Škodováci nežijí na izolovaném ostrově v republice

16. 04. 2007 | 10:29
Přečteno 16521 krát
Počátkem roku 2001 se v mladoboleslavské škodovce tvrdě jednalo o mzdách, stejně jako teď. Připomeňme si to. Zatímco odbory požadovaly růst mezd o celých patnáct procent, zaměstnavatel navrhoval růst pouze tříprocentní. Nejen zaměstnancům ve škodovce přišlo nepochopitelné, proč za stejnou práci jako na západě nedostávají také západní platy (viz. ukázka z odborářského časopisu uvedená na konci). Abych to tehdy vysvětlil, uvedl jsem 7 ekonomických argumentů. Kromě kursu německé marky, který jsem tam uváděl, naprostá většina ostatních argumentů stále platí i v roce 2007. Takže:

Škodováci nejsou pětkrát horší, ale také nejsou izolovaným ostrovem v republice.
Od ekonoma nemůžete čekat odpověď ve smyslu zda je či není nějaká mzda spravedlivá. Ekonomie, tedy ta nemarxistická, pojem spravedlivá mzda nezná. Pokusím se alespoň laicky vysvětlit některé paradoxy, kterým mnoho lidí u nás podléhá a které je svým způsobem trápí.

Především nesmíme zapomenout, že zaměstnanci v západních zemích sice dostávají západní mzdy, ale také se musí živit za západní ceny. Zatímco za nákupní košík průměrného obsahu dáme v Čechách 1000 korun, v Německu bysme za košík stejného obsahu dali asi 85 marek. V nákupním smyslu tak je kurs pouze 12 Kč za DM a nikoliv onen známý kurs 18 kč/DM ze směnárny. I tak je rozdíl kupní síly mezd poměrně velký a žádá si vysvětlení. Vysvětlení je třeba hledat v ekonomických principech. Podívejme se na ně.

Za prvé. K výrobě moderních aut je nezbytná moderní technologie. Její získání, udržování a modernizace vyžaduje obrovské investice. Technologická zařízení však v podstatě nelze v pořídit za české ceny, ale musí se nakupovat za vysoké ceny západní. Takové investice se musí investorům nejen vrátit, ale musí v rozumném horizontu přinést I rozumný zisk. Právě nízké mzdové náklady u nás nabízí prostor pro zajímavý zisk. Nesmíme však zapomínat, že existuje mnoho zemí, a nejsou od nás daleko, které nabízí ještě nižší pracovní náklady. Nárůst mzdových nákladů naopak může ziskovost omezit, snížit následně investiční zajímavost a v delším období I prosperitu firmy a jejích zaměstnanců. Kapitál má totiž v našem nedalekém sousedství I na celém světě mnoho alternativních investičních příležitostí.

Za druhé. Mnoho výrobních komponentů nemá české, ale západní ceny. Dovoz západních komponent tedy není pro nás výhodou, ale naopak.

Za třetí. Automobilka prodává za západní ceny pouze část produkce a zbytek prodává na domácím trhu za nížší ceny české.

Za čtvrté. Jenom mzdou není živ zaměstnanec. Někteří zaměstnavatelé, a Škoda patří mezi ně, nabízejí ke mzdě ještě celou řadu sociálních výhod a požitků o kterých se průměrnému zaměstnanci v republice ani nezdá.

Za páté. Průměrné vzdělání zaměstnanců škodovky je nižší než je republikový průměr. Přitom jeden rok vzdělaní v Čechách zvyšuje mzdu o 7 procent. Je-li průměrná mzda ve Škodovce i tak nad celostátním průměrem, mohou zaměstnanci ve zbytku republiky již nyní zaměstancům Škody již dnes závidět. Tisíce a tisíce našich lidí s mnohem nižším výdělkem či dokonce bez práce by dalo cokoliv, kdyby za současnou mzdu mohli ve škodovce pracovat.

Za šesté: Určitě nejsme pětkrát méně chytří. Jak však ukázalo nedávné mezinárodní šetření, český zaměstnanec se stejným počtem let vzdělání jako jeho německý kolega, vládne o něco menšími dovednostmi. Připočteme-li skutečnost, že Češi se nijak výrazně během zaměstnání nevzdělávají, musíme minimálně zapochybovat o tom, že jsme stejně chytří.

Za šesté. Škodovka musí své zaměstnance mnohé naučit. Investice do vzdělání zaměstnanců je také nutno připočíst ke mzdě na výplatní pásce, neboť získané produktivní znalosti má v moci k trvalému celoživotnímu využití zaměstnanec a nikoliv škodovka.

Za sedmé. Ačkoliv se Škodovka v produktivitě zřejmě může rovnat jakékoliv jiné západní autombilce, zdaleka to neplatí o mnoha jiných podnicích či celých odvětví českého hospodářství, na která je Škodovka do jisté míry vázána. Právě proto je Česká republika, ať chceme či nikoliv, chudší příbuzná nejbohatších zemí Evropské Unie. Například jsme všichni (spolu se Škodovkou) odkázáni na neefektivní energetické, dopravní či telekomunikační monopoly, kde přetrvává nízka produktivita práce. Mnohé služby s nízkou produktivitou práce také nelze nahradit levnějšími dovozy. Některé komodity sice vyrábíme s nízkou produktivitou, ale dovozní omezení nás nutí za ně platit neúměrné ceny. Nesmíme také zapomenout na netržní služby, které platí ze svých daní I Škodovka a její zaměstnanci. Chod veřejné a státní správy (úředníky musíme živit z koláče, který vyprodukujeme), ač velmi neefektivní, také musíme všichni nasytit z toho co se vyrobí. Výdaje sociálního systému státu také stojí neuvěřitelné peníze a nic nám není platné, že část výdajů není nic jiného, než populistické vyhazování peněz.

Neodvažují se hodnotit, zda jsou současné mzdy ve Škodovce na odpovídající úrovni. V této poznámce se spíše snažím rozptýlit některá nepochopení ohledně faktorů určujících kupní sílu mezd. Správné pochopení všech souvislostí by mělo usnadnit takovou dohodu o mzdovém růstu, která by v dlouhodobé perspektivě byla ku prospěchu obou stran, tedy jak podniku tak jeho zaměstnanců a možná i jejich dětí.
Konec článku z roku 2001

Dnes bych zřejmě ještě dodal, že mzdy v tržním prostředí jsou určovány náklady ušlých příležitostí. To laicky znamená, že zaměstnavatelé platí takové mzdy, aby jim zaměstnanci nejen neutekli ke konkurenci, ale aby dobře pracovali. Myslím, že současné platy ve škodovce, natož odboráři odmítnutý návrh, obě tyto podmínky více než splňují.

Z článku uveřejněném v roce 2001 v odborářském časopise Škodovky:
…Jestliže dostáváme o něco vyšší mzdy než je obvyklé, vytváříme svojí prací nejméně třikrát větší přidanou hodnotu než většina podniků u nás. To znamená, že jsme třikrát výkonnější, ale 40 tisíc měsíčně nedostáváme. Je to spravedlivé? Do automobilů, které vyrábíme, montujeme řadu dodaných dílů, v nichž je obsažena pětkrát lépe ohodnocená práce našich západních kolegů. Chce snad někdo tvrdit, že jsme pětkrát méně pracovití, pětkrát méně odborní nebo snad pětkrát méně chytří než oni? Pokud ano, ať to řekne pořádně nahlas a uvědomí si, že něco podobného nás může tak akorát urazit a naštvat. Vždyť pracujeme ve srovnatelné kvalitě i produktivitě a námi vyrobená auta jsou prodejná za srovnatelné ceny. Rozdíl je jen v tom, že my sami si můžeme koupit náš výrobek – nové auto – za dvouletou mzdu, naši kolegové za mzdu několikaměsíční. Je to spravedlivé? ...

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jura napsal(a):

Zdaleka,jestli vůbec,dnes neplatí to,o čem autor psal v r.2001,nebo lépe řečeno,platí to i v Německu a všude jinde,pokud jde o investici do technologií,návratnost,zaškolení zaměstnanců,odvodů atd.Jaksi se mlčí o tom,že VW využil investičních pobídek a ani neinvestoval to,co měl(motorárna).Dovážené komponenty se přece používají(nakupují)i v Německu,proč by u nás měli prodražit výrobu?Jaký vliv na produktivitu a ziskovost má spotřebitelský koš?Která auta,zde vyráběná,se prodávají za "české ceny" a většinou na českém trhu? Celý článek je jen účelová demagogie.Podpora snahy státu udržet mzdy daleko pod úrovní EU.A to přesto,že produktivita i HDP utěšeně roste.Nechci věřit tomu,že autor to myslí vážně a své"dovednosti"ještě ke všemu předává jiným.
16. 04. 2007 | 14:26

Brum napsal(a):

Ad za sedme. Je asi pravda, ze cesky socialni stat je neefektivni ve srovnani s nejakym perfektnim modelem, ktery si na cerge malujete. Z pohledu Skodovky je cesky socialni system, pres vsechnu jeho neefektivnost, atraktivni, nebot je podstatne levnejsi nez na zapade, a podstatne efektivnejsi nez v jinych zemich s nizsim mzdami. Diky socialnimu statu Skodovce nehrozi past ve ktere jsou americke automobilky, ktere bankrotuji pod tihou historickych nakladu na socialni benefity zamestnancu. Takze: za sedme neni validni argument, protoze Cesko/Visegrad je z tohoto pohledu stale levnejsi nez relevani alternativy. Zbytecne tam tlacite ideologicke blaboleni.
16. 04. 2007 | 14:54

Vítek napsal(a):

Napřed se zamysleme nad tím, jestli třeba holič u nás pracuje pětkrát pomleji, a nebo učitel má pět krát méně dětí a nebo hodin, jestli rohlíky se pečou pět krát pomaleji..............A stejně tyto profese, tak jako desítky dalších, vydělávají ve srovnání se západem mnohem méně. Produktivita je z tohoto pohledu relativní pojem.
16. 04. 2007 | 14:57

Vítek napsal(a):

.. a nemůžu si pomoci, pokud někdo napíše nasytit s měkkým "i", tak to na mě moc doktorantsky nepůsobí.......
16. 04. 2007 | 15:00

Otta napsal(a):

Vaše podání obrazu Škodovky je nepravdivé a účelově zaměřené.V obráceném gardu mě to připomíná žvásty Rudého Práva.Vážený pisálku měl by jste se stydět.
16. 04. 2007 | 15:01

IMHO napsal(a):

Proč se stát (viz. např. Klaus) vměšuje do souboje zaměstnavatel zaměstnanec . Zdá se mi že náš stát když jde o zaměstnavatele , notabene zahraničního má spoustu starostí ale problémy zaměstnanců ho příliž nezajímají . Ať se stát přestane vměšovat do podnikatlaského prostředí
16. 04. 2007 | 15:03

Vítek napsal(a):

Důvod je jednoduchý. Stát má mnoho ( velmi mnoho ) státních zaměstnanců, a ti taky chtějí víc a víc......
16. 04. 2007 | 15:17

Jan napsal(a):

Je naprosto nesmyslne porovnavat nemecke platy s ceskymi. Dokonce ani ekonomicke argumenty pana Daniela Municha mi prijdou celkem mimo. Platy zamestnancu skodovky jsou z nejvetsi mirou prece dany trzni cenou delniku na trhu prace. Pokud skodovka najde dostatek delniku, kteri budou v boleslavi pracovat za 20 000, tak jim prece nebude davat 30 000. A pokud dostatek delniku nenajde, bude jim muset pridat. Jakmile by ve skodovce davali plat 100 000, tak se jim tam lidi prestehujou z cely republiky. Je to prece dany nabidkou a poptavkou. Produktivita prace ve skodovce samotne nehraje az tak roli.
16. 04. 2007 | 15:35

mihal napsal(a):

Co to jsou za blbosti?
"Automobilka prodává za západní ceny pouze část produkce a zbytek prodává na domácím trhu za nížší ceny české."
Vždyť v přepočtu vychází cena Škodovek (bez daně) nejdráže právě u nás.
" Škodovka musí své zaměstnance mnohé naučit."
A němečtí či španělští zaměstanci koncernu se snad ne?
16. 04. 2007 | 15:39

mokrý napsal(a):

Podívejte, od revoluce až do 21. století se snad už investiční náklady vrátily několikrát, zaměstnanci jsou sehraný tým a vaše argumentace typu - podívejte jak si ostatní nestěžují, v roce 2007 neobstojí.
Osobně bych jim radil stávkovat až do vyprázdnění prodejních skladů. Ztráty budou tak vysoké, že centrála zdejší vedení odvolá pro nezvládnutí situace. Měli by najmout specialistu na psychologii davu. Ale tihle pravicoví Svazíci na to nemaj IQ.
A navíc - soc.pojištěni "zaměstnavatele" 26% hrubé mzdy. Ze stovky je to 26 korun, ale ze dvou už 52. U zdravotnictví totéž. Léky a přístroje za ceny evropské, ale hrazené z postkomunistických mezd.
Podívejte, čistě tržně vzato obě strany si teď ukazují kdo jak má lepší dělostřelecvo, čili výnosy kontra ztráty podle několika scénářů. Je možné, že v průběhu přestřelky obě strany zhodnotí prognózy, který scénář se rýsuje na obzoru a dohodnou se před jeho naplněním.
16. 04. 2007 | 15:54

mokrý napsal(a):

Ještě jednou jsem si ten článek přečetl. Měli jste pravdu, je to propagandistický žvást.
16. 04. 2007 | 16:00

Vladimír napsal(a):

Samozřejmě, že soudruh Munich jen propagandisticky žvaní! Škoda Auto žádné modely neprodává za (nízké) "české ceny", ale část jich prodá za zvýšené německé či rakouské... Pokud by v Česku bylo dost lidí (s příslušnou kvalifikací a třeba svezených ze slovenských, ukrajinských a polských polí) ochotných pracovat za 10.000 CZK brutto, tak budou ve Škodovce platy ca. 12.000 CZK. Pokud se ve Skopčákově nenajdou (středně a nížeji kvalifikovaní) dělníci, ochotní pracovat za méně než 2400 EUR, budou platy ve VW takové, jaké jsou. Každý stát si chrání "to svoje" - kdyby se na tamní trh práce pustila nekontrolovaná kvanta cizinců (z méně "bonitních" zemí), nemohly by platy kdekoli v Německu být takové, jaké jsou dnes - bez ohledu na hodnotu spotřebního koše (která by zase šla někam jinam)! A kecání o nevýkonném drahém státu, hloupých českých dělnících etc. v souvislosti s cenou práce je opravdu směšné z úst "soudruha odborníka" Municha! Až se za 10 nebo 15 let začnou do Německa valit kvanta levných aut z Číny, Indie a podobných zemí, taky budou muset německým (nevýkonným, hloupým a líným) dělníkům (nevýkonní, hloupí a líní) pantátové ve VW vysvětlit, že to ti Číňané zvládají (skoro) stejně výkonně za 15x nižší platy...! Ale to by už byla debata o globalizaci, nezadržitelném pohybu lidí coby pracovní síly a relativnosti produktivity práce - nikoli o Škodě Auto!
16. 04. 2007 | 16:42

spectrumx napsal(a):

Stačí to vzít popořadě, abychom zjistili, že autor přinejlepším zaspal dobu:
Argumenty ad 1),2) Technologické investice a nákup komponent - nutné jsou všude, bez ohledu na region, dávno však neexistuje rozdíl mezi "českými" a světovými cenami
3) Prodej zá "západní" a "české" ceny je v přesně opačném gardu. Základ ceny je mnohdy nižší v západní Evropě, než v ČR, rozdíl v cenách ovlivňuje spíš rozdílná míra DPH.
4)Sociální výhody nad rámec platu - dnes u velkých zaměstnavatelů i v ČR běžná věc, Škoda MB není výjimkou
5)Mnozí by záviděli škodovácké platy - pan Ekonom popírá základní teorii tržního principu. Pokud by to ve Škodovce byl takový zázrak, určitě by nemuseli mít obavu ze stávky, před branou by přece stály davy náhradníků.
6) Že by jen Škodovka musela zaučovat své pracovníky? Mohu vědět, kde se rodí všeumělové?
7) Vliv nízlké efektivity subdodavatelů na efektivitu Škodovky. Fikce a zčásti dávno překonaný jev. České subdodávky nejsou podřadné a ty zahraniční nejsou za vyšší ceny. Navíc levné subdodávky z Indočíny jsou přece základem ekonomických transferů dneška. O čem to tedy vlastně mluvíme?
16. 04. 2007 | 17:16

Toman napsal(a):

Proc propagandisticke zvasty a osloveni soudruhu? Misto argumentu urazite. Nektery z tech sedmi bodu se mi taky moc nezdaji, ale at to ma proboha nejakou uroven.
Ad Jura: Celý článek je jen účelová demagogie.Podpora snahy státu udržet mzdy daleko pod úrovní EU.A to přesto,že produktivita i HDP utěšeně roste. -> Hlavni slovo ma ve skodovce VW, ne stat. Clanek byl o tom, proc platy delnasu nebudou 100tis. jako nekde v Dansku, ale treba jen 25. A hodne co do cineni s tim ma prave spotrebitelskej kos.
16. 04. 2007 | 18:28

Toman napsal(a):

Ad Brum: Je asi pravda, ze cesky socialni stat je neefektivni ve srovnani s nejakym perfektnim modelem, ktery si na cerge malujete. -> No on asi bude neefiktivni i bez toho perfektniho modelu:-))
Proc se asi tolik mluvi o zneuzivani soc. davek? Proc mame tolik dlouhodobe nezamestnanych? Btw., co myslis tim "ideologickym blabolenim?"
16. 04. 2007 | 18:33

Toman napsal(a):

Ad Vitek: no, s tim i-ckem to opravdu vypada dost divne:-))
Ad Otta: Proc?
Ad Jan: No zas tolik se nelisite, viz Munichovo 'za pate'. Jinak produktivita prace bych tipnul hraje v teto debate dost velkou roli, nebo mi neco uniklo?
Ad Vladimir: Tak a ted si vzit pilulku a honem do postele!!
Ad Spectrumx: 5)Mnozí by záviděli škodovácké platy - pan Ekonom popírá základní teorii tržního principu. Pokud by to ve Škodovce byl takový zázrak, určitě by nemuseli mít obavu ze stávky, před branou by přece stály davy náhradníků.-> Co to proboha je ta 'teorie trzniho principu'?:-))
16. 04. 2007 | 18:43

boban napsal(a):

Prokrystapána kdo Vás pane Münich za tyto super ekonomické čvachty platí? Ž e vy budete jeden z těch zázračnejch emigrantů ze svobodný Evropy.
16. 04. 2007 | 19:04

Bessy napsal(a):

Spoustu nepravd- zejména nižší české ceny a nižší kvalifikace našich dělníků.
A pak-když se dobereme na konec katastrofických scénářů-že podniky přestěhují své firmy drobet na východ, pak dál na východ, aby platili směšné mzdy a v Evropě byla nezaměstnanost- kdo bude ta auta kupovat? Pro koho je budou vyrábět?
Kdo by dnes v Německu pracoval za cca 700-800 Euro? Nemusíme ze sebe dělat až zas takové blby. Vydělávají? Ano a dost .Tak ať platí. Stávka je právo.
16. 04. 2007 | 19:33

Karel napsal(a):

Teorie je krásná věc a ekonomika má tu neblahou vlastnost, že všechny ty teorie jsou založeny na tom, že se něco stane nebo nestane, podle toho jak se někdo rozhodne. Já osobně si myslím, že nabídka od firmy ŠKODA byla docela solidní a měla se přijmout. Ve Škodovce sice nestojí davy zájemců před branou, ale ty davy zájemců stojí v Asii a na Ukrajině. V okamžiku, kdy si budeme neúměrně vyskakovat (nepřijetí nabídky tím dle mého mínění je), tak místo zvýšeného platu nebude plat žádný. To je pak praktické, a ne teoretické, ekonomické řešení. A odhadněte, jak se bude druhá strana chovat. Já to nevím.
O spravedlivých platech prostě nelze hovořit, neboť spravedlivost v této oblasti má stovky podob, tudíž vlastně neexistuje.
Jakákýkoliv názor v této diskuzi je tudíž správný a špatný zároveň.
16. 04. 2007 | 20:16

tom napsal(a):

Ale ano, ať si prosadí odbory svoje komunistické představy o tvorbě mezd a hlavně způsobu jejich prosazování, ať dají prvním a možná i druhým vítězným pokusem příklad i jiným soudruhům a ti pak ať také prosadí svoje představy o mzdách, ale až těm k nám vpuštěným námi volenými politiky "chlebodárcům dojdou finance a trpělivost, odstěhují své investice a nám zbyde volný trh ke svobodnému podnikání. Bez mezinárodních ekonomických vazeb, se zahraničními dodavateli energií a jejich přemrštěnými cenami za ně a armády nezaměstnaných, kteří budou moci svobodně umřít pod mostem. Každý vývoj potřebuje svůj čas o to je to horší s naší politickou scénou, s armádou státních úředníků a otevřeným sociálním systémem s názvem U snědeného stolu.
16. 04. 2007 | 20:20

Hawel napsal(a):

kdo je soudruh? kdo se pere o penize za svou praci? Bez si to zkusit propagatore!ekonomiky.
16. 04. 2007 | 21:03

Oggy napsal(a):

Přesně tuto situaci jsem zažil před několika léty v Maďarsku:tehdy jsem si říkal: uvidíme jak se to bude vyvíjet u nás a ejhle : přesně to samé. Růst HDP je setrvačnost z daňových prázdnin kdejakého zahraničního investora!!!!Užijte si ještě tam 6-9 měsíců: bez reforem a s nemotivovanými investory půjdeme rychle dolů, až se budeme divit!
16. 04. 2007 | 21:22

Juki napsal(a):

p.Munich asi pobira plat zbytečně protože jeho argumentace je spiše spolitizovana což nema nic společeneho s ekonomickym vzdělanim. Uraži už jen to že p.Munich ve svim članku vystupuje spiše jako psiatr na skidněni ditěte, - proč ma postupovat tak a ne jinak, však sam určitě sam dobře vi že najlepe placena je lež.
16. 04. 2007 | 21:42

godot napsal(a):

Vite proc musi ekonomove spat se svazanyma rukama ?

Aby sami sebe ve spanku neokradli....
16. 04. 2007 | 21:48

Pavel napsal(a):

Některé argumenty v článku mi také připadnou dost propagandistické. Na druhou stranu je třeba si také uvědomit, že ve světě je trend přesunu výroby z těch zemí, kde mají dělníci ten vytoužený západní plat, jinam, kde jsou mzdové náklady znatelně nižší. Takže, pokud u nás stoupne mzda na podobnou úroveň jak na západě, nebudou mít zdejší výrobci zase tak velkou motivaci zde zůstávat a přesunou se pryč. Potom ti škodováci budou nezaměstnaní a nebudou mít nic. A už vidím, jak si s radostí doplňují vzdělání a rekvalifikují na mnohem znalostně náročnějí obory.
16. 04. 2007 | 23:14

Tomáš napsal(a):

Vzdelavat se. Delat si kurzy. Zvysovat si kvalifikaci. Ucit se jazyky. Pracovat sam na sobe? Brrr.... tohle ale lidi nechteji slyset a hlavne nechteji to DELAT. Snazsi je natahovat ruku a volat spolu s podobne smyslejicim davem "Koukejte mi dat, my tady v davu mame narok!". Vydiranim cesta ke stesi nevede. Uvedomenim si vlastni odpovednosti a tvrde souteze na trhu prace ano :) Pokud se to delnikum ve Skodovce nelibi, myslim, at se zachovaji jako sebevedomi chlapi, kteri znaji "svou cenu" a at daji zamestnavateli, ktery jejich kvality nedocenuje, vypoved. A prodaji svou kvalifikaci a um na trhu prace lepe, a jinde. Je to tak jednoduche :) Nebo neni?
16. 04. 2007 | 23:18

Ervín napsal(a):

Zaměstnavatel nabídl velmi zajímavé podmínky, ale vychytralý odborář, který nikdy nic pořádného nedělal, musí udržovat napětí, protože by se jeho důležitost vytratila. Ať se odborový "táta" předák pochlubí o kolik má vyšší příjmy, než je průměrný plat. výdělek.
16. 04. 2007 | 23:55

Jirka napsal(a):

Je to hezká debata, ale zakládá se na neznalosti podrobností.Vím o čem mluvím, pracuji ve Škodovce již 10 let. Ten průměr, který je zveřejněný, se týká nejvyšších dělnických tříd. Přes 5000 dělníků ve výrobě, na linkách, kde je daleko vyšší tempo než v Německu má o 5000 Kč hrubého méně. Opravdu dřou. Závistivci, přijďte si to zkusit. Do svařoven, na montáž a vůbec do přímé výroby vás vezmou! Přidání, které vedení Škodovky naposledy nabídlo, bylo sice 13%, ale na dva roky!!! Přitom mzdy za poslední dva roky celostátně rostly o 7% ročně. Kolik přidává stát, který je zadlužený ročně svým zaměstnancům??? To jsou jednoduché počty, že? Víte vůbec o tom, že ty sociální výhody, které si myslíte, že máme, vůbec nejsou takové, jak si myslíte? Ví někdo, jak je draho v kantýnách spol. Eurest? Nemusíte mi věřit, ale diskutujte s opravddu dělníky. Oni totiž do toho průměru, o kterém se diskutuje jsou počítáni všichni pracovníci až po třídu A, kde je základ 30000. To jsou samozřejmě specialisti, vyšší vedoucí pracovníci. Mimo manažerů, ale to už je jiná otázka, tito již nejsou "tabulkoví".
17. 04. 2007 | 00:14

Alan napsal(a):

Dobre, lidicky pracoviti. Tak pojdme vsichni stavkovat, vyrazme vsichni do ulic, protoze vsichni mame nizsi platy nez v zapadni evrope. Vemem i pana prezidenta a ministry, protoze i oni maji mensi platy nez na zapade. A nebo pojdme na ten zapad, kdyz nas tady tak okradaji. Resp. kdyz se tady okradame navzajem. Zadny zamestnanec Skody Auto se nema spatne. A pokud to tak citi, nemusi se schovavat v anonimnim ukricenem davu, ale muze kdykoli odevzdat monterky a jit za lepsim. Protoze tu (v CR) musi byt nekde to lepsi. Jestli neni a nejlepe je nakonec v te "zlodejske" Skodovce, tak je s nami amen. A to jsem Vam jeste nerekl, ze vymiraji vcely. A to je horsi, nez stavka kdejakych odboraru. Bez vcel koncime. A to definitivne. Bez aut ne.
17. 04. 2007 | 00:27

Waltr napsal(a):

Tato diskuse? - samí soudruzi odboráři.
17. 04. 2007 | 05:19

Petr napsal(a):

Myslím si, že Alanův příspěvek celý problém přesně vystihl. A nemusel nikoho urážet ani šermovat s ekonomickými termíny. Utíkám si koupit med.
17. 04. 2007 | 06:28

Ondra napsal(a):

Souhlasim s jirkou at si to jdou zavistivci skusit na linku a uvidi ze to neni zadny med.Skoda auto navysila rocni zisk o 40 procent nyni nabizi navyseni mezd o 13 procent na dva roky coz je 6,5 na rok myslite ze je stavka vydirani jdeme si akorat pro to co nam patri.A co se tyka ostatnich podniku kazdy si na narust platu musi vydelat, jestlize podnik stagnuje nebo ma jen maly narust zisku logicky nemuzou zamestnanci pozadovat vyssi narust platu nez je dorovnani inflace a mozna neco malo navic. Doba kdy se platily zamestnanci plosne je davno pric.
17. 04. 2007 | 07:26

Honza napsal(a):

Add: Za třetí. Automobilka prodává za západní ceny pouze část produkce a zbytek prodává na domácím trhu za nížší ceny české.

To dneska už neplatí a v mnoha porovnáních jsou auta v České republice dražší nebo stejně drahá jako v "západních" zemích. Rozhodně jsem za zvýšení platu.
17. 04. 2007 | 07:29

Ondra napsal(a):

Jeste pro predstavu byt 1+1 v mlade Boleslavi cca 800 tisic korun 3+1 1,5 milionu korun
17. 04. 2007 | 07:30

zajíček8 napsal(a):

Proč zpochybňujete stěhování firem na východ za levnější pracovní silou?
Myslíte si, že zahraniční výrobní firmy, které tady otevřely své pobočky, v nich vyrábějí něco nového, co v původních závodech nevyráběly? Ne, pouze zkusmo rozjely pobočku v ČR a pokud kvalita nepokulhávala a náklady byly nižší než ve stávajících závodech, tak sem přesunuly část výroby a některou z původních poboček zavřely nebo utlumily část výroby.
Je zřejmé, že se to bude opakovat.
17. 04. 2007 | 07:42

MiF napsal(a):

Tento článek je fakt jako z Rudého práva před rokem 89. Propagandistická snůška žvástů o tom, jak je nutné držet hubu a krok, brát za stejnou práci podstatně méně peněz, jen aby náhodou nebylo střední vrstvě líp. Nedej bože aby se tu lidi někdy chtěli mít stejně dobře jako na západě, že? To by pak tolik nezbývalo na těch pár našich nejbohatších chudáků, kterým teď bude ODS snižovat daně, aby měli co do úst a neskončili nám pod mostem :-)). Poslední dobou se s takovými články roztrhl pytel, ty demagogické žvásty jsou lepší jak za komančů.
17. 04. 2007 | 08:06

Petr napsal(a):

Rozdil oproti roku 2001 je take v tom, ze mzdy na "Zapade" posledni rok nestouply, nebo se dokonce snizily. U koncernu VW se potichu prodlouzila pracovni doba a navyseni mezd bylo minimalni.
17. 04. 2007 | 08:13

Jirka napsal(a):

"Za třetí. Automobilka prodává za západní ceny pouze část produkce a zbytek prodává na domácím trhu za nížší ceny české." Absolutní nesmysl a lež...

http://auto.idnes.cz/skodov...
17. 04. 2007 | 08:47

Hochmann napsal(a):

Frajeři by dali výpověď a šli dělat na západ za západní platy.
17. 04. 2007 | 08:59

Tomaš napsal(a):

Zajímalo by mě za kolik pracuje pan Daniel M.Ono,hlásat skromnost a sám žít v blahobytu asi nebude to pravé.Sledovat život z víšin ekonomie trhu, je asi něco jiného než ráno od 6 hodin pracovat u výrobního pásu dole v realném životě. Tak jako pan Daniel poučovali jiní,ale vždy na hony vzdáleni od problémuů života který nikdy nezažili.
17. 04. 2007 | 09:05

Radek napsal(a):

Pořád mi tu chybí jedna věc: co odboráři nabízejí podniku za mzdu několikanásobně více navýšenou, nežli je míra inflace? Pořád jen slyšíme "my chceme, my máme právo". Když chtějí západoevropské platy (a ceny zboží), tak ať jsou dělat do západní Evropy. A šmytec. Platy se nenastavují podle toho, kolik dělník CHCE. A kromě toho, právo jedné osoby končí tam, kde by jiná osoba utrpěla újmu. Takže, jaké PRÁVO na zvýšení? Tohle je starý komunistický rádobyargument, ty kecy o právu.
17. 04. 2007 | 09:24

phylie napsal(a):

Ne se vším se dá v článku souhlasit, ale jedno tomu musím nechat - zmíněné požitkářství Škodováků. Něco na tom asi musí mít - jinak, když jsou jako zaměstnanci tak dobří sami o sobě, by se přece zvedli a odstěhovali tam, kde jim dají vše, co chtějí a na co podle sebe mají sváté právo.. ať se na mě snese kritika, ale k čemu jsou odbory? podle mě by se měly starat o bezpráví zeměstnanců, kteří nejsou schopni to udělat sami, ale rozhodně by neměly vydírat zaměstnavatele.. 10% nárůst mezd ze strany zaměstnavatele mi v ČR připadá více než dobrý - a pokud mi to přijde málo, tak zabalím kufřík a jedu tam, kde mi je daj.. ale všicni milí Škodováčtí odboráři vědí, že jinde dostanou ***. Takže si myslím, že to jsou jen a jen vyděrači.
17. 04. 2007 | 09:28

im napsal(a):

Čistá demagogie, navíc hloupá a nelogická. Nebudu opoakovat to, co říkají lidi v ostatních komentářích. Snad jen dodat, že tomuto pánovi bych nesvěřil ani výuku dětí na prvním stupni základní školy.
17. 04. 2007 | 10:04

JAR napsal(a):

Je mi jedno co si kdo bude myslet o tom co píšu, ale chtěl bych podotknout, že pracovníci ve Škodovce se špatně nemají. Alespoň né tak špatně jako mnozí jiní, kteří se o přidání bojí říct, jelikož by v okamžiku o práci přišli. Nejsou tedy propastný podprůměr. Kdyby se rozhlédli kolem sebe zjistili by, že 10% nárůst mzdy je skutečné nadstandartní procento. Nadruhou stranu ten pán co psal tenhle článek "Daniel Münich" má pravdu asi jako vypravěč pohádek. Ve většině toho co napsal vidím pouze velké přechytračování a snahu o vůdcovský nadhled. Jestli můžu radit pane Munich. Češi od revoluce dřou jako mourovatý a horko těžko každý z nás vymýšlí jak uživit v týhle banánový republice sebe a svou rodinu. No a pak příjde jeden chytrák co se naučil psát a řekně, že jsme 5 x méně produktivní nebo něco v tom smyslu. Vaše odvaha se mi v tuto chvíli zdá být více než závratná. Protože věřím, že každý z českých zaměstnanců, který Vás potká na ulici, by Vás za takové hodnocení Naší práce, musel hnát sviňský krokem ven ze země. Třeba za Ural.
17. 04. 2007 | 10:11

H.P. napsal(a):

Možná to sem nepatří,ale: Pracuji v malé firmě jako THP a mám 8.000,-čistého( státní 18.000,-).Není to moc,ale víte chodím tam ráda a jsem ráda,že tu práci mám.Žádat si o zvýšení bych mohla,ale pak si můžu hledat novou práci a ve výsledku to bude stejné.Jo kdybych se dostala do státní sféry,to by byla jiná písnička,určitě bych byla vstřícnější,než někteří současní zaměstnanci.Nebo,že bych se přestěhovala za prací do Prahy?Ale ne,na vesnici je mi dobře.Mimochodem,můj šéf i kolegyně na tom nejsou o nic líp než já.
17. 04. 2007 | 10:31

jachtík napsal(a):

a jakápak je produktivita práce našich politiků a vrcholných představitelů státní správy? sto- i více tisícový platy berou často za prokazatelné škodění této zemi i ekonomice, alerozhodovat o příjmech těch, co opravdu vytvářej nějaký hodnoty a makaj, to už je nebetyčná drzost. jasně že se bojej vlny dalších nepokojů za zvyšování mezd. a proč ne? ekonomika nám přece šlape, jen na mzdách to neni vidět? to je tržní ekonomika? jak za bolševika: tabulkový platy a drž hubu.
17. 04. 2007 | 11:14

AHA napsal(a):

Fakt je, že autor Daniel Münich,není nestraný a vzhledme k tomu, že má obhájit neobhajitelné je obhajoba napsána dobře :-).Dá se přesto logickými argumenty snadno rovrátit. Sám to znám, foukám do plachet lodi na které pluju tak to dělá i on.Oč mín maj mý zaměstnanci o to víc mám já.Je na tom něco nejasného?
17. 04. 2007 | 11:22

David napsal(a):

Nizsi zrucnost ceskych delniku je samozremne nesmysl, o kvalifikaci by se uz dalo polemizovat - fakt je, ze na zapade ma odborne vzdelani a profesi o hodne vetsi procento praceschopneho obyvatelstva.
Ale add zapadni platy - Ziju uz tri roky v UK, a fabriky jsou tady zavirany jako houby po desti. Duvod? Presun vyroby na dalny vychod.
Zduvodneni managementu? Vysoke naklady na vyrobu - nemuzeme konkurovat, protoze konkurence uz se na vychod presunula.

Pokud chceme mit platy jako na zapade, tak se vzdavame sve nejvetsi vyhody. Jsme totiz sice desetkrat drazsi nez v Cine, ale zase desetkrat blize. Ve chvili, kdy budem drazsi uz 15x, tak se to zmeni. Cina se kvuli nam asi na Zeland nepresune .)
17. 04. 2007 | 11:23

Katka napsal(a):

Když do firmy nastupovali, tak jim ta výplata vyhovovala. Byli rádi, že nejsou na pracáku a teď s tím mají problém? Pár z nich znám a nepředřou se. Jeden odpíchne deseti dalším, kteří už jsou dávno doma, ovšem hned po té, co mu zazvoní budík který si nařídil na svém novém mobilu, aby nezaspal konec pracovní doby ve své služební ještěrce a domů si to hasí s aktovkou naditou nakradenými součástkami, které hned za branou dobře zpeněží, někteří na to mají dokonce našité speciální oblečení... Hoši, máte vůbec představu, za co děláme my ostatní??? Co nabízíte vy, že chcete víc? A že prosperují? Buďte rádi, po celé republice se zavírají desítky podniků a továren a celé generace rodin přicházejí o místo a možnost vydělat si. Ve kterých firmách vám dají několikafázové věrnostní? Opravdu myslíte, že mají všude 5 týdnů dovolené a obědy za minimum? Tohle je vyděračství rozmazleného dítěte. Taky nesouhlasím s tím, co bereme, ale vy máte na rozdíl od ostatních fakt dost a to nemluvím o délce vaší pracovní doby - 3 směny - 24:3...? mínus půl hodiny na oběd?? Ale jen brečte, vždyť je to český národní sport.
17. 04. 2007 | 11:27

David napsal(a):

Jinak, stotoznuju se stim, co uz tady nekolikrat bylo - pokud se mi nekde nelibi, nebo mne plati malo, tak zvedam zadek a jdu jinam.
Samozremne, pokud na to mam. Pravda je, ze dokola makaji statisice lidi stejne tvrde a za mensi platy. A ze se fakt treba i boji si o vice penez jenom rict.
S respektem, ale to je vec, kterou by si meli Skodovaci uvedomit.
17. 04. 2007 | 11:29

Jirasek napsal(a):

Kdyz clovek s ekonomickym vzdelanim, dlouholetou praxi a jeste k tomu podnikatel cte vyse uvedene "blaboly" v komentarich, tak je mi urovne nasich lidi opravdu lito. 50 let socialistickeho marxistickeho vymyvani mozku udelalo takovou paseku v mysleni lidi, ze se nedivim, ze stale polovinu lidi to u nas tahne doleva. Chybi jim zdravy rozum
Chce to vydat a tvrde dodrzovat zakon, ktery postihne zvrácenost skodovacke stavky, hamiznost a demagogii odboru. V nasi demokracii nemaji misto.
17. 04. 2007 | 11:58

Kuba napsal(a):

Katka, Jir... Je to tak. Chybí trocha skromnosti a schopnosti vnímat realitu. Ostatně, pokud se firmě daří, připadne mi jednorázová odměna všem zaměstnancům hodně převyšující 10 tisíc Kč jako naprosto férové jednání... (nehledě na růst mezd 7% nebo kolik... Až se přestane tolik dařit, vaše platy mohou způsobit i pád takového monstra, jakým automobilka bezesporu je. A pak, vážení, jsem na Vás zvědav. I když, vy patrně budete stávkovat i za vyšší odstupné...
17. 04. 2007 | 12:24

Neškodovák napsal(a):

Já naprosto souhlasím s odboráři. Jen se ptám, proč ne navýšení o 100%, a každý rok! Vždy si to všichni zaslouží. Vyrábějí auto, po kterém všichni touží, bezporuchové a se skvělým designem. Prodává se samo a ještě se na něj staví pořadníky. Dokonce se prodává i ve vyspělé kapitalistické cizině ( viz Velká Británie ), kde se po něm mohou přetrhnout... Takže jsem názoru, že když je práce veškerá cílevědomá činnost člověka, tak i dnešní stání na lince je pro ně vlastně prací a zaslouží si za ni poctivou odměnu!
17. 04. 2007 | 12:27

PITRS napsal(a):

Nevím nevím školy nemám ....
Nebylo otroctví už náhodou zrušeno ???
Pokud jsou nebozí škodováci na tom tak špatně proč tam ještě jsou ???.
Mají přece možnost jít jinam, kde jim za stejnou práci dají nižší plat :-))
17. 04. 2007 | 12:34

martin napsal(a):

Škodovku si ńyní člověk koupí v ČR dráž než v Německu, zejména Octavii!
17. 04. 2007 | 12:39

Karolina napsal(a):

Dotyčný se měl držet toho, co vystudoval. Ten článek nepřináší žádnou informaci, o které by obyčejný člověk nevěděl. A píše se "bychom" - ne bysme. Zase někdo, kdo se umí dobře prodat.
17. 04. 2007 | 12:47

Petr napsal(a):

Pane PETŘE, Váš příspěvek je opravdová perla. Blahopřeji!
17. 04. 2007 | 13:42

r.m. napsal(a):

Jestli projdou "reformy", připravte se soudruzi podnikatelé. ODS vás vypekla. Zachrání rozpočet a hněv "lidu" nechá vybít na vás. Gratuluji.
17. 04. 2007 | 13:51

free napsal(a):

Odboráři se chovají jako akcionáři. Je-li zisk, chtějí nárůst mezd. Bude-li fabrika ve ztrátě, budou se odboráři taky chovat jako akcionáři, půjdou domů bez mezd?
17. 04. 2007 | 14:06

Jarda 41 napsal(a):

Pro IM. Kdo to umí, ten to dělá, neumí-li, tedy "to" řídí. Pokud ani to neumí, začne "to" vyučovat. Zklame-li na všech stupních, založí ODBORY!

Poznánka k free. Ne bez mezd, ale budou z domova přinášet úspory :-)
17. 04. 2007 | 14:44

AchJo napsal(a):

Hlavně by mě zajímalo, jestli odboráři půjdou taky někdy 'zastavit' různé obchodní řetěžce, kde jsou lidi i s minimální mzdou a se zaměstnaneckou výhodu 'jít na vánoce do práce'
Nevím, možná nemají už na to, platit ještě odborářské příspěvky.
No uvidíme kde skončí pan Povšík a Škodovka. Povšík možná v trafice s Falbrem. Škodovka skončí určitě jednou na východě, otázka je kdy jí k tomu dotlačíme.
17. 04. 2007 | 14:56

Jirka napsal(a):

Odbory jsou statem povoleny monopol, ktery omezuje konkurenci na trhu prace. Mnoho jinych lidi by za soucasne platy ve Skode Auto rado pracovalo.

A pokud jde o stale srovnavani s Nemeckou urovni platu (mene jiz urovni zivotnich nakladu) - proc se odborari nezamysli zda by se nemeli srovnavat spise s Rumunskem, Ukrajinou, pripadne pak Cinou a Indii? Nebo se tito experti domnivaji, ze proces presunu podniku (a pracovnich mist) napriklad z Francie k nam se na nasich hranicich zastavi a nebude pokracovat dale na vychod???

Pod odborarskym praporem vzhuru k vyssi nezamestnanosti podprumerne kvalifikovanych!
17. 04. 2007 | 15:50

Standa napsal(a):

Za vším stojí odbory,které nemají rozum a hrabou jenom pro sebe.Odborářští bosové jsou ignoranti a nenormální lidé,těžící z nepochopitelných výhod.Mzdy ve Škodovce jsou dostatečně vysoké a nabídky vedení společnosti byly nadstandardní.
17. 04. 2007 | 16:05

Jakub Jochec napsal(a):

Autor není ekonom to bude tím ... člověk, který v České republice vystuduje VŠE není ani zdaleka ekonomem a právě na takovýchto stupidních výplodech to jde celkem dobře poznat.
Uvedu pár ukazatelů pro srovnání:

Komerční cena bytu 3+1 Německo vs. Česko: 550€ (15.380 Kč dle dnešního kurzu) vs. 15.000 Kč (orientační cena komerčního bytu, Praha).

Ceny energií: podle aktuálních cenových analýz jsou ceny energií v české republice necelých deset procent pod průměrem ve vyspělých zemích EU (např. již zmiňované Německo).

Ceny nových aut jsou u nás až na několik vyjímek vyšší než v okolních zemích. Ojetá auta se v průměru drží o 5%-10% méně než ve vyspělých zemích EU.

Takže i když ve Škodovce nepracuji a nemám s ní nic společného musím plně souhlasit s všeobecnými argumenty kolem mezd - tj. mzdy u nás jsou velmi nízké a neodpovídají minálně cenám klíčových komodit na trhu. Jelikož v nejklíčovějších oblastech trhu jsou ceny vlastně stejné jako třeba ve zmiňovaném Něměcku je ukázkou jen špatné vlády a neschopných lidí ve vedoucích postaveních (kteří často pracují za téměř stejné někdy dokonce vyšší platy než jejich kolegové v Německu a jiných zemích).
Jako klíčové vidím tyto faktory: neohrabanou a zaplevelenou státní zprávu a vládní garnituru, která stát pouze ekonomicky vyčerpává a nepřínáší tomu adekvátní výsledky.

Neschopní manageri, ekonomové a další lidé ve vedení klíčových podniků. Klíčové české podniky vedou lidé ze zcela NEODPOVÍDAJÍCÍM vzděláním, zkušenostmi a schopnostmi pro takový úkol. Je daleko za rozsah jednoho článku neřku-li komentáře analyzovat důvody proč tomu tak je, ale tato situace je zcela zjevná a byla mnohokrát konstatována renomovanými, mezinárodně uznávanými autoritami v oblasti ekonomiky, managmentu atp. Nehledě k tomu, že v současné situaci je to i dobře posouditelné "zdravým selským rozumem".
17. 04. 2007 | 16:16

AchJo napsal(a):

550€ (15.380 Kč dle dnešního kurzu)
to je komerční byt v Berlíně Mnichově nebo ve Frankfurtu ? A za kolik tam koupím rohlík ? :)
Když srovnávat tak všechno s v souvislostech.

Prostě ekonomika na to ještě nemá, aby jsme měli 'evropské standartní' platy. Cesta rozdávání k tomu rozhodně nevede.
17. 04. 2007 | 16:41

Melmoth napsal(a):

Kdyby Škodovka byla ve ztrátě, souhlasili by odboráři s úměrným snížením mezd? Asi těžko. To je podle mě hlavní důvod, proč nelze zaměstnancům zvyšovat mzdy podle ekonomické situace zaměstnavatele. Až nastane u zaměstnavatele recese, a ta nastane určitě, nelze totiž zaměstnancům snížit mzdy, zaměstnavatel by šel do kytek a zaměstnanci by přišly o práci. Tohle odboráři a většina zaměstnanců nikdy nepochopí, protože vidí jen půl metru před sebe.
17. 04. 2007 | 16:49

cc napsal(a):

Spíše mi je líto dělníků, kteří berou sotva 20tis. hrubého a předražená Boleslav (3+1 pod 1.8 mil. nekoupíte!). Pracoval jsem ve Škodě a nakonec jsem raději odešel k subdodavateli, který mimochodem je na mnohem vyšší úrovní (!!!) neboť Škoda je takový stát ve státě trošičku.
17. 04. 2007 | 17:10

Zrk napsal(a):

Autor píše doslova úplné voloviny,jedině s prvím bodem bych celkem souhlasil
2a3,Škoda kupuje komponenty za západní ceny,ale taky prodává své auta za západní ceny(její auta u nás vyjdou skoro nejdráž v EU)
4,Budete se divit,ale zaměstnavatelé na západě toho nabízejí podstatně více než Škoda
5,Mzdy ve Škodě jsou vyší než jinde,ale Škoda neustále nabírá zaměstnance-tak proč tam nejdou ti kteří se mají špatně??Ostatní podniky nás okrádají ještě více než Škoda.
6,to bych chtěl vidět jak se zaměstnanec u pásu někde v německu vzdělává??,HAHA dobrý vtip.Češi jsou v EU považováni za nejlepší pracovníky.
7,autor opravdu neví o čem píše,jeho argumenty jsou ubohé a nechce si přiznat pravdu že zaměstnavatelé nás sporostě okrádají a my jsme tak zbabělí že si nedokážeme vynutit lepší podmínky
17. 04. 2007 | 17:18

JJ napsal(a):

To: AchJo
Vetšina potravin (vyjma luxusních a lahůdek, ty jsou v Německu výrazně dražší) je cenově srovnatelná.
Ten byt se týká Frankfurtu.
Ok ted by me zajimalo co nebylo v souvislostech? Konstatoval sem ze ceny potravin jsou srovnatelne.
17. 04. 2007 | 17:19

AchJo napsal(a):

A ta cena bytu má mimojiné souvislost s pracovními příležitostmni v místě a taky s naší slavnou regulací nájemného :)
17. 04. 2007 | 17:21

vonegut napsal(a):

argument o nižších cenách škodovek na tuzemském trhu je nepravdivý, u nás jsou nyní škodovky nejdražší v evpropě (podobně jako např. citroeny). pinformace je ze serveru idnes - velké srovnání cen různých aut od británie po balt. je to dost velká ostuda pro vzdělaného ekonoma, když napíše takovouhle nepravdivou informaci.
17. 04. 2007 | 17:33

AchJo napsal(a):

To: JJ
jó bude to pěkný až si takhle pojedu přes německou hranici a němec se mě zeptá kam jedu, já odpovím 'Ale jen tak nakupovat, najíst se někde v restauraci, natankovat a domů'
bydlím na západě čech, tohle je tu typická německá návštěva

klidně srovnávejte ceny :)
http://www.noor.de/apartmen...

Je to tu jeden velkej bordel a to stojí peníze, na tom se shodneme :)
A já si myslím že odbory se silnou mocí tomu rozhodně nepomůžou. Stát pořád jen přehazuje svoje problémy na jiné... levné byty - regulace nájemného, nemocní v pracovním poměru - část náhrady mzdy PN bude hradit zaměstnavatel, nízké platy zas vyřešíme silnými odbory ? atd.

Trochu divné záplaty, to jednou praskne...
17. 04. 2007 | 17:46

JJ napsal(a):

TO: AchJo
Muzu Vas uklidnit takove apartmany nenajdete v Praze pod tricet tisic.
17. 04. 2007 | 20:16

Marek napsal(a):

Třetí bod je snad Apríl, ne? "Automobilka prodává za západní ceny pouze část produkce a zbytek prodává na domácím trhu za nížší ceny české." Pravdou je, že v ČR jsou škodovky nejdražší. V Dánsku stojí Octavia kombi TDI o 150.000 Kč méně než v ČR, o 100.000 Kč méně stojí ve Švédsku a levnější je i v SRN. Takže kecy, kecy.
18. 04. 2007 | 10:30

Zdenek napsal(a):

Stydim se za to, ze autor vystudoval stejnou skolu jako ja. Jedine co me muze castecne uklidnit je to, ze to bylo na 99% za prase. Jo jina doba.

Skoda auto nakupuje za zapadni ceny a prodava za ceske bych vyzdvihl. To je opravdova perla hodna genia. Goebbels se obraci v hrobe, ze mu nebylo dano se merit s takovym formatem jako je nas pan Daniel... I Hitler, protoze s Danielem by tu valku asi vyhral.

Danieli, chci Te do sveho novinarskeho tymu. Pred nami lezi svet neomezenych moznosti lsti a klamu.
18. 04. 2007 | 13:45

Lucie napsal(a):

Jsem z MB, mám kamarádku,která ve Škodě pracuje kolem 15 ti let.Za tu dobu se vyšplhala k 16 000 kč.Samozřejmě hrubého.Pracuje na tři směny,je samoživitelka a má jedno dítě.Pracovní podmínky tu komentovat nebudu-v létě kolem čtyřícítky,lidé kolabují,na Wc pouze po domluvě a pokud není záskok,má smůlu a to bych mohla pokračovat,ale nechci,kdo tomu nevěří,má možnost zjistit sám.A další věc,píšete tu,že komu se to nelíbí,může jít jinam.Ano,souhlasím,ovšem kdo tu v Boleslavi nežije,tak neví,že díky Škodě jsou tu tak napumpované ceny a to nejen potravin,že věřte ,nevěřte,ale jezdíme nakupovat maso a ostatní věci,potřebné k životu třeba do Prahy!A to nemluvím o nájemném,cenách bytů....Takže hláška typu"nelíbí se ti,bež jinam",při dnešních cenách v MB,je nemístná.Rozdíly v cenách jsou.Zkuste Kaufland u nás a někde jinde ve městě.Sama ,bez partnera si změnu zaměstnání prostě dovolit nemůže.
12. 05. 2012 | 13:37

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy