Řebíčkův tunel na letiště
V rozhovoru pro rakouský list WirtschaftsBlatt ministr Řebíček podle Ihned.cz uvedl: „ Pokud by nabídka byla nižší než padesát miliard, doporučím vládě, aby letiště neprodávala.“
Tak především, během privatizací státních firem by se ministři k očekávané ceně neměli raději vyjadřovat vůbec. Budou to totiž oni, kdo v konečné fázi o prodeji rozhodnou. Pokud se už vyjádří, mělo by to být způsobem, který bude zájemce motivovat k co nejvyšší cenové nabídce. Topolánkův politický objev Aleš Řebíček udělal to nejhorší co mohl. Snížil laťku pro nabídky hluboko pod dříve očekávanou tržní cenu Letiště Praha. Dokonce začal omlouvat možné nižší finanční nabídky stávající hospodářskou krizí.
Důsledek je jasný, vláda získá méně. Zatímco dříve se hovořilo o nabídkách nad 100 miliard korun, ministr Řebíček vytvořil prostor pro jejich pokles pod 100 miliard, dokonce až k 50 miliardám korun. Takové výroky všichni potenciální uchazeči velmi citlivě registrují a ovlivní jejich konečné cenové rozhodnutí.
Nejen s ohledem na podobné amatérské chyby by Topolánkova vláda měla privatizaci letiště zrušit. Probíhající finanční krize může výrazně snížit počet seriozních zájemců a tím také omezit soutěžní prostor a naději vlády na dobrou cenu. Není žádný důvod s prodejem spěchat. Občas se počkat vyplatí. V roce 2002 zrušila vláda Vladimíra Špidly privatizaci Českého telekomu při očekávaném výnosu cca 55 miliard korun, za dva roky poté získal stát prodejem firmy 84 miliard korun.
Navíc si myslím, že klíčové státní podniky typu Letiště Praha by si měl stát buď ponechat, nebo je pouze pronajmout tak, aby nepřišel o strategický majetek. Většina velkých letišť v zemích EU je buď zcela státních, nebo jsou pronajaté. To co chystá Topolánkova vláda, tedy prodej celého letiště včetně pozemků, je ve vyspělých demokratických státech naprostá výjimka.
Ale vypadá to, že premiér Topolánek a jeho parta budou prodávat ať se děje co se děje. Dokonce s Řebíčkovou slevou.