„Když je opilá, můžeš zkusit anál“
Horší reklamu na kondomy si stěží lze představit. Firma, říkejme jí Kondomy, po protestech veřejnosti stáhla reklamu z webu a omluvila se. Má to ale háček: není omluva jako omluva.
Sex si Kondomy představují následovně: „Když žena chce, abys ji držel, drž ji. Když je smutná, pomiluj ji. Když je opilá… můžeš zkusit anál.“
Mnohá z nás byla někdy v životě smutná: zemřela milovaná babička, zklamal blízký člověk, nevyšel pracovní projekt. Kondomy mají na ženský smutek recept: „pomiluj ji“. Zda a jak to funguje, Kondomy neřeší. Rovněž opilost je pro Kondomy příležitostí pro sex, tentokrát anální; v bdělém stavu by jej žena mohla odmítnout. Ani tady si Kondomy nelámou hlavu s otázkou, zda žena anální sex chce.
Na četné stížnosti odpověděly Kondomy takto: „Krásný den všem! Mrzí nás, že tento příspěvek v některých jedincích vzbudil negativní emoce, a proto chceme zdůraznit, že se jedná opravdu jen o VTIP (hůlkové písmo, emotikon) Nikoho nenabádáme k análnímu znásilňování ani k jiným trestným činům, neznehodnocujeme ženy a nešíříme násilí (emotikon) Žen si samozřejmě vážíme a autorkou toho příspěvku je také žena (emotikon) Nechceme pobuřovat a omlouváme se každému, kdo vtip nepochopil, ačkoliv odlišný či nulový smysl pro humor není naší chybou (emotikon) Btw neblázněte, mějte trochu nadhled a zkuste anál i bez alkoholu (emotikon).“
Přeloženo do srozumitelného jazyka: „Špatně jste to pochopili, byl to vtip. Ostatně se na tom podílela i ženská, tak co ještě chcete. Že nemáte smysl pro humor, je váš problém. Uklidněte se a jděte na ten anál i bez alkoholu, jestli vás tedy urazil ten alkohol.“
Omluvou-neomluvou nepříliš chytré horákyně si Kondomy vysloužily čestné místo v pořadu Branky, body, kokoti a zařadily se do předlouhé řady těch, kdo si z ostudy šijí kabát. Těsně před nimi je rektor UK Zima, jenž se – podobně jako Kondomy – omluvil za to, že nepředvídal reakci na své počiny.
Rozhodla jsem se Kondomy soukromě oslovit, vysvětlit, z čeho se skládá omluva a nabídnout jim, že jejich upřímně míněnou omluvu uveřejním. Firma po dvou dnech naší výměny dopisů došla k názoru, že můj dotaz převyšuje kvalifikaci jejich zákaznického centra, a že podstupuje záležitost právnickému oddělení.
Místo toho stačilo napsat: „Udělali jsme chybu. Naše reklama může navádět k sexuálnímu násilí. Je nám to líto, omlouváme se a už se toho nikdy nedopustíme“.
Případ ale přece jen nakonec posloužil dobré věci. Ukázal, že veřejnost přestává tolerovat násilné prvky v reklamě. I způsob zobrazování sexu v reklamě se totiž podílí na tom, jak daná společnost chápe sexuální násilí a zda například pachatel za znásilnění školačky dostane pouhou podmínku a zákaz pití alkoholu, jak o tom letos rozhodl Krajský soud v Plzni.
Sex si Kondomy představují následovně: „Když žena chce, abys ji držel, drž ji. Když je smutná, pomiluj ji. Když je opilá… můžeš zkusit anál.“
Mnohá z nás byla někdy v životě smutná: zemřela milovaná babička, zklamal blízký člověk, nevyšel pracovní projekt. Kondomy mají na ženský smutek recept: „pomiluj ji“. Zda a jak to funguje, Kondomy neřeší. Rovněž opilost je pro Kondomy příležitostí pro sex, tentokrát anální; v bdělém stavu by jej žena mohla odmítnout. Ani tady si Kondomy nelámou hlavu s otázkou, zda žena anální sex chce.
Na četné stížnosti odpověděly Kondomy takto: „Krásný den všem! Mrzí nás, že tento příspěvek v některých jedincích vzbudil negativní emoce, a proto chceme zdůraznit, že se jedná opravdu jen o VTIP (hůlkové písmo, emotikon) Nikoho nenabádáme k análnímu znásilňování ani k jiným trestným činům, neznehodnocujeme ženy a nešíříme násilí (emotikon) Žen si samozřejmě vážíme a autorkou toho příspěvku je také žena (emotikon) Nechceme pobuřovat a omlouváme se každému, kdo vtip nepochopil, ačkoliv odlišný či nulový smysl pro humor není naší chybou (emotikon) Btw neblázněte, mějte trochu nadhled a zkuste anál i bez alkoholu (emotikon).“
Přeloženo do srozumitelného jazyka: „Špatně jste to pochopili, byl to vtip. Ostatně se na tom podílela i ženská, tak co ještě chcete. Že nemáte smysl pro humor, je váš problém. Uklidněte se a jděte na ten anál i bez alkoholu, jestli vás tedy urazil ten alkohol.“
Omluvou-neomluvou nepříliš chytré horákyně si Kondomy vysloužily čestné místo v pořadu Branky, body, kokoti a zařadily se do předlouhé řady těch, kdo si z ostudy šijí kabát. Těsně před nimi je rektor UK Zima, jenž se – podobně jako Kondomy – omluvil za to, že nepředvídal reakci na své počiny.
Rozhodla jsem se Kondomy soukromě oslovit, vysvětlit, z čeho se skládá omluva a nabídnout jim, že jejich upřímně míněnou omluvu uveřejním. Firma po dvou dnech naší výměny dopisů došla k názoru, že můj dotaz převyšuje kvalifikaci jejich zákaznického centra, a že podstupuje záležitost právnickému oddělení.
Místo toho stačilo napsat: „Udělali jsme chybu. Naše reklama může navádět k sexuálnímu násilí. Je nám to líto, omlouváme se a už se toho nikdy nedopustíme“.
Případ ale přece jen nakonec posloužil dobré věci. Ukázal, že veřejnost přestává tolerovat násilné prvky v reklamě. I způsob zobrazování sexu v reklamě se totiž podílí na tom, jak daná společnost chápe sexuální násilí a zda například pachatel za znásilnění školačky dostane pouhou podmínku a zákaz pití alkoholu, jak o tom letos rozhodl Krajský soud v Plzni.