Když ochutnáš černého, nebudeš chtít jiného
Je tady léto, a s ním i černě zbarvená zmrzlina, propagovaná sloganem Když ochutnáš černou, nebudeš chtít jinou. Je načase začít vyrábět černé nanuky a prodávat je s podobným sloganem v mužské verzi.
Koncovky (-ého) by v reklamě na černý nanuk signalizovaly poměrně běžný mluvnický jev, který dobře známe třeba z věty „dám si frťana“. Čtvrtý pád se rovná druhému, a gramatickými prostředky se tak vyjadřuje vztah, který onu věc jakoby zdůvěrňuje a personifikuje.
Reklama na černou zmrzlinu je ztvárněná pěkně prasátečkovsky v podobě mladé ženské tváře, silně natřené něčím černým, svůdně zírající na kolemjdoucí a v puse ostružinu. Co je na tom špatně? Hned vysvětlím.
Za prvé, reklama je záměrně dvojsmyslná. Samo o sobě to není nic proti ničemu, jenže Sexistické prasátečko přineslo mraky ukázek, kdy dvojsmyslné vyznění reklamy ponižuje ženu na úroveň předmětu. Lze ji (zmrzlinu, ženu) zakoupit za nepatrnou částku a konzumovat. Ba dokonce se nic neděje, když nedopatřením upadne na zem nebo když vám nechutná; vyhodíte ji a koupíte si další.
Za druhé, reklama na černou zmrzlinu je ve své dvojsmyslnosti rasistická. Oživuje mužský sen o sexu s „černou“ ženou, jenž má být atraktivnější, exotičtější, vášnivější a vůbec lepší, než sex s běloškou. Stačí zadat do internetu „sex s Romkou“, „sex s černoškou“.
Za třetí, reklama v narážce na sex se ženou může oslovovat heterosexuální muže, lesby a bisexuální osoby, avšak ostatní lidi opomíjí. Že se tím slovně připravuje o velkou část klientely, odhalí test opakem: tentýž nedostatek by vykázal stejně hloupý slogan Když ochutnáš černého, nebudeš chtít jiného.
Za čtvrté, což je nejzávažnější, reklama na černou zmrzlinu prostě a jednoduše lže. Příliš často se stává, že někdo ze zvědavosti černou zmrzlinu ochutná a pak už ji nikdy nechce. Kdyby šlo o dražší věc, kterou si koupíte na základě slibu, že „nebudete chtít jinou“, asi bychom se divili, kolik lidí by se o své peníze soudilo. Úspěšně a navzdory případným argumentům, že přece šlo o nadsázku.
Předpokládám, že se u nás nikdy neujme slogan Když ochutnáš černého, nebudeš chtít jiného. Kapři si totiž svůj rybník dobrovolně nevypustí. Zato v něm otravují vodu lidem, kterým se protiví ponižovat nebo povyšovat kohokoli podle barvy pleti a sexuálního apetýtu.
Koncovky (-ého) by v reklamě na černý nanuk signalizovaly poměrně běžný mluvnický jev, který dobře známe třeba z věty „dám si frťana“. Čtvrtý pád se rovná druhému, a gramatickými prostředky se tak vyjadřuje vztah, který onu věc jakoby zdůvěrňuje a personifikuje.
Reklama na černou zmrzlinu je ztvárněná pěkně prasátečkovsky v podobě mladé ženské tváře, silně natřené něčím černým, svůdně zírající na kolemjdoucí a v puse ostružinu. Co je na tom špatně? Hned vysvětlím.
foto: Nesehnutí
Za prvé, reklama je záměrně dvojsmyslná. Samo o sobě to není nic proti ničemu, jenže Sexistické prasátečko přineslo mraky ukázek, kdy dvojsmyslné vyznění reklamy ponižuje ženu na úroveň předmětu. Lze ji (zmrzlinu, ženu) zakoupit za nepatrnou částku a konzumovat. Ba dokonce se nic neděje, když nedopatřením upadne na zem nebo když vám nechutná; vyhodíte ji a koupíte si další.
Za druhé, reklama na černou zmrzlinu je ve své dvojsmyslnosti rasistická. Oživuje mužský sen o sexu s „černou“ ženou, jenž má být atraktivnější, exotičtější, vášnivější a vůbec lepší, než sex s běloškou. Stačí zadat do internetu „sex s Romkou“, „sex s černoškou“.
Za třetí, reklama v narážce na sex se ženou může oslovovat heterosexuální muže, lesby a bisexuální osoby, avšak ostatní lidi opomíjí. Že se tím slovně připravuje o velkou část klientely, odhalí test opakem: tentýž nedostatek by vykázal stejně hloupý slogan Když ochutnáš černého, nebudeš chtít jiného.
Za čtvrté, což je nejzávažnější, reklama na černou zmrzlinu prostě a jednoduše lže. Příliš často se stává, že někdo ze zvědavosti černou zmrzlinu ochutná a pak už ji nikdy nechce. Kdyby šlo o dražší věc, kterou si koupíte na základě slibu, že „nebudete chtít jinou“, asi bychom se divili, kolik lidí by se o své peníze soudilo. Úspěšně a navzdory případným argumentům, že přece šlo o nadsázku.
Předpokládám, že se u nás nikdy neujme slogan Když ochutnáš černého, nebudeš chtít jiného. Kapři si totiž svůj rybník dobrovolně nevypustí. Zato v něm otravují vodu lidem, kterým se protiví ponižovat nebo povyšovat kohokoli podle barvy pleti a sexuálního apetýtu.