Kacušika Hokusai a „obrazy prchavého světa“
Každý už nejspíš někde na obrázku viděl Velkou vlnu u pobřeží Kanagawy – tisk z dřevořezu, na němž se na loďky rybářů řítí vlna cunami (tedy správně česky tsunami, neb se k nám tento japonský výraz dostal oklikou přes angličtinu) a v pozadí vstupuje mezi vlny posvátná hora Fudži.
Autorem je Kacušika Hokusai, který tvořil v době Edo (1600–1868), což je nejdelší období míru v japonských dějinách a zároveň název hlavního města tehdejšího šógunátu Tokugawa (dnešního Tokia). Feudální společnost byla tehdy rozdělená do čtyř společenských tříd - nejvýše stáli samurajové, pod nimi pak s velkým odstupem zemědělci, řemeslníci a obchodníci. Hokusai pocházel z kupecké rodiny, tak byl svým životem i tvorbou spjat s těmi nejobyčejnějšími lidmi.
V šógunátu platil systém střídavé služby – knížata podle něj musela trávit část roku na svém feudálním panství a část v Edu. A v souvislosti s jejich pobytem v hlavním městě začalo docházet k rychlému rozvoji obchodu a řemesel a rozmohl se také „zábavní průmysl“. Pro ten se postupně vžil termín ukijo, což je slovní hříčka označující jednak buddhistickou představu marného pomíjivého světa, ale nově i prchavý, plynoucí svět, v němž si má člověk užít každou radostnou chvilku. Typickými kulturními představiteli tohoto stylu se stalo divadlo kabuki, jednoduchá sešitová literatura a „obrazy prchavého světa“, tedy ukijoe.
Mnozí malíři byli na komerčních objednávkách předloh pro dřevořez finančně závislí. Patřil mezi ně i Kacušika Hokusai, který sám jeden čas působil jako pouliční prodavač. Traduje se, že Hokusai žil se svou dcerou, která také malovala. Bydleli v prostém poloprázdném domě, kde kromě malířských potřeb nebylo skoro nic. Ani jeden si prý nepotrpěli na čistotu, a vždy, když byl jejich dům příliš špinavý, odstěhovali se jinam.
Odhaduje se, že Hokusai (1760–1849) vytvořil za svůj dlouhý život kolem 35 tisíc děl – maleb, předloh pro dřevořez a ilustrací. Hokusai také poprvé použil výraz manga (v překladu „komické obrazy“), kterým se dnes označuje japonský komiks. Jeho série Manga vznikla v letech 1814 až 1878 a čítá 15 svazků. Velká vlna u pobřeží Kanagawy, dnes asi nejslavnější dílo tohoto malíře, je prvním tiskem ze série Třiceti šesti pohledů na horu Fudži z let 1830-1832.
Podrobněji zde.
Autorem je Kacušika Hokusai, který tvořil v době Edo (1600–1868), což je nejdelší období míru v japonských dějinách a zároveň název hlavního města tehdejšího šógunátu Tokugawa (dnešního Tokia). Feudální společnost byla tehdy rozdělená do čtyř společenských tříd - nejvýše stáli samurajové, pod nimi pak s velkým odstupem zemědělci, řemeslníci a obchodníci. Hokusai pocházel z kupecké rodiny, tak byl svým životem i tvorbou spjat s těmi nejobyčejnějšími lidmi.
V šógunátu platil systém střídavé služby – knížata podle něj musela trávit část roku na svém feudálním panství a část v Edu. A v souvislosti s jejich pobytem v hlavním městě začalo docházet k rychlému rozvoji obchodu a řemesel a rozmohl se také „zábavní průmysl“. Pro ten se postupně vžil termín ukijo, což je slovní hříčka označující jednak buddhistickou představu marného pomíjivého světa, ale nově i prchavý, plynoucí svět, v němž si má člověk užít každou radostnou chvilku. Typickými kulturními představiteli tohoto stylu se stalo divadlo kabuki, jednoduchá sešitová literatura a „obrazy prchavého světa“, tedy ukijoe.
Mnozí malíři byli na komerčních objednávkách předloh pro dřevořez finančně závislí. Patřil mezi ně i Kacušika Hokusai, který sám jeden čas působil jako pouliční prodavač. Traduje se, že Hokusai žil se svou dcerou, která také malovala. Bydleli v prostém poloprázdném domě, kde kromě malířských potřeb nebylo skoro nic. Ani jeden si prý nepotrpěli na čistotu, a vždy, když byl jejich dům příliš špinavý, odstěhovali se jinam.
Odhaduje se, že Hokusai (1760–1849) vytvořil za svůj dlouhý život kolem 35 tisíc děl – maleb, předloh pro dřevořez a ilustrací. Hokusai také poprvé použil výraz manga (v překladu „komické obrazy“), kterým se dnes označuje japonský komiks. Jeho série Manga vznikla v letech 1814 až 1878 a čítá 15 svazků. Velká vlna u pobřeží Kanagawy, dnes asi nejslavnější dílo tohoto malíře, je prvním tiskem ze série Třiceti šesti pohledů na horu Fudži z let 1830-1832.
Podrobněji zde.