Kalousek a Tůma vzdali euro

13. 10. 2008 | 09:00
Přečteno 5859 krát
Podle nedělního prohlášení guvernéra ČNB Zdeňka Tůmy bude vláda kvůli neklidu na finančních trzích potřebovat před možným stanovením termínu přijetí eura „určitý oddechový čas počítaný spíše na měsíce“. Ministr financí Miroslav Kalousek den před tím prohlásil, že změnil názor na to, jak rychle vstoupit do eurozony. Odůvodnil to zklamáním nad úvahami klíčových zemí eurozony o změkčení podmínek Paktu stability a růstu (zejména požadavku nižšího než tříprocentního deficitu veřejných rozpočtů i v době poklesu ekonomiky). Tůma i Kalousek přitom byli na základě svých dřívějších výroků obecně považováni za (poměrně osamělé) stoupence stanovení termínu pro přijetí eura ve vládě a bankovní radě ČNB.

Je tato současná změna názoru Tůmy a Kalouska velkým překvapením? Já myslím, že ve skutečnosti není.

Vláda má v listopadu rozhodovat o tom, jestli česká koruna v roce 2009 vstoupí do systému směnných kurzů ERM II. Pokud rozhodne, že ne, fakticky tak vyloučí termín přijetí eura v roce 2012. V povinném kurzovém režimu totiž musí národní měna formálně zůstat před přijetím eura minimálně dva roky, fakticky zřejmě alespoň 30 měsíců. Pokud by Topolánkova vláda vstup do ERM 2 v roce 2009 schválila, například od poloviny roku (na vstup od 1. 1. 2009 je již pozdě), fakticky by mohla také stanovit termín přijetí eura na 1. 1. 2012. Tak jak po tom volá významná část podnikatelské sféry a také ČSSD.

Nic takového se ale letos v listopadu nestane. Kalousek s Tůmou to dobře ví už dnes. Předem vyklízí cestu současnému předsedovi vlády. Mirek Topolánek, který obviňuje velkou část eurozóny z toho, že si zbytečně hraje na finanční krizi, a nedávno si notoval na kongresu britských konzervativců, pokud jde o trvání na existenci národní měny, stanovení termínu přijetí eura z ideologických důvodů v letošním roce nepřipustí. A možná to nedovolí ani v roce 2009. Ministr financí a guvernér proto takticky obrací v předtuše budoucí porážky.

Důvody, které uvádí, jsou ale směšné. Zejména ten Kalouskův. Úvahy o zmírnění fiskálních kritérií Paktu stability a růstu probíhají v EU již řadu let. Dlouho před tím, než ministr Kalousek nastoupil do své funkce, upravila Evropská komise interpretaci Paktu a začala tolerovat jeho dočasné porušování u zemí v hospodářských nesnázích. Nepřesvědčivě působí i Tůmova úvaha o „vládním oddechovém času“, vynuceném finanční krizí. V EU není podle všeho žádná jiná vláda, která by existenci finanční krize okázale ignorovala tak, jako koaliční vláda Mirka Topolánka. Vrcholným důkazem této ignorace (a zoufale pasivního přístupu) je návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2009, který počítá s meziročním ZRYCHLENÍM našeho hospodářského růstu na 4,8%.

Tůma a Kalousek opouští boj za stanovení termínu přijetí společné měny. Tento útěk od praporů pokládám za hanebný a nezodpovědný. Zejména proto, že žádné další stoupence rozumně rychlého přijetí eura už v této vládě (bankovní radě) nenajdete.


PS. Česká republika poprvé splnila tzv. maastrichtská kriteria pro přijetí eura v roce 2007. Včetně deficitu veřejných financí, který v tomto roce na základě státního rozpočtu, připraveného ještě vládou ČSSD v září 2006, poklesl podle posledních údajů ČSU na 1% HDP. Ve stejném roce splňovala ČR i kriterium veřejného dluhu (28% HDP), inflace a úrokové stability. Inflační podmínku zřejmě ČR nesplní v roce 2008 a to v důsledku růstu cen po tzv. daňové reformě.










Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

baf napsal(a):

Pane Sobotko, řeknete nám jestli si půjdete probrat matraci?
http://www.telegraph.co.uk/...

kdyz ma eurobankovka seriove cislo zacinajici na:
X je dobra, nemecka
V je spanelska a S italska, ty nebrat
13. 10. 2008 | 09:08

antizel napsal(a):

Sobotko, stokrát opakovaná lež se stane pravdou pouze u hlupáků.
ČSSD dělala dluhy, díky kterým nemohla přijmout Euro.
Koruna nám dost pomohla s inflací a nižšímy cenami benzínu,potravin...
Přijímat Euro v době krize a nedodržení závazků 4 států Eurozóny je dost hloupé.Koruna nás sama nespasí, ale částečně nás odděluje od eurozóny což dnes není rozhodně na škodu
13. 10. 2008 | 10:35

důchodce s Vysočinou napsal(a):

To je dobře, synku, že tomu rozumíš. Ta Tvoje studia na Harvardu a Oxfordu , specializace na národohospodářství a monetární systémy včetně praxe v centrálních bankách celého světa , Tě předem povznášejí do role ochránce a zachránce. Tak do toho! Ať si už všichni před Tebou, synku, sednou na zadek!
13. 10. 2008 | 10:41

Fibonucci napsal(a):

Sobotko:

Euro ještě neprošlo zkouškou ohněm. Možná že toto je jedna z nich. Není v takové situaci moudré pozorovat co to s ním udělá a podle toho se rozhodovat?

Přecijenom měnová unie velikosti Eurozony je největší projekt svého druhu a je to sociální inženýrství. Takže trocha opatrnosti by neškodila.

A že jste si přihřál polívčičku je vám podobné, jste nechutný.
13. 10. 2008 | 11:05

bape napsal(a):

pro důchodce s Vysočinou: Dobrý den. Tož ta vaše ironická poznámka je zcela mimo mísu, protože pan Mgr.Sobotka už dávno prokázal, že umí a zná. Jestli jste v tu dobu spal za pecí, nebo popíjel krabicové..., to je Váš problém, ale jinak jste tu na špatné adrese. Srdečně zdravím.
13. 10. 2008 | 11:09

Pocestny napsal(a):

baf - SPRÁVNĚ!!
Sobotko, chucpe jako vždy.

Bohoušku, sundej ty sluchátka a koukej toho Pávka porádně navádět, ať to nedopadne jako minule
http://www.lidovky.cz/sobot...
13. 10. 2008 | 11:11

Doug Badman napsal(a):

Bape:
Pan Mgr. Sobotka opravdu umí a zná. Vlastimil Dvořák by mohl povídat, že?
13. 10. 2008 | 11:15

Pocestny napsal(a):

Tento je také dobrý!!!

http://www.lidovky.cz/je-to...
13. 10. 2008 | 11:16

bape napsal(a):

Pane magistře Sobotko! Opět brilantní analýza, jako vždy, koretně a spřehledem. Lidé mají často krátkou pamět, zvláště na to, jak jte měl připraveno snižování dluhu tak, aby to příliš nebolelo a přesto bylo učinné. Že je pan ing. /chemik/ Kalousek korouhvička a oportunista, NB zcela nedůvěryhodný, to známe. I to jeho ocenění , které dostal tuhle nedávno právě od takových "odborníků" na ekonomii, kteří sami krizi vyvolali a neumí ji řešit, to hovoří samo za sebe. Přeji hezký podmračený den.
13. 10. 2008 | 11:17

bape napsal(a):

Douq Badman, dobrý den a stálé zdraví. Popovídejte mi, prosím , něco o panu Dvořákovi. Děkuji.
13. 10. 2008 | 11:21

Doug Badman napsal(a):

Bape:
pan Vlastimil Dvořák je hoteliér, kterému pan Sobotka poslední den v úřadě odpustil doplatek daně ve výši 26M. Ani se nedivím, že jste na něj zapomněl.
13. 10. 2008 | 11:30

bape napsal(a):

Vážený pane D.Badmane! A co jako? Já nejsem komjutr, abych si vzpoměl na cokoliv, na co právě myslíte Vy. Nicméně děkuji za Vaši námahu a datlování této vysvětlivky do diskuse. Vy jste u toho byl, abyste věděl a měl důkazy o tom, co kdo, jak a kolik odpustil? No, a to by pak platilo i o odlužování v kauze Nejvyššího soudu a Dr. Brožové, která s "odpuštěním" také počítala. Zřejmě běžná praxe. Tak bych to neviděl ani jako politickou levárnu, ani jako protizákonné jednání. A kdo co odpustil a prominul jiným a dalším a z jiného politického spektra ? Nevíte ? Aby to nezavánělo Vaší jednostranností. Díky.
13. 10. 2008 | 11:39

Doug Badman napsal(a):

To Bape:
Omlouvám se a děkuji za lekci. Opravdu jsem na rozdíl od vás byl trochu jednostranný. Dokonce nemám ani důkazy o tom, co kdo komu a kolik odpustil a tak jsem si ve své "modré" zaslepenosti dovolil trochu spekulovat.
Vy určitě máte plno důkazů pro své tvrzení, "Že je pan ing. /chemik/ Kalousek korouhvička a oportunista, NB zcela nedůvěryhodný, to známe. I to jeho ocenění , které dostal tuhle nedávno právě od takových "odborníků" na ekonomii, kteří sami krizi vyvolali a neumí ji řešit, to hovoří samo za sebe. "
13. 10. 2008 | 11:44

bape napsal(a):

To D.Badman. I já děkuji za lekci. To víte, na hrubý pytel hrubá záplata a nebo, jak se do lesa volá tak se z něj ozývá. Mám ke Kalouskovi to, co můžete mít i Vy, tedy obecné zpravodajství, svoji hlavu, své zkušenosti a svůj názor. Na tom co jsem psal si samozřejmě trvám, dokud nebudu přesvědčen o své mýlce, ale jinak se nic neděje, leda...,že víte více k významným počinům páně ing Kalouska v oblasti ekonomiky. Jedno se mu upřít nedá. Souhlasím s ním, že by stát měl hospodařit jako rodina na základě příjmů a vydání s vyrovnanou bilancí a bez dluhů.Ale on a právě on byl ve vládách soc.dem. když se údajně zadlužovalo. A zřejmě byl loajální, když to nechal běžet a nebo?...
13. 10. 2008 | 11:55

Pocestny napsal(a):

bape, špatně, on se těch vlád "zločinně neúčastnil", zase si hrajete s fakty.

K Sobotkovi doporučuji překonat levicovou lenost a přečíst si výše uvedené odkazy.

Toto jest ekonomický DILETANT!!!
13. 10. 2008 | 12:10

Doug Badman napsal(a):

To Bape:
Doufám, že i mně dopřejete právo myslet si o odpuštění daní poslední den ve funkci svoje (dokud nebudu přesvědčen o své mýlce, což zatím nenastalo). Ani já nejsem obdivovatelem pana Kalouska, ale tvrdit, že ti, kteří ho ocenili jako nejlepšího ministra financí z Emerging markets, jsou odborníci v uvozovkách a že vyvolali současnou krizi, mi připadá přinejmenším hloupé.
13. 10. 2008 | 12:12

důchodce už bez Vysočiny( po obědě) napsal(a):

To Bape:
jesti si dobře vzpomínám, tak Bape byl komunistický karikaturista , který toho strýčka Sama, opravdu, ale opravdu neměl rád. I když byli dva. Jste to vy?
13. 10. 2008 | 12:14

Pocestny napsal(a):

Zde další definice socialistického lobotomismu:

...Vy jste u toho byl, abyste věděl a měl důkazy o tom, co kdo, jak a kolik odpustil? No, a to by pak platilo i o odlužování v kauze Nejvyššího soudu a Dr. Brožové, která s "odpuštěním" také počítala. Zřejmě běžná praxe. Tak bych to neviděl ani jako politickou levárnu, ani jako protizákonné jednání. A kdo co odpustil a prominul jiným a dalším a z jiného politického spektra ? Nevíte ? Aby to nezavánělo Vaší jednostranností......

autor je neduležitý, soustřeďme se na výrok - nezákonnost je viděna jen tam, kde to nedělá "každej", rozuměj "naši". Pokud to někdo udělal, můžeme také, dokud to nikdo z nás nestíhá (nebudeme ubližovat sami sobě, já v eráru, ty v eráru, oni to zatáhnou naši poddaní...
Toto je myšlenka hodná tesat do kamene, nádherná definice vulgární triviality našich bližních.....
13. 10. 2008 | 12:15

RUMCAJS napsal(a):

bape:

Dovolil bych si připomenout, že Kalousek na rozdíl od pana Sobotky byl vyhlášen nejlepším ministrem financí.

To ale ve Čtyřlísku nepíšou,že ?!
13. 10. 2008 | 12:17

Pepa 3 napsal(a):

D.Badman: Po delší době se opět vyskytl někdo, kdo napadá pana Sobotku za "odpuštění doplatku daně 26M". O to se zde již několikrát pokoušeli demagogové jako jarpor, rumcajs nebo moucha. Již několikrát to zde bylo uvedeno na pravou míru.
1/ Žádný daňový nedoplatek ve výši 26M odpuštěn nebyl. Celý spor mezi podnikatelem Dvořákem a FÚ vznikl o interpretaci výměny oken na hotelu, kde hoteliér uplatnil veškeré náklady do daňově uznatelných nákladů v daném roce. FÚ trval na tom, že se jedná o investici a že tyto náklady mají být uplatňovány postupně jako odpisy investičního majetku.
2/ Podstatnou část vymáhané pohledávky tvořilo penále. To bylo odpuštěno, a ne daně! Náklady na výměnu oken by podnikatel v plné výši uplatnil. Nikoliv však jednorázově v daném roce, ale formou odpisů v následujících letech.
3/ Pan Sobotka nic nerozhlodl. Pouze podepsal, co mu připravili ministerští úředníci, kteří případ posoudili a dali za pravdu panu Dvořákovi.
4/ Podobných případů jsou desítky, snad stovky. Jedná se o subjektivní hpdnocení pracovníkem FÚ. Podotýkám, že obecně je i výměna oken za několik milionů nákladem a ne zhodnocením budovy, pokud se nejedná o zmněnu stavební dispozice a pod. Mimochodem na dotaz medií se i stávající ministr Kalousek vyjádřil, že by postupoval stejně.
13. 10. 2008 | 12:22

Doug Badman napsal(a):

To Pepa 3,
Jsem na tom podobně jako Bape. Mám jen obecné zpravodajství, svou hlavu a svůj názor - tedy typický demagog. Pan Sobotka těch 26M pro Paroubkova kamaráda podepsal poslední odpoledne v úřadě a když se na to přišlo, Paroubek si pospíšil s prohášením, že Dvořák žádný jeho kamarád není a že do toho hotelu chodí i Topolánek. To mi připadá podezřelé, i když nemám zdaleka tolik informací jako Vy.
Když ovšem trdíte, že je vše v pořádku, vyvracet Vám to nebudu. V tom Monarchu taky nestřílel Paroubek, tak co pořád máme, že?
13. 10. 2008 | 12:37

FF napsal(a):

Jakmile píše Sobotka o ekonomii, tak to ani nemá smysl číst. Nechápu jak někdo takový mohl řídit MF.
13. 10. 2008 | 12:38

bape napsal(a):

Milý pane D.Badman, odpověď Vám dal Pepa 3 a já Vám nijak neodpírám právo myslet si , co chcete, ani nenálepkuji pravolevostí ani o tom, zda a jak a co překrucujete nebo nikoliv. Tady se píší komentáře. Halt , někteří si tam musí přihřívat svoje politické ego a o druhých se vyjadřovat s despektem, no to je vše. Zdravím.
13. 10. 2008 | 12:42

bape napsal(a):

to d.Badman: Právě čtu Vaši poznámku k Pepovi 3. Proč se označujete za demagoga, jste-li odkázán na běžně dostupné zdroje informací, jako většina lidí, kteří se zajímají o dění ve společnosti ? Demagog je záměrný manipulant s fakty . Podotýkám, že ZÁMÉRNÝ MANIPULANT.
pro Rumcajs . Nejen, ale i Čtyřlístek je občas užitečné čtení, jak je vidět, podle Vašich některých reakcí a třeba právě ohledně páně Kalouskova vyznamenání a uznávání. Nu což v otázce krize finanční je jeho postoj opravdu na úrovni mateřské školy.čtěte i něco jiného, třeba B.Listy.Pěkný den přeji.
13. 10. 2008 | 12:58

Pocestny napsal(a):

Kdepak Dagu Badmane na svýho Limonádovýho Bohouška si sahat nenecháme.

Svatej Bohoušek, zaživa, to umí jen levice, pak že se zázraky nedějí.
13. 10. 2008 | 12:59

Doug Badman napsal(a):

Bape,

Halt , někteří si tam musí přihřívat svoje politické ego a o druhých se vyjadřovat s despektem, no to je vše.

V tom se spolu bezpochyby shodneme. Rozpor ale bude v tom, kdo jsou ti "někteří", že?
13. 10. 2008 | 13:04

hv napsal(a):

Pepa3:
Ta diskuse tu jiz probehla a zda se mi, ze to interpretujete dosti jednostranne. Tech nesrovnalosti nezodpovezenych zustalo hodne.

Jedna ze zajimavych diskusi je tady:
http://blog.aktualne.centru...

Podezrelych souvislosti bylo hned nekolik:

1) Podepsani rozhodnuti posledni den v uradu
2) Puvodne hazeni viny na Tlusteho
3) Ten pripad se tahl jiz tak dlouho, ze normalni smrtelnik by uz mel davno provedenou exekuci
4) Kalousek ho podporil nejak velice rychle, stihl se vubec s tak slozitym pripa
dem tahnouci se leta seznamit?

Ta informace ze se jednalo o problem u odepisovani oken se siri jako urban legend, je to vubec nekde potvrzene?
13. 10. 2008 | 13:05

bape napsal(a):

to D.Badman. Ale notak ! Prosím, nebuďte takový hnidopich. Někomu jde o věcnost a výměnu informací a někdo má zas jen zájem druhé záměrně naštvávat, popř. provokovat. Zaleží přece jen na Vás samotnbém , budete-li sekulantem o nečistých ůmyslech ostatních přítomných, nebo rejpalem, jako "někteří", anebo zda Vám půjde o komunikaci věcnou a nepolitickou, bez urážek, bez arogance.
13. 10. 2008 | 13:15

Doug Badman napsal(a):

Bape,
jestli tomu dobře rozumím, Vám jde o komunikaci věcnou a nepolitickou, bez urážek a arogance. Je to tak?
Promiňte, ale když si ještě jednou přečtu Váš příspěvek z 11:17:34, nějak mi to nejde dohromady.
13. 10. 2008 | 13:28

bape napsal(a):

Milý pane D.Badfmane! Dnes již naposledy. V tom příspěvku, který zmiňujete jsem neshledal nic závadného, co by odporovalo mému tvrzení o smyslu komunikace. Jednak jsem tam nemluvil s Vámi ani o Vás a dvojak jsem použil obecných slov objasňujících můj pohled/ názor/ na pana Kalouska a jemu podobné lidi. ˇUvozovky vyjadřují moje pochybnosti o jejich odbornosti,podle úsloví :vrána k vráně sedá...Není v tom ani vulgarita, ani arogance, ale názor laika. Nikdo nikdy neví ani nazná vše, jen se můžeme pravdy dobírat komunikací. Pravda, každý z nás má své sympatie a antipatie k jednání lidí kolem nás ve společnosti.Nehledejte za vším jen spiknutí proti své osobě, ale je jistě dobře, být kritický...Zdravím a děkuji za Vaši trpělivost.
13. 10. 2008 | 13:45

Doug Badman napsal(a):

Bape,
doufám, že jste v tom příspěvku opravdu našel komunikaci věcnou a nepolitickou, bez urážek a arogance. Mně se to nepovedlo, ale to vůbec nic neznamená, asi budu hnidopich. Mějte se dobře.
13. 10. 2008 | 13:52

Ivo Peterka napsal(a):

Bafe, velmi zajímavé čtení. Osobně souhlasím spíše s tím, že s Eurem není v této chvíli kam spěchat ... .
13. 10. 2008 | 14:00

bape napsal(a):

pro D.Badman. : Opravdu, ale opravdu poslední můj příspěvek dnes. Velmi si cením Vašich reakcí. To, že se nepovedlo Vám a dnes neznamená, že se nepovede jindy, i když "člověk/já, Vy/ neví ani dne ani hodiny, kdy jeho jeho čas řekne "já už neplatím.." /píseň ze seriálu "Sanitka"/ Serál z dob totality, ale výpověď písně je pro vždy platná. Ještě jewdnou děkuji za Váš čas a ochotu.Zdravím a přeji pěkný den.
13. 10. 2008 | 14:09

crowley napsal(a):

>bape

No jasne, kam se hrabou vsichni ekonomove, matematici a jini na naseho pravnika, ktery co dostudoval jen nastoupil do politiky.

Lekce monetarni ekonomie musely byt u mladych socialnich demokratu na svetove urovni. :-) Skoda ze Sobotku nemuzeme naklonovat a dosadit do vsech CB, zadna krize by pak urcite nenastala.
13. 10. 2008 | 14:22

bape napsal(a):

Milý pane crowley, správně díte: kam se hrabou...? Je to vážně míněná otázka ? Víte, všechno dění pod slunce končí v rozhodování : ano- ne, 1,0, černé bílé...nemusím být odborníkem na všechno, abych vysledoval, kudy vede cesta. Selský rozum mi říká, jestli je rozhodování prospěšné většině, nebo menšině a také, jakého složení tyto skupiny jsou. Za pana magistra hovořily výsledky jeho rozhodování v úřadě. A ty byly pro většinu dobré. Teď je to jinak, ačkoliv "modráci" slibovali něco jiného. /proto mají rebely ve vlastnícjh řadách/ Pro mne zbývá to rozhodování Ano:ne. Já říkám k Sobotkovi :ANO. Vy si říkejte co chcete, ad libitum... Díky a zdravím Vás.
13. 10. 2008 | 14:31

Ladic napsal(a):

13. 10. 2008 | 14:46

Jos napsal(a):

"Advokátní konspicient" Sobotka opět radí jak na to.Republiku zadlužil jak nikdo před ním a má tu drzost kritizovat guvernéra ČNB !Socani jsou opravdu lháři kterým se nikdo nevyrovná
13. 10. 2008 | 14:46

Ladic napsal(a):

To: Bape : a vy jste rudoch? A správné rozhodnutí sobotky podle koho? podle líných a méně přemýšlivých uplácených ?děkuji, nechci...
13. 10. 2008 | 14:47

Ladic napsal(a):

Jo bohouši....závist je hrozná věc:
http://ekonomika.ihned.cz/c...
13. 10. 2008 | 14:49

Ladic napsal(a):

13. 10. 2008 | 14:50

bape napsal(a):

to Ladic: Ne, nejsem indián. A Vás, pane zajímá vlastně co? Podle Vašich následných příspěvků soudím, že jen podle sebe soudíte druhé. Ne s takovými lidmi se nedá vést dialog a komunikace by byla zřejmě ztrátou času a energie s níž je třeba šetřit. Vy už najdete " sobě rovné" protivníky. Přeji Vám pěkný den
13. 10. 2008 | 15:09

Dimun napsal(a):

Mozna mam kratkou pamet, ale opravdu byl rozpocet pro rok 2007 pripraveny vladou CSSD v roce 2006 ? Opravdu byla 3 mesice po volbach jeste vlada CSSD anebo Sobotka lze ?
13. 10. 2008 | 15:53

Dimun napsal(a):

v zari 2006 ....
13. 10. 2008 | 15:53

Kritik napsal(a):

Nejhorší je, když nad racionalitou rozumu začíná převažovat ideologie. Ještě horší však je, když nad racionalitou rozumu převládnou záporné lidské vlastnosti, jako například chamtivost, sebestřednost a pocit neomylnosti - totiž pocit, že my, nejchytřejší v Evropě a na světě, jsme jediní vyvolení k úspěchu a všichni ostatní jsou bez diskuzí blbci.
13. 10. 2008 | 16:40

občan napsal(a):

Pane poslanče. Když tak horujete pro EURO, už dávno mohl být termín stanoven, kdyby Vaše partaj nepotřebovala nakupovat hlasy za veřejné prachy a zatínala sekyru i v době, kdy to nebylo potřeba. Za osm let vlády vaší strany jste nic podobného neudělali. Tak seďte v koutku a mlčte. Protože to co tu, po vaší dlouholeté vládě, remcáte je hanebné a nezodpovědné.
13. 10. 2008 | 16:55

váva napsal(a):

Nějak nechápu, jak se může člověk, který se významně, bezbřehým rozhazováním svěřených peněz, zasloužil o mimořádné zadlužení země, vyjadřovat k ekonomickým otázkám. Že byl nějakým ministrem? Na to se pomalu zapomnělo. Jen dluhy zůstaly. A tak to bude pokračovat, pokud se dostanou růžoví k moci.
13. 10. 2008 | 20:16

tera napsal(a):

Pane poslanče,
je velmi zajímavé, že jste pro přijetí EUR neudělal více, jako ministr... Já si pamatuji skupinu vašich poradců, kteří připravili řadu návrhů na úpravu veřejných financí tak, aby přijetí EUR neznamenalo pro českou ekonomiku problém. A jak to celé dopadlo ?? Téměř nic nebylo realizováno (prý nebylo ve volebním programu ČSSD... také ani nikdy nemůže být), poradci Vás opustili a dluhy rostly.... Bez ohledu na skutečnost, který ekonomický směr vyznáváte, žádný nepracuje s neprohlubováním schodků VF při rychlém růstu HDP - a to nemluvím o tom, že realizované schodky VF nebyly využity na investice !!

Pakt stability a růstu, který tak horlivě prosazovali zejména Němci, nebyl nikdy v praxi dodržován (snad jen s výjimkou výtek směrem k Irsku a to z důvodů přebytků !!), velké státy ho v posledních letech soustavně porušují a je to důvod pro pečlivé zvážení, kdy EUR přijmout. Díky Vašim vládám to příliš rychle nebude, neboť již v roce 1997 si EK nechala vypracovat studii: Budgetary polities during Rec. (EP 121/1997), a k jejím závěrům jste se nikdy, ani na velmi vzdálené hony nepřiblížili... a vládli jste 8 let ??
13. 10. 2008 | 21:35

petr napsal(a):

V čele žebříčku se stále drží Pavel Bém spolu s Bohuslavem Sobotkou, třetí je Karel Schwarzenberg. Zvýšila se popularita Dany Kuchtové a Michala Haška, pokles zaznamenali Mirek Topolánek, Martin Bursík i někteří další členové vlády. Jen u několika málo politiků nyní alespoň mírně převažují pozitivní hodnocení nad nepříznivými.

http://www.stem.cz/clanek/1594
13. 10. 2008 | 21:39

petr napsal(a):

tera: ta tvoje uvádená zpráva byla vypracovaní na základe lživejch podkladů co poslala Topolánkova vláda co tvrdila že bude schodek 4% a protože EU počíta s tím že státy si údaje zlepšují počítlo EU s asi 6% nakonec to bylo pod 2.
13. 10. 2008 | 21:45

Jag napsal(a):

EURO je pro chudé vstupující státy velká nevýhoda.Pan Soboitka by si jistě také nekoupil věc na kterou by neměl.Pokud se týká podnikatelů,tak většinou ti zahraniční tlačí na EURO a popřípadě ti naši,kteří vyváží,ale jejich krach s EUREM nesouvisí.Jejich problémem jsou oni sami a jejich neschopnost a vysoké náklady na svoje podnikání.Pan Sobotka je demagog už od začátku své politické kariéry.Nevidím jedinou změnu v jeho chování než kecy o sociální politice-první co zrušil po nástupu do funkce byly podpory pro tepelná čerpadla a zdražoval meziročně elektřinu o 25-55 procent.Tedy vskutku opatření,která "velmi" státní kase ušetřila....spíš to byla pomsta těm,kteří nechtěli dávat tolik státu na rozhazování.Pan Sobotka mě ničím překvapit nemůže a podobně jako argument pan Švejnar o jakési korunové měnové krizi podobné roku 1997 jsou spíš směšní.Od roku 1997 se leccos změnilo a pořádným spekulantům se dnes daleko víc vyplatí útočit na velké měny,viz rubl,dolar a také EURO.Řeči,že s EUREM budeme lépe chráněni je asi platné tak,jako že můžeme řídit Itálii.Pochopitelně,že EURO v krizi bude daleko zranitelnější než naše koruna a to z důvodu,že spekulantovi se útok na nějakou chudou malou měnu vyplatí asi tolik jako kdyby chytl do hovna.
13. 10. 2008 | 22:09

PatientO.T. napsal(a):

"Ministerstvo financí musí uhradit straně SNK-ED 500 tisíc korun. Jedná se o odškodnění za to, že jí v minulosti odmítalo vyplatit státní příspěvky za získané mandáty z komunálních voleb v roce 2002. Rozhodl o tom odvolací pražský městský soud.
Právník evropských demokratů je i přes snížení částky s verdiktem spokojen. Soud snížil o 300 tisíc původní částku, kterou evropským demokratům v květnu přiřkl Obvodní soud pro Prahu 1. Verdikt je pravomocný.
Ministerstvo podle soudu způsobilo straně závažnou morální újmu. Nezákonně rozhodlo, že nevyplatí peníze, a SNK-ED je tak nemohla po čtyři roky použít.
Úřad také nerespektoval dřívější rozsudky obecných soudů ani Nejvyššího správního soudu, které mu uhrazení částky za příspěvky ukládaly.
Právník evropských demokratů Stanislav Polčák je i přes snížení částky s verdiktem spokojen. "Toto odsouzení je odsouzením činnosti pana ministra (Bohuslava) Sobotky a pana ministra (Vlastimila) Tlustého. A my budeme chtít vědět, kdo tento půlmilion v konečné fázi zaplatí," řekl.
Částku by podle něj měli uhradit exministři Sobotka (ČSSD) a Tlustý (ODS) ze svého, což advokát navrhne současnému ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi." /iDnes.cz/

Máte k tomu co říct, pane Sobotko, nebo se opět vymluvíte na podřízené, jak je v tomto státě zvykem?
13. 10. 2008 | 22:10

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva hrubě urážlivé výkřiky ("magor, blbec"), které byly v rozporu s Kodexem diskutujících.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
13. 10. 2008 | 23:13

tera napsal(a):

petr

Ta studie, kterou jsem využil, byla vypracována v roce 1997 na podnět Evropské komise - v té době nebyla ani Topolánkova vláda, ani ČR v EU. Ve své podstatě na základě ekonomických údajů jednotlivých evropských ekonomik od roku 1960 posuzuje data a zdůvodňuje využití 3% schodku VF na HDP, jako jedno z M. kritérií.... Téměř všechny státy, s výjimkou severských, by pro bezproblémové fungování měly hospodařit do schodku 1,5% HDP (rezerva do 3% by měla sloužit pro nepříznivá období). Vlády ČSSD hospodařily při dynamickém růstu HDP se schodkem do -4,4 až -12,9% v roce 2003 (je pravdou, že toto číslo je ovlivněno změnou statistiky Eurostatu).

Je pravdou, že právnické vzdělání a několik let v parlamentu je dostatečnou kvalifikací pro post ministra financí - ale jen a pouze v ČR !!
13. 10. 2008 | 23:47

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy