kapitalistické, s vysokou koncentrací kapitálu, a nízkou koncentrací komunálismu. Pokud někde je vysoká koncenteace kapitálu, tedy je tam dle Vás marxistických mudrců nejvyšší míra vykořistování, tak tam je i nízká nezaměstnanost.

A co se týče ceny práce, tak na jednoduchém příkladu Vám dokážu, že německý dělník je podhodnocený, a český přeplacený.

Srovnáme technologicky obdobné ryze české, a ryze německé výrobky, na kteých se podílejí stejná výrobní zařízení, jsou obdobně složité, a stejně materiálově a energeticky náročné.

Práci českého dělníka bude reprezentovat větruvzdorná svítilna z národního podniku MEVA. To je takováta hnusná petrolejka, co jste vidával viste u škarp. Poměrně složitý výrobek s povrchovou úpravou pocínováním ( v té luxusnější verzi) z poměrně velkého počttu dílů. Cena téhle, pokud ji ještě seženete, je okolo 130 Kč, a pokud ji na trhu nenaleznete, je to proto, protože Čínané se je naučili dělat levněji, než předražení čeští dělníci, kteří tím pádem přišli o práci.

Obdobný výrobek, obdobně materiálově a technologicky náročný, s obdobnou pracností, ale německý, je zpětné zrcátko na Mercedes. To zrcátko si nachází všude po světě zákazníky, kteří jsou zan ěj ochotní zaplatit okolo 10 000 Kč.

Takže jak sám vidíte, německý dělník oproti českému vytváří mnohem vyšší přidanou hodnotu (řádově), ale mzdu má vyšší pouze násobně.

Takže co dál? Vyhlásíte globálnímu světu válku, a donutíte je kupovat české petrolejky za 10 000 Kč/kus?
30. 03. 2013 | 12:53

Parabellum napsal(a):

fikus

Jistě, zajděte si v Německu k zubaři. Budete velmi překvapen rozsahem tamější standardní péče, a tamějšími nízkými cenami.
30. 03. 2013 | 12:55

Občan napsal(a):

Parabelle,

měl jsem dost dlouho snahu s Vámi normálně komunikovat.
Ta právě skončila, takže pac a pusu. Vyřvávejte si tu co chcete; odteď Vás ignoruji, i kdybyste měl nakrásně náhodou někdy v něčem pravdu.
30. 03. 2013 | 13:05

Parabellum napsal(a):

Občan

K té nezaměstnanosti:

Germany 6,5 %
Czech Republic 8,6 %
Austria 4,4 %
Poland 12,6 %

Takže dle Občana je 8,6 / 6,5 = 2, a 8,6 je prakticky stejně, jako 12,6.

Mimochodem Občane, kdyby nebyl 28. říjen 1918, tak tu je nezaměstnanost jako v Rakousku, a kdyby nebyl 8.květen 1945, tak tu jsou mzdy jako v Německu. Vlastně co říkám: Velká část současňé ČR by byla Německo.

Tak nějak z toho vyplývá, že problém který popisujete se nazývá české obyvatelstvo.
30. 03. 2013 | 13:12

Fialenka napsal(a):

fikus
12:02
jsou tam časté zkrácené úvazky
spíš by bylo dobré srovnat průměrný hodinový výdělek
30. 03. 2013 | 13:14

Parabellum napsal(a):

Občan

V komunikaci s Vámi mám pravdu vždy Občane.

Jinak víte co mne dojalo? Jak jste vyhrožoval, že pokud Vám společnost nezajistí dobře placené místo, dáte se k fašounům, a pak tady všichni uvidíme.

Udělejte to Občane, a skončíte v chládku, což budu velmi pozitivně kvitovat. Fašouny nemůžu ani cejtit.
30. 03. 2013 | 13:15

Parabellum napsal(a):

Fialenka

Bylo by možná vhodné srovnat, kolik práce odvede Švéd nebo Dán za přispění švédkského či dánského kapitálu a technologií, a kolik práce odvede Čech za přispění českého kapitálu a technologií.

Asi byste se dost divila.
30. 03. 2013 | 13:17

dluhoslav VI napsal(a):

Pohroma pro tuto zem- socbotka ministrem.
30. 03. 2013 | 13:21

fafnir napsal(a):

zvýšíte li minimální mzdu,adekvátně s tím v brzku vzrostou i ostatní mzdy.To je prostě ozkoušeno.Zvednou li se mzdy,aniž by adekvátně vzrostla produktivita práce,jedná se o inflaci.Ta může vyhovovat dlužníkům,ale všem ostatním,zejména spořivým lidem hodláte svým zvýšením minimální mzdy znehodnotit a tedy de facto ukrást jejich úspory.Mimo jiné se to týká i těch kterými se vy socani neustále oháníte.Těch,kteří si našetřili na stáří.Spořivé a pracovité lidi sociální demokrat a komunista prostě nenávidí.Ono je to jasné,ve vašm socialistickém mozku je usídlen názor,že lidé musí být závislí na tom,co jim přidělí tzv sociální stát.
30. 03. 2013 | 14:47

Petr z Tábora napsal(a):

to český maloměšťák 12:32:
Každý uvažujeme o něčem jiném. Vy o roce 2018 ve výši 12.000 jako ČSSD. Já o nejbližším zvýšení minimální mzdy o 500Kč od 1.1.2014.
I kdyby se zvyšovala každý rok o 500Kč, o čemž jsem ale nepsal, tak se v roce 2018 dostanu na 10.500Kč. Plánování na více let se mi zdá zbytečné, protože nikdo neví jak se bude vyvíjet inflace.
Tím Vám neberu Váš názor. Můj je ten, že vyšší min.mzda přináší i vyšší nezaměstnanost. Příklady Německa či Švédska zahrnují i další vlivy o kterých se mlčí.Ty obory, které skutečně přináší nové hodnoty jsou u nás bohužel odvozené od vyspělých ekonomik, především té německé.Vždyť za ČSSD byla minimální mzda relativně vyšší a nezaměstnanost byla při růstu národního důchodu vlastně vysoká.
30. 03. 2013 | 15:27

amiel napsal(a):

Děkuji panu Sobotkovi za rozumný článek.
Pokud mohu něco dodat - zdejší pravicově-fašistické diskutéry nejvíc rozpálil přiložený graf, který neumějí zpochybnit. Odtud ten vztek a spousta vulgarit.
Bylo by jen dobře, kdyby ČSSD v příštích volbách využívala podobných grafů (např. růst HDP), snad by se některým Ládíkům rozsvítilo.
30. 03. 2013 | 15:36

malalaj napsal(a):

když si člověk myslí, že už to nemuže být horší, než s tou partou zlodějů kalouskem a drábkem.....tak přijde sláveček s mládkem, filipem a odborářema. a skutečná noční můra teprve začíná. já si myslim, že až to tady bolševici vezmou do ruk, tak se dočkáme 20% nezaměstnanosti.
30. 03. 2013 | 16:25

Fialenka napsal(a):

Pro rozhodování co a jak dělat by bylo vhodné znát náklady na zaměstnance. Podívat se, jaké jsou v nejlépe fungujících ekonomikách a jaké v těch upadajích do krize.

Průměrné hodinové náklady na zaměstnance (náklady práce zahrnují výdaje na platy i další složky, jako je třeba sociální pojištění placené zaměstnavatelem):
Belgie 39,3 EUR
Švédsko 39,1
Dánsko 38,6
Česká republika 10,5
Bulharsko 3,5

Zatím všechno nasvědčuje tomu, že nízké mzdy a nízké daně jsou pro maximalizaci zisků velkopodnikatelů.
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/prace/clanek.phtml?id=742316
30. 03. 2013 | 16:49

Fialenka napsal(a):

Když jsem slyšela Nečase opakovaně mluvit o snižování nákladů práce, měla jsem dojem hořkosti jako při sledování filmu Schindlerův seznam.
30. 03. 2013 | 16:52

Parabellum napsal(a):

amiel

Nikdo jhej nechce zpochybnit. Pravda je, že v době, kdy za ČSSD rostla minimální mzda, tak nezaměstnanost v té době nerostla. Ona totiž milý hloupý amieli TURBOROSTLA. v roce 2005 byl počet nezaměstnaných orptoti roku 1997 asi trojnásobný.
30. 03. 2013 | 17:18

petrof napsal(a):

Dluhoslav Laffer Sobotka píše, že není třeba ekonomických škol,....ale on by se potřeboval vrátit i do té základní!!!
Ekonomická věda už dávno přesvědčivě ukázala, že zvyšování minimální mzdy není pomocí nikomu, že se má sociální politika dělat úplně jinými nástroji, takovými, které nedeformují jednu z klíčových ekonomických veličin, kterou cena práce – mzda – určitě je!!!
Je jen škoda, že Bohoušek k tomu grafu o růstu MM, nedodal i graf nezaměstnanosti. To bychom krásně viděli, že píše blbosti, neboť za Škromacha bylo bez práce přes 1/2 mio. lidí také......
30. 03. 2013 | 17:23

Parabellum napsal(a):

Fialenka

A co Fiflenko???? Tak založte korporaci, která bude mít dekme tomu půl milionu zaměstnců, a dejte jim hodinovou mzdu třeba bambilion vlaků stoeurovejch bankovek měsíčně. Proč to neuděláte????? Protože jste NESCHOPNÁ!!!!!
Ano, a máte pravdu, nízké mzdy jsou zisky velkopodnikatelů. A protože většina zdejšího kapitálu je západoevropského, pak jde o zisky západoevropských důchodců, což je to, co vy označujete jako velkopodnikatele. Kdopak u nás staví dálnice = je přisátý na státní chechtákovody? SKANSKA, že???? Jaká že to je firma ŠVÉDSKÁ, FIFLENO, ŠVÉDSKÁ!!!!! Gripeny, což byl největší tunel minulé dekády, je jaký éro!!!! ŠVÉDSKÝ FIFLENO, ŠVÉDSKÝ!!!!! Zjistěte si, co obsahuje portfolia těch globálních korporací, a zjistíte, že ti, které označujete za velkopodnikatele, tak to jsou ve skutečnosti korporace, které mají v portfoliu převážně penzijní fondy. A tak je to nemilá FIFLENO sociálně spravedlivé. Český proletář funguje jako pracovní síla západoevropského sociálního státu.

Co s tím uděláte FIFLENO???? Vydáte se rabovat do německých, švédských a dánských čtvrtí, kde žijí penzisté té střední třídy???? Západoevropští senioři si za svůj produktivní život strkali peníze do prasátka, a nyní chtějí, aby se ty jejich úspory pořádně zhodnotily = investuje se tam, kde je levná pracovní síla - nechápu, proč jste taková zlá na chudáky důchodce, kteří si za celý svůj život spořili na důchod.

Kromě toho jste zapomněla zmínit zem+ě, ve kterých žije globálně nějaká významnější část obyvatelstva. Dejme tomu s alespon miliardou obyvatel. Vy si vyberete 1 procento globální populace, která je na rozdíl od VÁS KVALITNÍ, a rajtujete na tom jako malé děcko.

A ano, pokud se tady chce snížit nezaměstnanost, musejí se snížit náklady na práci - co je na tom nelogického? Snižovat nezaměstnanost a zvyšovat mzdu zvýšenou poptávkou po pracovní síle = investovat = akumulovat KAPITÁL je pro Vás sprosté slovo. Takže co chcete? Nejte náhdou schizofrenička?
30. 03. 2013 | 17:35

Parabellum napsal(a):

petrof

Kdyby to bylo pů milionu, bylo by dobře. Na začátku roku 2004 byla nezaměstnanost 565 000 lidí, a ČSSD masivně dotovala veřejné finance příjmy z privatizace (2004 - třeba 82 miliard Telecom), a dramaticky v té době narůstala dluhová expanze domácností.
30. 03. 2013 | 17:37

Parabellum napsal(a):

Fialenka

Máte nějaké podivné představy o tom, které ekonomiky jsou nejlépe fungující. Co podle Vás funguje na Belgické ekonomice, kromě toho, že tuto táhnwe spotřeba eurobyrokracie? Nebejt tohohle, je Belgie horkej adept na pomoc IMF.

Co se týče růstu belgické ekonomiky, tak v minulém roce byla na nádherném 185. místě na světě, co se týče zadlužení, tak ¨toto má Belgie 15. ma světě s dluhem ve výši 99,6 procent HDP.

A Švédsko? To bylo po druhé světové válce 4. nejbohatší země na světě, byla to země nedotčená válkou, a výsledek je ten, že dnes je Švédsko na 22. místě, a některé bývalé britské kolonie, kde ještě v 60. letech byla velká část obyvatelstva negramotná, mají nyní na obyvatele o polovinu vyšší HDP/PPP než Švédsko. Před to Vaše Švédsko se začínají dostávat dříve rozvojové země!!!! Namátkou Katar, Singapore, Hong Kong, Brunei, Kajmanské ostrovy nebo Bermudy. Kdyby Švédsko byl jeden ze států USA, patřil by ekonomicky někam na ocas.
30. 03. 2013 | 17:50

Kelt napsal(a):

Fialenko,
musím,ač nerad souhlasit s Parabellum a všemi ostatními špičovými diskutéry jemu podobnými.
Jejich argumenty jsou naprosto neprůstřelné,protože jsou opřené o vynikající,nezpochybnitelné výsledky hospodaření Topolánka,Nečase,Kalouska a potažmo celé vlády rozpočtové odpovědnosti a boje proti korupci.
Že výkonnost naší ekonomiky klesá od roku 2009 a je již dva roky v recesi?Podívejte se laskavě po světě,jistě najdete nejméně sto zemí,které jsou na tom hůře a nemusíte se dívat daleko-stačí např.Maďarsko.
Že klesá reálná mzda a životní úroveň-jak pravil nejlepší MF východní Evropy a Subsaharské Afriky Kalousek-máte boty Fialenko,máte-jsou země kde je nemají,tak na co si stěžujete?
Že v ČR za posledních pět let roste pouze nezaměstnanost a počty milionářů a miliardářů to svědčí o jediném-o správném nastavení hospodářské politiky-čím větší nezaměstnanost,tím vyšší produktivita práce-to je přece jasné jako facka.
A Vy byste to chtěla všechno zbourat zvyšováním minimální mzdy.
Měla byste se nad sebou vážně zamyslet-takto bychom se ke kvalitám života prognozovaným na rok 2035 nikdy nedopracovali.
30. 03. 2013 | 17:56

čert }:o) napsal(a):

a mě se zase líbí na Sobotkovi
že chce rozmrazit minimální mzdu
a zmrazit odchod do důchodu v 67
30. 03. 2013 | 18:51

evix napsal(a):

Kelte naklusejte ke Korejcům... Po dobrém, až to tu zkoupí, pomažete po zlém!
Na 2 škodovky připadá 8 zaměstnanců, na 8 Hyundajů připadájí 2 zaměstnanci! Pochopitelně za to může technologický způsob, na jedné lince jede jeden typ škodovky, závodů musí být tím pádem více. Na jedné lince jede pět typů Hyundajů, závod je jeden i když obří. Asi tak soudruzi.
Oni vám to Asiati spočtou a na zkrácenou pracovní dobu, jako na západě zapoměňte, v Nošovicích, když je potřeba se jede furt :-((
30. 03. 2013 | 18:56

jura napsal(a):

pane Sobotka
ani vaše slohové cvičení nemusím ani číst a je mmi jasné že jste dorazil s křížkem po funuse, lépe řečeno vlamujete se do plně otevřených dveří. Vždyť to není levicový nápad, už s tím vyrukovala ministryně MPSV. Jste stále o krok pozadu před vládními návrhy
30. 03. 2013 | 19:00

Kelt napsal(a):

evix,

přímo zbožňuji ty diskutéry,s kterými probíhá diskuse ve formátu: "já o voze,oni o koze."
Zatím jste "jednička",ale možná,že přijde i"oranžáda".
30. 03. 2013 | 19:40

au napsal(a):

Koukám, že spodina společnosti (podnikatelé, manažeři apod.) je vzteky bez sebe:
Když zvolí pravici, nebude co dál krást.
Když zvolí levici, budou muset začít platit daně. Možná i polovinu toho, co platí zaměstnanci.

Inu, takový je už život, holenkové... Živnostníci (donedávna tzv. podnikatelé) měli doposud větší výhody, než komunisté za minulého režimu. Byli (oproti vědcům učitelům, lékařům, zaměstnancům) ve všem privilegovanou vrstvou. Tou zůstanou, i když možná s menšími výhodami...
30. 03. 2013 | 20:59

German napsal(a):

My Němci, jdeme raději stávkovat a minimální mzdu si vystávkujeme.
Máme ODBORY a jsme jednotni. Vy Češi jste nejednotni a závistivíí.

Cestující na letištích - počkejte si - neodbavujem ....stávkujeme.
30. 03. 2013 | 21:02

T.Paine napsal(a):

Zaměstnance zajímá čistá mzda. Zaměstnavatele celkové mzdové náklady. Osvobození nízkopříjmových pracujících od zdanění jejich mezd je finančně výhodné pro obě strany. Takovou přirozenou zaměstnanost však ČSSD nechce. Vyšší min.mzda=více daní pro přerozdělovacího otesánka.

12 000 Kč min.mzda v roce 2018? V letech 2014-2018 ČSSD plánuje roční inflaci daňových příjmů z min. mzdy 10,7 %. Plaťte nám více daní nebo si běžte požádat o dávky.
30. 03. 2013 | 22:08

Občan napsal(a):

To T. Paine:

Z min. mzdy 12 000.- Kč brutto BY zaplatil zaměstnanec 345.- Kč na dani z příjmu. Pokud za takovou "mzdu" pracuje 200 000 zaměstnanců (a to pracuje), pak stát BY od nich vybral 69 000 000.- Kč měsíčně, ročně pak 828 000 000.- Kč.
Ovšem zaměstnanec BY měl čistého 10 335.- Kč. To je o 3 200.- kč více než při současné čisté MM 7 120.- Kč.

DOST významný rozdíl, který by rodině s takovým příjmem umožnil např. nákup volnočasových aktivit pro děti, lepší bydlení, kvalitnější (a tudíž dražší) potraviny nebo drobné spoření či pojištění. Každopádně by se ty peníze dostaly zpět do ekonomiky, takže by nakonec vygenerovaly i víc pracovních míst.

Co občas zkusit prostý selský rozum?
Větší příjem -> vyšší spotřeba -> větší poptávka po zboží a službách -> vyšší výnosy pro drobné a střední firmy -> víc pracovních míst. A pochopitelně vyšší příjmy solidárních systémů (tam zahrnuji i erár, který BY MĚL být také solidárním systémem; že to tak v ČR není, je zase jiná pohádka).

A ještě jeden "prostej selskej".
PRÁCE má člověka UŽIVIT. Při urbanizovaném způsobu života to znamená zaplatit bydlení a náklady s ním spojené, stravu, oděv, náklady na dopravu do práce a tvořit alespoň malou rezervu (třeba na pohřeb), v případě dítětev rodině i náklady na jeho výchovu.
Současná MM je hluboko POD těmito náklady a lidé pracující za MM nebo za "mzdu" MM se blížící jsou tak odkázáni na žebrání o socdávky. Což je naprosto nenormální stav, protože PRÁCE takového člověka neuživí. Dokonce mu výnos z ní neumožní uhradit ani holé přežití.
31. 03. 2013 | 09:22

Fialenka napsal(a):

Kelt
Na začátku jsem viděla, že souhlasíte s Parabellum, a proto se mi nechtělo číst dál a dál jsem nečetla.
K té výši mezd a nákladů na zaměstnance bych ještě připomněla Martina Wolfa, o kterém psal Sedláček po návratu ze světového ekonomického fóra ve Švýcarsku. Martin Wolf na tom fóru označil několik nejdůležitějších oblastí ohledně řešení hospodářské krize. Jedny z hlavních oblastí jsou: Rozdíly ve mzdách, otázka ohodnocení práce a otázka daní.
31. 03. 2013 | 10:19

Parabellum napsal(a):

Občan

Úřednický hlupáku Občane, a odkudpak si myslíte, že by se v ekonomikce vzalo těch 12,5 miliíardy (i s odvody) ročně na to, aby se těm o nichž píšete, mohla ta mzdy zvýšit na 12 000 brutto?

Možnosti jsou v zásadě tyto:

1) Zaměstnavatelé osekají investice
2) Zaměstnavatelé to zasanují z platů zaměstnanců, kteří jsou pracovitější a kvalifikovanější
3) Zaměstnavatelé zdraží své služby
4) Zaměstnavatelé obětují zisk, a ve finále přijdou na to, že nemusí vůbec podnikat, a vynese jim to více, protože získají volný čas, a i to jsou peníze
5) Kombinace výše zmíněných kroků

Kterýkoli z výše uvedených kroků nabo jejich kombinace se plošně dotkne VŠECH OSTATNÍCH zaměstnanců, a potažno občanů téhle země, a to milý Občane ve PROSPĚCH ÚZKÉ PRIVILEGOVANÉ SKUPINY čítající cca 200 000 lidí, kterým bude odměna za práci stanovena zákonem, bez ohledu na to, jakou práci odvedou.
31. 03. 2013 | 11:13

Parabellum napsal(a):

Fialenka

To je pravda Fifleno - problém ČR ekonomiky jsou zanedbatelné rozdíly ve mzdách za kvalifikovanopu a nekvalifikovanou práci. Podívejte se, jak je tomu v zemích, které jsou opravdu ekonomicky úspěšné - ne nějaké Švédsko, které už 60 let prožírá svou podstatu, do které bylo vyneseno před druhou světovou válkou a za války.
31. 03. 2013 | 11:16

Parabellum napsal(a):

Občan

K tomu předposlednímu odstavci se snad ani nemá cenu vyjadřovat, prootže z tohohle je naprosto jasné, že jste zatížen několika falešnými představami:

cituji:
Větší příjem -> vyšší spotřeba -> větší poptávka po zboží a službách -> vyšší výnosy pro drobné a střední firmy -> víc pracovních míst. A pochopitelně vyšší příjmy solidárních systémů (tam zahrnuji i erár, který BY MĚL být také solidárním systémem; že to tak v ČR není, je zase jiná pohádka).
konec citace

Vy si asi myslíte, že:

1) Investice do podnikáýní je sprosté slovo, což by odpovídalo Vaší neobolševické doktríně, že "akumulace kapitálu je škodlivá"
2) nekvalifikovaní se stejným množstvím peněz dokáží mít vyšší spotřebu než kvalifikovaní,
3) Zdražení výrobků služeb, které zaměstnavatelé produkují jim zlepší postavení v globální konkurenci, a tím dojde i k produkci vyššího objemu těchto
4) Zaměstnavatelé jsou povinni své popřípadě půjčené peníze a svůj čas investovat bez ohledu na výnosy.
5) Všechny výše zmíněné kroky povedou k nižší nezaměstnanosi

Genitální Občan nám tu vymyslel ekonomické Perpetuum mobile.
31. 03. 2013 | 11:26

šašek z Jihlavy napsal(a):

Myslím, že je čas nechat na zítřek rozmrazit kačenu, to ostatní počká do jara.
31. 03. 2013 | 12:48

český maloměšťák napsal(a):

fafnir napsal(a):
zvýšíte li minimální mzdu,adekvátně s tím v brzku vzrostou i ostatní mzdy.To je prostě ozkoušeno.
-----------------------------------------------------

Další parabellista.
Vyřkne něco, ale data samozřejmě nedodá.
Prokažte tu závislost..že tedy je to ZEJMÉNA výše minimální mzdy, která stimuluje k růstu ostatní mzdy.
/což je zjevný nesmysl...pokud by si fafnirista parabellista uvědomil, co je to trh pracovních sil a jaký je tedy na tomto trhu vztah nabídky a poptávky a čím je ovlivňován...rozhodně to není žádnou vyšší vahou instituce MW, která ovlivňuje růst ostatních mezd - " ostatní" mzdy rostou na základě odlišných motivací , vedoucích k jednání účastněných subjektů....nejde o "odezírání" těch dole, jde zde tedy o záležitost prvotně sociální , jen v malé míře psychologickou ve směru ekonomického postavení - ve vyjádřeních reality tedy, nikolivěk v obrázcích, které protékají mozky parabellistů fafniristů.../

Jinak onos e toasi bude těžkodokazovat nejen v konkréní ekonomice a době...o zobcněně platící důkaz se raději ani nepokoušejte - na to váš mozek nemá.

Pánové, vás bych chtěl mít za družičky na svatbě.
Srandy kopec až do rána.
31. 03. 2013 | 13:40

český maloměšťák napsal(a):

Občan
Parabellum už dokonce ví i o tom, co si myslíte - nejen o tom, co píšete. :))

Doporučuji Vám jedno - pokračujte v "diskuzi" s ním až poté, co mu dojde zásoba drog.
Obávám se však, že při jeho neúnavnosti a přičinlivosti to bude až někdy v květnu.
31. 03. 2013 | 13:44

Parabellum napsal(a):

český maloměšťák

hele šlapko, tacokydá, ono to tak ale opravdu budee. Zvýšení minimální mzdy o polovinu zcela určitě vyvolá tlaky na zvyšování mezd, které se dnes nacházejí blízko nad tou úrovnéí uvažované minimální mzdy.

protože milá šlapko, výše mzdy má MOTIVAČNÍ charakter. Jinými slovy, jestliže ti, kdož dnes mají řekněme mezi 12000-15000 Kč hrubého, jsou dnes jakž takž motivováni k pracovnímu úsilí, pokud zvýšíte minimální mzdu, tak tahle motivace zmizí - abyste ty lidi namotivoval, pak jim budete muset zaplatit více. SAmozřejmě, že směrem k vyšším mzdám tenhle impulz bude slábnout.
Realita nicméně taková, že tohle opatření by vedlo k vyšší míře egalizace mezd, která je už nyní v ČR neúměrně vysoká.
01. 04. 2013 | 13:50

Yosif K napsal(a):

Zvýšení miniímální mzdy o málo sice vlnu zaměstbnanosti nevzvolá ale cca niíkomu nepomůže.

To jedno procento ktErého by se to týkalo se snadno vsákne do neplacených přesčasů nebo dio práce na černo, možná nějaKÝ CHUDÁK DOKONCE DOSTANE DOSTÁVAT VYŠŠÍ MZDY ZA STEJNOU PRÁCE ALE TAKOVÝCH MOC NEBUDE.

Zvýšení minimální mzdy třeba o 100-200% by samzřejmě ekonoémiku rozvrátilo víc. O tom by mohli leccos povídat v Řecku kde socanií zavedli minimální mzdu 914 EUR měsíčně. Od té doby tam uklizečky pracovali na černo nebo byly vzhozeny a uklízel si majitel.

Zajímaví je že se v tomto punktu Sobotka z Řecka nepoučil.
02. 04. 2013 | 19:24

Yosif K napsal(a):

Parat se s přímou závislostí minimální mzdy a a nezamestnanosti BEZ OCISTENI o dalších stopadesat faktoru jako je konjunktura atd může jen naprostý šarlatán, nechci být na Bohouše sprostý.

Většiína socanů budto neumí počítat nebo se socanské viry s postupujícím věkem vzdává. Většinou potichu ale vzdává. Sobotka patří do první kategorie.
02. 04. 2013 | 19:28

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy