Vítězové - poražení volebních tahanic
Pokud se podíváme na zrušení předčasných sněmovních voleb pohledem vítězů a poražených, optikou zisku a ztráty, tak již v těchto dnech můžeme popsat několik skupin, kterým zrušení voleb navodilo úsměv na rtech, ale i ty, pro které jde o zprávu velmi chmurnou.
Mezi největší vítěze zrušení říjnového i listopadového data volebního klání patří lobby a vlivné zájmové skupiny. Politické strany napříč spektrem investovali značné prostředky do horké fáze kampaně a celorepublikové reklamní viditelnosti. Sázeli na ofenzivní taktiku, množství inzerátů, tematické volební nabídky do domácností, což je v součtu značně nákladné. Často se kvůli těmto strategiím neváhaly i zadlužit a prohloubily tak svůj dlouhodobě neradostný finanční stav.
Některé partaje už investovaly drtivou většinu svého majetku, včetně zastavení svých sídel (např. KDU-ČSL), jiné naopak teprve sestavovaly svůj rozpočet, s vidinou rychlých voleb a úspěchu (TOP09) a náhlý přesun konání voleb na závěr jara příštího roku jim vytváří doslova existenční problémy a dilema přežití. Zadluženy až po uši jsou i další politické subjekty, snad jen vyjma ČSSD, která bodovala v minulých volbách a tím dosáhla na poměrně vysokou státní podporu. Finančně churavějící političtí kandidáti teď budou chtít velmi rychle zacelit alespoň ty největší díry svých stranických kas, a proto budou stát o donátory a pomoc vlivových skupin.
Mezi jasné vítěze patří i reklamní a PR agentury, obecně inzertní trh. Úterním krokem sociální demokracie zdvojily fakticky své aktivity a tím zmnožily svůj zisk. Namísto jedné, krátké kampaně jim totiž situace přivodila hned dvě volební agitace, navíc v podobě jedné klasické, dlouhé, která se s velkou pravděpodobností nastartuje od března příštího roku.
Relativně neutrální vliv má přesun volebního dění na dvě velké strany – ČSSD a ODS. Obě jsou zajištěné, už i velkým počtem zástupců v obou parlamentních komorách, čímž získávají pravidelnou finanční injekci ze státní kasy, která jim umožňuje dlouhodobější plánování a šanci ustát i náročnější akce. Navíc mají poměrně bohaté předivo organizačních složek strany, která je schopna mnohé aktivity udržovat průběžně v chodu.
Pro některé je posun termínu voleb obrovská výzva a šance na posílení. Ze stávajících to zejména platí pro Věci veřejné Radka Johna a Stranu zelených. Jim se nabízí šance pracovat na posilování své značky a získávání veřejné podpory před odsunutými volbami. Je samozřejmě otázkou, zda této příležitosti nevyužije i případný zcela nový subjekt, postavený na kritice všech stávajících a vymezování se vůči současné politické realitě.
A česká veřejnost. Ta ještě neví - stane se vítězi či poraženými jen podle chování politiků v dalších dnech. Pokud události minulých dní povedou k uklidnění politické scény, nalézání alespoň elementární schopnosti shody a kompromisu, pak nutně nemusí veřejnost tratit. Pokud se naopak rozhoří ještě vypjatější politické sváry a předvolební kampaň se přesune do sněmovních lavic, tak ten kdo nejvíc ze všech ztratil je právě běžný český občan.
Psáno pro týdeník STRATEGIE
Mezi největší vítěze zrušení říjnového i listopadového data volebního klání patří lobby a vlivné zájmové skupiny. Politické strany napříč spektrem investovali značné prostředky do horké fáze kampaně a celorepublikové reklamní viditelnosti. Sázeli na ofenzivní taktiku, množství inzerátů, tematické volební nabídky do domácností, což je v součtu značně nákladné. Často se kvůli těmto strategiím neváhaly i zadlužit a prohloubily tak svůj dlouhodobě neradostný finanční stav.
Některé partaje už investovaly drtivou většinu svého majetku, včetně zastavení svých sídel (např. KDU-ČSL), jiné naopak teprve sestavovaly svůj rozpočet, s vidinou rychlých voleb a úspěchu (TOP09) a náhlý přesun konání voleb na závěr jara příštího roku jim vytváří doslova existenční problémy a dilema přežití. Zadluženy až po uši jsou i další politické subjekty, snad jen vyjma ČSSD, která bodovala v minulých volbách a tím dosáhla na poměrně vysokou státní podporu. Finančně churavějící političtí kandidáti teď budou chtít velmi rychle zacelit alespoň ty největší díry svých stranických kas, a proto budou stát o donátory a pomoc vlivových skupin.
Mezi jasné vítěze patří i reklamní a PR agentury, obecně inzertní trh. Úterním krokem sociální demokracie zdvojily fakticky své aktivity a tím zmnožily svůj zisk. Namísto jedné, krátké kampaně jim totiž situace přivodila hned dvě volební agitace, navíc v podobě jedné klasické, dlouhé, která se s velkou pravděpodobností nastartuje od března příštího roku.
Relativně neutrální vliv má přesun volebního dění na dvě velké strany – ČSSD a ODS. Obě jsou zajištěné, už i velkým počtem zástupců v obou parlamentních komorách, čímž získávají pravidelnou finanční injekci ze státní kasy, která jim umožňuje dlouhodobější plánování a šanci ustát i náročnější akce. Navíc mají poměrně bohaté předivo organizačních složek strany, která je schopna mnohé aktivity udržovat průběžně v chodu.
Pro některé je posun termínu voleb obrovská výzva a šance na posílení. Ze stávajících to zejména platí pro Věci veřejné Radka Johna a Stranu zelených. Jim se nabízí šance pracovat na posilování své značky a získávání veřejné podpory před odsunutými volbami. Je samozřejmě otázkou, zda této příležitosti nevyužije i případný zcela nový subjekt, postavený na kritice všech stávajících a vymezování se vůči současné politické realitě.
A česká veřejnost. Ta ještě neví - stane se vítězi či poraženými jen podle chování politiků v dalších dnech. Pokud události minulých dní povedou k uklidnění politické scény, nalézání alespoň elementární schopnosti shody a kompromisu, pak nutně nemusí veřejnost tratit. Pokud se naopak rozhoří ještě vypjatější politické sváry a předvolební kampaň se přesune do sněmovních lavic, tak ten kdo nejvíc ze všech ztratil je právě běžný český občan.
Psáno pro týdeník STRATEGIE