Jak dál s veřejným dluhem?

15. 02. 2014 | 12:30
Přečteno 3959 krát
Nová vláda si ve fiskální oblasti neklade příliš silné cíle. Formulace, že „udrží schodek pod 3% HDP“, je cílem, který není ani příliš ambiciózní, ani mobilizační. Není k němu potřeba nic více, nežli udržet to, co již je. Nemůžu se zbavit dojmu, že nová koalice by si měla klást přece jen trochu náročnější domácí úkoly, nežli to v tomto případě udělala v rozpočtové oblasti. Myslím, že tím cílem by mělo být postupné snižování schodku státního rozpočtu až na úroveň kolem 1 % HDP tak, aby v případě významnějšího oživení české ekonomiky v letech 2016 – 2018 bylo možné již v roce 2018 dosáhnout vyrovnaného hospodaření státu. Myslím, že je to plně uskutečnitelný úkol.

Trochu se podivuji výkonu českých médií, která ve své většině před sněmovními volbami v květnu 2010 hysterizovala atmosféru s tím, že naše země směřuje s případnou vládou levice do Řecka a tedy k branám státního bankrotu a nyní mlčí. Podívejme se v této souvislosti na vývoj dvou významných makroekonomických ukazatelů, počínaje rokem 2005. Tím prvním je vývoj českého státního dluhu v letech 2005 – 2013:

Graf 1
Graf 1


A tím druhým ukazatelem je dluh sektoru vlády v % HDP v letech 2005 – 2013:

Graf 2
Graf 2


Jak je z údajů v obou tabulkách zřejmé, v letech 2005 – 2008 se dařilo zastabilizovat dluh sektoru vlády kolem 28 %. Podobným způsobem – bohužel již na jiné úrovni (kolem 46 %) může postupovat současná vláda. Státní dluh sice i v těch letech absolutně rostl, ale HDP tehdy vzrůstal rychleji nežli dluh vlády.

Pravá dluhová povodeň nastala po roce 2008, za pět následujících let se státní dluh zvýšil o ohromujících třičtvrtě bilionu, tedy průměrně zhruba o 150 mld. Kč ročně (!).

Nečasova vláda ve státním rozpočtu škrtala a škrtala až v letech 2012 a 2013 dovedla zemi k poklesu HDP. Přitom strukturální deficit po peripetiích vzestupu v letech 2008 a 2009 byl ještě v roce 2013 vyšší, nežli byl strukturální deficit před „reformami“ Topolánkovy a Nečasovy vlády. Prostě reformy se moc nepovedly. Přivodily ve finále hospodářský pokles a pokles reálných příjmů obyvatelstva (léta 2012 a 2013). Chtělo to zkrátka jiné pojetí reforem, reformy permanentní a ne skokové.

Základní cesty k vyrovnanému hospodaření státu jsou v zásadě dvě:

1. obnovení robustnějšího hospodářského růstu, což je možné nejdříve od roku 2016 v rozsahu 3 - 4% růstu HDP;

2. změna struktury daní a efektivnější výběr daní.

Růst hospodářství meziročními tempy mezi 3 – 4 % by v roce 2016 znamenal meziroční přírůstek daňových příjmů mezi 40 – 45 mld. Kč. K dosažení vyrovnaného nebo dokonce přebytkového státního rozpočtu je však potřeba dosahovat robustního hospodářského růstu nejlépe tři roky po sobě. Tedy pokud se vláda nechce vzdát rozumné sociální politiky (valorizace důchodů, růst mezd veřejných zaměstnanců, rozvoje institucí sociálního státu).

Vláda může udělat pro podporu hospodářského růstu mnohé a měla by začít nejlépe hned. Mezi prioritami vládního prohlášení ovšem tento cíl nenacházíme.

Vláda by měla především velmi cílevědomě postupovat při čerpání evropských peněz z té staré finanční perspektivy (2007 – 2013), zachránit, co se ještě zachránit dá a zejména v té nové (na léta 2014 – 2020). Postavit priority a zahájit cílevědomé čerpání těchto peněz.

Hledat cesty k přilákání významných zahraničních investorů do republiky a zvětšit tak příliv zahraničních investic v objemech dosahovaných v letech 2005 – 2007.

Rychle obnovit tempo veřejných investic, což ovšem bude do značné míry běh na delší trať. Administrativa ministerstev musí rychle přikročit k přípravě chybějící projektové dokumentace, výkupům pozemků atd. Zejména mám v této souvislosti na mysli liniové stavby. K dokončení celé dálniční sítě v naší zemi potřebujeme postavit ještě cca 1 700 km nových dálnic. Peníze ovšem nejsou to jediné, co je potřeba.

Nová vláda může mnohé udělat při formulaci a prosazení programů k obnově výstavby komunálních, sociálních a družstevních bytů. I to může pomoci českému stavebnictví, na nějž navazuje celá řada dalších oborů, z žalostné situace, v níž se nachází.

Ke zvýšení dynamiky výstavby veřejných staveb je konečně třeba začít využívat nástroje, jakým jsou např. PPP projekty.

K podpoře veřejných investičních projektů s vysokým multiplikačním efektem (výstavba bytů) a k podpoře exportu je možné použít finanční prostředky, které jsou bez užitku dlouhá léta na účtech státních firem (přes 20 mld. Kč).

Nový ministr financí se chce vydat cestou zlepšení výběru daní. To je jistě chvályhodné. Otázkou je, co se může v této disciplíně reálně povést. Kromě registračních pokladen nebo adekvátního rozpočtového opatření („chorvatského modelu“) A. Babiš zatím s žádným konkrétním návrhem na zlepšení výběru daní nepřišel. Upřímně, on ani neexistuje. Představa, že subjekty začnou s příchodem nové vlády platit vyšší daně, je naivní. Také nejbližší spolupracovníci ministra financí se veřejně vyjadřují mnohem realističtěji a zdrženlivěji nežli on.

Vláda se zatím nechce zabývat případnou změnou struktury daní. Nepochybně je ekonomicky i morálně plně ospravedlnitelné zavedení druhé sazby korporátní daně pro velké firmy více nebo méně oligopolního charakteru nebo chcete-li s dominantní pozicí na trhu ve svém oboru. Ze země v letech 2008 – 2012 odcházelo každoročně v průměru cca 250 mld. Kč dividend do zahraničí, na účty mateřských společností. Rozumné by bylo, aby v republice zůstalo z těchto peněz např. 30 až 40 mld. Kč, jistě by to nevedlo ke strádání zmíněných velkých, velmi ziskových firem se zahraniční účastí. A malých a středních českých firem by se tato daňová změna nedotkla.

Jisté možnosti pro růst daňových příjmů státu lze vidět v zavedení daně z finančních transakcí či u majetkových daní (daň z nemovitosti u majetků nad určitou hranici).

Nová vláda, respektive její premiér, by měl na úrovni Evropské rady požadovat společný postup zemí EU při eliminaci daňových rájů, a to v prvé řadě v Evropě.

Souhrnně tedy lze říci, že pouze za situace robustního hospodářského růstu a určitých změn struktury daní (případně zefektivněním jejich výběru) bude možné srazit rozpočtový schodek státu a současně vytvořit prostor pro růst reálných příjmů obyvatelstva a rozvoj institucí sociálního státu. Růst reálných příjmů posílí spotřebu obyvatelstva, což se zpětně pozitivně promítne v hospodářském růstu.

Mezi hlavními cíli vlády mně tedy chybí intenzivní podpora hospodářského růstu, úsilí o snižování schodku státního rozpočtu a zafixování dluhu sektoru vlády dlouhodoběji kolem úrovně 46 % HDP.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy