IZIP: ušetřili jsme pojišťovně miliardy
Systém elektronických knížek si u lékařů důvěru zatím moc nezískal. Přesto podle ředitele IZIP dokázal systém za dobu svého působení ušetřit miliardy korun. Čtěte druhý díl rozhovoru Medical Tribune s ing. Jiřím Paškem...
1. díl rozhovoru - IZIP tvrdí, že o koupi akcií má zájem hlavně VZP
V redakci jsme dělali anketu mezi různými lékaři. Nenašli jsme ani jednoho, který by řekl, že IZIP používá. Co na to říkáte na to, že ho lékaři nepoužívají?Že ho lékaři skutečně nepoužívají.
Říkáte, že IZIP je skvělý systém, nejlepší na světě, ale nefunguje. Takže platí to, co říkají mnozí - myšlenka dobrá špatné provedení.
Je to skvělá myšlenka a je dobře provedená. Je třeba najít motivaci pro lékaře, aby systém využívali. Aby lékař měl potřebu poskytnout pacientovi kvalitní zdravotní péči. Dnes tuto motivaci nemá, tudíž nehledá ani žádné nástroje, jak by vám kvalitu péče zlepšil.
Nicméně v tuto chvíli platí - dobrá myšlenka, která v praxi nefunguje.
Je úkolem zdravotní pojišťovny, aby lékaři systém využívali. Jde o smluvní součinnost VZP. Musíte se zeptat správní rady, proč mají lékaři k systému takový vztah, jaký mají.
My jsme se ptali přímo lékařů, proč IZIP nepoužívají. Zde jsou nejčastější argumenty. Systém technicky nefunguje.
Nesmysl.
Neexistuje kompatibilita s ambulantními zápisy.
Nesmysl.
Musíme zápisy psát dvakrát.
Nesmysl.
Nelze ze systému jednoduše data vyjmout, je nepřehledný.
Nesmysl. Ani jeden z těchto argumentů není pravdivý. Vezměme je popořadě. Lékařům nabízíme vlastní ambulantní systém zdarma. Pokud jejich současný ambulantní informační systém není schopen s IZIP komunikovat, nabízíme zdarma alternativu. Velmi kvalitní, špičkový a komerčně úspěšný je program pod názvem MD Comfort, který nabízí naše sesterská společnost. Pro výrobce zdravotnických informačních systémů jsme zřídili program IZIP ready, kdy honorujeme výrobce za to, že zapracují do systému rozhraní pro komunikaci s IZIP. Většina velkých výrobců, nemocničních výrobců – Stapro a mnoho dalších rozhraní systémů má a velké nemocnice s námi komunikují bez problémů. Velké problémy s námi mají lékaři, kteří jsou uživateli softwaru firmy CompuGroup, která se programově do programu IZIP ready nezapojuje. Svým uživatelům znemožňuje komunikaci se systémem elektronických zdravotních knížek. Těmto lékařům nabízíme bezplatnou alternativu. Co se týče otázky, že musejí lékaři zapisovat všechno dvakrát. Po lékařích nic podobného nechceme. Nicméně, ve chvíli, kdy se lékař nechce rozloučit se svým ambulantním systémem, a přesto chce s ním používat elektronickou knížku, je to možné prostřednictvím webové aplikace. Pak by skutečně musel pořizovat všechny záznamy dvakrát. Elektronickou zdravotní knížku si ale nepředstavujme jako kompletní zdravotní dokumentaci. Jde o závěr, o tři věty, o další doporučení, o předepsaný lék, to není až tak náročné pro to, aby to lékař v nějakém paralelním prostředí nemohl udělat. Každý lékař dneska pokud má zájem poskytnout svému pacientovi kvalitní péči, tak může.
Vy jste uvedl, že důvod, proč lékaři IZIP nepoužívají. Nemají motivaci. A je věcí pojišťovny, aby tuto motivaci zajistila. Neměla by právě tato agenda být dnes na prvním místě? Neměla by se namísto aktivit typu propojování webů, odkupu akcií zaměřit pojišťovna spíše na tento problém?
Všechno souvisí se vším. Majetkové propojování je odpověď na hlasy, které se ozývaly z odborné veřejnosti: „IZIP je soukromá společnost, my nebudeme vkládat informace do databáze soukromé společnosti“. Ačkoliv ty zdravotní knížky nepatří ani nám ani VZP, patří našim klientům, rozhodli jsme se reflektovat tento „hlas lidu“ a proto jsme vyšli vstříc pojišťovně VZP v otázce majetkového propojování. A to za pro nás ne nejvýhodnějších podmínek. Protože nominální hodnota akcie - 1000 Kč za kus - určitě není nejvýhodnější cena, kterou bychom byli schopni na trhu uplatnit. My jsme dnes ve fázi, kdy systém budujeme. Ačkoliv společnost IZIP existuje už 10 let, intenzivně budujeme systém poslední tři roky. Za tuto krátkou dobu jsme přivedli do systému 2.5 milionů pojištěnců VZP. Téměř polovinu lékařů.
Polovinu lékařů? Vždyť jste sám říkal, že lékaři IZIP nepoužívají…
My jsme zaregistrovali zhruba 16 tisíc lékařů. Registrace znamená, že s lékařem podepisujeme smlouvu, v níž se zavazuje k tomu, že bude používat systém aktivně – tedy nikoliv je pouze informace vkládat, ale také aktivně používat.
Nevím, o jaké smlouvy jde. Ale evidentně v praxi lékaři takovou smlouvu neplní. IZIP nepoužívají.
Jestliže lékař neplní, tak skutečně porušuje nějakou smluvní povinnost, ke které se zavázal.
Sám jste uznal, že systém lékaři nepoužívají. IZIP tedy nefunguje jak má. Namísto toho se nyní řeší majetkové propojování, integrace serverů a pod, což jsou podružné otázky. Neměla by se nejprve vyřešit hlavní věc – tedy aby systém začal fungovat?
To my také děláme. Všechno souvisí se vším. Jestliže posilujeme komunikační bránu pojišťovny, děláme to proto,aby mohli lékaři lépe pracovat se systémem zdravotních knížek. Systém patří pojišťovně, má majetkovou účast v naší společnosti a má odpovědnost dobrého správce, majitele, aby systém využívala za účelem, ke kterému si ho pořizovala.
Ale evidentně se to pojišťovně nedaří….
Jak to víte?
Vy sám jste mi odpověděl, že lékaři systém nepoužívají.
To ano, ale začínají to používat. Situace se zlepšuje, ale o tom nikdo nepíše.
My určitě rádi napíšeme o lékařích, kteří IZIP používají. Dáte mi kontakt alespoň na deset lékařů?
My bychom tyto informace neměli takto sdělovat. My je můžeme kontaktovat a zeptat se jich, jestli můžeme dát médiím tato data. Protože u nás platí ochrana osobních údajů.
Kontakty na lékaře, kteří používají IZIP – na to se vztahuje ochrana osobních údajů?
Dáme vám kontakty na zdravotnická zařízení, která využívají IZIP. Máme v IZIP více než 16 milionů klinických záznamů. Přibývá zhruba 600 tisíc klinických záznamů každý měsíc. Takže kdyby tomu bylo tak, že všichni lékaři nespolupracují, tak by nám ta data v systému nejspíš nepřibývala. Tím, že přibývají, je zřejmé, že celá řada zdravotnických zařízení IZIP používá. Dneska je v systému registrována zhruba třetina pojištěnců VZP. To je příliš málo. Systém dnes může využívat ani ne polovina lékařů v zemi. To je taky příliš málo. Na druhou stranu – to, že dnes jsou všechny knížky naplněny přehledy vykázané péče, může systém do určité míry sloužit svým uživatelům a prokazatelně zlepšovat kvalitu péče. Ale o tom se nikde nepíše. My dneska nemůžeme prstem ukazovat na lékaře, kteří s tím systémem pracují, protože my musíme chránit soukromí jak lékařů, tak klientů. Ale můžeme vám poskytnout seznam zdravotnických zařízení, které jsou aktivnější než ostatní.
Jak si vysvětlujete, že se začala zdravotnická zařízení zapojovat do systému právě teď?
Doba krize nám paradoxně přeje. S tím, jak peníze začínají ve zdravotnictví docházet, začínají se poskytovatelé zajímat o možnosti úspor. Příchod nové úhradové vyhlášky bude znamenat úbytek peněz v systému. A to je právě doba, kdy IZIP může najít své uplatnění, kdy se mohou najít v systému rezervy a nebude potřeba takových finančních regulací. Ale to je jednoznačně úloha VZP.
Kolik peněz tedy IZIP ušetřil našemu zdravotnictví? Odpověď by rádi slyšeli mnozí zdravotníci i kontrolní orgán pojišťovny…
Ušetřil miliardy. Určitě miliardy.
Jak jste k těmto číslům došli?
Existují studie zahraničních expertů, kolik je v Evropě poskytováno zbytné péče. Jestli dnes pracujeme se vzorkem 20 procent populace a 50 procent lékařů, prokazatelně šetříme. Pokud se odhaduje, že se v českém zdravotnictví proplýtvá ročně něco mezi 20-60 miliardami korun, tak tím, že jsme už deset let na trhu, určitě jsme ušetřili miliardy.
To jsou ale pouze teoretické odhady. Máte v ruce nějaká konkrétní čísla, která by konkrétně dokladovala úspory díky IZIP?
Jak chcete změřit zdravotní péči, která nebyla poskytnuta?
Třeba srovnáním, jak probíhá cashflow u pacientů, kteří nejsou zapojeni do IZIP s těmi, kteří v IZIP jsou.
Jak změříte péči, která nebyl poskytnuta?
Já vám na to odpovídám. Změřím náklady na péči pacienta zapojeného do IZIP s tím, který elektronickou knížku nepoužívá.
To bychom mohli v okamžiku, kdy se penetrace blíží stu procentům. Pokud se penetrace tomuto číslu neblíží, musíme počítat s nějakými teoretickými hodnotami. My jsme přesvědčeni, že jsme ušetřili miliardy. Existují studie, které to naše přesvědčení dokazují. Co se týče VZP a jejího prospěchu z projektu. Tady to dokážeme zpracovat velice exaktně – směrem ke stabilizaci kmene pojištěnců.
Pojišťovna platí za služby IZIP každý měsíc paušál šest milionů korun. Vy říkáte, že se to pojišťovně vrátí zpět.
Několikanásobně na tom pojišťovna získá.
Iva Bezděková, www.tribune.cz
1. díl rozhovoru - IZIP tvrdí, že o koupi akcií má zájem hlavně VZP
V redakci jsme dělali anketu mezi různými lékaři. Nenašli jsme ani jednoho, který by řekl, že IZIP používá. Co na to říkáte na to, že ho lékaři nepoužívají?Že ho lékaři skutečně nepoužívají.
Říkáte, že IZIP je skvělý systém, nejlepší na světě, ale nefunguje. Takže platí to, co říkají mnozí - myšlenka dobrá špatné provedení.
Je to skvělá myšlenka a je dobře provedená. Je třeba najít motivaci pro lékaře, aby systém využívali. Aby lékař měl potřebu poskytnout pacientovi kvalitní zdravotní péči. Dnes tuto motivaci nemá, tudíž nehledá ani žádné nástroje, jak by vám kvalitu péče zlepšil.
Nicméně v tuto chvíli platí - dobrá myšlenka, která v praxi nefunguje.
Je úkolem zdravotní pojišťovny, aby lékaři systém využívali. Jde o smluvní součinnost VZP. Musíte se zeptat správní rady, proč mají lékaři k systému takový vztah, jaký mají.
My jsme se ptali přímo lékařů, proč IZIP nepoužívají. Zde jsou nejčastější argumenty. Systém technicky nefunguje.
Nesmysl.
Neexistuje kompatibilita s ambulantními zápisy.
Nesmysl.
Musíme zápisy psát dvakrát.
Nesmysl.
Nelze ze systému jednoduše data vyjmout, je nepřehledný.
Nesmysl. Ani jeden z těchto argumentů není pravdivý. Vezměme je popořadě. Lékařům nabízíme vlastní ambulantní systém zdarma. Pokud jejich současný ambulantní informační systém není schopen s IZIP komunikovat, nabízíme zdarma alternativu. Velmi kvalitní, špičkový a komerčně úspěšný je program pod názvem MD Comfort, který nabízí naše sesterská společnost. Pro výrobce zdravotnických informačních systémů jsme zřídili program IZIP ready, kdy honorujeme výrobce za to, že zapracují do systému rozhraní pro komunikaci s IZIP. Většina velkých výrobců, nemocničních výrobců – Stapro a mnoho dalších rozhraní systémů má a velké nemocnice s námi komunikují bez problémů. Velké problémy s námi mají lékaři, kteří jsou uživateli softwaru firmy CompuGroup, která se programově do programu IZIP ready nezapojuje. Svým uživatelům znemožňuje komunikaci se systémem elektronických zdravotních knížek. Těmto lékařům nabízíme bezplatnou alternativu. Co se týče otázky, že musejí lékaři zapisovat všechno dvakrát. Po lékařích nic podobného nechceme. Nicméně, ve chvíli, kdy se lékař nechce rozloučit se svým ambulantním systémem, a přesto chce s ním používat elektronickou knížku, je to možné prostřednictvím webové aplikace. Pak by skutečně musel pořizovat všechny záznamy dvakrát. Elektronickou zdravotní knížku si ale nepředstavujme jako kompletní zdravotní dokumentaci. Jde o závěr, o tři věty, o další doporučení, o předepsaný lék, to není až tak náročné pro to, aby to lékař v nějakém paralelním prostředí nemohl udělat. Každý lékař dneska pokud má zájem poskytnout svému pacientovi kvalitní péči, tak může.
Vy jste uvedl, že důvod, proč lékaři IZIP nepoužívají. Nemají motivaci. A je věcí pojišťovny, aby tuto motivaci zajistila. Neměla by právě tato agenda být dnes na prvním místě? Neměla by se namísto aktivit typu propojování webů, odkupu akcií zaměřit pojišťovna spíše na tento problém?
Všechno souvisí se vším. Majetkové propojování je odpověď na hlasy, které se ozývaly z odborné veřejnosti: „IZIP je soukromá společnost, my nebudeme vkládat informace do databáze soukromé společnosti“. Ačkoliv ty zdravotní knížky nepatří ani nám ani VZP, patří našim klientům, rozhodli jsme se reflektovat tento „hlas lidu“ a proto jsme vyšli vstříc pojišťovně VZP v otázce majetkového propojování. A to za pro nás ne nejvýhodnějších podmínek. Protože nominální hodnota akcie - 1000 Kč za kus - určitě není nejvýhodnější cena, kterou bychom byli schopni na trhu uplatnit. My jsme dnes ve fázi, kdy systém budujeme. Ačkoliv společnost IZIP existuje už 10 let, intenzivně budujeme systém poslední tři roky. Za tuto krátkou dobu jsme přivedli do systému 2.5 milionů pojištěnců VZP. Téměř polovinu lékařů.
Polovinu lékařů? Vždyť jste sám říkal, že lékaři IZIP nepoužívají…
My jsme zaregistrovali zhruba 16 tisíc lékařů. Registrace znamená, že s lékařem podepisujeme smlouvu, v níž se zavazuje k tomu, že bude používat systém aktivně – tedy nikoliv je pouze informace vkládat, ale také aktivně používat.
Nevím, o jaké smlouvy jde. Ale evidentně v praxi lékaři takovou smlouvu neplní. IZIP nepoužívají.
Jestliže lékař neplní, tak skutečně porušuje nějakou smluvní povinnost, ke které se zavázal.
Sám jste uznal, že systém lékaři nepoužívají. IZIP tedy nefunguje jak má. Namísto toho se nyní řeší majetkové propojování, integrace serverů a pod, což jsou podružné otázky. Neměla by se nejprve vyřešit hlavní věc – tedy aby systém začal fungovat?
To my také děláme. Všechno souvisí se vším. Jestliže posilujeme komunikační bránu pojišťovny, děláme to proto,aby mohli lékaři lépe pracovat se systémem zdravotních knížek. Systém patří pojišťovně, má majetkovou účast v naší společnosti a má odpovědnost dobrého správce, majitele, aby systém využívala za účelem, ke kterému si ho pořizovala.
Ale evidentně se to pojišťovně nedaří….
Jak to víte?
Vy sám jste mi odpověděl, že lékaři systém nepoužívají.
To ano, ale začínají to používat. Situace se zlepšuje, ale o tom nikdo nepíše.
My určitě rádi napíšeme o lékařích, kteří IZIP používají. Dáte mi kontakt alespoň na deset lékařů?
My bychom tyto informace neměli takto sdělovat. My je můžeme kontaktovat a zeptat se jich, jestli můžeme dát médiím tato data. Protože u nás platí ochrana osobních údajů.
Kontakty na lékaře, kteří používají IZIP – na to se vztahuje ochrana osobních údajů?
Dáme vám kontakty na zdravotnická zařízení, která využívají IZIP. Máme v IZIP více než 16 milionů klinických záznamů. Přibývá zhruba 600 tisíc klinických záznamů každý měsíc. Takže kdyby tomu bylo tak, že všichni lékaři nespolupracují, tak by nám ta data v systému nejspíš nepřibývala. Tím, že přibývají, je zřejmé, že celá řada zdravotnických zařízení IZIP používá. Dneska je v systému registrována zhruba třetina pojištěnců VZP. To je příliš málo. Systém dnes může využívat ani ne polovina lékařů v zemi. To je taky příliš málo. Na druhou stranu – to, že dnes jsou všechny knížky naplněny přehledy vykázané péče, může systém do určité míry sloužit svým uživatelům a prokazatelně zlepšovat kvalitu péče. Ale o tom se nikde nepíše. My dneska nemůžeme prstem ukazovat na lékaře, kteří s tím systémem pracují, protože my musíme chránit soukromí jak lékařů, tak klientů. Ale můžeme vám poskytnout seznam zdravotnických zařízení, které jsou aktivnější než ostatní.
Jak si vysvětlujete, že se začala zdravotnická zařízení zapojovat do systému právě teď?
Doba krize nám paradoxně přeje. S tím, jak peníze začínají ve zdravotnictví docházet, začínají se poskytovatelé zajímat o možnosti úspor. Příchod nové úhradové vyhlášky bude znamenat úbytek peněz v systému. A to je právě doba, kdy IZIP může najít své uplatnění, kdy se mohou najít v systému rezervy a nebude potřeba takových finančních regulací. Ale to je jednoznačně úloha VZP.
Kolik peněz tedy IZIP ušetřil našemu zdravotnictví? Odpověď by rádi slyšeli mnozí zdravotníci i kontrolní orgán pojišťovny…
Ušetřil miliardy. Určitě miliardy.
Jak jste k těmto číslům došli?
Existují studie zahraničních expertů, kolik je v Evropě poskytováno zbytné péče. Jestli dnes pracujeme se vzorkem 20 procent populace a 50 procent lékařů, prokazatelně šetříme. Pokud se odhaduje, že se v českém zdravotnictví proplýtvá ročně něco mezi 20-60 miliardami korun, tak tím, že jsme už deset let na trhu, určitě jsme ušetřili miliardy.
To jsou ale pouze teoretické odhady. Máte v ruce nějaká konkrétní čísla, která by konkrétně dokladovala úspory díky IZIP?
Jak chcete změřit zdravotní péči, která nebyla poskytnuta?
Třeba srovnáním, jak probíhá cashflow u pacientů, kteří nejsou zapojeni do IZIP s těmi, kteří v IZIP jsou.
Jak změříte péči, která nebyl poskytnuta?
Já vám na to odpovídám. Změřím náklady na péči pacienta zapojeného do IZIP s tím, který elektronickou knížku nepoužívá.
To bychom mohli v okamžiku, kdy se penetrace blíží stu procentům. Pokud se penetrace tomuto číslu neblíží, musíme počítat s nějakými teoretickými hodnotami. My jsme přesvědčeni, že jsme ušetřili miliardy. Existují studie, které to naše přesvědčení dokazují. Co se týče VZP a jejího prospěchu z projektu. Tady to dokážeme zpracovat velice exaktně – směrem ke stabilizaci kmene pojištěnců.
Pojišťovna platí za služby IZIP každý měsíc paušál šest milionů korun. Vy říkáte, že se to pojišťovně vrátí zpět.
Několikanásobně na tom pojišťovna získá.
Iva Bezděková, www.tribune.cz