„Podle nyní platného zákona je „nekvalifikovaný“ každý pátý učitel,“ píše MF Dnes 6. září ve svém článku „Učitelé bez vzdělání budou učit dál“ a dotýká se tak problému, který zajisté nepatří k zanedbatelným. 20 % učitelů bez předepsané kvalifikace už představuje významnou část. Jistý podíl z nich zaujímají učitelé, kteří se sice pedagogickou kvalifikací mohou prokázat, ale podle zákona o pedagogických pracovnících z r. 2004 (dvojčete školského zákona) však neodpovídající vykonávané pedagogické činnosti, např. učitelé s aprobací pro 2. stupeň ZŠ či pro střední školu působící na 1. stupni základní školy apod. Další skupinou jsou učitelé bez pedagogického vzdělání, kterým bylo místo ve školství nabídnuto z důvodu nedostatku formálně kvalifikovaných odborníků. A nejedná se pouze o učitele cizích jazyků a informatiky, ale spousty dalších oborů. Mnohdy je pro školu, převážně střední, požehnáním, podaří-li se jí sehnat kvalitního odborníka z praxe, který je ochoten podělit se o znalosti a zkušenosti.
Počínaje dnešním dnem by se měla právě probíhající reforma školství začít promítat do interakce učitel – žák. Již uvítání v první den školy asi tedy nebude probíhat tradičně od katedry, nýbrž zcela osobně s každým žákem zvlášť, aby tak byl stvrzen skutečný zájem o jeho osobnost. (Pouze v 1. a 6. ročnících základního vzdělávání.) Co se konkrétně v následujících dnech změní, závisí především na škole a jejích učitelích. Každá škola si vypracovala podle jednotného celostátního předpisu vlastní osnovy, kterými se bude muset nadále řídit. Nakolik reformního ducha nesou, se vzhledem k počtu škol nedá zjistit. A i kdyby, důležitější je jejich naplňování v chodu školy. Že „papír snese všechno“, známe ve školství desítky let. Vždyť dokumenty školské reformy v r. 1976 hlásaly zabezpečení individuálního přístupu k žákům ve vyučování, uskutečnění zásady, že si žáci osvojují základní vědomosti, dovednosti a návyky již ve škole, aby úkoly školy nebyly přenášeny na rodiče. Dokonce výchovně vzdělávací práce základní školy se přes 30 let zaměřovala na soustavný rozvoj aktivity a tvořivé činnosti žáků.