Potěmkinovy vesnice českého školství
Víkendová televize nabídla v poledním Moravcově show bolestný pohled na dva poslední ministry školství. Miroslava Kopicová i Ondřej Liška se nad hasnoucí hvězdou českého vzdělání bizarně předháněli v opožděných nápadech, jak situaci zachránit. Ministerskou truchlohru narušoval jen školský odborářský předák František Dobšík, který mluvil k věci. V době protikrizového úsilí byl prostě školský rozpočet seškrtán o čtyři miliardy, peníze budou kráceny na mzdy učitelů, pomůcky, zkrátka přijdou věda i vysoké školy.
Školský resort byl za vlády ODS bit jako nikdy. Předchozí vláda ČSSD v letech 2002-6 příkladně dbala na přísun zdrojů do školství a nárůsty financování vědy a vysokých škol byly nejvyšší v EU i v OECD (!). Na vrcholu hospodářské konjunktury za Topolánkovy vlády ochutnali učitelé po letech propad reálných mezd a vysoké školy okusily absolutní pokles rozpočtu poprvé od druhé světové války.
Utrpení škol ale neskončilo. Přišla recese a podfinancované školství strádá dalšími škrty, zatímco jiné země školské výdaje v rámci antikrizových opatření spíše posilují. Nezaměstnaní Evropy usedají do škamen, prodlužují se stávající programy, aby se odsál přetlak z trhu práce a zvýšila se budoucí šance. My na to jdeme opačně…
Za necelé čtyři roky od voleb jsme zažili čtyři střídání ministrů školství. Čecháčkovský přístup vymetl s novými ministry opakovaně řadu klíčových pozic a samo ministerstvo školství se tak propadlo mezi symboly nekompetence, nekoncepčnosti a klientelismu. Celé čtyři roky byly nenávratně ztraceny, génius podprůměrnosti se rozbujel a ztratila se definitivně kontrola nad kvalitou škol.
Každý si dělá co chce, řízení se rozpadlo mezi obce, kraje a školskou samosprávu. Čtyři roky v tomto mechanismu kolaboval systém a leckdy se tak ztrácí i to málo peněz, co je k dispozici. Po halasně ohlašované reformě vysokých škol zbylo jen slohové cvičení. Vysokoškolský zákon bude předložen v období, kdy nebude mít ani teoretickou šanci k projednání mezi odbornými i politickými subjekty. Diletantská reforma vědy vyvolala nesmyslnou válku mezi Akademií věd a univerzitami.
Úroveň školství poklesla na všech stupních, svědčí o tom pokles země v mezinárodních srovnáních po absolvování základních škol. Na vysoké školy dnes nastupuje více studentů, než činí populační ročník a nejvyšší úroveň doktorského vzdělání poskytuje vyšší procento vysokých škol než v Mekce univerzit USA. Státní maturita se tolikrát odložila, že její koncept se stal nedůvěryhodným a obsahově zastaral. Zmatená ministryně školství jedním dechem slibuje, jak budou maturity důležité pro vysoké školy a v druhé větě sladce oznamuje, že se v nich po maturantech nic nebude chtít. Kocourkov.
Potěmkinovy vesnice českého školství vesele produkují bezcenné maturitní glejty, tituly bez studia, absolventy bez znalostí, docenty a profesory bez odpovídajících publikací. Úroveň obecné vzdělanosti viditelně klesá. Koho to zajímá? Lobbyistům, lokálním politikářům, přikrádačům a neschopným to vlastně vyhovuje. Schopní nad tím buď mávnou rukou nebo odcházejí do zahraničí. Má to skutečně tak zůstat?
Školský resort byl za vlády ODS bit jako nikdy. Předchozí vláda ČSSD v letech 2002-6 příkladně dbala na přísun zdrojů do školství a nárůsty financování vědy a vysokých škol byly nejvyšší v EU i v OECD (!). Na vrcholu hospodářské konjunktury za Topolánkovy vlády ochutnali učitelé po letech propad reálných mezd a vysoké školy okusily absolutní pokles rozpočtu poprvé od druhé světové války.
Utrpení škol ale neskončilo. Přišla recese a podfinancované školství strádá dalšími škrty, zatímco jiné země školské výdaje v rámci antikrizových opatření spíše posilují. Nezaměstnaní Evropy usedají do škamen, prodlužují se stávající programy, aby se odsál přetlak z trhu práce a zvýšila se budoucí šance. My na to jdeme opačně…
Za necelé čtyři roky od voleb jsme zažili čtyři střídání ministrů školství. Čecháčkovský přístup vymetl s novými ministry opakovaně řadu klíčových pozic a samo ministerstvo školství se tak propadlo mezi symboly nekompetence, nekoncepčnosti a klientelismu. Celé čtyři roky byly nenávratně ztraceny, génius podprůměrnosti se rozbujel a ztratila se definitivně kontrola nad kvalitou škol.
Každý si dělá co chce, řízení se rozpadlo mezi obce, kraje a školskou samosprávu. Čtyři roky v tomto mechanismu kolaboval systém a leckdy se tak ztrácí i to málo peněz, co je k dispozici. Po halasně ohlašované reformě vysokých škol zbylo jen slohové cvičení. Vysokoškolský zákon bude předložen v období, kdy nebude mít ani teoretickou šanci k projednání mezi odbornými i politickými subjekty. Diletantská reforma vědy vyvolala nesmyslnou válku mezi Akademií věd a univerzitami.
Úroveň školství poklesla na všech stupních, svědčí o tom pokles země v mezinárodních srovnáních po absolvování základních škol. Na vysoké školy dnes nastupuje více studentů, než činí populační ročník a nejvyšší úroveň doktorského vzdělání poskytuje vyšší procento vysokých škol než v Mekce univerzit USA. Státní maturita se tolikrát odložila, že její koncept se stal nedůvěryhodným a obsahově zastaral. Zmatená ministryně školství jedním dechem slibuje, jak budou maturity důležité pro vysoké školy a v druhé větě sladce oznamuje, že se v nich po maturantech nic nebude chtít. Kocourkov.
Potěmkinovy vesnice českého školství vesele produkují bezcenné maturitní glejty, tituly bez studia, absolventy bez znalostí, docenty a profesory bez odpovídajících publikací. Úroveň obecné vzdělanosti viditelně klesá. Koho to zajímá? Lobbyistům, lokálním politikářům, přikrádačům a neschopným to vlastně vyhovuje. Schopní nad tím buď mávnou rukou nebo odcházejí do zahraničí. Má to skutečně tak zůstat?