Spalovací auta – konec nebo bez konce?

28. 03. 2023 | 13:56
Přečteno 2124 krát
Z přehršle titulků, tweetů a prohlášení není snadné pochopit, k jakému rozhodnutí se země EU ve věci „konce spalovacích motorů“ v posledních hodinách dobraly.

A tak se pokusím poskytnout svůj pohled na věc, který vychází zejména ze zahraničních médií a přímé komunikace Komise.


Nejprve k politicko-právní dimenzi:
1.
Kontroverzní regulace určující, že po roce 2035 se až na stanovené výjimky budou prodávat jen auta s nulovými (výfukovými) emisemi, byla schválena. Nedávno ji schválil Evropský parlament a Rada ji posvětila dnes. Text se nijak nemění.
2.     
Text obsahuje toliko úkol pro Evropskou komisi předložit návrh na úpravu týkající se syntetických paliv. Tento úkol je obsažen v právně nezávazné části textu. Auta na paliva, která celkem zajistí emisní neutralitu, ale z výfuku jim proudí CO2, regulace po roku 2035 nepovoluje.
3.     
V rámci notně nestandardního jednání politiků Německa (s podporou jiných zemí) a zástupců Komise došlo zřejmě k dohodě ohledně toho, jak tento úkol Komise pojme. Tato dohoda nemá právní povahu a není veřejně dostupná.
4.      
Zřejmě je dohodnuto, že dojde ze strany Komise (za řadu měsíců) k předložení návrhu na umožnění prodeje aut, která mohou být poháněna (jen) e-palivy (s celkovým neutrálním emisním dopade pro emise CO2). Existují různé právní cesty, jak tento návrh předložit. Standardní by byl návrh nového Nařízení (projedná, upraví, ev. schválí spolu Rada a Parlament), teoreticky může jít o Delegovaný akt (existuje-li zmocnění, musí schválit Rada i Parlament, ale bez úpravy) či Implementační akt (schvaluje jen Rada, ale může sloužit jen k upřesnění regulace). Ve všech případech toto ustanovení vstoupí v platnost, až bude-li řádně schváleno.
5.      
Součástí dohody je zřejmě i to, že pokud tato cesta selže, pokusí se Komise naplnit tento slib jinou cestou. Třeba novelou regulace, která bude schválena. Opět ale její účinnost bude záviset na řádném schválení.
6.      
Tento pohled na svět se poněkud liší od textů v našich médiích, ale jejich obsah interpretovat neumím.

Druhá dimenze je faktická.
Zde si dovolím vycházet z toho, co píší odborné texty o technologii e-paliv, z poznatků ze schvalování relevantních předpisů a z toho, jak se k ní staví různé automobilky:
1.     
Umožnění využití e-paliv (za předpokladu celkové emisní neutrality) je z hlediska klimatických cílů v pořádku (jde o technologickou neutralitu), naráží ale na některé problémy, kvůli kterým nebylo do stávající regulace zahrnuto.
2.      
E-paliva nepředstavují, a takřka s jistotou nebudou představovat, cestu k dostupné osobní mobilitě. I proto za nimi stojí zájem prémiových (zejména německých) značek. Důvodem je velmi špatná energetická efektivita této technologie (neopravitelná, daná nízkou účinností aut se spalovacím motorem - ICEV) a velmi vysoká cena paliva (kvůli energetickým nárokům výroby), kterým budou muset být nová ICEV prodaná po roce 2035 poháněná. Cena e-paliva je dnes násobkem ceny paliv fosilních a nejsem si vědom technologie, která by uměla tuto nevýhodu zvrátit.
3.      
Problémem bude i vysoká poptávka po e-palivu tam, kde nebude mít jeho využití alternativu (letecká doprava), která při jen postupně narůstající nabídce může být problém velkým. Dopadem může být vysoká cena a horší dostupnost tam, kde využití e-paliva nemá náhradu
4.      
Otázkou je, jak robustní bude muset být systém, který zabrání využití nových ICEV prodaných po roce 2035 na fosilní paliva (což je součástí dohody). Otázkou také je, zda proponenti tohoto řešení nebudou požadovat povinný prodej e-paliva na podílu čerpadel (což ale v právě schválených pravidlech pro infrastrukturu pro nová paliva není).
5.      
K zajištění celkově neutrální emisní bilance bude muset být velmi pečlivě sledován celý řetězec výroby či distribuce. Zatímco u elektřinou poháněných aut lze nulové provozní emise poměrně snadno zajistit, zde to může být složitější a bude záviset na striktnosti kritérií. 
6.      
Odpor části automobilek proti této možnosti plyne z toho, že nechtějí zřejmě zcela rezignovat na možná vzniklý, sice malý, ale vysoce lukrativní prémiový trh ICEV. Budou ale řešit dilema, zda pokračovat ve velmi náročném vývoji. Pokud ano, sníží to jejich finanční i lidský potenciál na vývoj bateriových elektromobilů (BEV), které budou představovat nejdostupnější mobilitu v budoucnosti.
7.     
Pokud po roce 2035 bude existovat prodej statisticky významného podílu ICEV, bylo by logické, aby byl kladen vyšší důraz na snížení emisí zdraví škodlivých látek, kterým se zabývá návrh Euro 7. Auta poháněná e-palivem tyto škodliviny produkují a vyšší počet takovýchto aut na trhu jde proti úvaze, podle které dává smysl nezpřísňovat některé limity v Euro 7 proto, že počet prodaných aut nebude vysoký.
8.      
Takovýto statisticky významný podíl ICEV na nových autech s sebou ponese velké zvýšení poptávky po elektřině (v nedávném postu píši, že 10% podíl e-ICEV na prodejích v Evropě se rovná zvýšení poptávky po čisté elektřině ročně o více než 200 TWh (více než 3x naše dnešní spotřeba elektřiny).
9.      
Ze společenského hlediska nepřináší dohoda, ačkoliv zajistí technologickou neutralitu, nic pozitivního pro velkou většinu populace, která hledá dostupnou osobní mobilitu. Snížení koncentrace automobilek na BEV, pokud k ní dojde, může zpomalit potřebné inovace a investice. Pokud vznikne vyšší poptávka po e-palivech, která zvýší jejich i tak vysokou cenu, zvýší to náklady pro firmy mimo osobní autodopravu, které musí e-palivo využívat a tím se náklady zvýší i pro občany. A výsledkem vysokého podílu nových ICEV, pokud by k němu došlo, by mohl být i růst ceny energie (dodatečnou poptávkou).

Tolik fakta nebo snaha o jejich interpretaci.

A nakonec osobní poznámka. Otázka technologické neutrality je relevantní, ale stejně tak zvážení dopadů využití různých technologií. Osobně jsem vždy zastával názor, že rychlý rozvoj BEV je cesta k dostupné, udržitelné osobní mobilitě. Nikoliv ale e-paliva. Myslím, že možná výjimka, bude-li v dalších měsících schválena, nepovede k vysokému podílu ICEV prodávaných po roce 2035, ale zvýší investiční nejistotu firem (s možnými negativními dopady na rozvoj technologie BEV).

Proto jsem zastával názor, že „výjimka pro e-paliva“ by měla platit jen pro velmi malý objem aut, který by vyloučil popsané negativní dopady. Tedy pro malosériové výrobce (či malé podíly u jiných výrobců) zejména sportovních aut, za předpokladu striktního zajištění, že nová auta po roce 2035 budou provozována jen v emisně neutrálním režimu (když už budou představovat vysokou míru energetické neefektivity).

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy