UNESCO prý zakázalo věže Evy Jiřičné na Žižkově. Všichni tomu uvěřili, ale je to lež!
Že jde o manipulaci veřejným míněním, jsem si pomyslela hned po přečtení první zprávy s tímto sdělením. Když jsem ale viděla, že zprávu, kterou s důvěrou a s dramatickými titulky přebrala většina zpravodajských serverů a která navíc zazněla i v hlavní zpravodajské relaci České televize, vydala ČTK, rozhodla jsem se po pravdivosti té informace zapátrat.
Jakoby se redaktoři a editoři zpravodajství předháněli, kdo dá té politováníhodné informaci o nesnesitelném diktátu UNESCO sugestivnější název:
iDNES: UNESCO zatrhlo věže na Žižkově. Jiřičná musí překreslit celý projekt
23. 6. 2021, autoři ČTK a iDNES.cz
Seznam Zprávy: Na Žižkově nesmí stát mrakodrapy od Jiřičné. UNESCO a Praha zasáhly
23. 6. 2021, autor Daniel Novák
Blesk: Rozvlněné věže od Jiřičné na Žižkově nebudou, UNESCO je zatrhlo.
23. 6. 2021, autor neuveden
ihned: UNESCO zarazilo projekt rozvlněných věží na Žižkově
23. 6. 2021, autor ČTK
A v odpoledních hodinách toho dne došlo dokonce na interpretaci zprávy v duchu, který mohli všichni developeři přivítat potleskem:
INFO.CZ: Česko by mělo vystoupit z UNESCO. Z kdysi respektované organizace se stal protivný kibic a posluhovač diktátorů.
23. 6. 2021, autor Michal Půr
UNESCO, přesněji Centrum světového dědictví UNESCO, které vede Seznam památek světového kulturního a přírodního dědictví, do kterého byla v roce 1992 zapsána i Praha, tímto způsobem nikdy do interních schvalovacích procesů členského státu nezasahuje. Nevnucuje nám žádná vlastní pravidla a nařízení, spoléhá se jen na zákonné normy členské země a nabádá k jejich dodržování, které sleduje a ve svých monitorovacích zprávách hodnotí. Proto jsem nechápala, jak by se mohlo stát, že by zrovna v případě návrhu obytných věží na Žižkově od Evy Jiřičné tak autoritativně a nekompromisně zasáhlo.
Oslovila jsem mailem ty, kteří by o této záležitosti museli něco vědět. Jejich odpovědi mne nepřekvapily:
„Tato iniciativa šla mimo náš odbor“, sdělil Mgr. Jiří Skalický, ředitel Odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy
„Původ informace k věžím na Žižkově jsme zatím nedohledali,“ informoval mne PhDr. Jaroslav Podliska, ředitel pražského pracoviště Národního památkového ústavu.
„Žádná korespondence mezi Prahou, respektive smluvním státem a UNESCO nad rámec reaktivní monitorovací zprávy z roku 2019 v této věci neexistuje,“ doplnila mé pátrání Mgr. Kristýna Drápalová asistentka radní pro kulturu Hany Třeštíkové.
A stejnou informaci potvrdila i Mgr. Dita Limová, vedoucí oddělení vztahů s UNESCO pod Ministerstvem kultury ČR těmito slovy: „Je to samozřejmě nesmysl. Centrum světového dědictví se konkrétně k tomuto projektu nevyjadřovalo, žádné zamítavé stanovisko nevydalo.“
Jenomže neštěstí je již hotovo. I sama paní architektka Jiřičná věří tomu, že její projekt zakázalo zlé UNESCO. „Chodí mi spousta soustrastných e-mailů,“ svěřuje se redaktorce Lence Zlámalové v rozhovoru v EchoPrime z 30. 6. 2021. A mimo jiné vynáší kategorický soud: „Když o Praze nevědí nic jiného než to, co jim řekne klub Za starou Prahu, no tak co udělají? Rozhodnou špatně. Čert to vem, že nám nepovolili ty věže. To se stane architektovi milionkrát v životě. Na to musí být architekt zvyklý. Ale to, že se v celé Praze nasadí jedna výška a všichni developeři jdou do té samé výšky a celá Praha má jednu výšku, to je, jako kdyby někdo vzal pilu a oříznul to na jedné úrovni. To dělá příšerný urbanismus. To je katastrofa.“
Hm…, teď si připadám jako v dětské hře na tichou poštu. Na začátku někdo řekne „kočka“ a na konci je z toho „velbloud“. V Praze nikdo nenasadil a nenasazuje jednu výšku! Máme tu jen ochranné pásmo Pražské památkové rezervace, jehož smyslem je chránit světově unikátní pražské panorama před znehodnocením utilitárními developerskými vstupy, podobnými návrhu stometrových věží developera Central Group podle návrhu Evy Jiřičné. Bylo by samozřejmě možné a dokonce legitimní diskutovat o tom, zda návrh nepředstavuje tak mimořádnou architekturu, že by jí historická Praha mohla přinést svou oběť. Osobně se ale domnívám, že tomu tak není (psala jsem o tom ZDE) a věřím, že změna koncepce developera, kdy obytné věže nahradí městské bloky, bude ku prospěchu místu i záměru samotnému.
Závěrem: Stali jsme se svědky manipulace veřejným míněním, ať byla více či méně zamýšlená. Vinu má nejen tisková zpráva, která vzešla z firmy Central Group a s poukazem na UNESCO alibisticky zdůvodňovala odklon od původní verze projektu, ale i horlivost novinářů, kteří si z nepochopitelného důvodu informaci neověřili, přinést senzační až výbušnou zprávu. Obětí je také paní architektka Jiřičná a její projekt, který byl ale pravděpodobně nerealizovatelný již v okamžiku vítězství v soutěži v roce 2019. Developer při zadání soutěže totiž nerespektoval žádná památková a urbanistická omezení, na která se nyní školácky vymlouvá.
Jakoby se redaktoři a editoři zpravodajství předháněli, kdo dá té politováníhodné informaci o nesnesitelném diktátu UNESCO sugestivnější název:
iDNES: UNESCO zatrhlo věže na Žižkově. Jiřičná musí překreslit celý projekt
23. 6. 2021, autoři ČTK a iDNES.cz
Seznam Zprávy: Na Žižkově nesmí stát mrakodrapy od Jiřičné. UNESCO a Praha zasáhly
23. 6. 2021, autor Daniel Novák
Blesk: Rozvlněné věže od Jiřičné na Žižkově nebudou, UNESCO je zatrhlo.
23. 6. 2021, autor neuveden
ihned: UNESCO zarazilo projekt rozvlněných věží na Žižkově
23. 6. 2021, autor ČTK
A v odpoledních hodinách toho dne došlo dokonce na interpretaci zprávy v duchu, který mohli všichni developeři přivítat potleskem:
INFO.CZ: Česko by mělo vystoupit z UNESCO. Z kdysi respektované organizace se stal protivný kibic a posluhovač diktátorů.
23. 6. 2021, autor Michal Půr
UNESCO, přesněji Centrum světového dědictví UNESCO, které vede Seznam památek světového kulturního a přírodního dědictví, do kterého byla v roce 1992 zapsána i Praha, tímto způsobem nikdy do interních schvalovacích procesů členského státu nezasahuje. Nevnucuje nám žádná vlastní pravidla a nařízení, spoléhá se jen na zákonné normy členské země a nabádá k jejich dodržování, které sleduje a ve svých monitorovacích zprávách hodnotí. Proto jsem nechápala, jak by se mohlo stát, že by zrovna v případě návrhu obytných věží na Žižkově od Evy Jiřičné tak autoritativně a nekompromisně zasáhlo.
null
Oslovila jsem mailem ty, kteří by o této záležitosti museli něco vědět. Jejich odpovědi mne nepřekvapily:
„Tato iniciativa šla mimo náš odbor“, sdělil Mgr. Jiří Skalický, ředitel Odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy
„Původ informace k věžím na Žižkově jsme zatím nedohledali,“ informoval mne PhDr. Jaroslav Podliska, ředitel pražského pracoviště Národního památkového ústavu.
„Žádná korespondence mezi Prahou, respektive smluvním státem a UNESCO nad rámec reaktivní monitorovací zprávy z roku 2019 v této věci neexistuje,“ doplnila mé pátrání Mgr. Kristýna Drápalová asistentka radní pro kulturu Hany Třeštíkové.
A stejnou informaci potvrdila i Mgr. Dita Limová, vedoucí oddělení vztahů s UNESCO pod Ministerstvem kultury ČR těmito slovy: „Je to samozřejmě nesmysl. Centrum světového dědictví se konkrétně k tomuto projektu nevyjadřovalo, žádné zamítavé stanovisko nevydalo.“
Jenomže neštěstí je již hotovo. I sama paní architektka Jiřičná věří tomu, že její projekt zakázalo zlé UNESCO. „Chodí mi spousta soustrastných e-mailů,“ svěřuje se redaktorce Lence Zlámalové v rozhovoru v EchoPrime z 30. 6. 2021. A mimo jiné vynáší kategorický soud: „Když o Praze nevědí nic jiného než to, co jim řekne klub Za starou Prahu, no tak co udělají? Rozhodnou špatně. Čert to vem, že nám nepovolili ty věže. To se stane architektovi milionkrát v životě. Na to musí být architekt zvyklý. Ale to, že se v celé Praze nasadí jedna výška a všichni developeři jdou do té samé výšky a celá Praha má jednu výšku, to je, jako kdyby někdo vzal pilu a oříznul to na jedné úrovni. To dělá příšerný urbanismus. To je katastrofa.“
Hm…, teď si připadám jako v dětské hře na tichou poštu. Na začátku někdo řekne „kočka“ a na konci je z toho „velbloud“. V Praze nikdo nenasadil a nenasazuje jednu výšku! Máme tu jen ochranné pásmo Pražské památkové rezervace, jehož smyslem je chránit světově unikátní pražské panorama před znehodnocením utilitárními developerskými vstupy, podobnými návrhu stometrových věží developera Central Group podle návrhu Evy Jiřičné. Bylo by samozřejmě možné a dokonce legitimní diskutovat o tom, zda návrh nepředstavuje tak mimořádnou architekturu, že by jí historická Praha mohla přinést svou oběť. Osobně se ale domnívám, že tomu tak není (psala jsem o tom ZDE) a věřím, že změna koncepce developera, kdy obytné věže nahradí městské bloky, bude ku prospěchu místu i záměru samotnému.
Závěrem: Stali jsme se svědky manipulace veřejným míněním, ať byla více či méně zamýšlená. Vinu má nejen tisková zpráva, která vzešla z firmy Central Group a s poukazem na UNESCO alibisticky zdůvodňovala odklon od původní verze projektu, ale i horlivost novinářů, kteří si z nepochopitelného důvodu informaci neověřili, přinést senzační až výbušnou zprávu. Obětí je také paní architektka Jiřičná a její projekt, který byl ale pravděpodobně nerealizovatelný již v okamžiku vítězství v soutěži v roce 2019. Developer při zadání soutěže totiž nerespektoval žádná památková a urbanistická omezení, na která se nyní školácky vymlouvá.