Kruh prstenu … kruh a prsten … prastaré symboly provázanosti lidského bytí s vesmírným děním a jejich ukotvení …
V tom kruhu nebes, který spíná kolébku i hrob ...
Při předvánočním setkání na Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity uskutečněném 16. prosince 2010 v rámci pravidelného Antropologického semináře došlo k mimořádné události. Na půdě zmíněného ústavu se setkali významní protagonisté výzkumu celostní (biologicko-socio-kulturní) antropologie – Yetti a Mauglí.
V předchozích článcích několikrát zaznělo jméno nejvýznamnějšího starověkého čínského historika S’-ma Čchiena (asi 140–asi 90 př. n. l.). Jeho dílo je totiž nejdůležitějším pramenem pro poznání nejstarších čínských dějin. Mnozí moderní badatelé dokonce soudí, že S’-ma Čchien byl vůbec největším starověkým historikem, neboť jeho velkolepé dílo Zápisky historika (Š’-ťi) předčí prý i nejproslulejší spisy antických dějepisců. ... Navíc se sám S’-ma Čchien dostal do soukolí „vládců a ovládaných“ a tragické důsledky řešil jako morálně silná osobnost.
Šangové tedy vytvořili v 18. století př. n. l. první jednotný čínský stát, pokud mu nepředcházel stát Sia, který byl ovšem v každém případě pouze státem nepevným, ve formativním stadiu vývoje. (Ale povědomí o určité soudržnosti a návaznosti existovalo, poněvadž ještě v šangské době Číňané sami sebe označovali „všichni Sia“ – ču Sia.)
„Jü pravil: ,Přívaly vody ohrožovaly nebe, s hukotem se valily kolem hor a zaplavovaly návrší. V hloubi lidských srdcí se usadil velký strach. (…) Pak jsem se postaral o odtok devíti toků. Masy vod jsem odvedl do čtyř světových moří (…)‘“
Články „Vládci a ovládaní aneb jak málo se mění člověk (1, 2)“ vyznačily krajní úvratě císařské Číny – její vznik a zánik. Řada dalších se pokusí zmapovat to, co předcházelo první z obou úvratí, co se odehrálo mezi nimi a co následovalo po té druhé. Čtenář v nich možná nalezne poučné analogie. (Váš zájem o tuto problematiku mě věru těší.)
„Monarchie je nezbytná z úcty k tradiční východoasijské morálce, jež má za sebou historii pěti tisíc let.
Čína trpěla pohromou demokracie po více než dvacet let.
„První svrchovaný císař Čchinů (Čchin Š’ chuang-ti) se v dvacátém osmém roce své vlády (219 př. n. 1.) vypravil na inspekční cestu po východních oblastech říše. Navštívil komanderie i prefektury a vystoupil také na horu I v prefektuře Čou.
Nadpis tohoto blogu je zároveň názvem výkladového slovníku antropologie (z řečtiny: anthrópos, „člověk“, logos, „věda“ = „věda o člověku“), který ve více než 20 000 heslech hledá odpovědi na základní otázky člověka a lidské společnosti: „Odkud jsme? Jací jsme? Kam jdeme?“
„Rozpočet by měl být vyvážený, státní pokladna by se měla znovu naplnit, veřejný dluh by se měl snížit, arogance úřednictva by se měla zmírnit a měla by být pod dozorem, pomoc cizím subjektům by se měla omezit … pokud nemáme padnout.“