Co dnes nezazní na konferenci Pěsky městem

21. 10. 2021 | 12:39
Přečteno 3106 krát
Není žádným tajemstvím, že můj pohled na svět je v české společnosti poněkud nekonvenční a vzhledem k zkušenosti s bývalým režimem pokládán za „nebezpečně“ levicový. Zombie socialismus v hlavách Čechů a Češek bude strašit ještě dlouho. Tím, že neváhám otevřeně hovořit například o sociální spravedlnosti, jejíž skloňování je v jiných demokratických společnostech zcela běžné, ale v češtině má stále nádech „neomarxismu“, si na jednu stranu řadu dveří zavírám, ale jiná se mi naopak otevírají. Aby mě však vyšoupli ze dveří, do kterých jsem již jednou byla vroucně přizvána, se mi nyní stalo poprvé.

Je to přibližně půl roku, co mě organizátorky konference Pěšky městem přizvaly jako speakerku pro akci, která právě dnes probíhá. Mým úkolem bylo mluvit o tom, jak automobilová doprava přispívá nejen ke znečištění vzduchu, ale významně také ke klimatické krizi a města by proto měla být plánována a spravována tak, aby se v nich dalo pohodlněji dopravovat pěšky, nebo na kole. S tím můžu jen souhlasit. Na svou účast jsem tedy kývla.

Podle zadání jsem ještě před létem napsala také příspěvek do sborníku. Pochopitelně jsem si také udělala rešerši toho, co bylo o potenciálu pěší a cyklistické dopravy přispět k redukci emisí ve městě napsáno v zahraničí. Odhalila jsem studii od Colin a kol. z roku 2012*, která se touto otázkou zabývala a provedla výzkum v britských městech. Závěr studie je jasný. Chůze a cyklistika sice žádné emise neprodukují, v britských městech, která jsou vybudovaná pro auta a ve kterých je život s auty až příliš spjatý, však nemohou individuální automobilovou dopravu uspokojivě nahradit. Aby tomu tak mohlo být, musela by britská společnost zcela změnit jak způsob, kterým plánuje města, tak i svůj životní styl.

Životní styl umožňující dopravu pěšky a na kole přitom není žádná nerealistická utopie. Ve Skandinávii nebo v Nizozemí lidé ve městech auty jezdí o poznání méně a o to více se dopravují pěšky, na kolech a veřejnou dopravou. Nutno podotknout, že jde o státy, v nichž jde environmentální udržitelnost ruku v ruce se silným sociálním státem. Samozřejmostí je celá řada sociálních jistot, kvalitní a dostupná veřejná doprava, a v mnohem větší míře než u nás také dostupné obecní bydlení (byť si jsem vědoma, že i v těchto zemích si již neoliberalizace vybrala svou daň). Dalším specifikem je také kvalitní školství. Rodiče nemají potřebu vozit své dítě přes půl města do jiné školy, než je ta spádová, protože ta, kterou má za rohem, je většinou podobně dobrá jako všechny ostatní. Situace diametrálně odlišná od té české. Česká města se čím dál tím víc stávají nedobytnou pevností pro nejbohatší vrstvy a podfinancované veřejné školství nabízí vzdělávací instituce naprosto odlišné kvality. Individuální dopravu autem lidé berou jako své nezadatelné právo a jakou součást typicky českého pojetí svobody bez přívlastků. Tedy takové, kde důležitý jsem jen já sám, bez společenské zodpovědnosti.

Pro mě z toho vyplývá jasný závěr. Chceme-li, aby po Praze lidé méně jezdili auty, nestačí jen zavádět regulace, jako je mýto, ale také se více zamýšlet nad tím, proč vlastně lidé mají potřebu po městě auty jezdit a jaké existují alternativy, díky nimž by stíhali své každodenní životy i bez čmudících plechových kamarádů. Jedním z takových opatření je i zajištění dostupného bydlení, díky kterému lidé nebudou mít potřebu stěhovat se daleko za město, nebo třeba participativně připravované regulační plány, které u nové výstavby jasně definují její budoucí funkční využití, a zabrání tak tomu, aby se vnitřní města zahušťovala výstavbou sloužící k zaparkování peněz nadnárodních investičních společností. Taková výstavba bývá často obhajována konceptem „města krátkých vzdáleností“, ale k čemu tyto krátké vzdálenosti jsou, když v těchto čtvrtích nikdo nebydlí? Jednou větou, environmentálně udržitelné město příjemné pro chůzi musí zároveň být také sociálně spravedlivé. Anebo alespoň o sociální spravedlnost usilovat.

To všechno se objevilo jak v mém příspěvku do sborníku, tak i v mé prezentaci připravené na konferenci. Když se nás pak organizátorky ptaly, na jaká témata se chceme zaměřit v panelové diskusi, zmínila jsem právě sociálně spravedlivé město. V angličtině se tomu říká „Just City“ a jde o velmi běžný koncept, o kterém byla napsána celá řada knih. Koneckonců, také OSN má mezi svými cíli udržitelného rozvoje inkluzivní města a snižování sociálních nerovností. Jsem si jistá, že by se mnou souzněl i známý a mezi českými architekty tolik oblíbený dánský architekt a urbanista Jan Gehl, který napsal např. knihu „Cities for People“ (Města pro lidi), nebo knihu „How to study public life“, která pojednává o tom, jak studovat život ve veřejném prostoru a ze skutečného chování a prožívání lidí tak vyvozovat závěry pro městské plánování. Gehl Institute nedávno vydal také výzkumnou zprávu nazvanou „Health, Equity and Public Space“ – zde je tedy doslova spojováno zdraví a veřejný prostor se spravedlností a rovností.

I přes Gehlovu oblíbenost mezi českými plánovači mám často pocit, že jde jen o módní figuru, jehož slova v jejich pravém významu k uším české odborné veřejnosti zabývající se plánováním měst ve skutečnosti nedoléhají. A zdá se, že možná ani k uším určité konzervativnější části neziskového sektoru. Dámy ze spolku Pěšky městem totiž můj důraz na sociálně spravedlivé město odmítly zařadit do panelové diskuse. V emailové komunikaci mi bylo oznámeno, že sociální spravedlnost není předmětem konference a kromě jiného na tom, že pěší doprava se sociální spravedlností souvisí, údajně není shoda ani mezi českými ekologickými organizacemi.

Odopověděla jsem tedy, že pokud nesmím mluvit o tom, co považuji za důležité, a co mimo jiné také ukazují vědecké závěry (nikoliv pouhé dojmy ideologicky nesourodé skupiny českých ekologických neziskovek), konference se nemohu zúčastnit. Druhý den se mi jedna z organizátorek ozvala, velmi se omlouvala, že tedy budu z programu konference vyřazena. Ne snad proto, že by jí nebo kolegyním můj pohled na věc vadil, ale proto, že se tam téma nehodí a nezapadá. Na akci údajně budou urbanisté, architekti a dopravní plánovači. Opravdu? Tím spíš by snad měla problematika sociální spravedlnosti zaznít. Copak je snad město jen beton, ocel , plechová auta a emise, které vypouští? Žijí v něm přeci lidé. Socio-ekonomické souvislosti snad nemají technicky orientované lidi zajímat?

V Česku se poslední dobou množí kritika toho, jak málo mají ženy možnost se podílet na rozhodovací moci a vyjadřovat se k důležitým veřejným záležitostem. Je zajímavé, že konferenci Pěšky městem organizují právě ženy, a panelistky se na programu vyskytují ve víceméně vyrovnaném poměru s panelisty. Potíž je, že pohled, který bych i přes snahu neesencializovat neváhala označit jako femininní, neboť empiricky to bývají především ženy, kdo na svět pohlíží s větší sociální citlivostí a kupř. smyslem pro sociální reprodukci, péči apod., je na této konferenci zcela upozaděn. Místo něj zde dominuje pohled maskulinní, tedy pohled technický, případně environmentální, ale bez návaznosti na sociální strukturu. To, že naše města vypadají tak, jak vypadají, a jsou v převážné míře stavěna muži pro muže (není žádné tajemství, že muži jezdí auty mnohem více než ženy, a ženy naopak častěji využívají veřejnou dopravu), já právě výsledkem absence opozičních, jinak než technokraticky zaměřených hlasů, které vyzdvihují důležitá sociální témata.

Těžko říct, proč tomu zrovna u této konference takto je. Buď nad organizátorkami ze spolku, jehož kořeny sahají až hluboko k Pražským matkám, stále stojí stín zombie socialismu, nebo nečtou odbornou literaturu. Možná že čtou, ale některá slova, jako je justice, equity, nebo social welfare nezní tak hrozivě, jako když je někdo vysloví česky. To vás pak v naší české kotlině rázem onálepkují jako neomarxistu a veřejnou hrozbu číslo jedna. Piráti ví své. Jinak si neumím představit, proč se právě můj důraz na sociální spravedlnosti stal červenou vlaječkou, kvůli které se organizátorky konference Pěšky městem rozhodly vaničku mé účasti vylít i s dítětem.

*Colin, G., Pooley, D. H., Scheldeman, G., Tight, M., Harwatt, H., Jopson, A., Jones, T., Chisholm, A., Mullen, C.: The Role of Walking and Cycling in Reducing the Impacts of Climate Change. In: Ryley, T., Chapman, L. (Eds.): Transport and Climate Change (Transport and Sustainability, Volume 2), Emerald Group Publishing Limited (2012). Pp. 175–195.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy