Lákejme nadále zahraniční kapitál, ale i ten lidský
Minulý týden ministerstvo průmyslu oficiálně oznámilo plán zavedení zelených karet. Zelené karty je celosvětově srozumitelný termín pro administrativně zjednodušený systém práce cizinců v cizí zemi. Česká republika si dala opravdu na čas. U nás by šlo o práci občanů z jiných než členských zemí EU. Díky komunistickému dědictví a následně velice pomalému rozvoji vysokého školství máme kvalifikovaných lidí zřejmý nedostatek. K tomu řada vysoce kvalifikovaných Čechů ze země dokonce odjíždí za lepším nebo tam zůstává po studiu. Přesná čísla však nikdo nemá. Cizinců u nás máme v mezinárodním srovnání také velice málo a o těch vzdělaných a vysoce kvalifikovaných ani nemluvě.
Česká republika doposud nesmyslnými administrativně byrokratickými obstrukcemi vzdělané a slušné cizince v podstatě odháněla. O tom, že by někoho lákala se už vůbec nedá hovořit. Vysoce kvalifikovaní cizinci, špičkoví manažeři nebo vědci, se u nás setkávali někdy až s ostudnými administrativními obstrukcemi. Absurdně se přitom zavírají oči nad existencí rozsáhlých cizineckých mafiánských struktur zaměstnávajících na černo obrovské počty nekvalifikovaných cizinců. V řadě případů přinejmenším pochybných existencí.
Doufejme že systém zelených karet bude funkční a stane se alternativou dosavadního lákání kapitálu fyzického – montoven. Vzdělané cizince láká řada zemí na světě a byla by hloupost se nepřidat (jak třeba píše J.Macháček v HN). Musíme však přijít s konkurenční nabídkou. Máme možnost poučit se ze zahraničních zkušeností. U nás nemáme skoro žádné a o to zajímavější je přehršel výzkumných poznatků publikovaných německým IZA institutem.
K přilákání kvalifikovaných cizinců však nestačí omezit byrokratické překážky vydáváním zelených karet. Z empirických výzkumů je dobře známo, že ochotu vzdělaných lidí odjet do ciziny za prací významně ovlivňují (ne)jistoty, které na ně a jejich rodiny v dané zemi čekají. Má-li systém zelených karet přinést žádoucí ovoce, mělo by být nejen jasné, jaké pracovně/životní podmínky zde na ně čekají, ale tyto podmínky by měly být i lákavé. A nemusí jít o lákání jakým jsme dosud zvýhodňovaly zahraniční kapitálové investice oproti těm českým. Budou držitelé zelených karet odvádět (spolu se zaměstnavateli) vysoké povinné odvody na sociální a zdravotní pojištění? Zřejmě ano. Budou mít ale potom nárok na stejné pojistné jistoty jako čeští zaměstnanci a občané tj. nemocenské dávky, zdravotní péče, dávky v nezaměstnanosti, nárok na výplatu penze, sociální dávky (spolu s rodinnými příslušníky), veřejné vzdělání pro děti, atd.? Také půjde o to, za jakých podmínek bude manželům nositelů zelených karet umožněno pracovat. Zde stojí za připomenutí, že cizinci s rodinnými závazky mají výrazně menší sklon páchat trestnou činnost a podílet se na nelegálních aktivitách.
Máme-li se vyhnout problémům typu nepokojů francouzského typu, musí na novou přistěhovaleckou politiku zareagovat i náš vzdělávací systém. Je velice žádoucí, aby se děti vzdělaných cizinců co nejdříve naučily česky. Umožní jim to chodit do našich škol, poznat a přirozeně přijmout místní kulturu a zvyky. Konkrétně jde o místa ve školkách pro děti cizinců (ona dnes nejsou ani pro Čechy), doplňkové či přípravné hodiny českého jazyka na základních školách atd. Jazyková integrace dětí cizinců je totiž způsob jak nejsnadněji předejít budoucím sociálním problémů. V opačném případě (pokud se přílivu kvalifikovaných cizinců skutečně otevřeme) bychom si zadělávali na problémy s uzavřenými cizineckými komunitami s generacemi nevzdělaných potomků.
Navržený systém zelených karet předpokládá zavedení kvót dle odvětví. To u vysoce vzdělaných cizinců dost postrádá smysl, protože ti svou prací u nás nová pracovní místa spíše vytvoří, než aby je někomu brali. Vhodnější by bylo zavést kvóty dle zemí původu, které by bránily vzniku například problematických arabsko-muslimských komunit, jako se stalo ve Francii.
Bude zajímavé sledovat, zda se podaří systém zelených karet prosadit do úřednické praxe. Je bohužel dost pravděpodobné, že úřední šiml a nepochopení věci doprovázený opačnými zájmy existujících mafiánských cizineckých struktur nakonec porodí systém nefunkční. Jak se ukázalo v minulosti, k nefunkčnosti totiž často stačí pár zdánlivě bezvýznamných administrativních překážek.
Česká republika doposud nesmyslnými administrativně byrokratickými obstrukcemi vzdělané a slušné cizince v podstatě odháněla. O tom, že by někoho lákala se už vůbec nedá hovořit. Vysoce kvalifikovaní cizinci, špičkoví manažeři nebo vědci, se u nás setkávali někdy až s ostudnými administrativními obstrukcemi. Absurdně se přitom zavírají oči nad existencí rozsáhlých cizineckých mafiánských struktur zaměstnávajících na černo obrovské počty nekvalifikovaných cizinců. V řadě případů přinejmenším pochybných existencí.
Doufejme že systém zelených karet bude funkční a stane se alternativou dosavadního lákání kapitálu fyzického – montoven. Vzdělané cizince láká řada zemí na světě a byla by hloupost se nepřidat (jak třeba píše J.Macháček v HN). Musíme však přijít s konkurenční nabídkou. Máme možnost poučit se ze zahraničních zkušeností. U nás nemáme skoro žádné a o to zajímavější je přehršel výzkumných poznatků publikovaných německým IZA institutem.
K přilákání kvalifikovaných cizinců však nestačí omezit byrokratické překážky vydáváním zelených karet. Z empirických výzkumů je dobře známo, že ochotu vzdělaných lidí odjet do ciziny za prací významně ovlivňují (ne)jistoty, které na ně a jejich rodiny v dané zemi čekají. Má-li systém zelených karet přinést žádoucí ovoce, mělo by být nejen jasné, jaké pracovně/životní podmínky zde na ně čekají, ale tyto podmínky by měly být i lákavé. A nemusí jít o lákání jakým jsme dosud zvýhodňovaly zahraniční kapitálové investice oproti těm českým. Budou držitelé zelených karet odvádět (spolu se zaměstnavateli) vysoké povinné odvody na sociální a zdravotní pojištění? Zřejmě ano. Budou mít ale potom nárok na stejné pojistné jistoty jako čeští zaměstnanci a občané tj. nemocenské dávky, zdravotní péče, dávky v nezaměstnanosti, nárok na výplatu penze, sociální dávky (spolu s rodinnými příslušníky), veřejné vzdělání pro děti, atd.? Také půjde o to, za jakých podmínek bude manželům nositelů zelených karet umožněno pracovat. Zde stojí za připomenutí, že cizinci s rodinnými závazky mají výrazně menší sklon páchat trestnou činnost a podílet se na nelegálních aktivitách.
Máme-li se vyhnout problémům typu nepokojů francouzského typu, musí na novou přistěhovaleckou politiku zareagovat i náš vzdělávací systém. Je velice žádoucí, aby se děti vzdělaných cizinců co nejdříve naučily česky. Umožní jim to chodit do našich škol, poznat a přirozeně přijmout místní kulturu a zvyky. Konkrétně jde o místa ve školkách pro děti cizinců (ona dnes nejsou ani pro Čechy), doplňkové či přípravné hodiny českého jazyka na základních školách atd. Jazyková integrace dětí cizinců je totiž způsob jak nejsnadněji předejít budoucím sociálním problémů. V opačném případě (pokud se přílivu kvalifikovaných cizinců skutečně otevřeme) bychom si zadělávali na problémy s uzavřenými cizineckými komunitami s generacemi nevzdělaných potomků.
Navržený systém zelených karet předpokládá zavedení kvót dle odvětví. To u vysoce vzdělaných cizinců dost postrádá smysl, protože ti svou prací u nás nová pracovní místa spíše vytvoří, než aby je někomu brali. Vhodnější by bylo zavést kvóty dle zemí původu, které by bránily vzniku například problematických arabsko-muslimských komunit, jako se stalo ve Francii.
Bude zajímavé sledovat, zda se podaří systém zelených karet prosadit do úřednické praxe. Je bohužel dost pravděpodobné, že úřední šiml a nepochopení věci doprovázený opačnými zájmy existujících mafiánských cizineckých struktur nakonec porodí systém nefunkční. Jak se ukázalo v minulosti, k nefunkčnosti totiž často stačí pár zdánlivě bezvýznamných administrativních překážek.