Strach z tsunami politických nápadů
Politická uskupení se před volbami předháněla v tom, kolik otřelých a hlavně neotřelých nápadů ve svých programech voličům naservírují. Mít nápad na řešení nějakého společenského problému však ještě neznamená, že je dobrý a že nemá chyby. A i dobrý nápad může skončit špatně, pokud se špatně realizuje. Ministři Nečasovy vlády by o tom mohli dlouze vyprávět. Příhoda z jedné předvolební akce naznačuje, že nedávná historie se může bohužel opakovat.
Krátce před volbami jsem se poprvé v životě zúčastnil Fóra Zlatá koruna. Jde o pozoruhodnou akci svého druhu. Tentokrát na ní vedoucí osobnosti politických uskupení prezentovaly předvolební programy, hlavně ty ekonomické. Šlo o plejádu nápadů a slibů, co všechno po volbách politici udělají a zařídí. Z úst osmi předáků mohlo zaznít až 200 nápadů. Musím říci, že mezi nápady každé strany, zleva doleva, jsem našel nápady smysluplné, pochybné i ulítlé.
V závěrečném bloku komentářů a otázek panelistů jsem si proto neodpustil otázku, zda kromě všech těch nápadů a slibů mají politici také povědomí o Obecných zásadách hodnocení dopadů regulace. Jde o závazné postupy přípravy zákonů, vyhlášek a dalších regulačních předpisů, aby nevznikaly paskvily a změti stále většího počtu zákonů, mnohdy nepotřebných. Připomněl jsem, že jde o zásady prosazované dlouhodobě nejen OECD, ale schválené českými vládami posledních skoro deseti let. Jde o zásady smysluplné a samozřejmé a už jsem o nich psal dříve:
- Řešení problému musí předcházet detailní identifikace jeho podstaty a příčin.
- Je třeba navrhnout několik realistických variant řešení problému.
- U variantních řešení je třeba vyhodnotit dopady, náklady a přínosy, korupční rizika a administrativní zátěž.
- Varianty řešení je třeba zkonzultovat s potenciálně dotčenými subjekty, lidmi a firmami.
- Z variant se vybere ta nejlepší, která se, pokud to jen trochu jde, předem pilotně vyzkouší v praxi v malém rozsahu.
- Odladěná varianta se zanese do zákonů, vyhlášek a zavede do praxe.
- Po určité době se provede zpětné zhodnocení, zda opatření problému skutečně vyřešilo. Pokud ne, začne se znovu od počátku.
Na Fóru Zlatá koruna jsem tedy položil tři otázky v jedné:
- Víte o jaké konkrétní zásady jde?
- Hodláte se jich po volbách při implementaci vašich nápadů držet?
- Jste připraveni na to, že při jejich dodržování, nemusí jít vše tak rychle?
Otázku jsem směrovat na zástupce ČSSD, která si za hlavní heslo do voleb zvolila "Fungující stát". Ten však o Obecných zásadách očividně nikdy neslyšel a pouze volně pohovořil o přípravě zákona o státních úřednících. Ostatní zástupci stran raději mlčeli. To posílilo mé předtuchy, že nás i po těchto volbách může zasáhnout tsunami narychlo spíchnutých reforem, chaotické schvalování dalších nepromyšlených zákonů, které přinesou spoustu zmatku, ekonomických škod a zklamání lidí z politiky.
Krátce před volbami jsem se poprvé v životě zúčastnil Fóra Zlatá koruna. Jde o pozoruhodnou akci svého druhu. Tentokrát na ní vedoucí osobnosti politických uskupení prezentovaly předvolební programy, hlavně ty ekonomické. Šlo o plejádu nápadů a slibů, co všechno po volbách politici udělají a zařídí. Z úst osmi předáků mohlo zaznít až 200 nápadů. Musím říci, že mezi nápady každé strany, zleva doleva, jsem našel nápady smysluplné, pochybné i ulítlé.
V závěrečném bloku komentářů a otázek panelistů jsem si proto neodpustil otázku, zda kromě všech těch nápadů a slibů mají politici také povědomí o Obecných zásadách hodnocení dopadů regulace. Jde o závazné postupy přípravy zákonů, vyhlášek a dalších regulačních předpisů, aby nevznikaly paskvily a změti stále většího počtu zákonů, mnohdy nepotřebných. Připomněl jsem, že jde o zásady prosazované dlouhodobě nejen OECD, ale schválené českými vládami posledních skoro deseti let. Jde o zásady smysluplné a samozřejmé a už jsem o nich psal dříve:
- Řešení problému musí předcházet detailní identifikace jeho podstaty a příčin.
- Je třeba navrhnout několik realistických variant řešení problému.
- U variantních řešení je třeba vyhodnotit dopady, náklady a přínosy, korupční rizika a administrativní zátěž.
- Varianty řešení je třeba zkonzultovat s potenciálně dotčenými subjekty, lidmi a firmami.
- Z variant se vybere ta nejlepší, která se, pokud to jen trochu jde, předem pilotně vyzkouší v praxi v malém rozsahu.
- Odladěná varianta se zanese do zákonů, vyhlášek a zavede do praxe.
- Po určité době se provede zpětné zhodnocení, zda opatření problému skutečně vyřešilo. Pokud ne, začne se znovu od počátku.
Na Fóru Zlatá koruna jsem tedy položil tři otázky v jedné:
- Víte o jaké konkrétní zásady jde?
- Hodláte se jich po volbách při implementaci vašich nápadů držet?
- Jste připraveni na to, že při jejich dodržování, nemusí jít vše tak rychle?
Otázku jsem směrovat na zástupce ČSSD, která si za hlavní heslo do voleb zvolila "Fungující stát". Ten však o Obecných zásadách očividně nikdy neslyšel a pouze volně pohovořil o přípravě zákona o státních úřednících. Ostatní zástupci stran raději mlčeli. To posílilo mé předtuchy, že nás i po těchto volbách může zasáhnout tsunami narychlo spíchnutých reforem, chaotické schvalování dalších nepromyšlených zákonů, které přinesou spoustu zmatku, ekonomických škod a zklamání lidí z politiky.