Tramvaje na Václavském náměstí ano, či ne?
Tak nám, Pražákům, zas někdo hodil na debatní stůl chutnou kost. Pražská radnice chce vrátit do horní části Václavského náměstí tramvaje a radnice Prahy 1 se proti tomu bouří.
Magistrát své rozhodnutí odůvodňuje nutností odlehčit přetíženému dopravnímu uzlu na náměstí I. P. Pavlova a Praha 1 odmítá obětovat tomuto problému nejhodnotnější prostor v centru. Magistrát už projektuje a Praha 1 chce projektu bránit v průběhu územního řízení. Alespoň takové informace zaznamenal běžný konzument mediálních výstupů z druhé poloviny tohoto týdne.
Na této zprávě mne udivuje mnohem víc než přítomnost či nepřítomnost samotných tramvaji na Václavském náměstí, ta neschopnost mezi Prahou a Prahou 1 sladit názor v této zcela nepolitické a docela mírumilovné záležitosti. Jedni jedou jak buldozer a na nic se neohlížejí, druzí jim na cestu narafičí napínáčky, což jim bude stejně houby platné. No, má tohle nějaký smysl? Neměli by pánové „z obou Prah“ zasednout spolu za stůl a dohodnout společné řešení, i kdyby to měl být kompromis či vědomá prohra jedné z obou stran? Teprve o vyladěném řešení, nechť nás, budoucí uživatele plodů jejich invence, laskavě informují. Ale nikoliv strohým sdělením: „Bude to tak a tak!“, ale pokornou otázkou: „Vyhovovalo by vám to, Pražané, takto?“
A pokud se „pánové z obou Prah“ přece jen nedohodnou, ať raději za tím stolem už zůstanou až do komunálních voleb a hrají si Člověče, nezlob se. To bude pro nás Pražany nejspíš efektivnější, než jejich vzájemné vzdoroakce.
Tedy tramvaje na Václavském náměstí ano, či ne? Dovolím si projevit osobní názor.
ANO:
• Václavské náměstí už dávno není středověkým Koňským trhem, ale od 2. poloviny 19. století velkoměstským bulvárem. K bulváru tohoto typu lokální městská povrchová doprava patří.
• Václavskému náměstí jako bulváru tramvaje vždy slušely. Prostor je natolik velký a široký, že „zadrátování“ nebude pociťováno jako estetický problém. Řada pěkně tvarovaných sloupů elektrického vedení může být naopak překvapivě přínosným estetickým doplňkem.
• Vylepšení dopravního spojení na krátké tratě, tj. od Vinohrad do Jindřišské a Vodičkovy, bude všemi uživateli městského jádra kvitováno s povděkem.
Horní část Václavského náměstí v roce 1930. Velkoměstský bulvár a jeho tramvaj, naprostá harmonie. Foto © Muzeum hlavního města Prahy.
NE:
• Drtivá většina Pražanů si již zvykla, že žádná tramvaj v horní části Václavského náměstí nejezdí. Její absence, zdá se mi, není pociťována jako výrazný problém města. Není jasné, kde se tedy bere potřeba tramvaje opět na náměstí vracet.
• Řešit problém odlehčení dopravního uzlu na I. P. Pavlova znovuzavedením tramvají na Václavském náměstí, tedy vracet dopravu na místa v centru, odkud byla dříve pracně vymístěna, je anachronismem, krokem do minulosti stejně jako veškerá dopravní řešení, která nově přivedou na náměstí tranzitní cestující. (Problém I. P. Pavlova musí být řešen jinými alternativami.)
• Nové těžké tramvajové obludy (typ „sumec“ a typ „černá vdova“ – omlouvám se všem, ale já je nemám ráda) by svým průjezdem náměstí jen hyzdily a rušivě zasáhly do jeho po letech již výrazně zklidněné atmosféry.
ANO, či NE? Můj názor závěrem:
• Ano, podporuji lokální tramvajovou linku přes Václavské náměstí (nikoliv ovšem tranzitní či jak se dnes říká „páteřní“), a to v podobě buď historické soupravy, vozu T3 (nebo nějakého jiného typu menšího vozu), ale to jen v případě, že je Praha na tom s rozpočtem tak dobře, že si může dovolit rozmařilosti. A to bych teda pochybovala…
• Ovšem je taky možné si představit, že by stejnou dopravní úlohu, a to za zlomek nákladů mohl splnit malý sympatický pěkně vyvedený autobusový pendl. (To by ovšem nebyla lukrativní zakázka...)
Magistrát své rozhodnutí odůvodňuje nutností odlehčit přetíženému dopravnímu uzlu na náměstí I. P. Pavlova a Praha 1 odmítá obětovat tomuto problému nejhodnotnější prostor v centru. Magistrát už projektuje a Praha 1 chce projektu bránit v průběhu územního řízení. Alespoň takové informace zaznamenal běžný konzument mediálních výstupů z druhé poloviny tohoto týdne.
Na této zprávě mne udivuje mnohem víc než přítomnost či nepřítomnost samotných tramvaji na Václavském náměstí, ta neschopnost mezi Prahou a Prahou 1 sladit názor v této zcela nepolitické a docela mírumilovné záležitosti. Jedni jedou jak buldozer a na nic se neohlížejí, druzí jim na cestu narafičí napínáčky, což jim bude stejně houby platné. No, má tohle nějaký smysl? Neměli by pánové „z obou Prah“ zasednout spolu za stůl a dohodnout společné řešení, i kdyby to měl být kompromis či vědomá prohra jedné z obou stran? Teprve o vyladěném řešení, nechť nás, budoucí uživatele plodů jejich invence, laskavě informují. Ale nikoliv strohým sdělením: „Bude to tak a tak!“, ale pokornou otázkou: „Vyhovovalo by vám to, Pražané, takto?“
A pokud se „pánové z obou Prah“ přece jen nedohodnou, ať raději za tím stolem už zůstanou až do komunálních voleb a hrají si Člověče, nezlob se. To bude pro nás Pražany nejspíš efektivnější, než jejich vzájemné vzdoroakce.
Tedy tramvaje na Václavském náměstí ano, či ne? Dovolím si projevit osobní názor.
ANO:
• Václavské náměstí už dávno není středověkým Koňským trhem, ale od 2. poloviny 19. století velkoměstským bulvárem. K bulváru tohoto typu lokální městská povrchová doprava patří.
• Václavskému náměstí jako bulváru tramvaje vždy slušely. Prostor je natolik velký a široký, že „zadrátování“ nebude pociťováno jako estetický problém. Řada pěkně tvarovaných sloupů elektrického vedení může být naopak překvapivě přínosným estetickým doplňkem.
• Vylepšení dopravního spojení na krátké tratě, tj. od Vinohrad do Jindřišské a Vodičkovy, bude všemi uživateli městského jádra kvitováno s povděkem.
Horní část Václavského náměstí v roce 1930. Velkoměstský bulvár a jeho tramvaj, naprostá harmonie. Foto © Muzeum hlavního města Prahy.
NE:
• Drtivá většina Pražanů si již zvykla, že žádná tramvaj v horní části Václavského náměstí nejezdí. Její absence, zdá se mi, není pociťována jako výrazný problém města. Není jasné, kde se tedy bere potřeba tramvaje opět na náměstí vracet.
• Řešit problém odlehčení dopravního uzlu na I. P. Pavlova znovuzavedením tramvají na Václavském náměstí, tedy vracet dopravu na místa v centru, odkud byla dříve pracně vymístěna, je anachronismem, krokem do minulosti stejně jako veškerá dopravní řešení, která nově přivedou na náměstí tranzitní cestující. (Problém I. P. Pavlova musí být řešen jinými alternativami.)
• Nové těžké tramvajové obludy (typ „sumec“ a typ „černá vdova“ – omlouvám se všem, ale já je nemám ráda) by svým průjezdem náměstí jen hyzdily a rušivě zasáhly do jeho po letech již výrazně zklidněné atmosféry.
ANO, či NE? Můj názor závěrem:
• Ano, podporuji lokální tramvajovou linku přes Václavské náměstí (nikoliv ovšem tranzitní či jak se dnes říká „páteřní“), a to v podobě buď historické soupravy, vozu T3 (nebo nějakého jiného typu menšího vozu), ale to jen v případě, že je Praha na tom s rozpočtem tak dobře, že si může dovolit rozmařilosti. A to bych teda pochybovala…
• Ovšem je taky možné si představit, že by stejnou dopravní úlohu, a to za zlomek nákladů mohl splnit malý sympatický pěkně vyvedený autobusový pendl. (To by ovšem nebyla lukrativní zakázka...)