Foucaultova „archaeologie vědění“ se snažila o historickou analýzu vzniku a proměny jednotlivých konceptů či celých myšlenkových systémů na čistě diskursivním základě. Ignorací subjektu či nediskursivních skutečností (především politiky), zkoumal Foucault kolektivní nevědomá pravidla, ohraničující možnosti specifického, historicky podmíněného vědomí a poznání. Částečně podobným způsobem jde vystopovat vznik i tak běžných, ale široce zakořeněných sociálních konceptů, jako „šprt“ (nešikovný překlad anglického „nerd“, který bude pro nás určující a tak si jej i počeštíme, jelikož má širší význam a vedle intelektualismu, nepraktičnosti, oslabené emocionality a negativních konotací zahrnuje navíc i oblast technických a uměleckých schopností, specifický vzhled a místo obyčejné snaživosti se u něj předpokládá inteligence nebo talent). A to navzdory tomu, že jsme díky jeho relativně nízkému věku jen asi dvou staletí schopni v jeho případě vypátrat i konkrétní „subjekty“, které nám jej vštípili do kolektivního vědomí...
Motiv: Advokátní prostředí dnes funguje jako běžný trh a je navíc vysoce konkurenční. I známější kanceláře mají problém udržet si stabilní klientelu a jen vysoká odbornost, snad s výjimkou těch nejelitnějších, již nestačí. V dalších „advokátních patrech“ je tak nutné umět se prosadit i trhově a vedle odbornosti je stejně důležitý i marketing (či politické konexe v tom horším případě). A jelikož na dálnici billboard s advokátem neuvidíte, ten se uskutečňuje především publikační činností v odbornějších médiích anebo poradní a expertní v masových. Advokát v časopisecké právní poradně, televizním zpravodajství nebo rozhlasové relaci je zcela legitimní a navíc i veřejně prospěšný způsob obeznamování veřejnosti s jeho odbornými znalostmi. I když k dalším, méně legitimním prostředkům, se většina advokátů neuchyluje (přísný advokátní zákon jim to navíc ani neumožňuje), dnes, kdy už je všem v oboru jasné, že s poklesem ekonomiky odejdou zakázky i klienti a konkurenční boj se ještě přiostří, nebudou mít možná někteří na výběr...