S letošním školním rokem, oficiálně pro naše školství přelomovým, by se měla začít ukazovat nová tvář škol. Otázkou zůstává, zdali k tomu skutečně dochází. Jako rodič, a to myslím dosti zvídavý, žádnou podstatnou změnu nezaznamenávám. Doposud ve většině případů vytvářely základní rys školy prověrky, zkoušení, kontrolní práce, také související obavy, strach, stres. Jakoby známky byly mottem vzdělávání. I má zkušenost z pedagogických rad, kterých jsem měl možnost se kdy zúčastnit, potvrzuje (vyjma waldorfské školy), že akt klasifikace představuje nejdůležitější moment školy, přímo posvátný rituál.
Nastal den předávání pololetního vysvědčení. Od letošního školního roku může však vysvědčení vypadat zcela jinak, než jsme byli zvyklí. V září začaly všechny základní školy v prvních a šestých třídách a osmiletá gymnázia v prvních ročnících vyučovat podle nových vzdělávacích dokumentů, tzv. školních vzdělávacích programů. Ty musejí mít všechny školy vypracovány na podkladě jednotného předpisu, každá však zcela svým způsobem, takže platí, co škola, to jiný vzdělávací program.