Paulo Coelho: 70 milionů knih ve 150 zemích. Brazilský spisovatel, autor proslulého Alchymisty, snese srovnání s hvězdami pop-music a filmu. Vyvolává obrovský zájem, velkou až nekritickou lásku čtenářů, ale také odsuzující názory kritiků. Kdybychom chtěli tento jev k něčemu přirovnat, tak Coelho prožívá v nesrovnatelně větší míře to, co tady Michal Viewegh.
Když v roce 1987 vyšel jeho první román Mágův deník, byla to literární senzace. Rok nato napsal Alchymistu, své vrcholné dílo, téměř pohádkový příběh cesty španělského pastýře za pokladem. Tato kniha mu zajistila celosvětovou popularitu a také velké peníze. Na všechno, co od té doby vydal, se čekalo s napětím. Mnozí kritici mu však vyčítají, že stále víc sklouzává k podbízivým příběhům jako z červené knihovny a že schéma jeho knih včetně nezbytného poutníka je snadno čitelné a neměnné. Dává prý čtenářům jen to, co od něj očekávají, jakési duchovní pohlazení a vědomí ušlechtilosti, jenže dávno pryč jsou doby, kdy tak překvapoval.
Po Alchymistovi následovaly například Brida, Valkýry, U řeky Piedra jsem usedla a plakala, Pátá hora, Veronika se rozhodla zemřít, Ďábel a slečna Chantal, Jedenáct minut, Záhir. Napsal také několik děl o okultismu a magii. Jsem se s nim setkal v roce 2005, když vyšla kniha Zahir v čestině, po jeho autogramiádě v Praze.
FG - Do Prahy jste poprvé přijel v době, kdy na Hradě ještě seděl prezident Husák, v roce 1982...
PC - O tom nepochybujte! Tady jsem se rozhodl, že budu spisovatelem a proslavím se po celém světě. Dodnes jsem přesvědčen, že nebýt návštěvy kostela s posvátným Pražským Jezulátkem, nikdy by se mi to nepovedlo.
Existuje už půl stolejí jako fantazie: antikapitalistický ostrov. Fidel je Walt Disneyem pro Latinskou Ameriku a jeho bývalý kolega revolucionář, který se proměnil v plakátovou ikonu pro středostavovské puberťáky – Che Guevara - je jeho myšák Mickey.
Fidel je jen fetišem pro lidi, kteří nenávidějí Ameriku. Pravda o něm je to, že to není žádný levičák, je to monarchista. Fidel je na Kubě králem a tak, jak tomu je v monarchistických systémech, jeho nástupcem se má stát jeho bratr Raúl. Dynastie Ruz.
A Che Guevara? Tvář Che Guevary se tiskne na trička a na plakáty v mnoha koutech světa. Symbolizuje idealizovaného revolučního ducha. Kult Ernesta Che Guevary avšak pochází z falešného mýtu, že byl tento Argentinec údajně bojovník za svobodu. Che byl ve skutečnosti nepřítelem svobody, což lze lehce dokázat, když si přečtete, co sám napsal, a prostým pohledem na jeho vražedné a totalitní činy, jakmile se dostal k moci. Che byl tyran.
Vlastní rukou zavraždil mnoho disidentů, Svědků Jehovových, demokratů, "amerikanizovaných" umělců, afrokubánských kněží a dokonce i jiných revolucionářů, kteří s ním bojovali po boku.
Guevara osobně dohlížel na stavbu kubánských koncentračních táborů, kam byli za trest posíláni a kde byli eliminováni ti, kteří nesouhlasili s novým režimem. Velel prvním popravčím četám kubánské revoluce.
Na základě zkušenosti shrnul svou vražednou představu spravedlnosti ve svém "Poselství Trikontinentále": "nenávist jako prvek boje, soustředěná nenávist pro nepřítele, která donucuje lidskou bytost, aby překonala své přirozené zábrany a proměnila ho v účinný, násilný, selektivní a chladnokrevný vražedný nástroj".
V roce 1957, jak se uvádí v jeho deníku ze Sierry Maestra, Guevara zastřelil Eutimio Guerru, protože ho podezříval, že předává informace. "Skoncoval jsem s problémem pistolí kalibru .32, do pravé strany jeho mozku. Jeho majetek byl teď můj."
Jeho majetek byl teď můj?!
Později zastřelil Artistidia, venkovana, který vyjádřil touhou odejít, až povstalci potáhnou dál. Uvažoval sice nad tím, zda tato jeho oběť "byla opravdu vinná natolik, aby si zasloužila smrt", a hned poté bez okolků zavraždil Echevarríu, bratra jednoho ze svých soudruhů, za blíže nespecifikované zločiny: "Musel zaplatit tu cenu."
V roce 1958, poté, co dobyl města Sancti Spiritus, Guevara, se neúspěšně pokusil zavést svého druhu zákon šaria, snažil se omezovat vztahy mezi muži a ženami, zakazoval pití alkoholických nápojů a hazardní hry. Zabíjel lidi, odebíral jim majetek a snažil se zrušit jejich svobodnou vůli.
Těsně po pádu Batistova režimu jmenoval Castro Guevaru správcem vězení La Cabaña. Guevara stál v první polovině roku 1959 v čele snad nejtemnějšího období kubánské revoluce.
Popravovalo se od pondělí do pátku, ve dne v noci, pouhých několik minut po vynesení rozsudku. Guevara vylezl na zeď, ležel na zádech, kouřil doutníky a díval se na popravy.
Zavedl systém "procesů", které trvaly jen pár hodin, sám byl jediným soudcem. Většinou končily tak, že státní úředníci Batistova režimu byli postaveni ke zdi a zastřeleni. "Ano, je to diktatura," ospravedlňoval se Che francouzskému tisku. "Je zločinecké myslet na potřeby jednotlivce."
"Popravy?" řekl Guevara v roce 1964 na Valném shromáždění OSN. "Popravujeme! A budeme dál popravovat, pokud to bude nutné."
Guevarova posedlost kolektivistickou kontrolou nad vším ho vedla k spolupráci na vytvoření bezpečnostního aparátu, který zotročil šest a půl milionu Kubánců.
"Nespolehliví" občané byli naloženi do autobusů a na náklaďáky a dopraveni pod ozbrojeným dozorem do koncentračních táborů, kde pracovali 19 hodin denně, a byli pravidelně znásilňováni, biti a zohavováni.
Málokdy se konaly nějaké procesy. "Provedl jsem stručné vyšetřování a pak byl venkovan popraven," napsal Guevara o jedné vraždě. "Není možné tolerovat ani podezření ze zrady." Říkával soudcům: "Neprotahujte ten proces. Tohle je revoluce. Nepoužívejte buržoazních právních metod, důkazy jsou vedlejší. Musíme jednat na základě přesvědčení."
Je tohle portrét hrdiny?
A co král Fidel? S koncem Fidelovy éry se Kuba dostává na rozcestí. Kterou ze svých ostrovních verzí Disneylandu si zvolí? Současnou, bez jejího tvůrce i bez jeho mrtvého Mickeyho v těchto dnech množství jiných digitálních hrdinů, anebo předchozí, tu, v jejímž čele stál Fulgencio Batista, onu špinavější versi Disneylandu pro americké turisty, kteří hledají levný sex a kasina?
Socialistická verze by mohla přežít jedině díky Kačeru Donaldovi, ehm, v tomto případě díky barvitému venezuelskému prezidentu Hugo Chavezovi, který Kubu finančně podporuje, po více než deseti letech vážně stagnující ekonomiky, která se dostala do vážných potíží poté, co ji přestal podporovat Sovětský svaz.
Dnešní Kuba není realistický model. Nemůže existovat nezávisle, bez pomoci.
Castrovo stoprocentně gramotné obyvatelstvo sice má nárok na zdravotnictví zadarmo, ale jaky? Mýtus o všeobecném zdravotnictví na Kubě není uveden v řádném kontextu a je plný propagandy. V zemi, která se všeobecně chválí za její zdravotnictví, se nemocnice rozpadají, pacienti si musejí sami kupovat vlastní chirurgický šicí materiál na černém trhu a je téměř nemožné najít běžné léky, jako je aspirin či sirup proti kašli.
Kuba má ale nejmodernější zdravotnictví pro cizince - tam jsou k dispozici nejmodernější léky i nejmodernější technologie. Jak je to možné?
Fidel si může kupovat, kolik léčiv chce, téměř z libovolné jiné země na světě. Embargo existuje jen na výrobky z USA, avšak už dlouhá desetiletí není Amerika jedinou zemí, která vyrábí moderní lékařské zásoby, technologii a léky. A Fidel skutečně kupuje množství moderních léků a zařízení, včetně technologie pro zubaře za miliony dolarů, kterou koupil loni z Brazílie. Avšak všechno to moderní zařízení, které kupuje Kuba, a všechny ty důležité léky jsou k dispozici jen pro mnoho soukromých klinik, postavených pro zahraniční pacienty a pro místní aparátčíky. Průměrný občan se musí spokojit se zdravotnictvím, které by nebylo přijatelné nikde v civilizovaném světě. Castro nevydává peníze na veřejné nemocnice a kliniky.
Zatímco preventivní lékařská péče a diagnostické testy jsou zadarmo, pacienti musejí platit za léky, předepisované jim ambulantně, také za ušní, zubní a ortopedické procesy, za kolečková křesla a za berle. A stejně jako v České republice účtují lékaři v nemocnicích pacientům zvláštní honoráře pod stolem za lepší či rychlejší služby.
Jiným mýtem je kojenecká úmrtnost na Kubě. Už r. 1957 měla Kuba nejnižší kojeneckou úmrtnost v Latinské Americe! A to bylo za nenáviděného a později Castrem svrženého prezidenta Fulgencia Batisty. Podle tehdejších oficiálních statistik OSN měla tehdy Kuba třináctou nejnižší kojeneckou úmrtnost na světě. To znamenalo, že Batistova Kuba byla před Francií, Západním Německem, Japonskem, Izraelem, Rakouskem, Itálií a Španělskem – všechny tyto země však Kubu v této statistice během Castrova režimu předstihly. Postavení Kuby v kojenecké úmrtnosti pokleslo z 13. místa za Batistovy éry na poslední místo z pětadvaceti zemí, citovaných za Fidelovy éry.
V konvenční analýze kubánské kojenecké úmrtnosti také chybí údaje o velmi vysoké potratovosti, která, protože místní lékaři tradičně označují mnohá těhotenství za "vysoce riziková", snižuje kojeneckou úmrtnost. Procento potratů na Kubě je třetí nejvyšší na světě.
Jiným údajem je údaj o počtu lékařů na jednoho obyvatele. Už v roce 1957 byl počet lékařů a zubařů na Kubě na jednoho obyvatele stejný jako v Holandsku a vyšší než v Británii.
Nemusíte mi věřit, podívejte se dole na fotografie z nemocnic Hospital Nacional (hlavní nemocnice v Haveně) a Placetas. Všimněte si, že poličky pro léky jsou téměř prázdné, postele jsou ve strašném stavu a všude je špína. Tyto fotografie jsou z loňska.
Jak řikají Kubánci v soukromí, zdravotnictví je zadarmo, protože taky za nic nestojí…
Na Kubě ani není k dispozici elektrický proud po celý den, a Kubánci nemohou cestovat do zahraničí a nesmějí kritizovat, že nic není k dostání. Je to situace, které jistě mnoho Čechů rozumí. Přesto mnozí z nich si idealizují Castra, tohoto despotického diktátora, protože má pověst vítězného bojovníka proti Zlému americkému impériu. Za tento fetiš pro stoupence levice po celém světě platí Kubánci tím, že musejí žít jako v padesátých letech.
Pokaždé, když jedu na Kubu, mám pocit, že jsem se dostal do sci-fi hororu – na ostrov, kde se zastavil čas.
Kubánci už nyní nadšeně konzumují prostřednictvím milionů svých příbuzných na Floridě nejrůznější americké nesmysly, od tenisek až po šampón. Většina Kubánců nosí nejrůznější americké značky a výrobky. Jen že se musejí víc snažit, aby k nim získali přístup. Socialistický ideál je na Kubě už stejně mrtvý – celé obyvatelstvo touží po tom a dělá to, co se jim Fidel a jeho stoupenci po světě snaží odepřít.
Je samozřejmě pravda, že na Kubě nenacházíme vysokou míru zločinnosti a bídy, jaká existuje jinde. Výborně! A za to má zásluhu ta diktatura? Ano, a Praha byla za Husáka také daleko bezpečnějším místem. Za bývalého režimu existovala v Čechách daleko menší sociální nerovnost. Může někdo poukázat na jakékoliv tvrzení komunistického Československa o tom, jak v něm občané prosperovali a jak se měli dobře, která neopakuje dodnes i kubánský režim? Co má dnešní Kuba, co nemělo komunistické Československo? A čím by se situace odlišovala, kdyby padl komunistický režim na Kubě, od situace, která nastala při pádu komunistického režimu v Československu?
Kubánci by měli mít právo rozhodnout sami o tom, co chtějí.
Argumentovat ve prospěch Kuby a užívat při tom pochybných hospodářských a sociálních argumentů je cynické, protože nikdo z nás nemůže ospravedlňovat režim, v němž jedna nebo několik osob má právo nerespektovat lidská práva druhých.
Takže bez ohledu na jakékoliv okolnosti, Fidel je diktátor, protože diktuje, jak má být jeho zemi vládnuto, jak se mají jeho občané chovat a jak mají myslet, kdo má být usmrcen a kdo bude smět žít.
Castrův režim vytvořil nejrepresivnější policejně-státní aparát na západní polokouli. Kuba je orwellovskou noční můrou, umístěnou v tropické oblasti. Její Velký bratr má vousy a doutník. Kuba odmítla ratifikovat veškeré mezinárodní oprávní dokumenty, chránící základní lidská práva. Odmítla podepsat Mezinárodní dohodu o občanských a politických právech.
Režim Fidela Castra zavraždil tisíce lidí, kteří se odvážili mít jiný názor, jež je oficiálni kubánská linie. Castro utvořil Výbory na obranu revoluce, které fungují na Kubě snad na každém čtverečním kilomteru. Ideologická konformnost je vnucována systémem rozsáhlé a všudypřítomné tajné policie, udavačů a oněch sousedských "výborů", které vyhledávají a potlačují disent. A tato tajná policie je daleko více jako byla krutá rumunská Securitate, nikoliv jako švejkovská StB.
Velký počet lidí na Kubě je vězněn v Castrových věznicích za politické zločiny, mezi něž patří rozhovor s cizincem i pokus opustit ostrov.
Věznění je často založeno na pouhém podezření či na drbech. Reakce Castrova režimu na krizi s AIDS bylo zavedení povinného celostátního testování a osoby, u nichž byla zjištěna nákaza virem HIV, byly poslány do vězení.
Svoboda projevu v tisku je ochraňována pouze potud, pokud odpovídá cílům "socialistické společnosti". Lidé,kteří vyjádří nezávislý názor, jsou vězněni na základě tak mlhavých obvinění, jako je "nebezpečnost", kterou kubánský trestní zákoník definuje jako "zvláštní náklonnost osoby páchat trestné činy, což se projevuje jeho chováním v otevřeném rozporu se socialistickými normami."
Veškerá tisková a elektronická média jsou považována za majetek státu, který ovládá komunistická strana. Nezávislí novináři a knihovníci jsou svévolně a opakovaně vězněni, šikanováni a jejich technika a knihy jsou konfiskovány. Kubánští občané nemají přístup k zahraničním časopisům či tisku, protože mnoho z nich je zakázáno jako nepřátelská propaganda. Oficiálně je z téhož důvodu zakázána i Všeobecná deklarace lidských práv! Podle zákona z roku 1999 o ochraně národní nezávislosti a ekonomiky čelí každý, kdo vlastní či rozšiřuje "podvratnou" literaturu, vězení až na dobu 20 let...
V roce 2003 Fidelova vláda uvěznila po krátkých procesech více než 70 aktivistů za lidská práva a nezávislých novinářů. Po stručných procesech, většina z nichž trvala méně než jeden den, byli odsouzeni do vězení až na 28 let! Většina odsouzených osob jsou stoupenci a organizátory projektu Varela, občanské iniciativy (jaké oficiálně podporuje i kubánská ústava), které získala více podpisů od kubánských občanů než Charta 77 v Československu.
Takže žádné podrobnosti ani údaje o Kubě nemohou zastínit nepřijatelnou skutečnost, že Kubánci nejsou svobodni říkat, co chtějí, nemohou cestovat, nemohou číst, co by chtěli a nemohou se ani přestěhovat bez souhlasu vlády z jednoho města do druhého...
Jirka Šuta se narodil do rodiny, která nebyla moc obyčejná. Matka i "otec" jako zapřisáhlí ortodoxní Svědkové Jehovovi mu příliš štěstí nepřinesli. Velmi přísná spartánská výchova připravila chlapci těžké chvíle hned na samém začátku života. Když byly Jirkovi čtyři roky, tak mu "otec" ve věku třiceti let zemřel na leukémii, protože máma nedala povolení k transfúzi.
Bezdomovci jsou špinaví a většinou opilí. Mnoho lidí jim odmítá pomoci, protože vědí, že když jim dají peníze, bezdomovci to utratí za alkohol a nikoliv za potraviny. Neuvědomují si, že jsou na ulicích, tak alkohol bezdomovce zahřívá a také jim pomáhá zapomenout na jejich strašlivou situaci.
Klasický případ, jak se člověk stává bezdomovcem, je tento: Nejprve přijdete o zaměstnání - a to se stalo tisícům lidí, pracujícím v zastaralých továrnách. Většina těchto lidí už nenašla v novém kapitalistickém konkurenčním prostředí žádnou práci. Lidé, kteří byli zvyklí prostě jen automaticky plnit příkazy, se už nejsou schopni naučit vyvíjet iniciativu. Nebo se naučit něčemu novému. Je pro ně příliš pozdě.
Ano, z mnoha z nich se stali alkoholici, ale to se stane lehce, když člověk naprosto ztratí vlastní sebeúctu.
Ronaldinho je suverénně nejlepší fotbalista na světě...
F - Pelé prohlásil, že je hrdý na to, že jseš to ty, kdo je novým Králem (tak se Pelému říká v Brazílii). Tostao (hráč legendárního brazilského národního týmu, který v roce 1970 vyhrál mistrovství světa), jeden z tvých vzorů, řekl: Ronaldo Gaucho je mnohem lepší než všichni současní fotbalisté světa a mohl by se stát jedním z pěti nejlepších hráčů všech dob. Překvapilo tě to?
R - Pokaždé, když se něco takového stane, tak si říkám - to není možné, to se mi jenom zdá. Je úplně jedno, kolik dostanu cen nebo, jak úspěšný budu mít rok. Budu nervózní vždycky, když budu mluvit s Pelém, Rivelinem nebo Tostaem. Jsou to pro mě takoví hrdinové, jako by pocházeli z nějakého vzdáleného Olympu. Lidé mi říkají: „Ronaldinho, už jsi se dostal do fotbalové historie - vedle Pelého a Maradony,“ ale mě to prostě tak nepřijde.
F - Tys vyrůstal v extrémně skromných podmínkách, v dřevěném domě kdesi ve favele (slumu). Většina nejlepších brazilských hráčů pochází z podobného prostředí. Čím to podle tebe je?
R - Myslím, že tihle kluci jsou sice strašně chudí, ale zato mají mnohem víc svobody. Ti bohatší musí chodit do školy každý den, a když se vrátí domů, máma je hned posadí k domácím úkolům a musejí ještě tohle a tamto... Rodiče v těch chudých rodinách pracují dlouho do noci, vracejí se utahaní a jejich děti si tak dělají, co chtějí. A každý kluk v Brazílii miluje fotbal a hrál by pořád, kdyby to šlo. Neměl jsem sice na míč, ale kopal jsem - u nás v obýváku s balonem z ponožek. A vzpomínám si, jak na mě máma pořád křičela -„nech toho, něco rozbiješ“, i když doma nebylo nic, co by mělo sebemenší hodnotu. Zkoušel jsem si kličky a nožičky a zabavil jsem se tím klidně celý den.
F - Naše kultura je silně orientovaná na vzhled, to dobře víš. Možná proto, že jde o zemi s tropickým klimatem, kde lidé chodí málo oblečení, se stávají posedlí kultem těla. Jakákoli, byť malá zvláštnost - třeba velký nos, se hned stává terčem mnoha vtipů. Tebe si dobírají kvůli velkým zubům, trápí tě to?
R - Cože? Podle tebe nejsem krasavec? Zeptej se mojí mámy, ta ti řekne, že jsem. Dělám si legraci... Jasně, dávali mi různé přezdívky a vyrůstal jsem s tím, že budu vždycky pro smích, protože nevypadám jako Brad Pitt. Ale víš co, jsem mistr triků a kliček. Nikdy jsem neměl problém přihrát si nějakou slečnu. A že si mě dobírají? To je prostě brazilský národní sport - nikdo nám není dost krásný. Já vypadám tak, jak vypadám. A kdyby mi to vadilo, což není ten případ, tak si to jednoduše nechám změnit. Peněz mám na to dost, hehe...
Krátce po nezdařeném policejnímn zákroku v Černošicích se Radovan Krejčíř stal jednou z mediálně nejznámějších osobností České republiky. Záhy poté, co Krejčíř našel alespoň dočasný azyl na Seychelských ostrovech, prosákla na veřejnost informace, že o svých kauzách připravuje knihu. Kniha bez názvu a autora se stala hitem vánočního trhu. Nakrátko v prodejnosti předčila dokonce legendárního Harryho Pottera. Spekulace o tom, kdo byl jejím skutečným autorem, byly zakrátko přehlušeny úvahami o pravdivosti či nepravdivosti Krejčířových tvrzení.
Ke spolupráci při psaní knihy přizval Radovan Krejčíř tehdy sedmadvacetilého spisovatele z Ostravy Filipa Sklenáře. Autor kontroverzního románu Červené dlaždice odlétl na seychelské ostrovy 22. srpna 2005, právě když eskalovalo zatýkání osob blízkých Radovanu Krejčřovi, a Útvar rychlého nasazení provedl neočekávaně likvidační zásah proti černošickému nakladatelství Agave, vedenému Krejčířovými rodinnými přáteli. "Byl to hrozný stres," říká autor. "Byl jsem si jistý, že mě okamžitě po návratu do Česka zatknou."
Filip Sklenář odhaluje, v jaké atmosféře vznikala celá kniha. Následuje jeho kompletní výpověď o vzniku knihy a pozadí všech událostí:
Krejčířův útěk jsem sledoval v přímém přenosu jako každý Čech. Tehdy jsem netušil, jak brzy se stanu jedním z aktérů největší reality show, jakou Česko zažilo od velkého cinkání klíči. Když mi vydavatel mé románové prvotiny pošeptal, v jak těsném vztahu je s uprchlým Krejčířem, okamžitě jsem se nabídl, že Krejčířovy vzpomínky napíšu.
Konspirace začíná
V polovině října dostávám první konspirativní mail: „Pane Sklenáři, jsem u jednoho nejmenovaného přítele uprostřed Indického oceánu. Snad se dovtípíte kde. Jiří Gavenda."
Korespondence je velmi rychlá. O půldeváté večer dostávám pokyn, abych odcestoval do Prahy s plavkami a pasem a nikomuse nesvěřoval s cílem své cesty. Není to uskutečnitelné – oznamuji své matce, že potřebuji půjčit tisíc korun, neboť odlétám na Seychelské ostrovy. Rozkřičí se, ať z ní nedělám krávu. Prosím na kolenou. Ve dvě ráno odjíždím vlakem do Prahy. Jiří Gavenda mezitím pokračuje v konspiraci.
Cesta do Černošic...„
"Dlaždice dorazily do skladu v Černošicích", informuje Gavenda svou choť tajemnou esemeskou v narážce na titul mé knihy - "vyzvedni je". Paní Gavendová se sledovačkou v patáchas napíchnutým telefonem se marně snaží dovtípit, co to může znamenat. Čekám dvanáct hodin, nežli jsem v Černošicích objeven – nikdo mi nechce nalít na účet, marné je přesvědčování, že přijedou přátelé s penězi.
...a na Seychely
Po dvou dnech odlétám přes Paříž na ostrov Mahé. V ruce mám velký kufr plný Gavendových ponožek a slipů. V kapse mám diktafon, tisíc dolarů paní Gavendové a cédéčko Judas Priest. Z letadla vystupuji v 7.21. Mám na sobě flaušový kabát – venku je čtyřiadvacet stupňů. Strašlivá pětičlenná kutálka falešně vyzpěvuje v odbavovací hale „Welcome, welcome, welcome to Seychelles “.
Ukazuji celníkovi zpáteční letenku a oznamuji adresu hotelu, kde mám rezervaci. Přátelsky se usmívá. „Jedete k panu Krejčířovi? Pojďte tudy.“ Místo východu pro diplomaty mě vede do jakési cely předběžného zadržení. Stolní lampa misvítí přímo do očí. Trojice celnic mi klade otázky, na které neznám odpověď. Vyzvoumě,ať předložím zavazadlo. Ve stresu nejsem schopen poznat Gavendův kufr, což dále komplikuje situaci. Po téměř dvou hodinách se nedorozumění vysvětluje – rezervace v hotelu Le Jarden des Palmes byla přímo na Krejčířovo jméno, nikoliv na moje.
Trojice rozesmátých mužů, mezi nimi Petr Hrubý a pan Gavenda, kteří vše celníkům vysvětlili, mě informuje, že každý druhý Čech tu vykřikuje, že přišel napsat knihu o Krejčířovi. Jeden z Krejčířových přátel údajně dorazil se třiceti eury a falešným průkazem žurnalisty. Poté, co se pokusil pupkem rozrazit celníky s výkřikem: Die Presse!, byl zadržen. Krejčířovi trvalo několik hodin, než ho vysvobodil z hlubin imigračního oddělení.
Seychelské ostrovy jsou mi od prvního momentu protivné. Z devadesáti tisíc obyvatel jich žije sedmdesát tisíc na ostrově Mahé. Když se Seychely vymanily z koloniálního područí, čítaly asi 150 ostrovů – nyní zhruba 100. Těch padesát nezalilo moře – vláda Seychelské národní lidové fronty je jen střelila neznámo komu. Místní obyvatelé jsou převážně velmi oškliví míšenci – většina žen je obézních a kníratých, mladí chlapci jsou krásní jako všude, ale spíše nepřátelští. V zemi vládne totalita a katolicko-bolševická morálka. Všude je strašná nuda. Nefunguje zásobování – nedostatek másla, cukru nebo toaletního papíru je běžným jevem. Všichni zaměstnanci jsou líní a neskutečně pomalí. Obsluha v pohansky předražených restauracích je nejhorší, jakou jsem dosud zažil.
Večer se setkávám s Krejčířem a po jeho odchodu se učím první větu v kreolštině: En lot bwar! Znamená to »ještě panáka«. Po osmnáctém výkřiku si mě přichází prohlédnout hotelový personál. Stres mi po celé následující týdny nedovolí se opít.
Poslouchám nahrávky prvních rozhovorů a propadám zoufalství. Nevím vůbec, za který konec to popadnout. Krejčíř mluví jako policejní protokol. Netuším, jak z toho dokážu udělat čitelný text.
Je ráno – kolem explodují kvetoucí keře. Nadhlavou mi létá velký žlutý netopýr, kterému tu říkají flying fox. Otevírám si sedmé pivo a začínám psát s rozmachem velký recesistický úvod, ve kterém mj. obviňuji pana Gavendu z přípravy mé vraždy za prodělek na mémrománu a barvitě líčím spodní prádlo, které jsem mu dovezl. Odpoledne pak odevzdávám prvních dvacet stran. O půlnoci slyším, jak nějaký vůz brzdí na hotelovém parkovišti smykem. Když se podívám panu Gavendovi do tváře, nepochybuji, že mě skutečně přišel srazit pěstí ze skály.
FG - Myslíte si, že jsou čeští voliči dostatečně vyzrálí, aby si mohli sami zvolit svého prezidenta?
VK - To s vyzrálostí voličů vůbec nesouvisí. Chcete tím snad naznačit, že je rakouský volič zralejší než například německý? Přímá či nepřímá volba souvisí s celým ústavním uspořádám státu, nikoli s vyzrálostí voličů.
Je osobností české kultury, o které se mluví často a s emocemi. Lidé ho buď obdivují, nebo zatracují. MILAN KNÍŽÁK se totiž umí hlasitě pochválit a nepovažuje se za typického Čecha.
Za mou pověst arogantního člověka mohou média, tvrdí ředitel Národní galerie Milan Knížák. Pohodlně usazený v křesle své pracovny nejdřív trochu ostražitě odpovídá na první otázky. Je znát, že v případě potřeby je připraven se ostře bránit. Po chvíli se však začne projevovat jako shovívavý gentleman.
"Církev může o otázce celibátu diskutovat, protože celibát není žádné dogma, nýbrž disciplinární nařízení," vysvětluje kardinál Claudio Hummes, ktery je prefekt vatikánské Kongregace pro klérus a je považován za jednoho z možných nástupců Benedikta XVI. Hummes upozornuje, že i někteří apoštolové - mezi nimi například Petr - ženatí byli. "Církev není strnulá, je to instituce, která se mění, když se změnit musí," míní.
Jen třicet minut. Víc času na rozhovor prý nemá. „Pak musím odejít,“ řekl sedmašedesátiletý Hans Rudy Giger. A dopředu upozornil, že už nesnáší otázky na Vetřelce. Ale nakonec to nebylo tak zlé. Slíbenou půlhodinku beze všeho přetáhl a ochotně se rozpovídal. Krom jiného i o Vetřelci.
FG - Vaše obrazy působí trochu strašidelně. Co vlastně malujete - svoje noční můry?
HG - Často si pokládám stejnou otázku! Ale nebojte se, nemívám takové sny. Dokonce o tom, co vidíte na mých obrazech, ani nepřemýšlím. Většina věcí, které vytvářím, ke mně přijde nějakým zvláštním instinktem. Nejdřív si jen tak sedím a nic moc se neděje. Pak začnu kreslit, potom malovat, a za nějakou hodinku je obraz hotov. Jako bych se napojoval na nějaký jiný svět, který snad ani není můj.
Jsem zvyklý na to, že Češi umějí velmi dobře dělat si legraci sami ze sebe, ale nepřijímají kritiku od někoho, kdo není "jedním z nás". Je to přirozené.
Kromě toho, pokaždé, když poukážu na nějakou typickou českou vlastnost, místní lidé začnou házet kamením a argumentovat, že "oni takoví nejsou". Oni jsou přece Češi a nejsou nositeli zrovna této vlastnosti, a tak z toho prý vyplývá, že tato vlastnost není česká... Všichni ti, kteří se neustále sprchují a jsou příjemní na zákazníky, protestují - jako by byli pravidlem!
Při antropologickém výzkumu musíme vidět to, co je typické, ne to, co je všeobecně, bez výjimky platné.
Pro Brazilce je napřiklad typické, že jezdí s auty nebezpečně a neodpovědně. Já ale jezdím pomalu. Všichni, s nimiž se setkávám v České republice, se mě ptají na sambu a na karneval. No, většina Čechů ví o sambě víc než já. Osobně jsem nikdy na žádném mejdanu na karnevalu nebyl. Znamená to tedy, že nejsem Brazilec? Společně jako ostatní Brazilci však většinou nikam nikdy nepřijdu přesně a třeba mám horkou krev. V práci vytvářím neformální atmosféru, jak to dělají Brazilci. A tak dále. To jsou ale pouze tendence, které je možno zmapovat.
Antropologové píší v obecnostech, protože se především zajímají o společné rysy chování, zajímají je vzorce a pravidelné chování, nikoliv výjimky a jedinečné chování.
Beru v úvahu i ony takzvané "vnitřněkulturní variace". Přesvědčený člen mormonské církve a narkoman z Bronxu, oba občané USA, budou jednat a uvažovat naprosto odlišně, přesto však budou mít společné vlastnosti, jimž říkáme "americké". Oba budou pravděpodobně podnikaví, dynamičtí, budou tvrdě pracovat a nebudou umět zeměpis. Oba budou sdílet množství symbolů a tradic z populární kultury. Oba budou zřejmě zastávat stejný názor na teroristé.
Rozdíly mezi nimi budou patřit do subkategorií. Člen mormonské církve bude patřit do subkategorie věřících v Boha, o čemž lze říci, že je to typická americká vlastnost. Existence milionů katolíků v USA neznamená, že nejsou Spojené státy puritánskou protestantskou kulturou.
Existence amerického narkomana, pokud je ateistou, neznamená, že jsou Spojené státy nekřesťanskou fundamentalistickou společností. V USA žijí miliony agnostiků a ateistů - přesto je základem americké kultury náboženství, zejména protestantské křesťanství.
Nelíbí se mi, že Brazilci jsou národem lehce zkorumpovatelných, neodpovědných, nedisciplinovaných, hluboce náboženských lidí. Velmi se mi nelíbí ignorování chudých lidí. Stydím se za to, že bezdomovce ve spánku na ulicích Ria a Sao Paola zabíjejí maskovaní policisté po službě.
Mám avšak předstírat, že to pravda není? Anebo očekávat, že cizinci o tom budou mlčet, když se rozhodnou navštívit mou zemi? To je přece nesmysl...
Cizinci, kteří se přistěhují do České republiky, dobře vědí, že velké množství Čechů nepovažuje hygienu za tak důležitou, jak důležitá je v kulturách, z nichž pocházejí. Žádná strana při tom není ani v právu, ani v neprávu. Je tomu stejně jako s Romy v ČR - k tomu, jak se dnes Romové (a Češi) chovají, vedly konkrétní historické a kulturní faktory.
Romové se chovají tak, jak se chovají, v důsledku své kolektivní historie a své orální kultury. Francouzi, vysoce civilizovaný národ, jsou taky známi tím, že nepřikládají velký význam hygieně. Nejde při tom o to, zda je česká, francouzská, romská či brazilská kultura "lepší" nebo "správnější".
Romové si také nemyslí, že by měli své chování nějak měnit jen proto, že nějaký jiný národ (bílí Čechové) si myslí, že se chovají nesprávně.
Tak proč by měli své chování měnit Romové?
Nejpravděpodobnější odpovědí by zřejmě bylo, že proto, že žijí mezi "námi" a musejí se přizpůsobit tomu, co jedna čtenářka, která kritizovala můj článek, charakterizovala jako "evropské způsoby".
Ale máme-li se přidržet tohoto logického argumentu, pak by si měli Češi taky zjistit, co jsou "evropské způsoby" v oblasti hygieny a změnit se ... Ne, vy můžete být Evropany a přesto nebýt takoví, jaká je většina Evropanů.
Češi vyjadřují obavu, že přijdou o své typické rysy v důsledku vstupu do Evropské unie. Ale přitom jim vůbec nevadí, že od Romů očekávají, že se oni přizpůsobí tomu, co Češi považují za "evropské chování", přitom to za "evropské chování" považují mylně, protože je to jen bělošské české chování, které vnucují jako normu všem, kdo se odvažují sdílet s nimi onen kus země, který Češi chápou jako patřící výlučně jen jim, jeho bělošským obyvatelům.
Češi chtějí jen mít klid, bigotnost, kterou projevují, „není součástí jejich podstaty“. Prý Čechům nevadí, že jsou Romové osoby jiné rasy, vadí jim, že jsou v konfliktu s „naším“ chováním. Kdyby toho nebylo, Češi by si Roma ani nepovšimli.
Avšak argumenty, že Romové zneužívají sociální dávky od Čechů, znějí poněkud bizarně, vzhledem k tomu, že úsilí získat od státu podvodně co největší množství sociálních dávek je mezi spoustu bělošskými Čechy národním sportem. Hněv bílých Čechů, že Romové zneužívají sociální dávky, je, zdá se, motivován více závistí než etickými či právními důvody.
Ano, kapsáři jsou většinou Romové. Ano, většina Romů nepovažuje za životně důležité posílat své děti do školy. Mnoho Romů se chová násilně, hlučně, neodpovědně a podvádějí.
Čech právem považuje svůj národ za evropský v západním slova smyslu; považuje ho jen za mírně zpožděný, protože Sověti jej po několik desetiletí drželi mimo jeho přirozené místo na civilizované mapě.
Problém hygieny českého obyvatelstva je však většině cizinců natolik zjevný, že dokonce i známé turistické příručky jako Fodor's varují, že návštěvníci Prahy zažijí smrad v tramvaji, anebo že bude smrdět prodavačka v obchodě.
Tyhle skutečnosti jsou daleko běžnější, než nakolik je průměrný místní člověk ochoten přiznat. Ani se to netýká jen určité společenské třídy, neboť jsem tolikrát musel jednat s českými novináři, kteří smrděli, že už to ani nepočítám.
Proč tohle tolik zdůrazňuji? Protože přesně tak, jako existují vlastnosti, o nichž lze lehce dokázat, že jsou běžné mezi Romy, „vlastnosti“, které nejsou považovány za dostatečně civilizované, které jsou považovány za známku, že „oni“ jsou ve srovnání s „námi“ na daleko nižší úrovni, i takzvaně „civilizovaní Češi“ mají celou řadu necivilizovaných vlastností.
Kromě hygieny vadí člověku, který pochází z většiny západních zemí, že Češi, kteří pracují ve službách, se vůči zákazníkům chovají chladně a nezdvořile (v obchodech, v restauracích a na úřadech); vadí jim, že Češi do zaměstnání chodí v sandálech, nebo že kouří v uzavřených prostorách, vadí jim široce rozšířený alkoholismus, xenofobie a drobné krádeže na pracovišti.
Když zacházejí s Australanem v restauraci nebo na cizinecké policii špatně, když po něm chce český policista úplatek anebo když musí platit vyšší nájem než místní lidi, instinktivně reaguje vůči Čechům přesně tak, jak normálně reagují Češi vůči Romům. Považuje je za méně civilizované, než je on sám. Ten Australan Čechy pohrdá.
Děje se to každý den u stovek turistů, kteří jsou okrádáni ve směnárnách v centru Prahy, nebo od taxíkářů (říká se, že taxíky řídí ruská mafie, ale všichni řidiči jsou Češi...) anebo když nemohou v normální restauraci či v normálním hostinci za clonou cigaretového kouře najít stůl.
Na internetu jsem našel diskusi, jíž se účastní cizinci, kteří žijí v České republice. K otázce Romů a Čechů poukazuje tam mnoho cizinců na různé vlastnosti bělošských Čechů, které se velmi podobají vlastnostem, za něž bílí Češi často kritizují Romy.
V reakci na vlnu sympatií od cizinců vůči Romům a jejich postavení v České republice napsal jistý Miroslav:
Cikáni/Romové: Je to velmi složitá otázka. Nemyslím, že ti Češi, kteří nemají rádi Romy, k nim pociťují antipatie v důsledku nějaké rasistické doktríny, ale spíše jde o to, že většina z nás má s Romy špatné zkušenosti. Zbili nás, okradli nás, znovu a znovu. Zažil jsem to já, bratr, matka, otec, prakticky každý. Promluvte si s jakýmkoliv vyšetřovatelem trestných činů. Kéž bych mohl být tolerantnější. Jak rád bych chtěl, aby se Romové snažili zlepšit svůj image a status. Kdykoliv vidím skupinu Romů, držím si opravdu pevně peněženku. Pohlédnete-li na české trestní statistiky, uvidíte, že zločinnost u Romů je asi tisíckrát vyšší než u Neromů. (Poznamka: české úřady nezaznamenávají žádné údaje na základě etnické příslušnosti, tedy ani nedělí počet trestných činů na Romy a Neromy.)
Na to odpovídá Rogerco, člen 4641 tohoto chatu, těmito slovy:
„Je neférové činit všeobecné závěry o konkrétních [etnických] skupinách, ale řekl bych, ze zkušenosti, že některé skupiny mají zde [v ČR] špatnou pověst a jsou odsuzovány za drobné krádeže – cigarety, pivo, peněženky, atd. zatímco ostatní, jak se zdá, zde v ČR kradou – plýtvají – přicházejí o – manipulují – miliony a dokonce miliardy a skrývají se za určité absurdní zákony, které jim poskytují pro to ochranu a které existují jen v ČR a v zemi Berlusconiho. Je jasné, že příslušníci této druhé skupiny NEJSOU Romové (...) Avšak během let mě okradli Irové v Londýně, Angličané v Manchesteru a v Liverpoolu, Welšané v Colwyn Bay, Češi, Slováci, Romové a blíže národnostně nespecifikovaní lidé v Praze; dostával jsem výhrůžky, že mě zabijí, od karibské komunity v Liverpoolu, prodavači drog mě pěkně zmáčkli na univerzitě ve Walesu...“
Jako Brazilec identifikuji romské chování nikoliv s rasou, ale se sociálními podmínkami.
V mé zemi, která má 188 milionů obyvatel, je 32 milionů lidí chudých. 145 milionů lidí patříci do středních vrstev a asi 10 milionů lidí z vyšších vrstev protestuje každodenně proti divošskému, necivilizovanému chování 30 milionů chudých. Protože to jsou lidé, kteří kradou, podvádějí, někdy vraždí, nedodržují hygienické zásady, žijí v násilných domácnostech, muži z této části společnosti bijí své manželky, rodiče neposílají své děti do školy a namísto jsou vychováváni k tomu, aby žebrali a kradli na ulicích.
Většinové obyvatelstvo v Brazílii se chudých lidí silně obává a všeobecně je diskriminuje.
Tolik knih a článků opakuje tutéž diagnózu: Brazílie je svými extrémy skoro jako Indie, svými sociálními paradoxy. Má pětsetletou tradici středních a vyšších tříd, které nedovolují chudým, aby se s nimi mísili. Brazílie má jihoamerickou verzi indického kastovnického systému.
Tento sociální apartheid udržuje děti mé uklízečky v téže chudobě, v jaké žije i ona. Vzhledem k tomu, že chudí lidí mluví s charakteristickým přízvukem, jejich jazyk je plný gramatických chyb, poznáme je, i když jsou dobře oblečení. Vzhledem k tomu, že drtivá většina z nich skoro nemá na jídlo, žijí zadarmo v improvizovaných přístřešcích ve favelách (v brlozích), většinou je lze poznat podle oblečení – vypadají jako bezdomovci a páchnou. Jakmile jsou poznáni, nemají šanci, že by dostali normální zaměstnání. Nesmějí vstupovat do nákupních středisek ani do restaurací (aby tam nežebrali...)
Protože máme dostatečné množství důkazů a zkušeností a víme, že „oni“ (chudí) kradou a zavraždí nás za jediný pár bot, držíme si je od těla. Zavíráme okna od automobilu, když na červenou u každého semaforu předvádějí různé cirkusové triky anebo nám otírají přední sklo, aby si od nás vyžebrali pár halířů.
Takže jak se může těchto 30 milionů chudých dostat ze své chudoby, když my, majetní, jim nedovolíme, aby studovali, neposkytneme jim dost normální potravy, dáváme si pozor, aby jasně rozuměli, že jsou na nejnižší příčce společenského žebříčku a vnucujeme jim orální kulturu předsudečných výroků o tom, „jak hrozní jsou ti chudí“? Pak se divíme, že nás okrádají.
Klíčem k vyřešení tohoto problému jsou šance. Mám-li šanci studovat, jestliže má země má pracovní příležitosti, kam se mohu hlásit se svým vzděláním, pokud mi bylo dovoleno jíst zdravě, aby se mi mozek vyvinul k plným schopnostem, pokud jsem vyrostl, aniž bych slyšel, jak jsem já a mí lidé „strašní“, pravděpodobně se nestanu kapsářem, leda že mám zvrácenou touhu po nebezpečných sportech...
Kořeny toho, co bílí Češi odmítají u Romů, je chudoba a nedostatek příležitostí.
Když jste chudý, málokdy máte luxus hygieny.
Když nemáte možnost získat dobré vzdělání, jak naleznete později v životě místo na slunci?
Když nemůžete získat zaměstnání kvůli tomu, co udělali jiní lidé ve vaší sociální skupině, jak můžete ukázat svůj potenciál?
Školské osnovy musejí uznat existenci romské kultury ve všech oblastech školského systému. Musí být zahájeno mezikulturní vzdělávání. Ve školách musejí učit romští učitelé.
Problémy jsou složité a nevyřeší se pouze za jedinou generaci. Samozřejmě, že během desetiletí vznikla u mnoha Romů kultura, která je otevřeně nepřátelská vůči všemu, co představuje bělošské většinové obyvatelstvo. Není divu. Avšak pokud nebudou existovat příležitosti, a pokud se Romové nepřesvědčí, že se k nim bělošské obyvatelstvo nestaví nepřátelsky a nemusejí od něho očekávat příkoří, většina Romů se bude dále chovat způsobem, který bude v přímém rozporu se středostavovským bontónem a bělošskou nepřístupností.
Je to fantazie předpokládat, že by bylo možné nějak udržet kulturu „čistou“, nekontaminovanou cizím vlivem. Čeština má množství složitého časování a skloňování a další podivnosti, které kdysi existovaly i v nyní velmi zjednodušené angličtině (byla to tehdy anglosaština a mluvilo se jí v Británii do roku 1066). Koncem 18. století vytvořil Josef Dobrovský uměle spisovnou češtinu tím, že kodifikoval zastaralý jazyk ze století šestnáctého. Do té doby byla obecná čeština, s koncovkami jako „novýho“, „dobrej“ považována za bezpříznakový, spisovný český jazyk. Čtěte knížky z doby před Dobrovským, najdete to tam. Kdyby býval Dobrovský pro psanou formu jazyka nekodifikoval archaickou formu češtiny, byla by spisovná česká deklinace v současnosti o dost jednodušší.
Jazyky se však vyvíjejí a je téměř nemožné zabránit – zejména s příchodem esemesek a emailů – zjednodušenému a zliberalizovanému způsobu vyjadřování. Zjednodušuje se i pravopis – v Americe se nyní daleko častěji píše „nite“ místo „night“ – noc. Televizní stanice pro děti Nickelodeon už léta inzeruje své večerní vysílání titulkem „Nick at Nite“. A nikdo nevykřikuje „ochraňujte náš jazyk“.
Onen tolik obávaný vliv od větších zemí Evropské unie bude vždy jen politický, nikoliv kulturní. Italové zůstávají Italy, jimiž byli vždycky, a nezačnou pít čaj o páté jen proto, že jsou ve stejné EU jako Britové. Francouzi nejsou o nic méně francouzští jen proto, že jsou v EU i Němci. Jediné kulturní rysy, které dokáží překročit hranice, jsou ty, které příjemcům v jiném národě z nějakých důvodů vyhovují. V nás všech existuje přirozený filtr, proto mluví Španělé španělsky a nikoliv latinsky, i když je španělština z latiny odvozena. Místní kultura vždycky vítězí. Slováci se nestali Čechy v době, kdy bylo Slovensko součástí Československa. Stejně tak nepřijdou ani nyní Češi o svou českost, když je nyní Česká republika součástí struktury, kde jsou daleko silnější hráči.
Krátce řečeno, Češi změní to, co budou chtít změnit. Samozřejmě, vyžaduje to odvahu a sebedůvěru bojovat za to, v co věříte – a v tom může být problém, protože domácí česká kultura se děsí jakéhokoliv otevřeného konfliktu. Avšak sabotáž je stará dobrá česká zbraň, která může fungovat stejně efektivně, jak fungovala v minulosti za Rakušanů, Němců a Rusů.
V Brazílii jsem jedl knedlíky od dětství. Ne v nějaké české restauraci, ale v čínských restauracích. Knedlíky přinesl do Evropy Marco Polo. Všichni moji návštěvníci z Brazílie vždycky vykřikují, když je vezmu do místní české restaurace: „výborně, my máme čínský chléb velmi rádi“...
To by nám mělo připomenout, že málokdy se komu podařilo udržet si vlastní, čistou kulturu, nedotčenou cizími vlivy, neboť jsme všichni výsledkem neustálé interakce nejrůznějších kultur, od počátku civilizace. Globalizace není nový jev, jen je v současnosti rychlejší, v důsledku rychlosti komunikací a dopravy. A i ti Češi, kteri nejsou jako většina Čechu, jsou v podstatě Češi... Dokonce i Moravaky...
Rychlé rozšíření AIDS mezi homosexuály v osmdesátých letech se dalo lehce vysvětlit promiskuitou homosexuálních mužů. Jsou homosexuální muži více promiskuitní než heterosexuální muži?
Pravděpodobně nikoliv. Homosexuální muži ovšem mají jednu praktickou "výhodu": v nevěře jim nebrání žádná žena. Takže, když jsou spolu dva muži, i když v jejich vztahu není oficiálně dovolena nevěra, existuje v něm instinktivní vzájemné porozumění ohledně toho, že tělesné pokušení je nesmírně silné.
Pro homosexuálního muže je opravdu lehčí být promiskuitní, protože "kořistí" je jiný muž - který, na rozdíl od většiny žen (v důsledku kulturních faktorů) nebyl vychován tak, aby odmítal sexuální potěšení. Pokud žena sexuálně touží po muži, byla vychována k tomu, aby to veřejně příliš neukazovala, neboť muži většinou nechtějí investovat do někoho, koho lehce dostanou do postele.
Mezi muži je toto paradigma opačné: my jsme vychováváni, abychom prokazovali, že jsme sexuálně schopní: jsme hrdí na to, že se nám podařilo dostat mnoho žen. Ženy se nemohou vychloubat, že měly mnoho mužů, pokud nechtějí, aby jimi muži pohrdali. A tak mají homosexuální muži volnou ruku: mohou využívat své sexuální touhy, aniž by museli předstírat potenciálnímu partnerovi, že do postele nechtějí. Touha podvádět u heterosexuálních mužů je pravděpodobně stejná jako u homosexuálních mužů, až na to, že ti nemusejí svého partnera tolik přesvědčovat, aby dosáhli cíle.
Mužské homosexuální vztahy jsou záporně postiženy absencí partnerek, které by dokázaly omezit výstřelky mužské sexuality i nepotlačitelné touhy dokončit genderovou identifikaci, což znamená, že se homosexuální muži snaží "seznámit" s co největším počtem gayů (zatímco heterosexuálové vyrůstají s mnoha příklady z mnoha aspektů života, s nimiž se mohou ztotožnit, gayové nemají skoro žádné).
Většina gayů nemá děti, které by muže donutily, aby se začali chovat jako dospělí, většina gayů nemá povinnost podporovat domácnost, a tak jednají gayové až do pozdního věku jako adolescenti.
Proč jsou lidé promiskuitní, když nám to tolik komplikuje život?
Evoluční biologie nás učí, že lidé, stejně jako jiná zvířata, jsou adaptivními stroji, s pudy, které nás vedou k chování, které bylo v průměru úspěšné pro naše předky. Takže proč historie našeho lidského rodu dává přednost chování, které je (jak nás informují trpké balady, tragická dramata a statistiky o pohlavních chorobách) často pro všechny zaangažované strany destruktivní?
Tato otázka je zvlášť důležitá pro lidi, protože lidský sex a rození dětí je riskantnější ve srovnání se situací našich nejbližších příbuzných. Lidské děti mají obrovskou hlavu, což může při porodu rodičce způsobit smrt - a i pak, období, během něhož jsou děti závislé na rodičích, je překvapivě dlouhé a vyžaduje od rodičů obrovské investice.
Kdybychom měli změnit lidi, aby si dokázali poradit s požadavkem dlouhodobých investic do dětí, jedním typickým způsobem by bylo změnit naše pudy, abychom zůstali věrní jedinému partneru/partnerce na celý život. Je samozřejmě možné předsavit si vyvinutou variantu lidstva, kdy by "nevěra" vůbec nepřicházela v úvahu, protože na sebe zpárované dvojice mají tak velký vliv, že nikdo jiný není sexuálně zajímavý. Takoví jsou někteří ptáci. Proč tedy takoví nejsme my? Proč neodstranila přirozená selekce promiskuitu a cizoložství? Jaké adaptivní funkce vykonávají, které vyrovnávají riziko potomstva z nestabilních vztahů?
Odpovědí je uvědomění si, že evoluční selekce není dobrotivý plánovač, který se snaží maximalizovat přežití skupiny, naopak podporuje slepou konkurenci mezi jednotlivými genetickými liniemi. Musíme podrobněji zkoumat protichůdné strategie konkurujících hráčů ve hře rozmnožování.
Zatímco celková investice od rodičů musí být hodně intenzivní, muži mají o hodně nižší minimální energetickou a rizikovou investici do dětí než ženy.
Před příchodem moderní doby ženy často umíraly při porodu. To znamená, že genetické linie, které se šířily od mužů, mají optimální strategii, které se kloní trochu vůči postoji: "mějte hodně dětí a moc je nevychovávejte", zatímco u žen převažuje postoj: "mějte málo dětí a hodně se snažte, ať přežijí a mohou se samy rozmnožovat".
Muž, který je vždycky "věrný", vlastně zrazuje své geny - a tendenci v chování, která není součástí přirozené selekce. Jeho optimální strategií je být dostatečně promiskuitní a využívat tak příležitostí k tomu, aby jeho reprodukční povinnosti částečně nesli jiní muži. Přitom nesmí být natolik "nevěrný", aby ho potenciální partnerky považovaly za rizikového partnera (že od nich uteče s jinou ženou a opustí děti).
Chápu, proč lidé tak málo rozumějí homosexualitě. Je to částečně naše vlastní vina.
Jste-li příslušníkem jiné rasy a lidé vás diskriminují, máte doma rodinu, která vás podpoří, protože příslušníci vaší rodiny jsou jako vy (i byli-li jste adoptováni, vaši adoptivní rodiče vás nebudou považovat za méněcenného). Jestliže jste tlustý a ve škole si z vás dělají legraci, i v tomto případě vás nebudou diskriminovat vaši rodiče. Stejné to bude, budete-li mít jakýkoliv jiný handicap.
U homosexuálů je tomu jinak. Jste-li homosexuál, potíž je, že vaši rodiče nejsou jako vy a mívají stejné názory jako většina společnosti.
Takže: proč proboha by si někdo z vlastní vůle zvolil diskriminaci od spolužáků, rodiny, společnosti? Jestliže člověk není masochista a nepožaduje dobrovolně, aby ho jiní považovali za duševně chorého či za perverzníka, nebo za hříšníka, proč proboha by si "volil" homosexualitu?
Samozřejmě, ani moji rodiče ani mí další příbuzní nikdy otevřeně neřekli nic proti mé homosexualitě. Ale než si uvědomili, že jsem homosexuál, jejich výroky na adresu homosexuálů, které člověk vidí na homosexuálních demonstracích, kde vystupují gayové v podivných kostýmech a plní očekávané stereotypy, nebývaly zrovna lichotivé.
Problém je, že i já taky mám pocit, že ti muži v dámských botách s vysokými podpatky, v těsných kalhotech, v parukách, nalíčení, nejsou zrovna "normální".
Netvrdím, že nemají právo na existenci. Ale prostě vypadají divně, odlišně od nás ostatních.
Nepřijímám onen druh diskriminace, který je založen na knihách pohádek (jako je například bible), neboť jsem vyrostl v hluboce křesťanské zemi a vím dobře, že náboženství je jen mocenská struktura, jako skoro každý podnik, vytvořený muži. Dávno jsem ztratil respekt pro bibli - je to kniha plná rozporů, krveprolévání a mstivých útoků od Pánaboha, který mimo jiné nechá pro sebe samého obětovat i vlastního syna! Vraždění homosexuálů podporuje bible v Třetí knize Mojžíšově 20:13 ("Kdyby muž spal s mužem jako s ženou, oba se dopustili ohavnosti; musejí zemřít, jejich krev padni na ně"). Složili to židovští chrámoví kněží a radovali se z toho jako z božského zjevení. Fundamentalisté užívají odsouzení homosexuality od apoštola Pavla v 1. listě Korintským (6:9) a argumentují, že Pavel předpověděl AIDS jako boží trest za "nečestné vášně", viz dopis Římanům 1:27.
Odmítání homosexuality, které je založeno na náboženské víře a na morálních názorech, které spojují plození dětí s péčí o ně a s vytvářením rodiny je jen pro lidi s omezenou myslí (znamená to tedy, že neplodné manželské dvojice by taky neměly mít právo vstoupit do manželství?) Je to také založeno na hluboce zakořeněných představách o mužích a ženách o sexu a o rodině. Tyto primitivní předsudky, posvěcené náboženstvím a historií prostě nepřijímám. Avšak akceptuji, že někteří lidé mají pocit, že se homosexuálové chovají agresivně vůči heterosexuálním hodnotám a že homosexuální sňatek napodobuje, zvráceným a nevážným způsobem, heterosexuální instituci. Takovéto argumenty chápu. Neznamená to, že s nimi souhlasím, ale vím, odkud ty předsudky pocházejí.
Položit rovnítko mezi heterosexualitu a homosexualitu tam, kde jde o rodinu a o vytváření rodiny, to je sociální experimentace v bezprecedentním měřítku.
Z mého hlediska je úsilí napodobovat heterosexuální instituce či role jen kapitulací externím normám ohledně toho, jak se chovat jako člověk.
Je historickou ironií, že hlavní proud dnešního hnutí homosexuálů se soustřeďuje více na podporování tradičních, patriarchálních institucí, jako je manželství, rodina a monogamní vztahy, než na zpochybňování legitimity těchto institucí.
Gayové musejí odmítnout nesmyslnou představu, že je "heterosexismus" utlačuje, že jde o odpornou ideologii, která zotročuje homosexuály tím, že trvá na tom, že heterosexualita je ústředním pilířem lidské kultury. Lidské biologii není možno uniknout, jakkoliv si mohou někteří akademici ve slonovinové věži představovat, že je lidská sexualita "sociální konstrukcí", kterou lze měnit podle toho, jak se komu zachce.
Homosexuálové byli vždy menšinou, raritou, bylo jich vždy méně než 10 procent ve společnosti. Heterosexuální "zaujatost" není nic násilně společnosti vnucovaného, je to prostě normální chování většiny lidí. Homosexuálové nejsou utlačováni. Z hospodářského, politického a kulturního hlediska mají homosexuálové daleko větší vliv než stejný počet heterosexuálů, o čemž vzniká bezpočet konspiračních teorií.
Ve společnosti existuje odpor spiš jen vůči určitému charakteristickému druhu homosexuálů, který se zdá negayům agresivní. Vadí-li homosexuálním aktivistům nepřátelský postoj většinové společnosti, měli by se chovat tak, aby byli méně napadnutelní.
Mnoho heterosexuálů si myslí, že jsme se rozhodli "zkusit si gay sex a že se nám to líbí", a tak jsme se rozhodli stát homosexuály. Abych řekl pravdu, většina si myslí, že jde o to, že se mu libi anální sex...
Se sexem to nemá ale vůbec nic společného. Homosexuální sex je něco, co většina z nás objeví až mnohem, mnohem později, než už víme, že nás přitahuje pouze jiný muži, nikoliv ženy.
Ve věku, kdy se kluci začínají zamilovávat do holek, jsme se my začali zamilovávat do kluků. Je to naprosto spontánní, nedá se s tím nic dělat. Stejně jako heterosexualové, kteřý si taky zamilujou do někoho daleko dřiv, než zkoušeji sex poprvé.
Mám-li to říci drsně a otevřeně, když jsem nakonec poprvé skončil, až ve věku 22 let, s jiným mužem v posteli, dospěl jsem k závěru, že je to celé nějaký boží (přeneseně, neboť jsem ateista) vtip nebo trest, neboť jsem z toho neměl žádné potěšení, pravě opak... Avšak nemohl jsem si pomoci: zamiloval jsem se vždycky jen do osob svého vlastního pohlaví. Nezáleželo to vůbec na mé vůli a o sexu to rozhodně nebylo.
Když jsem byl v pubertě, snažil jsem se, tak jak to činí většina homosexuálů, to "napravit". Věděl jsem, z každodenního normálního styku se společností, že být homosexuálem znamená být méněcenným, prašivým. Dokonce i já sám jsem zastával tento názor, protože jsem znal stereotypní obrazy homosexuálů z televize, tu přehnanou gestikulaci a ženská gesta.
Absolutně jsem se nechtěl stát homosexuálem. Nechápal jsem, co mám s těmito lidmi společného, kromě toho, že jsem se, proti své vůli, opakovaně zamilovával pouze do mužů.
Takže jsem se snažil během svého dospívání chodit se všemi těmi dívkami, které mě chtěly, snažil jsem se zjistit, jestli bych se do nich nezamiloval. I když jsem tehdy ještě neměl fyzický kontakt s muži, neustále jsem se zamilovával právě do nich. Nebyla to volba, byla to má přirozenost. Prohraný boj.
Mohl jsem se oženit a žít ve lži, ale v tom mi zabránily mé principy. Namísto toho jsem asi ve věku 18 let začal otevřeně hovořit o tom, že se zamilovávám do mužů, a díky svým rodičům jsem se za to nemusel stydět. Můj otec řekl, že na tom není nic soudobého, neboť to existovalo ve všech společnostech ve světové historii. Také podotkl, že některé společnosti před judeo-křesťanským diktátem považovaly homosexualitu za přirozenou věc.
Přesto bylo pro mě obtížné identifikovat se s debatami v homosexuální společnosti. Avšak pak jsem zjistil, že existuje množství jiných gayů, o jejichž existenci jsem vůbec nevěděl, protože se chovali jako já, nebyly zženstilý. Po pár letech jsem dospěl k názoru, že většina homosexuálů se nechová podle známého homosexuálního stereotypu.
Uvědomil jsem si také, že někteří homosexuálové se podle homosexuálního stereotypu chovají nikoliv proto, že by to vyhovovalo jejich přirozenosti, ale proto, že chtějí být součástí nějaké skupiny, rodiny, která vám dává pocit, že někam patříte, že jsou normální. A tak napodobují ty vlastnosti, aby se mohli zařadit.
Není vinou sdělovacích prostředků, že se po světě šíří stereotypní obrazy homosexuálů. Je to vinou nás samotných, homosexuálů. Ne všech z nás, ale mnoha z nás.
Velmi málo homosexuálů se rodí s touhou stát se ženou. A kdyby lidi věděli, kolik jejich milovaných herců, zpěváků nebo moderátorů televizního zpravodajství či reportérů je homosexuálních...
Není to jen to, že tito lidé musejí hrát postavy, které nepatří do homosexuálního ghetta, ale jde také o to, že v Praze dlouhá desetiletí prostě neexistovala živá homosexuální kultura, a tak, bez tlaku ostře definované homosexuální skupiny se tito lidé chovali normálně a přirozeně.
Homosexualita nevzniká volbou. Není to nemoc. Je to normální jev, který se vyskytoval ve všech společnostech. Ale chápu, proč se lidé proti tomu stavějí, a to nikoliv jen z náboženských důvodů.
Myslím si, že kdyby se mnozí z nás přestali chovat jako karikatura, nalezli bychom více sympatií.
"Žádná země není povolána, aby prosazovala demokracii na celém světě," řekla bývalá americká ministryně zahraničí Madeleine Allbrightová, na zahájení Forum 2000.
Zakladatelé Spojených států věděli, že historicky vede demokracie - jedině může vést - k tyranii.
V současnosti je zákon považován za spravedlivý nikoliv proto, že ochraňuje svobodu, ale proto, že byl demokraticky schválen...
Zakladatelé USA vyhlásili, že jsou Spojené státy ústavní republikou, v níž je demokratické hlasování jen metodou, jak volit úředníky a schvalovat zákony, které však nesmějí omezovat individuální lidská práva.
Jestliže se vám nelíbí zákon nebo nějaký politik, tvrdí se nám, tak to máte smůlu, mohli jste proti nim hlasovat. A tak všechno, co pochází od vlády, je dobré, protože je to posvěceno hlasováním, které prý má vždycky pravdu. Není tedy vůbec překvapivé, že politikové i tyrani statu quo nadšeně podporují demokracii samotnou, jako by to byl nějaký ideál. Kdyby měli jmenovat princip svobody jako základ, tím by sami museli odsoudit vlastní postoje i vlastní politiku, nemluvě o despotismu jiných zemí.
Sláva Ameriky nespočívá v tom, že je to demokracie, ale v tom, že to je - byla - země založená na principu svobody.
Více než před dvěma sty lety vystoupila skupina lidí tak daleko dopředu, že to pozvedlo rychlostí toho pohybu i ostatní lidstvo. Do jednoho národa byly vetkány dva nové, revoluční pojmy: přirozená práva a omezená vláda. Poprvé byl národ založen na myšlenkách, nikoliv na krveprolévání či na dynastické příbuznosti, ani na diktátu nějakého nepřístupného božstva, vyjadřovaného diktátem tyranského vládce.
Američané však na ducha své Revoluce zapomněli. Velký, vzdorný duch národa se rozplynul.
Vznik Spojených států v praxi představoval revoluční myšlenku, že každý jednotlivý člověk, jako lidská bytost, je zdrojem produktivní, tvůrčí energie.
Ve skutečném smyslu představovalo založení Spojených států opravdový objev toho, co je lidské.
Tento objev byl založen na faktech skutečnosti, lidské podstaty a produktivní energie - a žádné množství zbraní ani rétorika despotů nemůže tuto skutečnost nijak pozměnit. Samou podstatou je dáno, že každá lidská bytost je svobodná.
Byl to obrovský vzestup. Stavem lidských bytostí před uznáním individuálních práv a americké revoluce byl stav zoufalé chudoby, častého moru, hladomoru a všeobecného zoufalství. Existovalo bohatství, avšak bylo to nakradené bohatství - vlastnili ho faraónové, králové, aristokracie. Tato situce nebyla neměnná - v určitou dobu a v některých společnostech lidé do určité míry objevili představu svobody. A do té míry lidé zaznamenali pokrok, hladověli o něco méně a začali zpochybňovat fatalistickou představu, že se nedá v jejich životě nic změnit, že jejich život určuje nějaký bůh...
V roce 1776 se jinak pomalé, uměřené přešlapování historie najednou vymklo z normální dráhy a všechno se navždy a radikálně změnilo. Pohodlí, technologie, životní úroveň, všechny možnosti vyžití, které dnes považujeme za samozřejmé, začaly vznikat, když bylo konečně dovoleno lidské energii, aby začala řádně fungovat - na individuální úrovni. Nejen technologie, ale i sociální vývoj byl možný, jakmile získal jednotlivý člověk suverenitu.
Otroctví, jehož přítomnost byla v rané americké společnosti znechucujícím paradoxem, nemohlo přežít v zemi, která přijala filozofii rovných lidských práv. Skutečná kulturní rozrůzněnost (taková, která existuje spontánně a kterou neurčuje jen nějaká elitářská skupina) je možná jen v kontextu individualismu a rovnosti příležitostí.
Avšak dnešní Spojené státy jsou ochromovány zvyšující se politickou kontrolou.
Úpadek těžce získané svobody ochromil nadšení lidí po občanské válce a po federální centralizaci moci, avšak Američané kráčeli dál. Korozivní proud vládních dotací lidem pomohl během velké hospodářské krize a další vládní intervence na "stimulaci" ekonomiky, jejichž nejvýraznějším projevem byl Rooseveltův New Deal, vedly k dalším podstatným škodám a dále ochromily americkou svobodu.
Mít odvahu vidět skutečnost takovou, jaká je, ve světle ztracené svobody, znamená potvrdit groteskní míru kontroly a narušování soukromí.
Většina Američanů ztratila znalost svobody i vlastní skutečnou svobodu. V Americe se sice pořád do zblbnutí opakuje, že "my jsme zemí svobodných lidí", a to stačí na to, aby si lidi mysleli, že tomu tak skutečně je. Dodejte k tomu pár krátkých útržků ve večerních televizních zprávách o hrůzách, k nimž dochází po celém světě, a lidi dojdou k závěru, že Spojené státy jsou nejsvobodnější zemí světa. (V Americe nesmíte pít alkohol, pokud vám není 21, a - podle toho, v jakém jste státě, nesmíte pít alkohol po určité hodině - třeba po desáté večer, po půlnoci anebo po druhé hodině v noci. V mnoha jižních státech není dovoleno kupovat alkohol v neděli, to je totiž Den Páně - potud odluka církve od státu...)
Americká revoluce je pomalu, kus po kuse, likvidována. Letadla, která vrazila do světového impéria, to jen jasně osvětlila.
Co je likvidováno? Je to velmi jednoduché. Vláda nyní funguje na základě předpokladu, že občané nejsou schopni vládnout sami svým vlastním životem.
Politikové a novináři se vyhýbají otázce svobody, když se pokoušejí definovat podstatu Spojených států. Když protestují proti omezování svobody projevu v Burmě, proti zotročování žen na Blízkém východě, proti zacházení s politickými vězni v Číně, nezmiňují se o tom, že společným principem všech těchto nespravedlností je porušování svobody. Co slyšíme namísto toho? Že jsou činy těchto vlád jaksi nesprávné a že se nějak odlišují od toho, co by povolili v Americe. Média a politikové se nebezpečným způsobem vyhýbají jádru problému: tvrdí, že tyto země nejsou dostatečně demokratické.
Avšak demokracie, kterou neomezují práva individuálních občanů, je jen vládou většiny.
V přírodních vědách lze mnoho jevů přesně předpovědět - astronomie například dokáže vypočítat, kde přesně se budou za stovky let nacházet planety. Avšak v případě lidských alternativ a lidské historie není přesně určeno nic. Lidské bytosti mají jedinečnou schopnost: mají vlastní svobodnou vůli. Svůj osud si volíme sami.
Svoboda není nevyhnutelná. Avšak nevyhnutelná není ani tyranie.
Highlights from this year's Forum 2000, which you will certainly not read in the newspapers:
Jiří Dienstbier, who still wants to be President, spent a long time sitting together on a table, while most people were inside Žofin listening to Paul Wolfowitz, trying to get KDU-ČSL's Jan Kasal on his side. Sitting with them was Ivan Pilip's wife.
Former actress and ambassador, now member of Slovak parliament Magda Vášáryová speaks very broken English, which was exposed when she was talking at the conference about Freedom and Responsibility in Media. She kept saying "were" where she had to say "was" and she could not pronounce "th", not to mention many formulations which were far from good English. I myself, being a non-native English speaker, understand that we foreigners always express ourselves in not-so-perfect English, but Magda was an ambassador and claims to speak many languages, having an aura of being such an intelligent woman... Her speech was the most boring and basically only revealed that: 1) she has been the victim of journalists for years, 2) that she will be discussing, in the Slovak parliament, whether Slovakia should have a public television service at all. She told the audience that the newscast from the Slovak public station has only 15 percent of viewers, while even Czech television stations get the same amount of viewers in Slovakia, which, according to her, shows that Slovaks are not interested in their public television! Magda is probably used to those huge ratings of TV Markiza or Nova, between 40 and 60 percent of the viewership, not understanding that 15 percent is not a bad number. Plus, public television should not be about how many viewers are watching, but about offering that, which commercial television does not offer...
Monika Pajerová had a walk with Madeleine Allbright, who seems much more frail than the last time she was in Prague. The former U.S. Secretary of State looked much thinner and more pale than usual. Václav Havel too, seems to have lost a bit of weight, which can be seen on his face. Plus, he seems also a bit shorter, probably because of his age. Last Friday he turned 71.
Michael Žantovsky also speaks English with an accent like Salvador Dalí's... For an ambassador to the United States and later to Israel, I would expect a much better command of the language. Žantovsky also presented Paul Wolfowitz to the public, although he could not resist and "licked his ass" - in a rather ridiculous way - saying that he does not like Michael Moore's films...
Wolfowitz decided to not attend the panel about media's freedoms and responsibilities, because he did not want to sit in a roundtable with CNN's Christiane Amampour. By the way, Wolfowitz is about 1,68cm tall, Christiane 1,82cm. Perhaps his problem was one of stature :-)
If anyone decided to committ a terrorist act against the likes of Wolfowitz and other controversial figures, they would have a very easy job: although some kids are supposed to check your accreditation before you enter, I brought with me two ladies who were allowed in as soon as the guy in charge heard their complicated foreign names and, instead of trying to find them in the list he was given by the organizers, he gave up and told them to enter. But even if he decided to do his job right, it would be for nothing, because anyone can enter the venue by the rear door, which is not supervised at all. A couple of onlookers realized that and came take advantage of the free food and drinks being served...
Havel has no problem in being sponsored by tobbacco companies. Not only one could be seen advertised inside the event, also 2 young ladies were distributing packs of cigarettes! In the 21st century, when we are all aware of how bad cigarettes are, Havel allows this kind of thing. He may want to fit in, by getting more people to lose part of a lung, like him, or die, like his former wife Olga...
Bude zřejmě trvat léta, než přestane existovat tolerance Čechů vůči korupci a úplatkářství. Potíž je, že všichni zastávají cynický názor, že má-li člověk možnost brát úplatky, proč by to nedělal? Je to přece součástí normální lidské slabosti, tak co bychom se tím měli zabývat? Jestliže si většina lidí myslí, že je zapotřebí podmazat úředníka dvěma tisíci, aby zpracoval nějaké byrokratické dokumenty rychleji, tak proč ne?
Korupce v České republice je důsledkem mnoha faktorů, například lidé zastávají vzdorný postoj vůči "systému" (jednají na základě osobních vazeb a přátelství a nikoliv na základě zákona, jsou odcizeni veřejné sféře, protože si o ní myslí jen to nejhorší), moc nevěří v Boha, tak z něho nemají strach, neexistuje žádný tradiční morální kód, občanská společnost je slabá, slabé jsou i státní instituce, lidé nemají pro svou práci pro zaměstnavatele žádné pobídky, málokterý zaměstnanec či státní úředník nese za své činy odpovědnost. Jak proti tomu bojovat?
Je třeba zjednodušit vládní programy a procedury, odstranit byrokratické strážce "vstupu do systému", omezit počet neustále vyžadovaných razítek, minimalizovat byrokratické rozhodování, deregulovat, vytvořit jednoduché předpisy, poskytnout jim širokou publicitu, demystifikovat vládu, poskytnout širokou publicitu občanským právům, zveřejňovat procedury, odosobnit vládu, omezit nutnost osobního styku mezi občanem a byrokraty, způsobit, aby se státní úředníci museli ze své práce víc zodpovídat, zintenzivnit kontrolu nadřízených nad zaměstnavateli, zavést namátkové hodnocení práce byrokratů, zveřejňovat náklady byrokratických operací, monitorovat majetek a příjem státních činitelů, minimalizovat vládní byrokratický vliv na podnikatelskou činnost, zavést etická pravidla pro státní úředníky, vyplácet platy, z nichž by se dalo žít, odměňovat slušné chování. Je to tvrdé, ale takhle se situace v institucích dá napravit.
Česká republika však není z hlediska korupce, zdaleka nejhorším případem. Zdá se, že země v Africe, v Jižní Americe a severní slovanské země jsou na tom z hlediska korupce daleko hůře.
V České republice je nejběžnější drobná korupce, týkající se menších peněžních částek, viz kauza Volvo. Zdá se, že je tento druh korupce tak silně rozšířen mezi obyčejnými občany, že lze usoudit, že je to součástí národního kulturního dědictví.
Ovšem, lze říci, že je korupce jako taková přirozeným lidským rysem. Je fakt, že v některých společnostech vládne korupce méně - buď proto, že se lidé bojí trestu, anebo proto, že niterně chápou, co je etika.
Češi, zdá se mi, jsou jedním z mnoha národů, který není členem tohoto výlučného klubu.
Potlačování sobeckých pudů - to je něco, o čem naši předci zjistili, že jim to umožňuje lepší soužití s druhými.
I když kradou kuchaři maso a nosí si ho z práce domů, a úředníci papír z práce pro děti do školy, nebo telefonují soukromě na účet zaměstnavatele, je to všechno známkou všeobecného přesvědčení, že tyhle krádeže vlastně vůbec nejsou morálně špatné. No, morálně... Češi se stavějí k morálnímu kodexu nesmírně utilitářsky a prakticky. Češi zažili mnohokrát zklamání, co se týče nadřízených (to je hlavní důvod jejich cynismu a skepse), a proto korupci tolerují. Jestliže není ve společnosti přesvědčení, že existuje určitá vyšší pravda, která vede k jisté morálce a že bez pochopení těchto zásadních věcí jsou společnost i její členové poškozováni, korupce vládne bez omezení. Čeští státní úředníci a taxíkáři nemají důvodu, proč by se měli chovat slušně.
Sdělovací prostředky, rodiče a učitelé mají nudnou povinnost - přesvědčovat společnost, že je rozumné a efektivní chovat se poctivě. Jenže co dělat, když ani sdělovací prostředky, rodiče a učitelé o tom sami nejsou vnitřně přesvědčeni?
Občané - docela právem - usuzují, že nemá cenu se vůbec snažit jednat s vládou prostřednictvím oficiálních politický a byrokratických kanálů, anebo že i v případě, že jsou tyto kanály stále ještě do určité míry funkční, ostatní je jsou schopni efektivně zneutralizovat úplatkářstvím a protekcí. Také se lidé často bojí vůbec úřady nebo instituce o něco požádat, protože mají dojem, že bez protekce a bez úplatků vstupují v nerovný boj - a ani si neškrtnou.
Korupce vyvolává zásadní otázky ohledně vztahů a hranic mezi veřejným a soukromým zájmem. Z hlediska občana způsobuje korupce, že se oficiální procedury stávají nevypočitatelnými, pomalými, nákladnými - a jejich výsledek je náhodný pro všechny ty lidi, kteří nemohou anebo nechtějí zaplatit úplatek. Úplatkářství znamená, že státní úředníci slouží soukromým zájmům, nikoliv svému politickému vedení, široce rozšířené vydírání prostřednictvím úplatků znamená, že slouží byrokrati jen svým vlastním zájmům.
Korupce může mít nejrůznější formy, od obyčejných úplatků a drobného zneužívání moci až k hromadění osobního bohatství prostřednictvím zpronevěry anebo prostřednictvím jiných nečestných prostředků.
Korupce je vážným problémem pro státní úřady i pro občany, protože v jejím důsledku jsou služby dražší, korupce ochromuje rozvoj a zkresluje demokratické procesy a racionální rozhodování. Množství peněz, proplýtvaných na korupci, které by mělo namísto toho plynout do veřejných služeb, je značně velké.
Bohužel, korupce škodí v první řadě chudým lidem. Právě chudí lidé jsou prostřednictvím korupce vytlačováni z rozhodovacích procesů a zatlačováni na politický okraj v situacích, kde je možno si za peníze koupit politický vliv. Prohrávají chudí, jestliže plynou peníze, které by měly být investovány do zlepšování služeb anebo základní životní úrovně, do velkých, nákladných projektů s lukrativním potenciálem pro "komisionelní poplatky". Právě chudí nakonec financují úplatky za základní služby - anebo o ně přicházejí, protože si sami úplatky nemohou dovolit. Když zaplatí zkorumpovaný podnikatel úplatek, přičlení jeho hodnotu ke své faktuře. Jeho elektrárna či zavlažovací projekt bude stát víc a obyčejní lidé - ti, kteří kupují elektřinu nebo vodu - zaplatí náklady tohoto úplatku.
Úplatky jsou příčinou mnohého zla. Zkreslují rozhodování ve prospěch projektů, z nichž má prospěch jen několik málo osob namísto většiny. Také zvyšují zadluženost, jsou prospěšné firmě, nikoliv zemi, vyhýbají se místním demokratickým procesům, poškozují etickou tkáň společnosti, obcházejí zákony. Úplatky zvyšují náklady projektů. Když jsou tyto projekty financovány penězi, vypůjčenými ze zahraničí, úplatkářství zvyšuje zahraniční zadluženost dané země. Obyčejní lidé za to platí škrty ve výdajích na zdravotnictví, na školství a na veřejné služby. Často musejí také platit tím, že nesou břemeno dlouhodobých projektů, které jim nepřinášejí žádný prospěch a které si nikdy nevyžádaly.
České země, o nichž se původně očekávalo, že rychle přejdou od komunismu k plně funkční tržní ekonomice, propadly politické frašce, která tomu zabránila. A pasivní vztah, jaký mají Češi vůči politice, je pro politiky a státní úředníky pobídkou, aby pracovali k vlastnímu prospěchu. Tím vyvolávají široké odcizení veřejnosti vůči politice.
Největší škody, jaké páchá korupce:
# Korupce vede k ochromení administrativního aparátu. Likviduje odvahu pracovníků dodržovat vysokou úroveň morálky. Morálka upadá. Každý pracovník si říká proč by jen on sám měl být jediným strážcem morálky.
# Korupce ve vládě, které si všímají občané, snižuje respekt lidí vůči státní autoritě a ochromuje legitimitu vlády.
# Jestliže občané drtivou většinou usuzují, že čelní politikové a státní úředníci jsou zkorumpovaní, dospějí k názoru, že není důvodu, aby se i oni, obyčejní lidé, vyhýbali korupci.
# Korupce vede k podstatným ztrátám produktivního úsilí, neboť je nutno věnovat čas a energii vytváření styků s cílem přelstít systém.
# Korupce způsobuje, že se rozhoduje na základě peněz, nikoliv na základě lidských potřeb.
# Korupce způsobuje zvýšení nákladů na vládu (daňový poplatník musí také dávat úplatky, takže se platí za tutéž službu vícekrát).
České školství je zastaralé, jeho produktem je stádo, namísto samostatně kriticky uvažujících občanů. České školství špatně připravuje mladou generaci pro moderní svět práce. Nejvyšší schopností člověka je účelné, disciplinované využívání inteligence. Právě náš mozek z nás dělá lidské bytosti. Jen protože máme nezávislou mysl, jsme schopni přežít.
Ve starověkých Athénách byly školy soukromými podniky, rodiče měli možnost si vybrat mezi učiteli podle ceny, kterou si mohli dovolit. Tato athénská školská kultura vedla k vznika první skutečně lidské civilizace - viz její literatura, věda, umění a filozofie, které stále s potěšením studujeme až do dneška.
Ve Spartě bylo jiné školství: tady vládl ve třídě Velký bratr. Školy byly vlastně svého druhu vojenskými tábory: jejich účelem bylo vyprodukovat bojovníky, automaty, lidi, kteří byli schopni plnit rozkazy a sloužit státu jako jednotné stádo.
V Athénách rozhodovali o všech aspektech výuky dětí přímo rodiče; ve Spartě o výuce dětí rozhodoval stát.
V současnosti nestudujeme žádnou spartánskou literaturu, vědu, umění či filozofii. Z jednoduchého důvodu: ona žádná nevznikla.
Vznikla jen kultura autoritářské vlády a zbožňování státu. Militaristická Sparta nakonec zlikvidovala demokratícké Athény. Platón pak pochválil brutální výkonnost spartánského systému, který dokázal vytvořit stádo bez jediné samostatné myšlenky. Platón v podstatě napodobil spartánský model ve své Republice. Dospěl k závěru, že "rodičovské výchově se nedá důvěřovat. Blaho státu vyžaduje, aby bylo plození, vychovávání a vyučování dětí pod veřejnou kontrolou".
Poučení ze Sparty a od Platón bedlivě zaznamenali všichni autoritáři a kolektivisté téměř ve všech stoletích. Ze spartánských metod se poučily státní školy v Prusku, v nacistickém Německu, v sovětském Rusku, v revoluční Francii a také náboženské školy anglických anglikánů, německých luteránů a francouzsko-španělských jezuitů. Jezuité se snažili vytvořit mladé lidi, kteří by byli slepě poslušní papeži. Jejich doktrína byla známá: "Dejte mi dítě do věku sedmi let a ukážu vám pak muže..."
V současném českém školství žádní Athéňané nevzniknou, jen Sparťané, kteří budou pořád vyhledávat příručky, jak se co má dělat podle předpisu.
I přestože ještě neproběhlo rozhodnutí o místě konání Olympijských her, už se jedná o potenciálním maskotovi... Alespoň jedno grafické studio na tom pracuje. Můj zdroj tvrdí, že první návrh byl lev s dvěma ocasy, z evidentního důvodu. Avšak, někdo "ze shora" si rozhodl, že maskotem má být spíš veverka. Tady máte obraz tzv. prácovní verze maskota.