Kalouskovo nové Lamborghini
Státní rozpočet to přijde bratru na 5 miliard korun ročně , zaplatí to ti, kterých se jako obvykle podobné výhodičky netýkají. Zaměstnanci.
Šrotovné, které by zaměstnanci naopak využít mohli , Kalousek nechce. Bylo by prý diskriminační. Ministr financí je vtipný muž. Zaměstnanci prý mají nadále jezdit svými šunkami nebo autobusem. Za své.
P.S. Nic proti firmě Lambhorghini – vyrábí i traktory. Ty ale kamarádi dnešní vlády k ničemu nepotřebují. Nic proti odpočtům DPH na užitkové vozy. Ale bylo by skutečně dobré stanovit maximální limit.
Pro ty, kdo mají více času na čtení, několik detailů z tohoto opravdu kuriozního „boje“ Topolánkovy vlády proti krizi:
1. O tom, že u stávajících vozů, kde se již nyní uplatňuje odpočet DPH, nebude podle evropské směrnice potřeba tzv. mřížka, vědělo ministerstvo financí už od března 2008. Nepodniklo žádné kroky.
2. 7.12. 2008 uvedl ministr financí Miroslav Kalousek poprvé veřejně , že zvažuje možnost, aby si podnikatelé, plátci DPH, mohli odečíst DPH při pořízení všech vozů.
3. Tři následující měsíce pak vláda v této věci nic neudělala.
4. Okamžitým výsledkem prohlášení ministra Kalouska bylo zastavení nákupu firemních aut. Trh na rozdíl od MF reagoval ze dne na den. Ministr svou neobratností udělil už tak klesajícímu prodeji nových automobilů další ránu, u všech podobných návrhů totiž platí pravidlo napřed jednej, potom mluv.
5. V lednu 2009 meziročně klesl prodej aut v ĆR o 12 procent, lehká užitková vozidla zaznamenala díky výrokům ministra Kalouska propad 0 36,5% !, s nákupy vyčkávali podnikatelé i v únoru, a budou vyčkávat také v březnu.
6. Nové nákupy po zavedení možnosti plošného odpočtu DPH zrealizuje už jen část těch, kteří je v prosinci až březnu odložili. Bude jich méně, protože ekonomická situace řady podnikatelů se zhoršila natolik, že nákup mezitím přehodnotili.
7. Toto vládní opatření nebude tak efektivní, jako by bylo šrotovné, které navrhuje ČSSD. Šrotovné je v Evropě úspěšné a pomáhá už dnes i výrobě v tuzemských automobilkách. Podobné systémy fungují nebo budou vbrzku zavedeny už v 10 zemích EU, včetně Německa, Rakouska, Francie, Itálie, Lucemburska, Rumunska, Španělska nebo třeba Slovenska. Šanci získat tuto dotační podporu mají všichni občané, nejen plátci DPH .
8. Shrnuto a podtrženo – ekonomický efekt sporný, způsob realizace amatérský, neboť odbytovou krizi u automobilů na cca čtyři měsíce ještě prohloubil, vláda opět zvýhodní bohatší podnikatele před malými živnostníky a zaměstnanci. Jestli budou takto vypadat i další protikrizová opatření, jako že to tak vypadá, Topolánkova vláda nám v krizi spíše uškodí, než pomůže.