Proč Petr Nečas sabotuje reformu státního zastupitelství
Pokud někdo hledá politickou podlost největší velikosti, zde je, protože politická nezávislost veřejné žaloby je nejdůležitějším stavebním materiálem skutečného právního státu. Premiér Nečas kdysi opakovaně zdůrazňoval, že právě nezávislost a odpolitizování systému státního zastupitelství patří mezi priority jeho vlády. A všichni, kdo si přejí vidět Českou republiku jako stát pod vládou práva, a ne regionálních politických oligarchií, mu tleskali.
Na politické moci nezávislý veřejný žalobce je totiž největším postrachem nekvalitního nebo úplatného soudce. Moc nezkorumpovatelného a předvídatelného práva je nejvyšším zájmem každého demokratického státu. Ne tak v České republice, kde oligarchické party okupují stranickou politiku právě proto, aby si s pomocí politické moci okupovaly ekonomiku a zajistily přítulnost justice. Nečasem podpořené jmenování skutečně nezávislého a navíc Západem vzdělaného Pavla Zemana Nejvyšším státním zástupcem bylo další nadějí, že čachry jeho předchůdkyň skončily, a s nimi i justice, naslouchající a úslužná podle přání ex-ministra Pavla Němce. Ministr spravedlnosti Pospíšil ještě v březnu dokonce připravil dílčí novelu o funkčních obdobích žalobců, která měla začít platit už od září, a teprve pak se měla dokončit velká komplexní novela celého zákona o státním zastupitelství. Přesně to také premiér slíbil Nejvyššímu státnímu zástupci Zemanovi při nástupu do funkce. Lhal. Nic se nebude měnit. Nečas tiše stáhnul Pospíšilův návrh z jednání vlády. A tak zkompromitované vedoucí žalobce, přisluhující politickým stranám, nebude od září odvolávat kárný senát Nejvyššího správního soudu, jak navrhovala novela, ale opět ministr spravedlnosti, tedy stranou pověřený a prověřovaný politik. Ten dnešní, bez ohledu na jeho úmysly, je v ODS, jemně řečeno „pod tlakem“, a řečeno jinak, považován za „ořezávátko, které nechápe realitu a musí se mu proto doporučovat“.
Ta realita je úděsná. Pokud je někdo z čtenářů přesvědčen, že česká justice je nezávislá a skutečně imunní vůči politickým a mocenským přáním a tlakům, patří, troufám si tvrdit, k menšině zvíci koní Převalského. Premiérovo „vysvětlení“, že raději počká na komplexní novelu celého zákona, je pak podlost sama. Namísto razantní rychlé proměny naopak zablokování jakýchkoliv personálních, a s tím i metodických změn nejméně na dva roky. A navíc paralyzování vlivu, jak se ukázalo, až příliš nezávislého Nejvyššího státního zástupce Zemana. Pokud jde o důvody, stačí třeba tento. Kdo si dnes vzpomene, že v roce 1996 vyhodil tehdejší ministr spravedlnosti vrchního státního zástupce Grygárka na hodinu za jeho prokazatelnou přítulnost k přáním ODS. Dnešní šéf ODS a premiér Petr Nečas ještě v roce 2011 pány Grygárka a Rampulu ze stejných důvodů naopak ochraňuje.
Na politické moci nezávislý veřejný žalobce je totiž největším postrachem nekvalitního nebo úplatného soudce. Moc nezkorumpovatelného a předvídatelného práva je nejvyšším zájmem každého demokratického státu. Ne tak v České republice, kde oligarchické party okupují stranickou politiku právě proto, aby si s pomocí politické moci okupovaly ekonomiku a zajistily přítulnost justice. Nečasem podpořené jmenování skutečně nezávislého a navíc Západem vzdělaného Pavla Zemana Nejvyšším státním zástupcem bylo další nadějí, že čachry jeho předchůdkyň skončily, a s nimi i justice, naslouchající a úslužná podle přání ex-ministra Pavla Němce. Ministr spravedlnosti Pospíšil ještě v březnu dokonce připravil dílčí novelu o funkčních obdobích žalobců, která měla začít platit už od září, a teprve pak se měla dokončit velká komplexní novela celého zákona o státním zastupitelství. Přesně to také premiér slíbil Nejvyššímu státnímu zástupci Zemanovi při nástupu do funkce. Lhal. Nic se nebude měnit. Nečas tiše stáhnul Pospíšilův návrh z jednání vlády. A tak zkompromitované vedoucí žalobce, přisluhující politickým stranám, nebude od září odvolávat kárný senát Nejvyššího správního soudu, jak navrhovala novela, ale opět ministr spravedlnosti, tedy stranou pověřený a prověřovaný politik. Ten dnešní, bez ohledu na jeho úmysly, je v ODS, jemně řečeno „pod tlakem“, a řečeno jinak, považován za „ořezávátko, které nechápe realitu a musí se mu proto doporučovat“.
Ta realita je úděsná. Pokud je někdo z čtenářů přesvědčen, že česká justice je nezávislá a skutečně imunní vůči politickým a mocenským přáním a tlakům, patří, troufám si tvrdit, k menšině zvíci koní Převalského. Premiérovo „vysvětlení“, že raději počká na komplexní novelu celého zákona, je pak podlost sama. Namísto razantní rychlé proměny naopak zablokování jakýchkoliv personálních, a s tím i metodických změn nejméně na dva roky. A navíc paralyzování vlivu, jak se ukázalo, až příliš nezávislého Nejvyššího státního zástupce Zemana. Pokud jde o důvody, stačí třeba tento. Kdo si dnes vzpomene, že v roce 1996 vyhodil tehdejší ministr spravedlnosti vrchního státního zástupce Grygárka na hodinu za jeho prokazatelnou přítulnost k přáním ODS. Dnešní šéf ODS a premiér Petr Nečas ještě v roce 2011 pány Grygárka a Rampulu ze stejných důvodů naopak ochraňuje.