Jak na politiky ve střetu zájmů?
Zvýšení rizikovosti a zdražení obcházení pravidel proti střetu zájmů by snížilo atraktivitu korupčních příležitostí. Snížení korupčních příležitostí by odradilo od nekalých praktik alespoň ty slušnější politiky, kteří v současné době odklánějí a korumpují především proto, že k tomu mají příležitost a je to relativně bezpečné.
Politici a jiní veřejní činitelé snižují riziko, že by se veřejnost dozvěděla, zda se dostali do střetu zájmů, vzájemnou solidaritou. V politickém prostředí se často ví, kdo má jaké korupční příležitosti. Jejich využívání se ovšem prozradí jen velmi zřídka, neboť politici se kryjí a navzájem se „neprásknou.“
Zvýšit riziko prozrazení, zdražit cenu za obcházení
Chytrá pravidla se snaží zvýšit riziko, že se na politiky a jiné veřejné činitele střet zájmů nebo přímo korupční jednání provalí. Aby se podařilo vnést mezi korupcí semknuté klubko politiků nejistotu, je třeba jim uložit povinnost nahlásit korupční jednání svých kolegů. Vložením prvků nejistoty chytrým pravidlem by bylo možné prolomit korupční solidaritu politiků.
Chytrá pravidla by měla rovněž zdražit obcházení zákazu střetu zájmů, které je dnes příliš levné a v podstatě bezrizikové. I když samotnému obcházení žádná regulace nezabrání, bude-li „cena za obejití zákona“ dostatečně vysoká, politikovi ani jinému veřejnému činiteli se nevyplatí.
Zdražení obcházení zákona je možné dosáhnout například povinností dokládat skutečnosti, o kterých se dnes činí jen čestná prohlášení. Pro ilustraci: jestliže politik nebo jiný veřejný činitel vlastní akcie nějaké firmy, měl by předložit potvrzení od této firmy, jaké veřejné zakázky nebo dotace tato firma dostala.
Elektronizovat a zveřejňovat
Vzhledem k současným běžným technologickým a komunikačním možnostem by měli politici a jiní veřejní činitelé činit veškerá prohlášení elektronicky a v tzv. strojově čitelné formě. Tato prohlášení stejně jako dokumenty dokládající pravdivost těchto prohlášení by měly být automaticky zveřejňovány na internetu bez toho, aby o ně občané museli žádat.
Primárním dozorcem nad dodržováním chytrých pravidel o předcházení střetu zájmů by se díky automatickému zveřejňování dokumentů mohla stát veřejnost. Veřejnost však už nemá páky na to, jak politiky a jiné veřejné činitele donutit, aby požadované informace dodali.
Kontrolu efektivní a sankce nikoli směšné
Jelikož se občané k informacím o politicích nedostanou, je nutné doplnit kontrolu veřejností nezávislým úřadem, který by politiky a jiné veřejné činitele ke zveřejňování informací nutil. Aby kontrola byla účinná, je rovněž třeba změnit sankce za porušování zákazu střetu zájmů.
Ze směšně nízkých pokut v řádu tisíců korun je třeba učinit účinné sankce spočívající nikoli pouze v pokutách, ale také v zabavení majetku, jehož nabytí politici a jiní veřejní činitelé neoznámili a nedoložili zdroje k jeho nabytí. Tyto sankce by navíc měly být povinně zveřejňovány.
(Podrobný návod, jak zabránit střetu zájmů politiků, je popsán v Receptu 1 – Snižování korupčních příležitostí na www.korupcejakoparazit.cz)
Politici a jiní veřejní činitelé snižují riziko, že by se veřejnost dozvěděla, zda se dostali do střetu zájmů, vzájemnou solidaritou. V politickém prostředí se často ví, kdo má jaké korupční příležitosti. Jejich využívání se ovšem prozradí jen velmi zřídka, neboť politici se kryjí a navzájem se „neprásknou.“
Zvýšit riziko prozrazení, zdražit cenu za obcházení
Chytrá pravidla se snaží zvýšit riziko, že se na politiky a jiné veřejné činitele střet zájmů nebo přímo korupční jednání provalí. Aby se podařilo vnést mezi korupcí semknuté klubko politiků nejistotu, je třeba jim uložit povinnost nahlásit korupční jednání svých kolegů. Vložením prvků nejistoty chytrým pravidlem by bylo možné prolomit korupční solidaritu politiků.
Chytrá pravidla by měla rovněž zdražit obcházení zákazu střetu zájmů, které je dnes příliš levné a v podstatě bezrizikové. I když samotnému obcházení žádná regulace nezabrání, bude-li „cena za obejití zákona“ dostatečně vysoká, politikovi ani jinému veřejnému činiteli se nevyplatí.
Zdražení obcházení zákona je možné dosáhnout například povinností dokládat skutečnosti, o kterých se dnes činí jen čestná prohlášení. Pro ilustraci: jestliže politik nebo jiný veřejný činitel vlastní akcie nějaké firmy, měl by předložit potvrzení od této firmy, jaké veřejné zakázky nebo dotace tato firma dostala.
Elektronizovat a zveřejňovat
Vzhledem k současným běžným technologickým a komunikačním možnostem by měli politici a jiní veřejní činitelé činit veškerá prohlášení elektronicky a v tzv. strojově čitelné formě. Tato prohlášení stejně jako dokumenty dokládající pravdivost těchto prohlášení by měly být automaticky zveřejňovány na internetu bez toho, aby o ně občané museli žádat.
Primárním dozorcem nad dodržováním chytrých pravidel o předcházení střetu zájmů by se díky automatickému zveřejňování dokumentů mohla stát veřejnost. Veřejnost však už nemá páky na to, jak politiky a jiné veřejné činitele donutit, aby požadované informace dodali.
Kontrolu efektivní a sankce nikoli směšné
Jelikož se občané k informacím o politicích nedostanou, je nutné doplnit kontrolu veřejností nezávislým úřadem, který by politiky a jiné veřejné činitele ke zveřejňování informací nutil. Aby kontrola byla účinná, je rovněž třeba změnit sankce za porušování zákazu střetu zájmů.
Ze směšně nízkých pokut v řádu tisíců korun je třeba učinit účinné sankce spočívající nikoli pouze v pokutách, ale také v zabavení majetku, jehož nabytí politici a jiní veřejní činitelé neoznámili a nedoložili zdroje k jeho nabytí. Tyto sankce by navíc měly být povinně zveřejňovány.
(Podrobný návod, jak zabránit střetu zájmů politiků, je popsán v Receptu 1 – Snižování korupčních příležitostí na www.korupcejakoparazit.cz)