Snížit korupci, zvýšit výběr daní? Zregulujte offshorové poradce
Offshorový poradce, ženevská pobočka banky HSBC, pomohla za pouhý půl rok (listopad 2006 – březen 2007) vyvést do daňových rájů těžko uvěřitelných 180 miliard eur. Tyto peníze pocházely nezřídka z korupce, trestné činnosti či od různých diktátorů. Evropské debata, jak těmto daňovým únikům zabránit, doslova vře. Kdyby se to podařilo, možné příjmy pro státní rozpočty by mohly být obrovské. V ČR je toto téma bohužel na okraji, minulý týden ho zvedla pouze Transparency International v rámci svého projektu TAXPARENCY (www.taxparency.eu).
Poskytování služby „skrytí skutečného vlastníka firmy“ stejně jako řady dalších offshorových služeb je v České republice nijak neregulovanou živností, kterou nikdo nehlídá. Je-li poskytování takových služeb zcela bez kontroly, není divu, že jsou tyto služby hojně využívány. Český daňový poplatník však kvůli tomu zbytečně přichází o miliardy korun ročně. Tyto peníze nejdou na budování škol, silnic či nemocnic, ale končí v kapsách nejrůznějších kmotrů a odkláněčů.
Jak na to?
Chytrá pravidla by v této oblasti měla co nejvíce zamezit tomu, aby firmy získávající veřejné prostředky byly vlastněny z neprůhledných daňových rájů. Chytrými pravidly je možné do určité míry zabránit poskytování offshorových služeb firmám napojeným na veřejné rozpočty.
Eliminuje-li se u těchto firem možnost koupit si za levno službu „skrytí skutečného vlastníka firmy“, znesnadní se a zároveň se výrazně zdraží možnost odklánět veřejné peníze do daňových rájů. Firmy poskytující offshorové služby by proto bylo vhodné podrobit veřejnému dohledu. Na poskytování těchto služeb by bylo dobré zavést licence.
Co a koho hlídat?
Podmínkou udělení licence by u firem poskytujících offshorové služby měl být požadavek úplného rozkrytí vlastnické struktury až po konečného vlastníka. Firmy poskytující jiným služby spočívající v ukrývání skutečných vlastníků totiž u sebe nezřídka činí to samé. Určité kontrole je dále nutné podrobit i advokáty, neboť řada z nich poskytuje stejné služby jako firmy zajišťující offshorové poradenství.
Transparentnosti a veřejné kontroly nad poskytováním offshorových služeb je dále možné dosáhnout registrací klientů offshorových firem a omezením poskytování těchto služeb. Offshorové služby by mohly být poskytovány pouze zcela soukromým firmám, jež nejsou nijak napojeny na veřejné rozpočty.
Nepůjde to snadno obejít?
Obcházení popsaných pravidel použitím zahraničních právníků či zahraničních konzultantských firem nebude nemožné, ale bude relativně složité a nákladné. Nelze však zastírat, že nejefektivnějším řešením by bylo doplnit národní kontrolní režim režimem celoevropským či dokonce globálním.
Navrhnout a schválit zavedení této širší kontroly není možná tak nerealistické, jak by se na první pohled mohlo zdát, neboť v současné době se řada ekonomicky vyspělých států otevřeně hlásí k nutnosti větší regulace offshorových služeb a transakcí. Vyvádění peněz z veřejných rozpočtů pomocí zahraničních anonymních firem by se díky použití popsaných chytrých pravidel dále zkomplikovalo a zdražilo.
Více daní od firem z daňových rájů, méně korupce, lepší vymahatelnost práva
Jelikož poskytování offshorových služeb je nezřídka spojeno s daňovými úniky a jinou hospodářskou kriminalitou, lze předpokládat, že vhodná regulace v této oblasti by rovněž mohla přispět k lepšímu výběru korporátních daní a snadnějšímu vyšetřování sofistikované ekonomické trestné činnosti.
(Podrobněji Recept 21: Regulace offshorových služeb poskytovaných firmám napojeným na veřejné rozpočty http://www.korupcejakoparazit.cz/ nebo www.taxparency.eu)
Poskytování služby „skrytí skutečného vlastníka firmy“ stejně jako řady dalších offshorových služeb je v České republice nijak neregulovanou živností, kterou nikdo nehlídá. Je-li poskytování takových služeb zcela bez kontroly, není divu, že jsou tyto služby hojně využívány. Český daňový poplatník však kvůli tomu zbytečně přichází o miliardy korun ročně. Tyto peníze nejdou na budování škol, silnic či nemocnic, ale končí v kapsách nejrůznějších kmotrů a odkláněčů.
Jak na to?
Chytrá pravidla by v této oblasti měla co nejvíce zamezit tomu, aby firmy získávající veřejné prostředky byly vlastněny z neprůhledných daňových rájů. Chytrými pravidly je možné do určité míry zabránit poskytování offshorových služeb firmám napojeným na veřejné rozpočty.
Eliminuje-li se u těchto firem možnost koupit si za levno službu „skrytí skutečného vlastníka firmy“, znesnadní se a zároveň se výrazně zdraží možnost odklánět veřejné peníze do daňových rájů. Firmy poskytující offshorové služby by proto bylo vhodné podrobit veřejnému dohledu. Na poskytování těchto služeb by bylo dobré zavést licence.
Co a koho hlídat?
Podmínkou udělení licence by u firem poskytujících offshorové služby měl být požadavek úplného rozkrytí vlastnické struktury až po konečného vlastníka. Firmy poskytující jiným služby spočívající v ukrývání skutečných vlastníků totiž u sebe nezřídka činí to samé. Určité kontrole je dále nutné podrobit i advokáty, neboť řada z nich poskytuje stejné služby jako firmy zajišťující offshorové poradenství.
Transparentnosti a veřejné kontroly nad poskytováním offshorových služeb je dále možné dosáhnout registrací klientů offshorových firem a omezením poskytování těchto služeb. Offshorové služby by mohly být poskytovány pouze zcela soukromým firmám, jež nejsou nijak napojeny na veřejné rozpočty.
Nepůjde to snadno obejít?
Obcházení popsaných pravidel použitím zahraničních právníků či zahraničních konzultantských firem nebude nemožné, ale bude relativně složité a nákladné. Nelze však zastírat, že nejefektivnějším řešením by bylo doplnit národní kontrolní režim režimem celoevropským či dokonce globálním.
Navrhnout a schválit zavedení této širší kontroly není možná tak nerealistické, jak by se na první pohled mohlo zdát, neboť v současné době se řada ekonomicky vyspělých států otevřeně hlásí k nutnosti větší regulace offshorových služeb a transakcí. Vyvádění peněz z veřejných rozpočtů pomocí zahraničních anonymních firem by se díky použití popsaných chytrých pravidel dále zkomplikovalo a zdražilo.
Více daní od firem z daňových rájů, méně korupce, lepší vymahatelnost práva
Jelikož poskytování offshorových služeb je nezřídka spojeno s daňovými úniky a jinou hospodářskou kriminalitou, lze předpokládat, že vhodná regulace v této oblasti by rovněž mohla přispět k lepšímu výběru korporátních daní a snadnějšímu vyšetřování sofistikované ekonomické trestné činnosti.
(Podrobněji Recept 21: Regulace offshorových služeb poskytovaných firmám napojeným na veřejné rozpočty http://www.korupcejakoparazit.cz/ nebo www.taxparency.eu)