O e-palivech a evropské debatě o autech

13. 03. 2023 | 07:00
Přečteno 2394 krát
Pokud by bylo v Evropě prodáno 1 milion nových aut na e-palivo za rok (zhruba každé desáté auto), v horizontu 15 let bychom navíc potřebovali přes 3 200 TWh čisté elektřiny. V průměru to odpovídá roční výrobě 13 jaderných elektráren velikosti JE Temelín.


O dnešním sporu o autech

Schválení dohod legislativy, které vzejdou z trialogu (vyjednávání o kompromisu mezi Parlamentem a Radou, za přítomnosti Komise), bývá trochu drama - v Parlamentu skoro vždy - přeci jen, naši vyjednavači (zpravodajové) musí o dohodě přesvědčit většinu ze 700 poslanců - v Radě naopak málokdy. Tam je totiž vyjednávající předsednická země vyzbrojena podrobným mandátem od všech zemí, obvykle přijatým jednomyslně.
V případě dohody o snižování emisí aut (a dodávek) je tomu jinak. Nevíme, kolik zemí svou podporu dohody staré pár měsíců přehodnotilo, ale nejméně jedna velká země byla proti a jedna se zdržela. Protože Rada preferuje maximální shodu, bylo schválení odloženo (je dokonce možné, že by se našla potřebná blokační menšina).

Ve hře je jak poměrně snadno proveditelné "doladění" dohody (třeba formou garance Komise ohledně dalších kroků) tak i úvaha, že by se celá legislativa měla "přehodnotit". Zřejmě jde hlavně o otázku "syntetických paliv". Jak jsem opakovaně psal, nezahrnutí možnosti využití paliv, stahujících ze vzduchu CO2 pro provoz spalovacích motorů, je faulem proti technologické neutralitě, ale má to podstatné "ale"....
Protože problém má několik podstatných dimenzí, zkusím je rozebrat všechny:

1. Co Komise neudělala?
Z některých zemí zaznívá, že souhlas s dohodnou je podmíněn tím, že bude předložen (nikoliv schválen, neb to trvá mnoho měsíců někdy i let a není jasné, zda k němu dojde) postup, jak umožnit prodej spalovacích aut pálících výhradně syntetická paliva. A ten Komise nepředložila. Pohled do textu dohody ale ukazuje, že toto není přesné. Text o předložení návrhu je navíc v právně nezávazné části, ale hlavně zní takto:
(11) Following consultation with stakeholders, the Commission will make a proposal for registering after 2035 vehicles running exclusively on CO2 neutral fuels in conformity with Union law, outside the scope of the fleet standards, and in conformity with the Union’s climate-neutrality objective.
Je tedy zřejmé, že návrh má být předložen po schválení dohody, a to po konzultaci se "stakeholders". A to z dobrých důvodů. Z textu dohody vychází, že dnešní stav není "nekonání Komise", ale že jde o to, že silnější text Rada a Parlamant nedohodli (situaci, kdy závěrečný text neobsahuje to, co bylo dohodnuto, si představit neumím a pokud existovala neformální, nepsaná dohoda nad rámec dohodnutého textu, pak jde o postup zcela postrádající transparentnost. Těžko lze pak soudit, zda byla porušena).

2. Role syntetických paliv
Je omyl, že syntetická paliva jsou cesta k levné mobilitě. Nejen proto, že od střední třídy počínaje se ceny bateriových a spalovacích aut srovnávají, a v nákladech na provoz jasně dominují ta bateriová (BEV).
Provoz na syntetická paliva totiž bude hodně nákladný. K vyrobení 1 litru je třeba zhruba 27 kWh (čisté) elektřin. To spolu s nízkou účinností spalovacích motorů (ICEV je fyzikálně vzato teplárna, a ne dopravní prostředek, neb většina energie se mění v teplo) vede k zouflale nízke energetické efektiviě a tedy i vysoké ceně.
Jisté zlepšení v čase asi nelze vyloučit, ale pochybuji že zásadní (nedohledal jsem žádné texty, které by naznačovaly, že výsledek, kombinující ztráty při výrobě vodíku, při jeho transformaci na palivo a ztráty spalovacích motorů, lze zásadně zlepšit). I pokud vezmeme nejlevnější dostupnou elektřinu z obnovitelných zdrojů (OZE), která se před růstem inflace pohybovala kolem 50 dolarů (USD) za MWh, dostaneme se na náklad jen na vstup do výroby e-paliva v úrovní přes 30 korun. A to je jen začátek, pak nastupují náklady na výrobu, dovoz (tak levná energie v Evropě v tomto množství nebude), distribuci a daň. Dnes se u e-fuel mluví o ceně kolem 100 korun (ne-li více), s větší výrobou cena klesne, ale stále to bude mnohem dražší než dnešní "spalovací mobilita". Další, zdánlivě menší trable jsou zajištění dostatečně hustou síť čerpadel (a tedy distribuci), neb vlastníci těchto aut ji budou očekávat, a způsob jak zabránit, aby do těchto aut bylo čerpáno palivo fosilní.

3. Dopad do energetiky
Prodej pár stovek či tisíců speciálních aut na e-palivo nepředstavuje samozřejmě žádný problém (a já bych byl rád, kdyby výjimky pro malosériová a speciální auta, dnes nastavené do roku 2036, zůstaly platné). Něco jiného je úvaha, že by kupříkladu 10% prodejů nových aut po roce 2035 bylo "e-palivových". Dopady na poptávku po čisté elektřině jsou pak obrovské.
Pokud vyjdu vyšel z prodeje 1 milionu nových spalovacích aut (ICEV) ročně po roce 2035 (porovnávám větší auta, se spotřebou 7,5 litru paliva nebo 22 kWh na 100 km), tak k dosažení stejné mobility (předpokládám 15 tisíc km ročně) dojde - již 4 rokem počínaje - k navýšení spotřeby čisté elektřiny o více než 100 TWh za rok (o polovinu více, než spotřebuje naše země). Celkově, za 15 let, se "účet" zastaví na objemu skoro 3 200 TWh elektřiny "splálené" navíc, při průměrné roční hodnotě přes 200 TWh.
To mimochodem představuje spotřebu větší než by ročně vyprodukovalo 13 elektráren jaderné elektrárny Temelín.

4. Dopad do ekonomiky
Tak velké zvýšení poptávky po čísté elektřině by mělo dopad na ekonomiku. Ne náhodou je v zmíněném článku ukládající Komisi předložit návrh odkaz na konzultaci se "stakeholdery". Dostatek levné, čisté elektřiny je zásadní pro přechod průmyslu na udržitelné zdroje energií. Samotné e-palivo je na rozdíl od situace u osobních aut jediná dnes dostupná cesta třeba pro dekarbonizaci letectví.
To, že by vznikla dodatečná, technologicky nikoliv nutná poptávka po nemalém množství e-paliva, by zvýšilo poptávku po vodíku i e palivech (s dopadem do jejich ceny) s dopadem do ceny, či dokonce možnosti, produkce a dostupnosti služeb.

5. Dopad na automobilky
Co se stane v dalších dnech je nejasné. Může se stát, že země brzy naleznou ztracenou shodu nad navrženým textem. A výsledkem bude jen krátké zdržení. Pokud by země chtěly dohodu upravit, nejprve se musí domluvit jak ( zdá se přitom, že pro změny je jen část) a hlavně pak znovu získat podporu většiny Parlamentu. Což nemusí být snadné.
Pokud by dohoda "padla pod stůl" a začínalo se zcela znovu, bude to proces na mnoho měsíců, ne-li let. Mezi tím bude chybět automobilkám vodítko, jaká že to pravidla budou další více než dekádu platit (legislativa navíc zahrnuje úpravu dalších cílů a mechanismus, kterým bude pravidelně prověřována, zda jsme na cestě k plnění určených cílů). Je to nejistota, která bude pro automobilky drahá, neb do hry vstoupí teoreticky možnost pokračovat ve vývoji spalovacích aut či zpomalení trajektorie růstu podílu BEV na prodejích.
A mimochodem, výsledkem nedohody na ukončení prodeje spalovacích aut bude zřejmě požadavek na zpřísnění navrhované směrnice Euro 7, proti které část průmyslu protestuje. To, že do ní Komise nevložila celkové snížení některých limitů pro zdraví nebezpečných Nox, vycházelo z předpokladu, že spalovacích aut bude na trhu prodáno již jen poměrně málo.

6. Dopad na klima
Náhrada "čistých bateriových” aut za "čístá spalovací" nemá zdánlivě dopad na naše cíle snížít emise skleníkových plynů. Ale v unijní strategii (stejně jako v těch, co mají další země) je vše spojené se vším. Všechny sektory musí emise výrazně snížit, a aby se to povedlo, musí mít k dispozici technologie, zdroje a čistou energii, kterou nahradí tu špinavou (z pohledu skleníkových plynů). Výrazné, a nikoli nezbytné navýšení spotřeby na vodíku založených paliv v sektoru dopravy, povede k nižší dostupnosti čisté energie jinde. A to v podobě čisté elektřiny (která musí nahrazovat "špinavou"), vodíku či e-paliva, jak je popsáno výše.
Proto jsem přesvědčen, že jiné než spíše symbolické otevření tohoto sektoru je zásadní krok k tomu, abychom nebyli sto cíle dosáhnou nebo jejich dosažení notně prodražili.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy