V Botswaně dokázali zatočit s korupcí. Doženeme je?
Česko v boji proti korupci zaostává i za zeměmi, jako je africká Botswana. Zatímco ta je podle hodnocení korupce od Transparency International na 30. místě z asi 200 zemí, my jsme až 54.
Co s tím? Tady je jasný, jednoduchý, konkrétní, smysluplný a účinný návod, jak můžete začít už dneska:
Botswanský příběh je fascinující. V roce 1994 byl v reakci na politické skandály přijat speciální protikorupční zákon (the Corruption and Economic Crime Act), který znamenal hlavně vznik oddělení pro korupci a ekonomickou kriminalitu, Department of Corruption and Economic Crime (DCEC). Od té doby politika "nulové tolerance" vůči korupci odstranila fenomén únosu státu (state capture). Korupce politiků a úředníků je ojedinělá. A malá kuriozita: DCED vytvořila kampaň proti korupci prostřednictvím médií a výuky ve školách. Dokonce vytvořili maskota, botswanskou protikorupční superkrávu (tradiční botswanská ekonomika je založena na chovu dobytka).
Botswana je dnes nejvyspělejší Africkou zemí se slušným 3% růstem HDP. V žebříčku hodnocení korupce si vede nejlépe v Africe a v žebříčku kvality demokracie dokonce poráží země, jako je Španělsko, Estonsko nebo Slovinsko. Co je nejdůležitější, případy politické korupce jsou zde podle expertů spíše ojedinělé a vzájemně nepropojené. Nedochází tu k fenoménu tzv. "unesení státu" (state capture).
Unesení či odklonění státu označuje situaci, kdy organizované vlivové skupiny prostřednictvím systémové politické korupce výrazně ovlivňují řízení státu ve svůj prospěch. Tyto skupiny, u nás označované jako tzv. "kmotři", dávají peníze politický stranám a tyto investice zhodnocují prostřednictvím nevýhodných a nesmyslných nákupů prováděných institucemi veřejné sféry.
Tento mechanismus funguje jen proto, protože klíčové zákony jsou u nás nastaveny tak, aby systémová korupce byla legální, nestíhaná nebo zcela neodhalitelná. Chceme-li se z tohoto cyklu vymanit, musíme tyto klíčové zákony přijmout. Na papíře je popis nutných opatření rozpracovaný dobře. Jenže v praxi se toho za tři roky od sněmovních voleb mnoho neudělalo a hrozí, že navržená opatření budou "zametena pod koberec".
A právě z tohoto důvodu vznikl projekt Rekonstrukce státu. Jeho cílem je, aby se co nejvíce poslanců a senátorů podpisem přihlásilo k podpoře protikorupčních zákonů, které již jsou v legislativním procesu, nebo se počítá s jejich předložením do voleb. "Krajští ambasadoři", jak se nazývají dobrovolníci odpovědní za oslovování zákonodárců, se už sešli v nějakými 70 politiky a získali 36 podpisů – taková úspěšnost dává naději na úspěch.
Rekonstrukce státu za sebou má první hmatatelný úspěch. Na poslední schůzi Poslanecká sněmovna přijala zákon rušící anonymní akcie. Že to bylo i díky nám, nevyplývá jen z kuloárních informací, ale i z rozpravy během projednávání a ze skutečnosti, že nikdo z poslanců, kteří již Rekonstrukci státu podpořili, nehlasoval v rozporu s tímto prohlášením.
Jenže zákonodárců je 281 a kdybychom měli pokračovat v jejich oslovování současným tempem, nestihli bychom je "obejít" včas. Proto potřebujeme vaši pomoc. Chcete-li udělat něco jasného, jednoduchého, konkrétního, smysluplného a účinného v boji proti korupci, staňte se krajským ambasadorem Rekonstrukce státu. Kontaktovat politika ve vašem kraji a domluvit si schůzku vás bude stát jen pár hodin času, ale ve výsledku to může rozhodnout o přijetí či nepřijetí klíčového protikorupčního zákona.
Věříme, že kombinace profesionálně vedené kampaně a soustředěného tlaku před volbami vytvoří prostředí, v němž politici už nebudou mít kam uhnout a nezbude jim nic jiného, než protikorupční zákony schválit.
A nebo můžeme vždycky emigrovat do Botswany...
Psáno ve spolupráci s Kamilem Gregorem, Kohovolit.eu a Januszem Koniecznym z Nadačního fondu proti korupci
A pro zájemce literatura:
V Botswaně není state-capture jako v jiných afrických zemích, korupce politiků a úředníků je spíše ojedinělá a nepropojená: (GOOD, Kenneth. Corruption and mismanagement in Botswana: a best-case example. The Journal of Modern African Studies, 1993)
Od nezávislosti svobodné volby neustále vyhrávala Botswanská demokratická strana, získávala 24-31 mandátů ze 38! Následná korupce je interpretována jako důsledek přílišné moci této strany (ekvivalent opoziční smlouvy): (ITTNER, Stefan. Fighting Corruption in Africa–A Comparative Study of Uganda and Botswana. Unpublished manuscript, der Deutschen Hochschule für Verwaltungswissenschaften, Speyer, Germany, 2009.)
Co s tím? Tady je jasný, jednoduchý, konkrétní, smysluplný a účinný návod, jak můžete začít už dneska:
Botswanský příběh je fascinující. V roce 1994 byl v reakci na politické skandály přijat speciální protikorupční zákon (the Corruption and Economic Crime Act), který znamenal hlavně vznik oddělení pro korupci a ekonomickou kriminalitu, Department of Corruption and Economic Crime (DCEC). Od té doby politika "nulové tolerance" vůči korupci odstranila fenomén únosu státu (state capture). Korupce politiků a úředníků je ojedinělá. A malá kuriozita: DCED vytvořila kampaň proti korupci prostřednictvím médií a výuky ve školách. Dokonce vytvořili maskota, botswanskou protikorupční superkrávu (tradiční botswanská ekonomika je založena na chovu dobytka).
Botswana je dnes nejvyspělejší Africkou zemí se slušným 3% růstem HDP. V žebříčku hodnocení korupce si vede nejlépe v Africe a v žebříčku kvality demokracie dokonce poráží země, jako je Španělsko, Estonsko nebo Slovinsko. Co je nejdůležitější, případy politické korupce jsou zde podle expertů spíše ojedinělé a vzájemně nepropojené. Nedochází tu k fenoménu tzv. "unesení státu" (state capture).
Unesení či odklonění státu označuje situaci, kdy organizované vlivové skupiny prostřednictvím systémové politické korupce výrazně ovlivňují řízení státu ve svůj prospěch. Tyto skupiny, u nás označované jako tzv. "kmotři", dávají peníze politický stranám a tyto investice zhodnocují prostřednictvím nevýhodných a nesmyslných nákupů prováděných institucemi veřejné sféry.
Tento mechanismus funguje jen proto, protože klíčové zákony jsou u nás nastaveny tak, aby systémová korupce byla legální, nestíhaná nebo zcela neodhalitelná. Chceme-li se z tohoto cyklu vymanit, musíme tyto klíčové zákony přijmout. Na papíře je popis nutných opatření rozpracovaný dobře. Jenže v praxi se toho za tři roky od sněmovních voleb mnoho neudělalo a hrozí, že navržená opatření budou "zametena pod koberec".
A právě z tohoto důvodu vznikl projekt Rekonstrukce státu. Jeho cílem je, aby se co nejvíce poslanců a senátorů podpisem přihlásilo k podpoře protikorupčních zákonů, které již jsou v legislativním procesu, nebo se počítá s jejich předložením do voleb. "Krajští ambasadoři", jak se nazývají dobrovolníci odpovědní za oslovování zákonodárců, se už sešli v nějakými 70 politiky a získali 36 podpisů – taková úspěšnost dává naději na úspěch.
Rekonstrukce státu za sebou má první hmatatelný úspěch. Na poslední schůzi Poslanecká sněmovna přijala zákon rušící anonymní akcie. Že to bylo i díky nám, nevyplývá jen z kuloárních informací, ale i z rozpravy během projednávání a ze skutečnosti, že nikdo z poslanců, kteří již Rekonstrukci státu podpořili, nehlasoval v rozporu s tímto prohlášením.
Jenže zákonodárců je 281 a kdybychom měli pokračovat v jejich oslovování současným tempem, nestihli bychom je "obejít" včas. Proto potřebujeme vaši pomoc. Chcete-li udělat něco jasného, jednoduchého, konkrétního, smysluplného a účinného v boji proti korupci, staňte se krajským ambasadorem Rekonstrukce státu. Kontaktovat politika ve vašem kraji a domluvit si schůzku vás bude stát jen pár hodin času, ale ve výsledku to může rozhodnout o přijetí či nepřijetí klíčového protikorupčního zákona.
Věříme, že kombinace profesionálně vedené kampaně a soustředěného tlaku před volbami vytvoří prostředí, v němž politici už nebudou mít kam uhnout a nezbude jim nic jiného, než protikorupční zákony schválit.
A nebo můžeme vždycky emigrovat do Botswany...
Psáno ve spolupráci s Kamilem Gregorem, Kohovolit.eu a Januszem Koniecznym z Nadačního fondu proti korupci
A pro zájemce literatura:
V Botswaně není state-capture jako v jiných afrických zemích, korupce politiků a úředníků je spíše ojedinělá a nepropojená: (GOOD, Kenneth. Corruption and mismanagement in Botswana: a best-case example. The Journal of Modern African Studies, 1993)
Od nezávislosti svobodné volby neustále vyhrávala Botswanská demokratická strana, získávala 24-31 mandátů ze 38! Následná korupce je interpretována jako důsledek přílišné moci této strany (ekvivalent opoziční smlouvy): (ITTNER, Stefan. Fighting Corruption in Africa–A Comparative Study of Uganda and Botswana. Unpublished manuscript, der Deutschen Hochschule für Verwaltungswissenschaften, Speyer, Germany, 2009.)