O válce

30. 07. 2022 | 13:20
Přečteno 2784 krát
Válka opět vtrhla do Evropy. Naše generace, která se narodila nedlouho po skončení druhé světové války, byla přesvědčená, že už podobný konflikt nepřijde, že žijeme v novém světě, jenž téma války vyloučil ze své existence. Nemohli jsme se více mýlit.
Válka dnes nastoupila v plné síle, útočí se jak na vojenské, tak civilní cíle, umírají desítky tisíc lidí, jsou vražděni civilisté včetně dětí, jsou hromadně znásilňovány ženy, celá města a mnoho vesnic je srovnáno se zemí, dokonce se vyhrožuje i použitím jaderných zbraní. Co se to se světem stalo? Je to výsledek nějakého šílenství, je to strašný sen, z něhož se jednou probudíme?
Není člověka, kromě patologických zrůd, který by si přál zabíjet druhé lidi, válku nikdo nechce, a přesto se děje. Ukazuje se, že válka je moment, kdy se dají do pohybu síly, které jsme sice spustili my lidé svou aktivitou, ale které se nám vymkly z rukou, ovládají nás a jednají proti nám.

Šílenství války
Válku si běžně vysvětlujeme jako činnost spuštěnou šílenci, kteří se dostali k moci a zneužili ji k naplnění svých šílených plánů a snů. To je ale jen iluze, kterou si podáváme coby utišující lék, abychom se s existencí války nějak vyrovnali. V době míru díky němu žijeme v klidu: válku může rozpoutat jen šílenec, který se dostane k moci – a my šílence poznáme a v cestě k moci mu zabráníme. Takto se navzájem ujišťujeme tak dlouho, dokud nás nezaskočí další válka.
Teorie šílence má mnoho děr. Jak to, že šílenec má vždy obrovskou podporu lidí? Šílenství je přeci ojedinělé vykolejení jednotlivého člověka, nemůže postihnout většinu společnosti. Jung hovořil o nacismu jako o „kolektivním šílenství“. Takové pojetí leccos vysvětlí, ale pak by nešlo o selhání konkrétního vládce.
Válka je příliš složitý a komplikovaný proces, než aby mohla být zredukována na šílenství jednotlivce, tedy na něco náhodného a ojedinělého. Naopak tím, jak se válka stále vrací navzdory všem opatřením, výchově a vzdělání, jeví se jako neodvratitelná a osudová. Proč tomu tak je? Proč teorie šílence nefunguje?
Válka se obvykle definuje jako proces organizovaného násilí mezi dvěma nebo více skupinami lidí. Násilí je ve válce použito válčícími stranami coby mocenský prostředek k prosazení politických, náboženských, ideologických, ekonomických nebo jiných cílů. V mezinárodní politice se jedná o extrémní nástroj prosazení cílů vojenskými prostředky a vojenskou silou. Válka je tak bytostným projevem lidských kolektivů, nikoli jednotlivého člověka.
Ukazuje se, že sdružování lidí do kolektivů je riskantním aktem. Kolektivy mají tendenci řešit problémy mezi sebou silou, aniž by se nás jednotlivců ptaly na názor. Jinými slovy kolektivy ze své podstaty unikají naší kontrole a začínají se chovat dle vlastních pravidel, přičemž k tomu používají nás jednotlivce jako nástroje, pomocí nichž prosazují a provádějí svou věc.
Sdružování do kolektivů je největší vymožeností člověka, na níž je založen jeho společenský, kulturní a ekonomický rozvoj. Nicméně kolektivy žijí vlastním životem. Pokud se tak děje v oblasti vědy, techniky, ekonomiky nebo kultury, je to v pořádku. Ovšem pokud se tak děje v oblasti politiky, hrozí tragédie.
Moc je ve své podstatě síla vykonávaná nad druhými. Moderní společnost se snaží moci nad druhými vymezit prostor tak, aby zůstala pod kontrolou těch, nad nimiž je vykonávána. Je v tom dialektický paradox: jednotlivci společně organizují celek, který nad nimi samými vykonává moc. Současně ale jednotlivci nad mocí chtějí mít kontrolu, aby se nezvrhla a aby její výkon byl omezen nějakými pravidly neboli právem. Proto se moc vykonávaná politiky a státem v liberálnědemokratickém systému nazývá pravomoc.
Moc je silou vynucované jednání členů kolektivu dle cílů a pravidel, které si kolektiv stanovil. K povaze síly však patří, že když něco může, tak to musí provést. V cestě k plnému uplatnění svého potenciálu jí stojí omezení stanovené kolektivem. Síla se však bude tomuto omezení vždy zpěčovat a hledat cesty, jak je prolomit a stát se neomezenou silou: absolutní mocí.
Pravomoc je síla pracující pro kolektiv. Naproti tomu moc bez právního omezení, tedy absolutní moc, je síla pracující sama pro sebe. Její cílem je ovládnout bezmocné až do jejich zničení. Teprve zničením druhého se ustavuje absolutní síla moci. Moc disponující neomezenou silou je vtažena do destruktivního koloběhu síly. Síla nezná bratra, soucit ani pravidla. Zná jen sebeuplatňující se sílu.
V rámci liberální demokracie budujeme svět, v němž je moc podřízená pravidlům, a to i v mezinárodním měřítku. Máme rozsáhlý systém mezinárodního práva, který svazuje moc do smluvních povinností a závazků, jež ji regulují a brání jejímu neomezenému působení. Moc se tak v zásadě nemůže vymknout z kontroly. Ovšem jen do té doby, dokud nezesílí natolik, že žádné vnitřní a posléze ani mezinárodní právní závazky nemusí dodržovat.
Svět není jen výsledkem činnosti člověka, ale také struktur, které uvedl v život. Politické kolektivní struktury jako státy a říše žijí svým životem, pulzuje v nich síla moci, která se dere k absolutní moci disponující mocí zabíjet. Není vyšší moci než zabít vlastního nositele, sebe sama. Být nositelem absolutní moci znamená mít moc zabíjet členy svého druhu, neboť jen tak vlastní druh pozná mou moc a sílu. Zabíjení je způsob kolektivu, jak se vymknout z kontroly a vládnout sám sobě. Teprve moc zabíjet dává kolektivu nejen způsob, ale i legitimnost vlády nad sebou, a tedy i vlastní subjektivitu. Neomezeným zabíjením se ustavuje absolutní moc, která se stává subjektivitou kolektivu vymykajícího se lidem z kontroly.

Stát jako subjekt
Kolektiv zvaný stát, který si lidé zřídili k organizování a řízení veřejných, společných, a tedy politických záležitostí, jsme v moderní době postavili na principu liberální demokracie, který by měl vyloučit „zešílení“ státu a řešení sporů mezi státy válkou.
Systém liberální demokracie má celou řadu pák a brzd, jež zaručují, že se nedá svést k použití hrubé síly. Je založen na obchodním principu: státy spolu vyjednávají na ekonomickém a kulturním základě, tedy nabízejí si vzájemně ke směně ekonomické a kulturní benefity, přičemž vládne smluvní svoboda, tedy právo výběru.
Není náhodou, že moderní liberálnědemokratické státy zrušily trest smrti. Nestalo se tak jen kvůli justičním omylům, hlavním důvodem bylo garantovat, že stát jako kolektiv, v jehož podstatě je zahrnuto riziko utržení se ze řetězu naší kontroly, nesmí mít právo nás zabíjet.
Na konci románu Roberta Musila Muž bez vlastností dojde hlavní hrdina Ulrich po nekonečných hovorech s přáteli o tom, jaký je svět a kam by měl směřovat, k závěru: „Suť ,marných citových prožitků‘, kterou za sebou nechává jeden věk po druhém, dostoupila výše hory, aniž se proti tomu cokoli podnikalo. Ministerstvo války může tedy s klidem hledět vstříc příštímu hromadnému neštěstí.“
Hromadným neštěstím mínil Musil první světovou válku. Ze závěru románu vyplývá, že spouštěčem války je dlouhodobá nahromaděná masová frustrace lidí z vlastního života, který neodpovídá jejich představám. To jsou ty „marné citové prožitky“, které se promítnou do duše společnosti a přemění ji v celkovou sílu a směřování lidského kolektivu, jež převálcuje všechna dosavadní pravidla, hodnoty a principy. Tato zrozená totalitní moc svou silou ovládne stát/společnost/kolektiv, vymkne se z kontroly lidí a ustaví se jako absolutní moc nad jejich hlavami.
A právě tato politická moc, jež se vymkne z kontroly lidí a ustaví se nad nimi jako moc totalitní, zakládá subjektivní bytnost státu. Stát se stane subjektem o sobě a pro sebe a lidé jsou pro něj pouze materiálem a nástrojem používaným k vlastnímu sebeudržení. Duší a hybnou silou takového státu jsou kumulované frustrace, jež společenství občanů promění v bezhlavý dav snadno a ochotně podléhající absolutní moci.
Politický kolektiv coby fungující struktura v sobě oživuje vlastní život a vlastní subjektivitu vedle té naší. Hrajeme s ohněm pokaždé, když ustavujeme nadosobní struktury. Stále totiž podléháme iluzi, že činy nadosobní struktury vykonávají a řídí jednotliví lidé, manažeři, vůdci. To je však jen zdání. Nadosobní struktura má schopnost vygenerovat vlastní subjektivitu, která začne hájit a prosazovat vlastní zájmy a způsob existence.
Tato subjektivita je formována vnitřními tenzemi a silami proudícími uvnitř struktury v rámci pro nás neviditelných hodnotových, informačních a zájmových propojení, která mají jen málo společného s vnějšími a formálně legálními procedurami probíhajícími v rámci oficiální struktury.
Jde o jakési podvědomí politického kolektivu složené a generované z nevyřčených přání, skrytých perverzních tužeb, temných sklonů lidí tvořících politický kolektiv. Jsou to temné stránky lidské povahy a mysli, které jsou skryté vnějšku, nikdo se jimi nechlubí, ale o to hnisavěji bobtnají v lidech a čekají na moment, kdy budou moci vyrazit na povrch. Vědomí státního kolektivu je plněno podprahovými emocemi svých členů a z těchto jednotlivých plnění generuje svou sílu a vůli k absolutní moci (viz opět Muž bez vlastností Roberta Musila).
Zatímco pravomoc, tedy moc vycházející z práva, funguje navenek a nikdo si díky ní neumí ani představit běsnící vraždění, kterého je politický kolektiv schopen, pak sny tohoto kolektivu odehrávající se v jeho podvědomí, jež je nám neviditelné, jsou vraždění plné. Jen čekají na okamžik, kdy se k moci nad politickým kolektivem prodere absolutní moc.
Egon Hostovský v románu Sedmkrát v hlavní úloze popisuje, jak jeho hrdinu na veřejné toaletě osloví záchodový dědek, který tam vybírá peníze: „Buďte rád, že jsem tady dole, kde si mne nikdo nevšimne. Bojte se okamžiku, kdy vystoupám nahoru do vašeho světa. Až mne nahoře potkáte, tak to znamená, že váš svět skončil.“
Po okupaci nacistickým Německem vidí hrdina záchodového dědka, jak se přátelsky vede s německým oficírem. Záchodový dědek je symbolem temných myšlenek, hnijících a vskrytu číhajících na příležitost, symbolem budoucího zdroje a obsahu absolutní moci.
Je logické, že se absolutní moc rodí nejprve uvnitř daného celku. Napadne pravidla omezující její bezuzdnost, zlikviduje je a začne zabíjet lidi uvnitř systému. Ať už pro to má jakékoli důvody: ideologické, rasové, nebo prostě šílené. To je vlastně jedno. Absolutní moc nahrazuje racionalitu iracionalitou a na tomto rozumem neomezeném základě začne zabíjet. Iracionalita a bytostná lež jsou metodou vlády absolutní moci. Zjevná lež, které lidé ze strachu raději uvěří, je prvním krokem k násilí. Druhým krokem je vlastní násilí a třetím krokem zabíjení neboli vrcholná podoba násilí.
Poté, co se absolutní moc definitivně ustaví a upevní v rámci státu, začne zákonitě být puzena k další agresi směrem ven, mimo stát, protože mezi ní a světem dosud omezené moci vznikne napětí vyvolávající konflikt. Jediné, co absolutní moc zastaví, je zase absolutní moc, tedy odhodlání zabíjet a být zabit.

Moc tyrana
Aristotelés napsal, že jediným svobodným člověkem v tyranii je tyran. Jako by veškerá energie moci vycházela od tyrana a on určoval veškeré dění ve státě. Tímto způsobem nahlíží dnes většina lidí roli tyranů vládnoucích v dnešních tyraniích. Jak zde ale dovozujeme, je to iluze: tyran není svým pánem, naopak je zcela v moci tyranie a jejích cílů.
V dnešním světě žijeme společně minimálně se čtyřmi tyraniemi, v nichž vládne absolutní moc: s Ruskem, Čínou, Íránem a Severní Koreou. Náš liberálnědemokratický svět omezené moci se musí realisticky připravit na to, že tyto tyranie ze své podstaty směřují k budoucímu konfliktu. Rusko už válku rozpoutalo, uvidíme, s jakými škodami pro svět to skončí. Čína je zatím ve fázi rozvoje bezuzdného násilí a zabíjení uvnitř systému, je však jen otázkou času, svůj vnitřní konflikt přenese navenek.
To je přírodní zákon: ničím nekontrolovaná absolutní moc státu ho žene do konfliktu se slabšími státy založenými na systému omezené moci, protože mezi nimi vzniká stále větší a mírovou cestou neřešitelné napětí. Absolutní moc chce zabíjet, jedině tak se realizuje. Pokud se nasytila zabíjením uvnitř státu, musí zabíjet jinde, v jiném, slabším státě. Záminku si vždycky najde.
Běžnému myšlení se jeví, že ideologií moci je zájem celku, tedy například velikost Ruska nebo jednota Číny, dříve podpora komunismu ve světě, vláda čisté rasy v případě nacistického Německa. Je to však vlastně naopak. Celek se reflektuje a ustavuje na bázi absolutní moci prostřednictvím uvedených ideologií a tyran tyto ideologie ve službách celku šíří a prosazuje. Putin už není svébytný subjekt, je součástí celku, který ztělesňuje a reprezentuje, prsten moci ho zcela pohltil, je to Saruman, který se domníval, že na pána Mordoru vyzraje, ale namísto toho se stal vykonavatelem jeho plánů.
Podobně jako Saruman věřil, že s použitím síly prstenu bude světu prospěšný a posune ho dál, Putin věří, že obnovení veliké matičky Rusi ovládnutím jejích někdejších částí – Ukrajiny, Běloruska, Kazachstánu – povede k lepšímu životu obyvatel Rusi. To však nepřemýšlí Putin, to se jeho prostřednictvím vyjevuje matička Rus pracující na obnově svého impéria.
Kdo tedy rozpoutal válku proti Ukrajině: Rusové, Putin nebo Rusko? Většina lidí odpoví, že Putin, který se zmocnil Ruska, přičemž k tomu dodá, že obyčejný Rus za to nemůže. Odpověď je ovšem jednodušší: Rusové, Putin i Rusko v okamžiku vstupu do války už tvořili jeden celek. Nikdo už není s to jednat sám za sebe, je ovládanou částí celku, který se řítí do války, v níž stvrzuje svou absolutní moc skrze zabíjení lidí.
Tím se samozřejmě z nikoho nesnímá odpovědnost a vina, ale k pochopení tohoto procesu je nutné vědět, že v tu chvíli nikdo není pánem sama sebe, i když to tak navenek vypadá.
V tuto chvíli Rusko nezajímá ekonomická nebo politická budoucnost, zajímá ho jen, jak uplatňovat absolutní moc nad lidskými životy, tedy zabíjení. Rusko propadlo kultu smrti. Jediné, co ho zastaví, je vojenská porážka, tedy brutální síla, která bude ještě silnější a brutálnější než ono samo. V tomto běsnění absolutní moci padají všechny zábrany, všechny meze, není žádných pravidel kromě pravidel zabíjení, je to kolektivní šílenství, které ukončí jen tvrdá porážka jedné ze stran.
Hannah Arendtová kdysi řekla, že druhý den po porážce Hitlera nebyl v Německu jediný nacista. Lidé jako by procitli ze zlého snu a nemohli uvěřit, co dělali, čemu věřili a jak strašně se provinili. Absolutní moc vládne na základě temných stránek lidí v temnotě noci či spíše strašného snu, do nějž lidé upadnou. I Rusové se jednou z Putinovy válečné tyranie probudí a bude pro ně obtížné uvěřit, jaké krutosti napáchali.
Cílem této úvahy je poukázat na to, že tendence politické moci stát se mocí absolutní je objektivní a neodvratná. Po každé velké válce lidstvo vedlo diskusi o tom, jak napříště vyloučit nový konflikt a novou válku, snažilo se vytvářet systém mezinárodních záruk, které měly válce předejít. A vždy marně. Proto se v každém případě raději připravme na další války, určitě přijdou.

Vyšlo v příloze Salón deníku Právo

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy