Vážně chce Rudy Linka označkovat Rudolfinum jak pes patník?

06. 05. 2013 | 16:01
Přečteno 8432 krát
Obdivovaný jazzový hudebník světového věhlasu a českého původu se rozhodl udělat něco velkého a trvalého pro starou vlast. Fajn, kdo by si takového gesta nevážil, ale proč přitom musí proboha zmrzačit jednu prvotřídní architektonickou památku?

Nejdřív jsem si myslela, že úmysl Rudyho Linky zřídit na střeše Rudolfina skleněnou přístavbu pro jazzový klub je jen žert – takový ten roztomilý mystifikační joke, které se vypouštějí do éteru, aby se rozčeřily stojaté vody kolem nějakého jména nebo události. A v tomto smyslu jsem chlácholila i své kolegy: „Nevěřte tomu, to je taková hloupost, že to přece nemůže nikdo myslet vážně.“



Budova Rudolfina postavená podle návrhu architektů Josefa Schulze a Josefa Zítka v letech 1876-1881 je díky dokonalé formě, proporcím, dekoru a výzdobě harmonií samou. Historické foto Muzeum hl. m. Prahy

3. května vyšel v magazínu Pátek Lidových novin článek s názvem Rudolfinum. Svatokrádež, nebo geniální nápad?, z něhož vyplývá, že ten docela vtipný joke asi opravdu není joke, ale smrtelně vážně myšlený záměr. Pořád tomu sice ještě úplně nevěřím a nerada riskuji, že se mi někdo z plných plic vysměje, jak jsem naivně naletěla, ale jaká pomoc, zasvrběl mne jazyk a vyjádřit se musím.

Obhájce záměru, sochař Jiří David, v článku vyslovil obavu z nepochopení nápadu pražskými úřady a „skutečnými i samozvanými ochránci pražských relikvií“ a mimo jiné říká: „Čechům z podstaty chybí velkorysost, nadhled, pozitivní myšlení.“ Ale mne napadá při čtení těchto slov kupodivu pravý opak: nebylo by spíš velkorysé to dokonalé architektonické dílo Josefa Zítka a Josefa Schulze nechat na pokoji? Není ten nápad produktem nedospělého či nevyzrálého myšlení, které chce na památce mermomocí zanechat nějakou viditelnou stopu současnosti? Označkovat ji jak pes značkuje patník? Udělat to jako schválnost všem, kteří dílo obdivují v krystalicky čisté podobě? Tohle má být pozitivní myšlení?



Rudolfinum má jižní, koncertní část s průčelím do Palachova náměstí a severní část výstavní s rozlehlou dvoranou, kterou osvětluje denní světlo. Střecha ve tvaru nízkého jehlanu je doposud zachována ve své původní podobě. Historické foto Muzeum hl. m. Prahy

Obecně jistě není nic špatného chtít na nějaké pražské střeše zřídit jazzový klub, i ten požadavek výhledu na Hradčany a Karlův most by Rudy Linkovi nikdo nevyčítal, jen výběr „pozemku“ a zvolený postup není košer. Nejdřív je třeba regulérně získat pro nápad orgány státní památkové péče, vždyť jde o národní kulturní památku uprostřed rezervace světového kulturního dědictví! Teprve po jejich souhlasu je vhodné organizovat mediální kampaň a připravovat architektonickou soutěž. Památkáři se záměrem podle mých informací dosud žádný souhlas nevyslovili a předpokládám, že ani nevysloví. Nejhorší by však v takovém případě bylo snažit se jejich odmítavý postoj přebít silovým řešením, přes politiky nebo populární osobnosti, protože tím by si celá věc jen koledovala o velkou společenskou blamáž.



Vizualizace doprovázející internetové články o záměru zřízení jazzového klubu na střeše Rudolfina.

Rudy Linka v závěru článku pateticky prohlašuje: „ Udělat něco pro svoji zemi je tou největší ctí, které se člověku může dostat. Věřím tomu, že u nás už jsou lidé, kteří to cítí stejně.“ Ano jsou, například já chci taky udělat něco pro svoji zemi, proto píši tento článek a vyzývám Rudyho Linku: Své zemi prospějete nyní nejlépe, když necháte Rudolfinum na pokoji, svým dobrým skutkem ho totiž můžete jen zkazit a jeho architektonické kvality trvale zdeformovat. Podobně chtěla před lety Čechoameričanka Ivanka Trumpová dopřát Praze punc světovosti výstavbou mrakodrapu. Ze zorného úhlu Manhattanu to může vypadat bohulibě, ale my Evropané takovým darům říkáme danajské.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

strýc virus H3N1 nyní HxNx napsal(a):

drnkat a vrzat na gitáá umí Rudy dobře, kdysi jsem ho slyšel na Vltavě a moc se mi to líbilo.
je to pan jazzman.
ale v případě architektonických návrhů či nápadů je žvýkačkovitý.
06. 05. 2013 | 16:07

Ikar napsal(a):

"Novináři", "intoši a umělci" si vytvořili protekčního režimního umělce a teď se diví že jim přerostl přes hlavu. Ale musíme se zase něčím proslavit, na holínky v průvodu LOH Londýn i na Entropu už svět zapomíná. Brno je se svým "orlojem" příliš malé, tak musí přijít něco nového.
Škoda že naši "umelci" zapomněli že uměnní je od slova uměti, a ne jen bulvárně šokovat
06. 05. 2013 | 16:08

ING. napsal(a):

Naprostý souhlas s Rudy Linkou!!! Přízemnost některých "ochránců" Prahy je šílená. Jako druhá možnost za zvelebení bych dal k realizaci návrh pana prof. Knížáka na úpravu Staromáku ana třetím místě nevzhledné panoráma Hrahčan zateplit polyšem, natřít teplými barvami a doplnit nějakou monumentální stavboum třeba ředitelství významné firmy. Buďme světoví!
06. 05. 2013 | 16:11

s výhledem na pomník JVS napsal(a):

Proč si Rudy nezastřeší mnohem nelibější budovu konzervatóře, které by to jen prospělo?
Protože ve své kavárně počítá s tržbami od publika Rudolfina a jeho výstavní síně. Vykutálenosť.
Brnkej si v Krakovské, Rudy.
06. 05. 2013 | 16:11

Ikar napsal(a):

Ing- s tím pražským hradem je to pravda. Mají už na ten barák stanovený tepelný index podle směrnic EU? Zateplení polystyrénem by to potřebovalo jak prase drbání, navíc tam pořád svítí žárovkama a ne zářivkama, jak pozanl kdysi zelený předseda Bursík ve shode s Kateinou jau Jau Biomasa. Co vlastně dělají na hradě s biomasou a s obsahem nočníků od Havla až po Zemana?
06. 05. 2013 | 16:20

Ikar napsal(a):

Minulý týden jsem byl ve svatém Vítu, jak to Duka mohl převzít bez tepelného certifikátu, vždyť se ta ratejna nedá vytopit. Při bohoslužbě za média tam byla kosa, že se i hlídací psi demokracie kroutili jak psi na Aljašce. To by potřeboval celé hodit do polystyrénu
06. 05. 2013 | 16:27

strýc virus H3N1 nyní HxNx napsal(a):

když nad tím přemýšlím, v takovém Tokiu je k vidění leccos. při pohledu od Asakusy k Edogawa-ku se při bloudění v panoramatu oko nevyhne (tedy ani kdyby chtělo, ono jej to praští) čemusi, co má být pivní pěna (objednal si pivovar Asahi), ale vypadá to jednoznačně, takže Tokijčané tomu přezdívají "zlaté hovno"
(kin unči). ovšem dnes už to k panoramatu této části severovýchodního Tokia patří.
06. 05. 2013 | 16:39

aga napsal(a):

Jo, milánkové, teď by vám byl Klaus dobrej, aby se na protest přivazoval před Rudolfinem k židli. Prstíčkem budete hrabat...
06. 05. 2013 | 16:40

Občan napsal(a):

Pokud m+ paměť neklame, býval čskou špiškou jazzu vždy klub Parnas vedle kavárny Slavia, ale také Malostranská beseda.

Patrně to tomuhle hvězdovi nevyhovuje a potřebuje vlastní KOMERČNÍ bejvák, kde by se mohl exhibovat. Asi mu to v Jůesej nesype tak dobře, jako by mu to mohlo sypat v ČR. A poněvadž to je emigrant, učůrává z něho část snobské veřejnosti blahem; protože jinak máme vysoce kvalitních jazzmanů haldu.

Džezík hraje pěkný, klasický, a na kytaru umí - to zas jo. Jenže to, co on a jeho trio, hraje každá kapela věnující se klasickému jazzu. Ať mu tedy některý ze snobů věnuje kus pozemku a může si na tom chlapec postavit jakou chce krychli.
06. 05. 2013 | 16:52

Občan napsal(a):

Pardon - ...neklame, ...českou, ...špičkou
06. 05. 2013 | 16:52

šašek z Jihlavy napsal(a):

Občan
A čo si predstavujetě pod názvom "klasický jazz"? Nezní to ve spojení s Rudim poněkud absurdně?
Oh Růůdi, nenech si nápad brát! Ale pro jistotu bych to vedle památkářů zkonzultoval s Českou hudební společností.
06. 05. 2013 | 17:10

Janko partyzán napsal(a):

Hitler, Horty, Hlinka všetko jedna linka.
06. 05. 2013 | 17:16

Pepa Řepa napsal(a):

Hrát má Rudy u Pobudy

Jednou jsem byl na Vajcovi v NYC. Díra do sklepa, tam asi dvacet džezmanů, poloprázdno.No Miles to není. Když přijede do Brandejsa, je účast větší, ale taky nic moc.Ať zkusí Rudy-líp na tom nebude- hrát u emeritního, ten na to je a neleze na střechu Rudolfina.
Propás' dobu, řekl bych.
Že by byl Bimbo na jazz podpořil projekt a chodil podupávat- se Zdendou Škromachem -nožičkou?
nevím, nevím.
06. 05. 2013 | 17:21

Pepa Řepa napsal(a):

Jak vůbec vzniklo....zlinkovat se?
06. 05. 2013 | 17:24

Pepa Řepa napsal(a):

A má vůbec Duka nebo Zeman energetický štítek na katedrále?
06. 05. 2013 | 17:26

šašek z Jihlavy napsal(a):

epa Řepa napsal(a):
Jak vůbec vzniklo....zlinkovat se?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Asi podobně jako nalinkovat.
BTW dejte někdo na Linku link, ať si občan poslechne "klasickej jazz".
06. 05. 2013 | 17:42

Baba napsal(a):

Nápad je to geniální, našinec bude možná staromódním, ale raději za klasikem.
06. 05. 2013 | 18:07

Baba napsal(a):

Tedy raději pány architekty, co si nemohli přijít na jméno už při realizaci původního klenotu.
06. 05. 2013 | 18:08

Pepa Řepa napsal(a):

chce Rudy Linka označkovat Rudolfinum jak pes patník?
Tak vysoko? Nepřeceńujete Rudyho?
Spíš bych ho viděl na holuba.To asi jo. To chce.
Vyznamenat se, nesmazatelně. Ani čistírna to nespraví.
Zvysoka, dobří holubi se vracejí.
06. 05. 2013 | 18:32

klasické alebo absurdné napsal(a):

Pepo Ř., pan prezident Klaus měl na svejch poučnejch jazzovejch koncertech ve Španěláku vždycky nabito. (Vedle toho, že chránil Prahu, stejně jako profesor Knížák.)
A hodně mladejch lidí.
Možná s nima Décziovci nejsou uplně třída.
Anebo možná to celej život chtěli, hrát někde v NY ve sklepě.

Což mi připomíná, že budou promítat Spojku vod Shirley Clarkovic. Abych nepropás. Jako jsem zaspal Traviatu.
06. 05. 2013 | 18:34

Baba napsal(a):

Zlatá Praha je kromě Prahy i v New Yorku, ne ve Washingtonu.
06. 05. 2013 | 18:41

strýc virus H3N1 nyní HxNx napsal(a):

autorka textu má ve své úvaze o velkorysosti, pardon, pouhé pozitivnosti myšlení - podle mne -pravdu. zmenšené septakordy nejsou všechno.
06. 05. 2013 | 18:59

Petr Havelka napsal(a):

Paní Bečková,

Vy bojujete za Starou Prahu a Rudy Linka za novou. Tím je to dané abych tak řekl :)

Vždy mne dojme, jak hned a z první jedete tu svoji písničku. Ne, že bych vám neuznával i zásluhy v boji proti různě spřaženým developerům, ale připadne mi, že to berete jaksi šmahem. S takovou a "po vašem" zůstane Praha zakonzervovaná a to nebude dobře. Když se stavěla Eiffelovka také se mudrovalo, že to bude jen na pár let a pak ta hrůza zmizí a co by byla Paříž bez Eiffelovky dnes.
06. 05. 2013 | 19:09

Bob napsal(a):

Pane Havelko, v Praze 10 jsou desitky lokalit, kde vystavbu supermoderniho jazzoveho klubu podpori Klub za starou Prahu vsemi deseti. Pan jazzman se chce pouze prizivovat na lukrativni lokalite.
06. 05. 2013 | 19:40

český maloměšťák napsal(a):

Co je vidět jen z letadla nebo očima lidí , kteří si řádně zaplatili vstupné - nemělo by vaditi.
Pokud však by měl přijít k újmě vkus žactva a školní mládeže - měli by se dotyční zamysliti nad dozajista pro ně zajímavým fenomenem - že totiž nejsou na světě sami.
Ostatně takovému Havelkovi by nevadil skleněný poklop snad ani nad Hradčanama.
Tvarůžky prý pod ním obzvláště vypečeně dozrávají.

" Chcete být opravu světoví ?
Dávejte nejen své tvarůžky pod poklopec skleněný ! "

P.S. Technická - nerezonovalo by to ?
Co tak plexisklo ?
06. 05. 2013 | 19:51

Antonín Hrbek napsal(a):

Panu Linkovi asi nepovolili udělat jazzový klub ze sochy svobody a tak si našel lepší "přátele". V sobotních novinách byl uveden další architektonický skvost - kašny s pozlacenými rourami ve tvaru velblouda a nádržemi z Číny za 20 mil, Kč.

Rudolfinum, špičkový výtvor špičkových architektů přežilo více než 125 let. Přežilo arcivévodu Rudolfa, přežilo císaře FJI i KI, přežilo prvorepublikový parlament, přežilo Heydricha, přežilo reálná socialismus a mělo by přežít i pana Linku. Nechme je žít nerušeně dál.

U každého takového architektonického výtvoru je třeba položit otázku - Pro koho je to určeno, k čemu je to dobré a kdo na tom vydělal?
06. 05. 2013 | 20:21

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...díky, paní Bečková,.....fakt, ten nápad je,....pořád mě napadají nekorektní vulgarismy,....ale přece,....

Můj nevlastní dědeček byl vynikající kovář. Když za ním někdy někdo přišel do kovárny, ... a chtěl mu pomoci,....třeba držet železo v ohní,...říkal,....kuš, nesahej na to, ochotnej vůl je horší než nejhorší nepřítel,....Zvláštní, že se mi to při čtení Vašeho blogu vybavilo.

Ještě něco, viděla jsem v Brně tu "avantgardní modernu"....."bílý ementál",.....lituji ty obyvatele města, co kolem toho musí nevyhnutelně chodit často. Všichni, co mají tenhle paskvil na svědomí, by měli za trest na sřídačku před ním na chodníku klečet,...24 hodin denně,...a prosit kolemjdoucí za prominutí, že jim takhle kazí smysly pro krásu.

Ruce pryč od Rudolfína, milý Rudy,....najděte si místo pro svůj skleník někde jinde.
Tužka.
06. 05. 2013 | 20:46

na Rudolfinu byli nejhezčí K. H. Frank s napsal(a):

Heydrichem na schodišti

Petr Havelka
Ale ani na té jak smrt ošklivé Eiffelovce nikdo nebuduje boule z plexiskla, kde by provozoval hokynářství.

Musí si najít vlastní místo pro vlastní kšeft.
06. 05. 2013 | 20:47

Libertad napsal(a):

Pro: Kateřina Bečková

1) děkuji za informaci, že se zase kdosi chce zviditelnit na skutečné atchitektonické hodnotě.

2) je smutné, že se najdou i vysokoškolsky vystudování spoluobčané v oboru umění, kteří se umí ztotožnit z úmyslem zdegradovat ušlechtilou neorenesanční stavbu

Děkuji a jsem s pozdravem

Sidonio Libertad
06. 05. 2013 | 20:51

na Rudolfinu byli nejhezčí K. H. Frank s napsal(a):

PS. Na Pankráci, pražském Manhattanu je stále místa dost.
V Karlíně také.
06. 05. 2013 | 20:51

Mňouk napsal(a):

Navrhuji přejmenovat Rudolfinum na Rudilfýnum. To by snad mohlo budovu ochránit od nálepu na střeše který je skutečně nevábný a ruší historicky cennou skleněnou střechu dvorany, která je i technickou památkou v oboru železných konstrukcí.
06. 05. 2013 | 21:04

zdenek napsal(a):

obávám se že to bude snobárna jako prase,za prachy na který každý mít nebude,spíš pro cizincë,ten Linka bude asi pěkně mimo
06. 05. 2013 | 21:23

Baba napsal(a):

Milá Máňo, Múzy nejsou děvky, za Múzami je víc práce, než by si člověk myslel.
06. 05. 2013 | 21:28

zdenek napsal(a):

možná je zajímavé si vzpomenout co napsal Michal Pavlíček a džezovém charakteru jaksi obecně v souvislosti s M.Kocábem v knize vzpomínek na svůj muzikantský život "Země vzdálená"...
06. 05. 2013 | 21:31

Občan napsal(a):

Teď zrovna koukám, že on to pan Linka dělá všechno pro Čechy, zcela neznalé jazzu, úplně nezištně. Jako ostatně všichni přísavkové.
Proto také jeho zcela soukromá a rodinná Bohemia Jazzfest, o.p.s nasosla od státu od r. 2006 pouhých 4,4 mil. Kč (IS-CEDR), vesele kšeftuje s OSA (nostrou), z fondů EU dalších 3,8 mil. jen v r. 2008, od města a krajů průměrně 180 000.- Kč/koncert, od MMR 1,0 mil. Kč v r. 2012, od Českých Budějovic 0,5 mil Kč v r. 2009 na jazzfestival, od MK ČR v r. 2013 1,5 mil. Kč na vydání DVD ... a pak mě to nějak přestalo bavit, protože těch dotací bylo ještě dalších 16 stránek google. A to jsem projel je jednu z jeho šesti "vópéesek".

Ta jeho vypečená famílie už dokonce stihla založit i "Rudolfinum - revitalizace, o.p.s"

Takže tenhle "altruista", co podniká v ČR ve velkém ZA STÁTNÍ, by mohl sbalit svoje fidátka a mazat zase zpátky do Jůesej (nebo ještě mnohem dál, ale to se nesmí říkat, protože útlocitný cenzor by z toho mohl mít ujímání). Vlastních podvodnikatelských vyžírků máme, že bychom jimi mohli zahltit zbytek světa vč. Číny.
Přičemž filharmonici dělají ČR slávu po celém světě doslova za pár šlupek. Už chápu, proč "musejí" hrát za 15 litrů brutto a proč MK ČR nemá prachy. Když živí emigrantské parazity, nemůže mu holt zbývat na domácí umělce.
06. 05. 2013 | 22:04

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Občan,....na Hradě měli vždycky rádi džez,.....a ostatní, ať si skočí do šlajsny,...a jdou pod vodu. Nezájem. Ani nevím, čemu fandí současný pan prezident,....ale o džezu říkal něco v tom smyslu, že se tam bude provozovat pravidelně i nadále.

Osobně už preferuji ticho s jemnými přírodními zvuky.
Tužka.
07. 05. 2013 | 00:30

revoluci televize nebude přenášet napsal(a):

Tužka
S tou hluchotou to máte dobrý.
Pro příznivce jazzu špatná zpráva.
Na youtubě se začne platit.
Čas na steganografii a naslouchání Kimu Dotcomovi.
07. 05. 2013 | 01:20

Občan napsal(a):

Tužtičko milá,
ono vůbec není špatný svalit se na pasece do stařiny, opřít hlavu o bágl, pustit si potichu do ucha džezík z "empétrosky" (aby to nerušilo zvěř a víly), dýchat vůni lesa a snít pod sluncem :o)
07. 05. 2013 | 07:59

Baba napsal(a):

Sdělovači jsou už od rána tak skvělě prokoučovaný, že na výplody jejich klávesnic se může laik leda tak vybodnout.
07. 05. 2013 | 08:10

patník napsal(a):

Zato vy, Babo, jste se nevycpala.
07. 05. 2013 | 09:37

Michal jazzman napsal(a):

Kdyby nebylo inovaci, byli bychom stale v jeskynich. Ke tem prihlouplym zavistivym strnulym bazlivym cechum ukaz, Rudy. Ja rikam, proc ne? Z ceho mate STRACH? Ze si Praha pripise dalsi unikat?
07. 05. 2013 | 10:19

Baba napsal(a):

Dej si pohov, nerozlišovatelnej.
07. 05. 2013 | 10:36

šašek z Jihlavy napsal(a):

Občane, bacha na klíšťata! Když do lesa, tak chodit a poslouchat ptáky ( na ty jsou všichni malý páky). Džezík až doma, místo do stařiny raději do postele. A flašky otvírat na kuchyňské lince, zvl. s červeným. Rudiho Linku je možno před tým i potem.
07. 05. 2013 | 10:47

Michal Macek napsal(a):

to je jak sklenena pyramida v louveru...
07. 05. 2013 | 11:39

aga napsal(a):

Vykopete (s kapkou pokakanýho štěstíčka) jednoho profláklého emigranta dveřmi, vleze vám nějaký další sliz oknem. Ach jo, nedaj si pokoj, dokud nás tím slizem definitivně neudusej.
07. 05. 2013 | 15:02

Baba Jaga napsal(a):

To: klasické alebo absurdné
Na you tube je Traviat na výběr - v ČT už dříve byla asi tato:
https://www.youtube.com/watch?v=M57PfVGRR78
Jazz mě příliš nebere, pan Linka už vůbec a té krásné dvorany s denním světlem v Rudolfinu by bylo škoda. Nástavbu na střeše by ale moc vidět nebylo a mohla by možná být i mimo prosklenou část - škoda, že není přiložen žádný návrh.
Tuhle jsme doma řešili, jaký by asi byl třeba Pražský hrad, kdyby se nebouralo, nepřestavovalo a nedostavovalo. Co např. Sv. Vít?
07. 05. 2013 | 15:20

xx napsal(a):

Občan: co se vám najednou nelíbí na dotacích ? Vždyť dotace jsou přece dobré, potřebné, rozhýbávají ekonomiku, nebo co ještě slýchám na obhajobu dotací, vždy když jsou tam kde se dotyčný angažuje, nebo dotované privilegium obdivuje. Ale běda jak jsou dotované nějaké aktivity, které oku či uchu kritika nelahodí.

Obecně platí že dotace jsou velkým státním zlem, které škodí celku. Velmi škodí. Ale to si málokdo, zahleděný jenom do svého okruhu zájmů a známostí těžko uvědomí.

Obecně též platí, že přestavby starých budov v moderním stylu byly naprosto běžnou součástí naší historie a JENOM díky nim vznikly takové "památky" které dnes Bečková a spol. zuřivě chrání jako nějaké nedotknutelné skvosty. Přitom ta opravdová krása a cena stojí a padá s lidmi a právě tvůrčí změna a cvrkot je to krásné. Jinak je to jen hromada cihel a malty.

Ale to někteří lidé nepochopí. Přemýšlejí jinak. Tihle zastánci staré prahy jsou v jistém smyslu stejně arogantní a agresivní fanatici jako džihádisté nebo zelení fundamentalisté. Všichni mají společný jeden rys, nenávist k lidem a k tvůrčí lidské přirozenosti. Bečková a spol. chtějí Prahu a život v ní zachovat v podobě, jakou měla před staletími, se všemi důsledky. Zelení fanatici by zase nejraději lidstvo vyhubili úplně, nanejvýš by lidi nahnali do rezervací a regulovali jejich rozmnožování. A muslimští fanatici zase mají za cíl vyhladit ostatní náboženství a jejich nositele.

Vážně je rozumné nechávat fundamentalistické fanatiky mluvit do našich životů ? Brát obecné ohledy na ortodoxní fundamentalisty ? Proč ?

Pokud má paní Bečková pocit, že nejlepší životní styl je takový, který lidé provozovali před 200 nebo 300 lety, nechť tak žije. Ale za své a na svém. Ale ať nenutí ostatní se chovat podle toho, jak si ona přeje.
Totéž platí pro zelené fanatiky. Pokud si myslí že nejlépe je lidem na stromech a při sběru plodů ve volné přírodě, nechť si vyhledají na mapě africkou rezervaci a odeberou se žít podle svých představ tam. Ale ať proboha nevnucují svoje představy druhým za pomoci lobbingu přes státního násilí.
07. 05. 2013 | 16:32

Občan napsal(a):

Dvouiksko,
pokud nerozlišujete dotace do veřejných služeb od dotací na komerční činnosti, poskytovaných současnými vládami soukromým společnostem, pak už si spolu opravdu nemáme vůbec co říci.
Měl jsem Vás za inteligentnějšího a rozumnějšího; nu, člověk se mýlí v každém věku.

Předpokládám, že jméno Josef Mocker Vám nic neřekne.
To byl také jeden takový "modernizátor" a navíc ještě "restaurátor". Velice agilní. A protože stavěl bohatcům pěkné hrobky ve stylu německé neogotiky, stal se "státním modernizátorem", v důsledku čehož byly zničeny a poničeny desítky především gotických sakrálních staveb jeho romatickými věžemi. Všechny podle jednoho mustru, jak na běžícím pásu. Jeho "modernizaci" neunikly ani Karlštejn, Prašná brána, obě mostecké věže Karlova mostu, Svatovítská katedrála, Křivoklát, kutnohorská sv. Barbora a další významné památky.
Ty méně významné jeho "modernizace" nepřežily, takže jsme "díky" němu přišli o mnohé velice cenné gotické nástěnné malby. Takto měl být zničen i např. kostel ve Slavětíně, který je těmi malbami pokryt od podlahy až po krov; Mockerovi naštěstí došly peníze a tak "modernizace" této pomátky skončila u střechy.
08. 05. 2013 | 07:38

modrý edvard napsal(a):

No, jazzový klub na střeše Rudolfina se mi nelíbí, ale na druhé straně z Prahy vzniká skansen, a to pí Bečková spíš podporuje. Souhlasím s Havelkou.
08. 05. 2013 | 11:07

Drzá zrzka napsal(a):

K Petřínské rozhledně přistavíme výtah, aby se turisté dostali pohodlně nahoru; na střechu Hradačan připevníme fotovoltaické články, aby se ušetřila el. enerie, na budovu Rudolfína připlácneme jazzový klub, který může vzniknout kdekoli. Třeba na renovovaném statku na Šumavě. :-)
08. 05. 2013 | 12:05

pan pan napsal(a):

co když si bude chtíkt který koliv "zastánce" nejakého hudebního stylu neco postavit na střeše v centru prahy? to pak budem opravdu svetoví, bude to jak na matejské
08. 05. 2013 | 13:46

sorela byla nejkrásnější napsal(a):

Jó Mokr, to byl formát.

Autoři Gottwaldovského panelového systému hadr.
08. 05. 2013 | 16:11

Baba Jaga napsal(a):

To: Drzá zrzka
Zrzko, chtělo by to výlet - výtah na Petřínskou věž jezdí hezky vnitřkem, od kterého roku jistě někde najdete. Také na Jindřišskou věž a na jednu z věží Sv. Štěpána ve Vídni, abychom nebyli jen v Praze.
Investovat do jazzového klubu na šumavském statku - to by asi nebyl nejlepší záměr. Snad do soukromého.
Kdysi jsem si myslela, že jak hrozná je budova federálu hnedle proti Národnímu muzeu. A zvykli jsme si - musím se tam příležitostně podívat, když ji muzeu přifařili. Mrzet mě ale nikdy nepřestane, že se nepostaví Kaplického knihovna. Krásně by se z ní dívalo na Hradčany a naopak určitě také.
08. 05. 2013 | 16:25

Drzá zrzka napsal(a):

Baba Jaga

Z Prahy znám asi nejlépe nemocnici v Motole. Výletům se nebráním a rozhledny mám ráda. I ty bez výtahů.

Kaplického knihovna, i když její linie absolutně neladily s okolím, byla navržena jako samostatný celek, nikoli stará budova dotvořená modernou. Nová budova s jazzovým klubem a třeba vyhlídkovou restaurací, by asi tolik rozruchu nevyvolala. A s tím statkem...kdysi v TV Rudy Linka vyprávěl, jak renovuje statek kdesi na Šumavě. Zajisté si na střechu nepřistavil prosklené patro. :-)
08. 05. 2013 | 17:33

xx napsal(a):

Občan: dotace do veřejných služeb od dotací na komerční činnosti ? Ono je to velmi těžké odlišit, protože každý si představuje pod pojmem veřejná služba jinak široký rozsah.

Tak například Vy budete pravděpodobně patřit k těm, co považují Jiřího Suchého za veřejnou službu a dotaci na jeho komerční projekty jako prospěšnou. A mne odsoudíte za to, že si to nemyslím. Nejspíš mne nazvete i barbarem, když prohlásím že ty jeho infantilní říkanky nestojí ani za pětník.

O čem se tedy chcete prokrista bavit ?

Už jsem zde několikrát jasně napsal, že to co dnes považujete za cenné památky bylo vybudováno po staletí nesčetnými přestavbami v moderních stylech tak jak přicházeli ze světa. Zámek hluboká byl původně jen dřevěný strážní hrad který jeho majitelé po staletích přebudovávali tak jak šla móda.

Lidé jako vy, staromilci co považují vše moderní za ohavnost, zřejmě i tenkrát museli trpět jak se ty krásné gotické stavby proměňují ve jménu módních výstřelků z ciziny.

Opravdu se nemáme o čem bavit. Také jsem si myslel že máte na to, pochopit nesmyslnost památkové péče, v rozsahu v jakém se u nás pěstuje. Nemám nic proti muzejím a skanzenům. Je zajímavé poznat jak a v čem žili naši předci. Ale proč v tom máme proboha žít i my ? V domech které byly postaveny k docela jinému způsobu užívání, k jinému životnímu stylu ?

Na to jsem ještě nedostal kloudnou odpověď. Vaše schopnosti naráží na strop a tak se většinou dozvím že jsem blbej. To je ovšem od intelektuála se dvěma vysokýma školama dost ubohé. Není divu že jste bez práce.
08. 05. 2013 | 19:00

Baba Jaga napsal(a):

To: Drzá zrzka
No jo, já o panu Linkovi vím jen to, že existuje. A možná by na jeho stateček někteří i na jazz jezdili - mohly by ty koncerty být třeba jen pro zvané a každý takový by si to považoval.
Jak by ale asi vypadal mnou již vzpomínaný Sv. Vít bez své renesanční a novogotických věží? Asi by se nám líbil stejně jako tento - však jsou různě nedostavěné kostely i jinde. A pohled na Hrad také.
Mohli by ten jazz hrát i v kavárně dole v Rudolfinu - sice je tam výhled jen do ulice, ale přes den je tam svatý klid, pan vrchní pouští většinou klasiku. Večer jsem tam nikdy nebyla - to my venkovani už sedíme ve vlaku a šupeme domů.
Ještě jsme letos v Praze nebyli, zatím tam nebylo žádné veliké lákadlo. I když prohlídka Černínského paláce by asi stála za výlet - to bychom ale nemohli mít tolik zaplevelené kde co. Na Noc kostelů se mnou do Prahy můj jedinec letos nechce. Umím tam courat sama, ale v noci sama už raději ne.
08. 05. 2013 | 20:02

Alan napsal(a):

Jako blbý vtip total zhulené partičky rádoby intošů snad, ale jako seriozní téma k debatě..? Již samo vyslovení, něčeho takového, by mělo autorovi vynést přinejmenším zpozornění orgánů činných v trestních řízeních ..
08. 05. 2013 | 20:06

Bohuš napsal(a):

Pro ING a podobné světoznalce. Názor buďme světoví v tomto případě je slaboduchý. Cizí turisté k nám jezdí právě proto,že nestojí na Staromáku mrakodrapy a nejvíce jich není na Pankráci,ale právě v histor. částech nejen Prahy. Připomíná mi to ničení komunistů.. z klášterů dělali sklady a devastovali vše, co se lišilo od jejich představ...
08. 05. 2013 | 20:25

Drzá zrzka napsal(a):

Baba Jaga
Na Noc kostelů se těším. Nejvíc na ty kostely, které jsou jinak uzamčené. Kvůli tomu ale nemusím do Prahy. V okolí je jich dost. O nočním courání si myslím své. Bát se předem přepadení, obyčejně zadělá na to, být přepaden. Zatím tato teorie vychází, ale všechno může poprvé nastat. I ono přepadení. Pak už bych asi díky zkušenostem měla na věc jiný náhled. Chtěla bych zkusit plavbu lodí noční Prahou a muzeum Karlova mostu. :-)

Katedrály obdivuji proto, co předci dokázali postavit za krásu i bez dnešních technologií usnadňujících stavby.
08. 05. 2013 | 20:43

rodilý Pražák napsal(a):

Na střeše našeho paneláku je místa dost a rozhled na Prahu by byl též skvostný Rudi Linko !
08. 05. 2013 | 22:48

Jirka13 napsal(a):

Mně by to nevadilo. Ona ta střecha seshora teď nevypadá nic moc. Mně spíš vadí "ochránci" staré Prahy. Je to něco jako zelení, křížení s památkáři. Většinou militantnější. Najmě paní Bečková. Ta protestuje kvůli všemu. Kšeft je kšeft.
08. 05. 2013 | 23:12

poldinka napsal(a):

To mi pripomina jednu udalost.
V TV je porad turista cestuje ruznymi zememi, a mistni clovek mu dela pruvodce. Vsude ukazuji stavitelske pamatky stavene pred nekolika staletimi, obrazy, vzacne knihy, atd atd.
KdyZ turista prijel do Ceska, ukazali mu Laternu magiku, a vzali ho do hospody s cikanskou muzikou.
Kdo chce, porozumi.
09. 05. 2013 | 02:49

xx napsal(a):

poldinka: co je proboha důvod památkové péče ? Turisté lační po skanzenech ? Nač máme muzea ?

Je vůbec turismus relevantní důvod, abychom si tu nechávali nefunkční staré domy jenom proto aby se měli turisti a pár staromilců žijících minulostí na co dívat ?

Jsme snad Egypt, který není schopen nabídnout světu nic jiného než svou dávno zašlou minulost a korále při pouličním prodeji ?

Proboha lidi, jak jste přízemní a malí, že musíte žít jen z minulosti.

Bečková a spol. považují za vzácnou památku kdejakou barabiznu která je starší 100 let. A čím víc jich je, tím je pro ně snad vzácnější. Viz nedávná hysterie kolem tuctového činžáku u Václaváku nebo kolem toho návrhu budovy na kulaťáku.

Hysterie fundamentalistů co zamrzli myšlením před 100 a více lety. Oni chtějí žít v minulosti, v té slávě která je dávno pryč. Cestovat časem neumí, tak si alespoň chtějí uchovat kulisy té doby na úkor ostatních.

Dělají to ale dobře, to se musí nechat. Přesvědčili hodně lidí, že to jsou vzácné kulturní památky a že vše nové je ohavné. Tolik lidí, že nakonec založili státní instituci ochrany památek, která je postavena nad soukromý majetek.

Nikdy v historii, kdy vznikaly ty "údajné" památky, to neexistovalo a právě díky tomu ty stavby mohly vzniknout. Pokud by Bečková a památkáři měli i tehdy tak silný vliv jako mají dnes, obdivovali bychom na pražském hradě jen jakési dřevěné budovy a románskou rotundu. A na hluboké bychom neobdivovali nic, protože ten gotický strážní hrad by nejspíš nikoho zvlášť nenadchnul, protože by jich tu byly stovky.
09. 05. 2013 | 09:48

Drzá zrzka napsal(a):

xx

Je rozdíl mezi zbourat a postavit novou
a nezbourat a nalepit na budovu kus něčeho moderního.
Kočkopes.
Rudylfinum.
09. 05. 2013 | 21:01

xx napsal(a):

Drzá zrzka: mluvíte z neznalosti detailů. Zkuste se něco dopátrat například o tom jak vznikala dnešní podoba pražského hradu.

Konečně i bodova Rudolfina zažila své, z pohledu staromilců devastační období. Nakonec byla pod nesmírným tlakem památkářů a staromilců zrekonstruována do podoby svého prvního otevření. Ovšem vylepšena, modernizována alespoň technologicky a akusticky.

Na doplnění moderními prvky není nic špatného. Ty památky o kterých jsem psal nebývaly bořeny a vystavěny znovu, to by mohli stavět rovnou na zelené louce. Oni naši předci ty stavby přestavovali, doplňovali a rozšiřovali podle aktuálních potřeb a aktuálních módních trendů přicházejících z Francie či Itálie nebo kdoví odkud.

Snažíte se hezky, ale k odpovědi na mou zásadní otázku máte ještě daleko.

Vždyť proboha i ten Pražský hrad je slepenec mnoha slohů, přestaveb a úprav. Taky mu říkáte kočkopec ???

Ach jo.
09. 05. 2013 | 23:24

Drzá zrzka napsal(a):

xx
Pokud se Rudolfinum nákladně rekonstruovalo do původní podoby, proč původní podobu znova měnit? Je jazzový klub nepostradatelná potřeba, kvůli které by byla nutná další přestavba?

Teď k Hradu. Nasadím tomu korunu. Nejlépe Svatováclavskou. Korunovační.
Pražský hrad je kočkopes, ale krásnej. :-)
10. 05. 2013 | 04:24

xx napsal(a):

Drzá zrzka: nikoli, jak jsem to pochopil, šlo by jen o rozšíření, doplnění o moderní prvek. Zcela v duchu staletých zvyklostí, než získali moc lidé jako Bečková. Od té doby se ty budovy konzervují a oprašují, případně předělávají do původní podoby. A když se má postavit něco nového, nesmí to být ani vedle na prázdném pozemku.

Stačí si něco přečíst o tom, co se dělo kolem Medy Mládkové a její galerie. Prostě rozum zůstává téměř vždy před vraty úřadů.
10. 05. 2013 | 11:21

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy