Přísně utajené hrozby České republiky
Prolog: Českou republiku a její občany čeká na dlouhé cestě k prosperitě nejedna hrozba a překážka. Jsou zřejmě identifikovány a popsány ve studii, kterou si objednal a před mnoha měsíci obdržel Úřad vlády (ÚV). Důležitá a možná i zajímavá studie však dodnes není veřejnosti k dispozici. Zveřejněna má být ÚV až poté, co na jejím základě vláda schválí priority orientovaného výzkumu, které mají hrozby a překážky reflektovat. Studii se již několik měsíců snažím od ÚV získat. Marně. Zatím se z toho urodil pouze smutněsměšný příběh o handrkování se s úředním šimlem. Zde je prvních osm kapitol příběhu.
Kapitola 1: Situace
V dubnu 2011 vláda schválila přípravu národních priorit orientovaného výzkumu do roku 2030. Podle těchto priorit má být v dalších dvaceti letech veřejná podpora výzkumu směrována tak, aby se díky jeho objevům a poznatkům snížila potenciální ohrožení České republiky, usnadnilo se překonávání překážek rozvoje a využily se komparativní výhody země (více o tomto T.Opatrný). Cíle to jsou veskrze smysluplné. Teď ještě dobře identifikovat, kterým hrozbám, překážkám a příležitostem bude Česká republika v dalších dvaceti letech skutečně čelit. Co asi jsou největší hrozby ČR, ptám se:
- epidemické nákazy typu ptačí chřipky?
- teroristická ohrožení našich komunikačních sítí?
- nestabilita energetických sítí a dodávek energie?
- rozmanité důsledky demografického stárnutí populace?
- nízká kvalita veřejných politik jako jsou vzdělávací, zdravotní, zaměstnanosti?
- sociální problémy?
- ekonomické dopady globalizace či rozpadu Eurozóny?
- nedostatek pitné vody?
- změny klimatu a rozmanité důsledky extrémnější výkyvů počasí?
- neefektivní a nefukční státní administrativa?
Takové a případně jiné hrozby a překážky rozvoje ČR měla identifikovat a pojmenovat podkladová expertní studie zadaná Úřadem vlády. Myslím že nebudu sám, koho zjištění uvedené studie zajímají. Jaké české a hlavně světové experty si ÚV na zpracování takové studie najal? Na takovou věc je totiž třeba velkých zkušeností a širokého rozhledu, který postihne mezioborové faktory přesahující hranice České republiky a horizonty našeho současného vnímání problémů.
Docela mě zajímá, k jakým závěrům studie došla a jak se s jejími závěry ztotožní veřejnost. Bohužel i dnes, více než půl roku po dokončení studie vím pouze to, že studie se jmenuje Klíčová ohrožení a příležitosti rozvoje ČR do roku 2025. Byť na přípravě priorit výzkumu pracovaly odborné panely celý podzim, uvedená studie pro veřejnost zůstává i nadále přísně utajovaným dokumentem. Řečeno jinak, za státní peníze vznikla studie, která zásadním způsobem ovlivní směřování veřejné podpory výzkumu na dalších 20 let, ale zrakům a názorům veřejnosti, včetně té odborné, je tato studie stále přísně zapovězena.
Kapitola 2: Ale je tu přece zákon
Zpočátku jsem naivně předpokládal, že dotyčnou studii dostaneme jako členové Odborné poradní komise pro společenské a humanitní vědy při Radě vlády pro výzkum. Její odborné komise totiž mají stanovování výzkumných priorit státu přímo ve svém statutu (článek 2.1.a). Protože se tak nestalo, několikrát jsem o studii neformálně požádal. Bylo mi však stejně neformálně řečeno, že to nejde. A tak jsem se poprvé v životě rozhodl využít zákona o svobodném přístupu občanů k informacím a Úřad vlády jsem o dotyčnou studii požádal jako občan. Netušil jsem, jak absurdní příběh se z toho nakonec vyvine.
ÚV má pro tyto žádosti internetový formulář. Protože ale formulář z nespecifikovaného technického důvodu žádost tehdy neodesílal, zaslal jsem ji postaru doporučeným dopisem. Díky tomu se na něj můžete podívat zde.
Kapitola 3: Odpověď první
Celkem obratem přišla z ÚV odpověď. Čtyři stránky kvalitního úředního ptydepe. Z něho jsem vydedukoval následující podstatu: ÚV došel k závěru, že nárok na studii v dané chvíli nemám. Usoudil, že nárok mít spolu s veřejností získáme až poté, co vláda priority výzkumu schválí. Přišlo mi to absurdní, protože vláda ve schváleném harmonogram úředníky zavázala k transparentnosti celého procesu přípravy priorit (sekce 4, na stránce 5). Navíc asi bude vypadat hodně divně, když se i širší odborná veřejnost o hrozbách a překážkách rozvoje ČR dozví až poté, co vláda priority schválí.
Kapitola 4: Rozklad
A tak 31.října podávám rozklad. Rozklad, jak už teď díky této eskapádě vím, je úřední krok pro vyjádření občanské nespokojenosti s rozhodnutím úřadu. Protože nejsem schopen ani ochoten psát v úředním ptydepe, prostě lidově jsem odepsal, že rozhodnutí úřadu považuji za mimo mísu, tedy v rozporu se zákonnými důvody a v rozporu s vládním příslibem transparentnosti procesu stanovení priorit.
Kapitola 5: Odpověď druhá
Po měsíci, tedy po plném využití zákonné lhůty na odpověď, přichází z ÚV další odpověď. Opět jde o poctivý úřední dokument dosvědčující, že jsem svou žádostí ÚV před svátky pěkně zaměstnal. Normální smrtelník si to musí číst několikrát, aby z úředního ptydepe vypreparoval věcnou podstatu odpovědi, která jak se domnívám, je přibližné následující:
ÚV v odpovědi rozvíjí zcela novou domněnku. Spekuluje, že cílem požadované studie možná nebyla samotná identifikace Priorit, ale pouze počáteční ustavení expertních panelů. Z toho úřad dovozuje, že samotným ustavením expertních panelů již možná byly naplněny podmínky ke zveřejnění studie. Veřejnost by tedy možná nemusela čekat až priority výzkumu vláda schválí. Ale úřad si v prosinci jaksi ještě nebyl jist. Aby získal další čas žádost dále zkoumat, odvolal své původní říjnové rozhodnutí, ale žádné další rozhodnutí neučinil. Intuice mi říkala, že jde o mezikrok k tomu, aby úřad studii posléze zveřejnil.
Touto spekulací ale ÚV otevřel další zajímavou otázku. Vládou na samém počátku schválený harmonogram v sekci 4.1. totiž jasně stanoví, že podkladová studie bude určena ke stanoveni prioritních oblastí výzkumu. O tom, že by cílem studie bylo pouze a právě ustavení expertních panelů se tam nepíše. Jinak by mohly mohly panely stanovovat priority bez ohledu na studií identifikované hrozby a překážky ČR.
Pozoruhodná je ta část odpovědi ÚV (na 2.str. druhý odstavec), kde se naznačuje, že při vytváření expertních panelů došlo k zásadním změnám oproti podkladům a studiím. Divné na tom je, že vládnou schválený harmonogram (v sekci 4.1.) jasně stanovuje, že "...expertní panely budou ustaveny pro každou oblast příležitostí a hrozeb identifikovaných v předcházející etapě." O žádných odchylkách od identifikovaných priorit se tedy ve vládním dokumentu nehovoří. Říkám si, zda k zásadním změnám při vytváření expertních panelů oproti podkladům a studiím nedošlo navzdory vládou schváleným pravidlům. Změny sice schválila Rada vlády (RVVI), ta ale samozřejmě nemůže vládní rozhodnutí přehlasovat.
Kapitola 6: V mezidobí
Kromě písemného ping-pongu s ÚV jsem se neformálně poptal i u známých, kteří v panelech působí, zda dotyčnou studii mají, co jí říkají a zda z ní při přípravě priorit vycházejí. Ukázalo se, že o studii nikdo moc neví. Až na základě mého dotazu se po studii začali pídit a studii snad už mají alespoň oni. Jak jinak by se již mohlo na prioritách pracovat.
Spíše pouhou pikantností je, jak velký prostor ÚV v textu odpovědi věnuje rozboru toho, zda jsem náhodou nepropásl zákonnou lhůtu pro podání rozkladu (str. 3). To by totiž úřad zbavilo povinnosti se se mnou dále handrkovat. Se štěstím jsem to ale zřejmě na poslední chvíli stihl, takže šaráda pokračovala.
Kapitola 7: Nové zprávy do nového roku
Hned první pracovní den v novém roce mi ve schránce přistál e-mail z ÚV s objemnou přílohou ANALYZY_PRIORITY.ZIP Zdálo se, že mě předtucha nezklamala. Zklamala. Z ÚV sice přišel balík nejrůznějších studií, ale ta, o níž jsem původně explicitně žádal, mezi nimi není. Podíval jsem se tedy podrobně, co mi vlastně z ÚV napsali.
Č.j. 16618 /11-OSV
ze dne 31.10. 2011
posta@vlada.cz
Vážený pane docente,
v návaznosti na Rozhodnutí vedoucího Úřadu vlády České republiky ze dne 6. prosince 2011, č.j. 16618/11-OSV, o rozkladu ve věci Vaší žádosti o poskytnutí informací ohledně agendy "Příprava národních priorit výzkumu, experimentálního vývoje a inovací", konkrétně o poskytnutí "Výhledové studie zaměřené na identifikaci hlavních problémových oblastí a příležitostí české společnosti a dále kvalitní analytické podklady výzkumného a aplikačního potenciálu ČR" Vám sděluji, že jsem Vaši žádost znovu posoudil a v příloze Vám zasílám materiál obsahující Vámi požadované informace.
S pozdravem
Bc. Jan Osúch, v.r.
ředitel Odboru tiskového a styku s veřejností
Uvědomil jsem si, že ÚV vlastně o ničem stále nerozhodl. Pouze se rozhodl zaslat mi nezaslat studii o kterou jsem celou dobu žádal. A tak mě i nadále zajímá:
- Jaká že jsou klíčová ohrožení a příležitosti České republiky do roku 2025?
- Jaké asi bude přijetí priorit veřejností, když jejichž příprava probíhá v takovém utajení?
- Nakolik budou identifikovaným hrozbám odpovídat pro vládu připravované priority orientovaného výzkumu?
- Jak hladce vláda navržené priority schválí?
- Jak se na tak vysokou utajenost studie před veřejností dívají členové KRE, tedy Koordinační rada expertů, která práci odborných panelů přípravy priorit koordinuje a má se posléze podílet na zpracování výsledných priorit?
Kapitola 8: ..... Pokračování tohoto příběhu teď sepisují na Úřadu vlády ...
Kapitola 1: Situace
V dubnu 2011 vláda schválila přípravu národních priorit orientovaného výzkumu do roku 2030. Podle těchto priorit má být v dalších dvaceti letech veřejná podpora výzkumu směrována tak, aby se díky jeho objevům a poznatkům snížila potenciální ohrožení České republiky, usnadnilo se překonávání překážek rozvoje a využily se komparativní výhody země (více o tomto T.Opatrný). Cíle to jsou veskrze smysluplné. Teď ještě dobře identifikovat, kterým hrozbám, překážkám a příležitostem bude Česká republika v dalších dvaceti letech skutečně čelit. Co asi jsou největší hrozby ČR, ptám se:
- epidemické nákazy typu ptačí chřipky?
- teroristická ohrožení našich komunikačních sítí?
- nestabilita energetických sítí a dodávek energie?
- rozmanité důsledky demografického stárnutí populace?
- nízká kvalita veřejných politik jako jsou vzdělávací, zdravotní, zaměstnanosti?
- sociální problémy?
- ekonomické dopady globalizace či rozpadu Eurozóny?
- nedostatek pitné vody?
- změny klimatu a rozmanité důsledky extrémnější výkyvů počasí?
- neefektivní a nefukční státní administrativa?
Takové a případně jiné hrozby a překážky rozvoje ČR měla identifikovat a pojmenovat podkladová expertní studie zadaná Úřadem vlády. Myslím že nebudu sám, koho zjištění uvedené studie zajímají. Jaké české a hlavně světové experty si ÚV na zpracování takové studie najal? Na takovou věc je totiž třeba velkých zkušeností a širokého rozhledu, který postihne mezioborové faktory přesahující hranice České republiky a horizonty našeho současného vnímání problémů.
Docela mě zajímá, k jakým závěrům studie došla a jak se s jejími závěry ztotožní veřejnost. Bohužel i dnes, více než půl roku po dokončení studie vím pouze to, že studie se jmenuje Klíčová ohrožení a příležitosti rozvoje ČR do roku 2025. Byť na přípravě priorit výzkumu pracovaly odborné panely celý podzim, uvedená studie pro veřejnost zůstává i nadále přísně utajovaným dokumentem. Řečeno jinak, za státní peníze vznikla studie, která zásadním způsobem ovlivní směřování veřejné podpory výzkumu na dalších 20 let, ale zrakům a názorům veřejnosti, včetně té odborné, je tato studie stále přísně zapovězena.
Kapitola 2: Ale je tu přece zákon
Zpočátku jsem naivně předpokládal, že dotyčnou studii dostaneme jako členové Odborné poradní komise pro společenské a humanitní vědy při Radě vlády pro výzkum. Její odborné komise totiž mají stanovování výzkumných priorit státu přímo ve svém statutu (článek 2.1.a). Protože se tak nestalo, několikrát jsem o studii neformálně požádal. Bylo mi však stejně neformálně řečeno, že to nejde. A tak jsem se poprvé v životě rozhodl využít zákona o svobodném přístupu občanů k informacím a Úřad vlády jsem o dotyčnou studii požádal jako občan. Netušil jsem, jak absurdní příběh se z toho nakonec vyvine.
ÚV má pro tyto žádosti internetový formulář. Protože ale formulář z nespecifikovaného technického důvodu žádost tehdy neodesílal, zaslal jsem ji postaru doporučeným dopisem. Díky tomu se na něj můžete podívat zde.
Kapitola 3: Odpověď první
Celkem obratem přišla z ÚV odpověď. Čtyři stránky kvalitního úředního ptydepe. Z něho jsem vydedukoval následující podstatu: ÚV došel k závěru, že nárok na studii v dané chvíli nemám. Usoudil, že nárok mít spolu s veřejností získáme až poté, co vláda priority výzkumu schválí. Přišlo mi to absurdní, protože vláda ve schváleném harmonogram úředníky zavázala k transparentnosti celého procesu přípravy priorit (sekce 4, na stránce 5). Navíc asi bude vypadat hodně divně, když se i širší odborná veřejnost o hrozbách a překážkách rozvoje ČR dozví až poté, co vláda priority schválí.
Kapitola 4: Rozklad
A tak 31.října podávám rozklad. Rozklad, jak už teď díky této eskapádě vím, je úřední krok pro vyjádření občanské nespokojenosti s rozhodnutím úřadu. Protože nejsem schopen ani ochoten psát v úředním ptydepe, prostě lidově jsem odepsal, že rozhodnutí úřadu považuji za mimo mísu, tedy v rozporu se zákonnými důvody a v rozporu s vládním příslibem transparentnosti procesu stanovení priorit.
Kapitola 5: Odpověď druhá
Po měsíci, tedy po plném využití zákonné lhůty na odpověď, přichází z ÚV další odpověď. Opět jde o poctivý úřední dokument dosvědčující, že jsem svou žádostí ÚV před svátky pěkně zaměstnal. Normální smrtelník si to musí číst několikrát, aby z úředního ptydepe vypreparoval věcnou podstatu odpovědi, která jak se domnívám, je přibližné následující:
ÚV v odpovědi rozvíjí zcela novou domněnku. Spekuluje, že cílem požadované studie možná nebyla samotná identifikace Priorit, ale pouze počáteční ustavení expertních panelů. Z toho úřad dovozuje, že samotným ustavením expertních panelů již možná byly naplněny podmínky ke zveřejnění studie. Veřejnost by tedy možná nemusela čekat až priority výzkumu vláda schválí. Ale úřad si v prosinci jaksi ještě nebyl jist. Aby získal další čas žádost dále zkoumat, odvolal své původní říjnové rozhodnutí, ale žádné další rozhodnutí neučinil. Intuice mi říkala, že jde o mezikrok k tomu, aby úřad studii posléze zveřejnil.
Touto spekulací ale ÚV otevřel další zajímavou otázku. Vládou na samém počátku schválený harmonogram v sekci 4.1. totiž jasně stanoví, že podkladová studie bude určena ke stanoveni prioritních oblastí výzkumu. O tom, že by cílem studie bylo pouze a právě ustavení expertních panelů se tam nepíše. Jinak by mohly mohly panely stanovovat priority bez ohledu na studií identifikované hrozby a překážky ČR.
Pozoruhodná je ta část odpovědi ÚV (na 2.str. druhý odstavec), kde se naznačuje, že při vytváření expertních panelů došlo k zásadním změnám oproti podkladům a studiím. Divné na tom je, že vládnou schválený harmonogram (v sekci 4.1.) jasně stanovuje, že "...expertní panely budou ustaveny pro každou oblast příležitostí a hrozeb identifikovaných v předcházející etapě." O žádných odchylkách od identifikovaných priorit se tedy ve vládním dokumentu nehovoří. Říkám si, zda k zásadním změnám při vytváření expertních panelů oproti podkladům a studiím nedošlo navzdory vládou schváleným pravidlům. Změny sice schválila Rada vlády (RVVI), ta ale samozřejmě nemůže vládní rozhodnutí přehlasovat.
Kapitola 6: V mezidobí
Kromě písemného ping-pongu s ÚV jsem se neformálně poptal i u známých, kteří v panelech působí, zda dotyčnou studii mají, co jí říkají a zda z ní při přípravě priorit vycházejí. Ukázalo se, že o studii nikdo moc neví. Až na základě mého dotazu se po studii začali pídit a studii snad už mají alespoň oni. Jak jinak by se již mohlo na prioritách pracovat.
Spíše pouhou pikantností je, jak velký prostor ÚV v textu odpovědi věnuje rozboru toho, zda jsem náhodou nepropásl zákonnou lhůtu pro podání rozkladu (str. 3). To by totiž úřad zbavilo povinnosti se se mnou dále handrkovat. Se štěstím jsem to ale zřejmě na poslední chvíli stihl, takže šaráda pokračovala.
Kapitola 7: Nové zprávy do nového roku
Hned první pracovní den v novém roce mi ve schránce přistál e-mail z ÚV s objemnou přílohou ANALYZY_PRIORITY.ZIP Zdálo se, že mě předtucha nezklamala. Zklamala. Z ÚV sice přišel balík nejrůznějších studií, ale ta, o níž jsem původně explicitně žádal, mezi nimi není. Podíval jsem se tedy podrobně, co mi vlastně z ÚV napsali.
Č.j. 16618 /11-OSV
ze dne 31.10. 2011
posta@vlada.cz
Vážený pane docente,
v návaznosti na Rozhodnutí vedoucího Úřadu vlády České republiky ze dne 6. prosince 2011, č.j. 16618/11-OSV, o rozkladu ve věci Vaší žádosti o poskytnutí informací ohledně agendy "Příprava národních priorit výzkumu, experimentálního vývoje a inovací", konkrétně o poskytnutí "Výhledové studie zaměřené na identifikaci hlavních problémových oblastí a příležitostí české společnosti a dále kvalitní analytické podklady výzkumného a aplikačního potenciálu ČR" Vám sděluji, že jsem Vaši žádost znovu posoudil a v příloze Vám zasílám materiál obsahující Vámi požadované informace.
S pozdravem
Bc. Jan Osúch, v.r.
ředitel Odboru tiskového a styku s veřejností
Uvědomil jsem si, že ÚV vlastně o ničem stále nerozhodl. Pouze se rozhodl zaslat mi nezaslat studii o kterou jsem celou dobu žádal. A tak mě i nadále zajímá:
- Jaká že jsou klíčová ohrožení a příležitosti České republiky do roku 2025?
- Jaké asi bude přijetí priorit veřejností, když jejichž příprava probíhá v takovém utajení?
- Nakolik budou identifikovaným hrozbám odpovídat pro vládu připravované priority orientovaného výzkumu?
- Jak hladce vláda navržené priority schválí?
- Jak se na tak vysokou utajenost studie před veřejností dívají členové KRE, tedy Koordinační rada expertů, která práci odborných panelů přípravy priorit koordinuje a má se posléze podílet na zpracování výsledných priorit?
Kapitola 8: ..... Pokračování tohoto příběhu teď sepisují na Úřadu vlády ...