Paměť jako historický vynález aneb Všichni jsme archaičtí kněží
Dnes obyčejná paměť byla ještě v ne tak dávné době (co to je, dva a půl tisíc let...) považována za mystickou zkušenost a schopnost, které byli schopni jen náboženští kněží, potulní básníci, pěvci (taky považováni za posvátné) a králové. Jak píše Detienne v knize Masters of Truth in Archaic Greece, důvody byly dva. Za prvé, byla to doba "cyklického času", která, na rozdíl od našeho lineárního chápání dějin, považovala pokrok za nepříjemné vzdalování se od Zlatého věku. A snažila se o návrat k počátkům, do minulosti, kdy bylo všechno tip top. Proto bylo na konci roku nutné v novoročních orgiích zničit všechen řád a rozdíly, uměle vytvořené v průběhu roku, a nastolit počáteční nevinnost.
Z gnoseologického hlediska byla společnost cyklického vnímání času společností nacházející a čerpající "pravdu", tedy představy o tom, jak mají věci správně být, z minulosti. Z doby, kdy ještě ve světě žili bohové a démoni a kdy člověk ještě nebyl natolik upadlý a nepřirozený. Tahle pravda se nacházela v mýtech, vzpomínkách, básních a příbězích, které nebyly jen pohádkami, ale zvěstovaly skutečné znalosti o době, ke které se chtěli lidé opět přiblížit. Jelikož společnost vedou ti, kteří znají pravdu (s výjimkou dnešní) a pravda leží v minulosti, lidé poslouchali ty, kteří ji dokázali udržet v paměti.
Přičemž paměť nebyla jen kognitivní vlastnost, ale vzhledem k její až posvátné funkci byla vnímána jako mystický vhled několika vyvolených do bájné posvátné minulosti. Nebyla jen skladištěm představ, ale třetím okem, zaměřeným do bájného zlatého věku. Člověk s pamětí byl mystickým svědkem jejích činů, náboženským kazatelem, politickým vůdcem. Tedy básníkem, kněžím či králem.
Druhý důvod spočívá v tom, čím začal tento text. Tedy v dnes zapomenuté skutečnosti, že pamatování si nebyla samozřejmá, ale výjimečná vlastnost, kterou si dokázali nacvičit jen někteří jedinci. Jo, většina obyvatelstva žila v přítomnosti a dlouhodobou paměť neměla. Zdá se to neuvěřitelné, ale z toho hlediska byli vlastně na úrovni malých dětí. Přesně tak, vstupenka mezi vůdčí a posvátnou elitu spočívala ve schopnosti zapamatovat si básničku. Na druhé straně je nutno říct, že se jednalo o neuvěřitelně dlouhé básnické, mytické a právní texty, které si poeti, kněží a králové pamatovali do nejmenších detailů (i když lépe si asi pamatovali pro ně příznivé příběhy než ty nepříznivé). Tady jen trochu nesedí rozpor archaického uznávání stařešiny a poklesu pamětlivosti s rostoucím věkem (asi neměli takovou konkurenci).
Zbytek kontextu si můžete doplnit sami. Ano, když si jen jeden člověk z kmenu pamatoval to, co udělali předci, kdo je autorita, kdo má na co právo, nemohli se do "paměti" vplížit zištné úmysly? Samozřejmě mohli a básnící si uvědomovali svojí moc a skutečnost, že nikdo nemůže zkontrolovat, jak to vlastně bylo. A tak své služby prodávali mocenským skupinám, vymýšlením příběhů legitimizovali jejích moc, opěvovali jejich vlastnosti a házeli špínu na protivníky. Tato moc se ale vypařila, když se mnemotechnické pomůcky staly obecně známé a především, když se vrátilo písmo (ano, Řekové jej již jednou měli, ale na několik staletí zapomněli, což jde zjevně lehčeji než množství sáhodlouhých básniček, a zůstalo jim množství textů, které nikdo nedokázal přečíst).
Tak jestli jste zapomněli brýle, zapněte své mystické vidění, soustřeďte všechny své sakrální schopnosti a když se vám vyjeví v lednici vedle másla, můžete se cítit jako archaický kněží. Z čehož ale vyplývá, že mít paměť ještě neznamená mít i vědomí časovosti, a s ní i její minulosti...