Unikátní oslava blahobytu v Číně
Polovina vysokoškolských studentů v Pekingu a Šanghaji dnes vlastní auto. Představují jeden ze symbolů úspěchu Číny. A jsou také připomenutím jednoho z jejích palčivých problémů. Chystané oslavy šedesátého výročí založení Čínské lidové republiky poskytují také příležitost k zamyšlení o čínské mladé generaci a dětech.
Oslavy 1. října budou velkolepou přehlídkou armády a manifestací hrdosti. Hrdosti na rostoucí blahobyt a stoupající světový vliv Číny. Čínská média často zmiňují, že svět je závislý na G-2 (rozuměj na vztahu mezi Čínou a USA), že se objemem hmotné výroby Čína dostává na světové první místo a že by Čína měla na globální scéně vystupovat důrazněji. Tiananmenské náměstí s výroční vojenskou přehlídkou bude sice veřejnosti uzavřeno, ale televizní přenos povzbudí národní hrdost. Kdysi jsem ve dny říjnových oslav cestovala po čínském venkově a viděla vesničany shromážděné u obrazovek vytažených na dvorky, pozorně sledující projevy svých politiků.
Studenti v autech jsou novým fenoménem. Za posledních šedesát let představují první generaci, která se narodila do blahobytu. Pravidelně přednáším na čínských univerzitách a vidím, jak rychle přibývají zaplněná parkoviště okolo univerzitních budov a jak se zlepšuje kvalita zaparkovaných aut. Dnes už je běžné vidět studenty v Mercedesech (pro které se Čína stala největším dovozcem, i když vyjdou na 200-300 tisíc dolarů).
Kdysi jsem se na univerzitní půdě snažila povzbudit diskuzi o hospodářské a sociální politice výzvou studentům z venkova, aby vyjádřili názor na základě svých zkušeností. Přestože dvě třetiny čínských dětí pochází z venkova, do poslucháren univerzit se jich dostane jen pár. Chtěla jsem jim dát příležitost předložit v diskuzi zájem stále velmi chudého venkova. Zjistila jsem ale, že o to nestojí. Venkovští studenti jsou hrdí, že se jim navzdory bodovacímu systému, který u přijímacích zkoušek zvýhodňuje pekingské a šanghajské děti, podařilo dostat na nejlepší čínské univerzity. A chtějí se svým bohatým spolužákům co nejvíce podobat a co nejdříve se nenápadně začlenit do mohutnící vrstvy bohatých Číňanů ve městech.
Možná by nadcházející oslavy 60. výročí založení Lidové republiky Číny měly vést také k zamyšlení o šancích čínských dětí do budoucna. Za jednu z nejdůležitějších výzev pro Čínu do budoucnosti pokládám zrovnoprávnění šancí pro děti: Každému dítěti nehledě na stav bankovního účtu jeho rodičů zajistit příležitost rozvinout a v budoucnosti využít své schopnosti. Nedávné zvýšení státní dotace na povinnou devítiletou školní docházku je v tomto směru důležité, ale zdaleka nestačí. Vše ostatní, co děti k rozvoji svého potenciálu potřebují, včetně předškolní výchovy a středních škol, je pro mnohé rodiny stále nedostupné. Tato výzva je otázkou nejen etiky ale také budoucí produktivity čínského hospodářství. Platí samozřejmě nejen pro Čínu.
Oslavy 1. října budou velkolepou přehlídkou armády a manifestací hrdosti. Hrdosti na rostoucí blahobyt a stoupající světový vliv Číny. Čínská média často zmiňují, že svět je závislý na G-2 (rozuměj na vztahu mezi Čínou a USA), že se objemem hmotné výroby Čína dostává na světové první místo a že by Čína měla na globální scéně vystupovat důrazněji. Tiananmenské náměstí s výroční vojenskou přehlídkou bude sice veřejnosti uzavřeno, ale televizní přenos povzbudí národní hrdost. Kdysi jsem ve dny říjnových oslav cestovala po čínském venkově a viděla vesničany shromážděné u obrazovek vytažených na dvorky, pozorně sledující projevy svých politiků.
Studenti v autech jsou novým fenoménem. Za posledních šedesát let představují první generaci, která se narodila do blahobytu. Pravidelně přednáším na čínských univerzitách a vidím, jak rychle přibývají zaplněná parkoviště okolo univerzitních budov a jak se zlepšuje kvalita zaparkovaných aut. Dnes už je běžné vidět studenty v Mercedesech (pro které se Čína stala největším dovozcem, i když vyjdou na 200-300 tisíc dolarů).
Kdysi jsem se na univerzitní půdě snažila povzbudit diskuzi o hospodářské a sociální politice výzvou studentům z venkova, aby vyjádřili názor na základě svých zkušeností. Přestože dvě třetiny čínských dětí pochází z venkova, do poslucháren univerzit se jich dostane jen pár. Chtěla jsem jim dát příležitost předložit v diskuzi zájem stále velmi chudého venkova. Zjistila jsem ale, že o to nestojí. Venkovští studenti jsou hrdí, že se jim navzdory bodovacímu systému, který u přijímacích zkoušek zvýhodňuje pekingské a šanghajské děti, podařilo dostat na nejlepší čínské univerzity. A chtějí se svým bohatým spolužákům co nejvíce podobat a co nejdříve se nenápadně začlenit do mohutnící vrstvy bohatých Číňanů ve městech.
Možná by nadcházející oslavy 60. výročí založení Lidové republiky Číny měly vést také k zamyšlení o šancích čínských dětí do budoucna. Za jednu z nejdůležitějších výzev pro Čínu do budoucnosti pokládám zrovnoprávnění šancí pro děti: Každému dítěti nehledě na stav bankovního účtu jeho rodičů zajistit příležitost rozvinout a v budoucnosti využít své schopnosti. Nedávné zvýšení státní dotace na povinnou devítiletou školní docházku je v tomto směru důležité, ale zdaleka nestačí. Vše ostatní, co děti k rozvoji svého potenciálu potřebují, včetně předškolní výchovy a středních škol, je pro mnohé rodiny stále nedostupné. Tato výzva je otázkou nejen etiky ale také budoucí produktivity čínského hospodářství. Platí samozřejmě nejen pro Čínu.