Jak vznikal Tančící dům a proč právě v Praze (7)

05. 12. 2022 | 10:23
Přečteno 1360 krát
O tom, jak jsme po získání územního rozhodnutí a stavebního povolení začali pracovat na tom, jak dům postavit. Jak jsme hledali nový způsob výběrového řízení na dodavatele a jaký byl výsledný přístup ke konstrukci obou věží a pláště budovy pomocí programu Catia adaptovaného pro architekturu Jimem Glymphem.

Závěrem všech těchto peripetií byl tedy projekt schválen a následně bylo vydáno jak územní rozhodnutí, tak stavební povolení.

Po zakončení všech těchto téměř folkloristických vystoupení, bylo zapotřebí si vyhrnout rukávy a pustit se do organizace stavebního úsilí, studia reálných možností stavebního trhu, následně receptury stavby, a konečného výběru stavebního dodavatele. Museli jsme pochopit jak v roce 1994 funguje stavební průmysl v ČR, v zatím jen 4 roky starém, tzv. svobodném a centrálně neregulovaném, stavebním trhu, a co tento průmysl dokáže.

Mezi tím, během celého schvalovacího procesu, docházelo ve vedení naší firmy k dalším změnám. Byl mně přidělen nový přímý nadřízený, bývalý belgický olympijský vítěz v šermu, Jan Scheere. Dá-li se říct, že jsme měli štěstí, tak se to v tomto případě opravdu hodí. Najednou jsme byli dva uvnitř vyššího managementu ING RE, kteří vytrvale projekt obhajovali. Měl jsem najednou nového spojence. Také se brzo ukázalo, jak důležitá tato změna byla.

Po poměrně detailní studii stavu českého stavebního průmyslu, jsme rychle pochopili, že nebude lehké zorganizovat normální výběrové řízení na tak antropomorfní stavbu jako byl Frankův dům. V celém projektu se nevyskytovala jedna čistě kolmá nebo horizontální linie. Jan Scheere navrhnul abychom začali jednat s firmou BESIX kterou znal z Belgie a se kterou postavil řadu projektů. Chtěl vytvořit stavební tým inženýrů a stavařů včele s Frankem, Jimem a jejich spolupracovníky a v Čechách: s Vladem, projektanty (ATIPA) a specialisty z atelieru (KAPPA), tým, který měl za úkol vymyslet recepturu, jak projekt zrealizovat uvnitř, teď už ředitelstvím schváleného povinného rozpočtu. Tento tým jsem měl koordinovat, tak jak jsem se to už naučil během mé kariéry, a devět let tuto práci dělal v Rotterdamu.

Po několika neformálních rozhovorech se zástupci největších českých stavebních podniků, které jen potvrdily naše obavy, rozhodlo naše vedení, že se máme pokusit připravit smlouvu o realizaci stavby, o termínu dodávky celku a o pevném rozpočtu a ceně s BESIXEM.

Jan s tímto způsobem spolupráce velkých institucionálních investorů s velkými stavebními firmami měl zkušenosti. Stavba se rozdělila do několika samostatných celků a u každého bylo smluvně domluveno kdo, kdy, jak samostatný celek zrealizuje, jak na sebe v čase budou navazovat a kdo nese zodpovědnost za náklady a eventuální zpoždění v realizaci nasmlouvaného dílu. Vše bylo vázáno striktním harmonogramem. Nebudu se zde pouštět do obsáhlého vysvětlování stavebně technických detailů a ani do právního pozadí. Pro tento text a vliv na konečnou podobu tančícího domu jsou nejvíce relevantní, a také nejzajímavější, etapy realizace skleněné Ginger a realizace zděné většiny tělesa budovy v průčelí Vltavy a rohové věže Freda s Medúzou na střeše.

Ginger a její tvorba a výroba hraničily se science fiction. V Coneglianu, v severní Italii, na výrobních a zkušebních pozemcích firmy Permasteelisa byla umístěna technicky perfektně vybavená testovací aparatura. Poté co si Massimo vydobyl slávu stavbou pláště Utzonovy opery v Sydney, stavěl mrakodrapy v Singapuru, a proto si musel pořídit tak komplexní testovací zařízení. Při designu a výrobě Ginger jsme mnohokrát byli svědky různých zatěžkávacích testů jak ocelové nosné konstrukce, tak skleněného pláště, jejích šatů. Modely a makety v různých velikostech byly testovány silnými proudy vody kolmo na plochu fasády a absurdně vysokými proudy vzduchu, které se blížily návrhářskému maximu větrných smrští, při rychlostech, pokud si to pamatuji správně, blížících se až 200 km/hod. Nepletu-li se, tak těchto mnoha zkoušek se dva krát zúčastnil Frank, u všech byl přítomen Jim a já jsem měl příležitost testovací a výrobní lokaci během zkoušek navštívit čtyřikrát nebo pětkrát. Vždy po celém dni testování jsme večer zasedli v úžasně sympatické a velmi dobré malé restauraci skryté v hradbách Conegliana a během večeře a dlouho potom, hodiny diskutovali nutné úpravy Ginger, změny v síle a umístění ocelové konstrukce a vliv těchto opatření na vzhled a eleganci jejích šatů. Po mnoha měsících v letech 1993-1994 nakonec Ginger v měřítku 1:1 skončila, rozebraná do stovky jednotlivých součástek, v obrovské hale na louce nedaleko Conegliana, kde jí skupinka nejlepších Massimových mechaniků pod dohledem laseru skládali a montovali do několika větších celků, které bylo možné nákladním vozem převést přes Alpy do Prahy. Během této doby také Frank dokončil svůj návrh na Medúzu a Jim a Massimo jí podobným způsobem testovali a vyrobili, jako velrybu v Barceloně. Medúzu měl na zhotovenou věž Freda usadit vrtulník. Zde, v Coneglianu, v podstatě vznikl dnešní tvar Tančícího domu a byly poslední návrhy Franka uvedeny do stavební reality tak, aby se, pokud možno co nejvíce blížily poslednímu dřevěnému modelu.

Jeden z Gehryho modelů a maketa Tančícího domu.
Jeden z Gehryho modelů a maketa Tančícího domu.


Další směrodatnou etapou ve výstavbě tančícího domu bylo, vymyslet způsob jak uvnitř rozpočtu a harmonogramu postavit objem budovy v průčelí Rašínova nábřeží a nárožní zděnou věž. Po dlouhých diskusích se Jim rozhodl, že bychom měli použít metodu betonových panelů, v takové velikosti, aby jejich skládání na stavbě respektovalo konkávní a konvexní tvary Frankova designu. Zde je velmi dobře možné, že Jima přesvědčil Vlado, aby se při stavbě použily panely. Vlado se dlouhá leta, ještě během minulého režimu, věnoval experimentování ve výstavbě s existujícími panelovými technologiemi. Jim byl schopen díky programu Catia, rychle pro každý panel, jejichž velikost se pohybovala (nemýlím-li se) mezi 2-3 na 3-4 metry, dodat přesné výkresy a po dohodě s místními poradci firmy Kappa (inženýra Pavlíka), dodat informace o množství armatury. Architekt Tomáš Vích, který v té době pracoval ve firmě Kappa, mně před nedávnem informoval, jak tenkrát seděl v práci vedle souseda, který posílal ke konci pracovního dne Jimovi štosy faxů a druhý den ráno, dostával na zpět - 24/7 - Jimovi komentáře na korektní dimenzování těchto panelů. Na základě těchto informací Jim vymyslel způsob, jak sestavit matrice ve kterých jen malou změnou v bočních stěnách bylo možné pro skupinu šikovných řemeslníků sestavit výrobní linku armovaných betonových panelů, na které bylo možné dosáhnout téměř sériové výroby.

Zjišťovali jsme, zda v Praze a okolí existuje panelárna by měla zájem se s námi pustit do tohoto dobrodružství. Nakonec jsme, pravděpodobně díky Vladovi, našli podnik ve východní částí Prahy, kde se nám po několika návštěvách zdařilo dát dohromady partu řemeslníků, o kterých si Jim myslel, že budou schopni realizovat jeho návrh, jak vyrábět panely uvnitř poměrně těsného rozpočtu a harmonogramu. Osobně jsem tuto výrobní linku navštívil jen jednou, ale pamatuji si jak obrovský pupkatý montér s obnaženým poprsím a červeným šátkem uvázaným kolem čela, jako pirát, vkládal armaturu do dřevěné matrice, upevnil ji a během mé návštěvy zalil tekutým betonem. Úžasná podívaná. Tam jsem si najednou uvědomil a začal chápat, že realizace ambiciózní architektury také vyžaduje nalézt a motivovat úplně standartní dobré řemeslníky, aby ji kvalitně realizovali. Na přínos těchto stavařů se příliš často a vlastně většinou, zapomíná. Bez nich ale pěkná architektura není možná. Každý pěkný detail o tom svědčí.

Celková asambláž budovy proběhla dle plánu, což jsem si později často uvědomoval byl vlastně zázrak, když jsem byl konfrontován s mnohými problémy a skluzy v letech 1996-2002 v dalších našich projektech v Praze.

Jen bych ještě jednou chtěl smeknout před obdivuhodnou profesionalitou Jima Glympha.

Když jsme se snažili získat stavební povolení vznikla komplexní debata o všech instalacích. My jsme, v rámci českého stavebního řádu, nasmlouvali specialisty na to, aby tyto technické problémy v rámci stavebního zákona vyřešili. Tenkrát to byli různí projektanti, specialisté a inženýři, z nichž část pracovala ve firmě Atipa Miloše Horáka, v atelieru Kappa Ing. Pavlíka ale mnozí byli stále na volné noze. Nechci nikoho neuváženě obvinovat, ale vzpomínám si jasně, že jsem musel předsedat a moderovat jedno z posledních trochu konfliktních jednání o HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning) a M&E (Mechanical and Electrical), které z nějakých důvodů stále nepřinášelo požadované řešení.

Zde se tedy vrátím k mé poznámce o tzv „odbornících“. Co se týče veškerých potřebných instalací v budově a aby tyto instalace odpovídaly požadavkům českého stavebního zákona, byl Jim Glymph, který za to nesl konečnou zodpovědnost, hodně závislý na českých specialistech kovaných ve svém oboru. Shromáždilo se jich v tomto jednání odhaduji více než 10. Celé dopoledne se Jim snažil se naučit a pochopit co český zákon vyžaduje. Přesto, po více než tříhodinovém jednání přítomní specialisté řešení nenašli, a shodli se, že v tak malém, a tak velice ambiciózním návrhu situaci nelze vyřešit tak abychom dostali všechna schvalovací razítka. Jim ke konci jednání těsně před obědem navrhl že se on stáhne do soukromí bude na problému sám pracovat a chce slyšet názory přítomných specialistů na jeho konečný návrh. Trvalo to celé odpoledne. My jsme mezi tím šli na oběd a starat se o jiné povinnosti. Kolem konce pracovní doby, jsem zase všechny svolal, protože Jim se vrátil s návrhem, jak situaci vyřešit. Nebudu celou příhodu zbytečně rozmazávat, ale všichni přítomní se po hodinové inspekci Jimova návrhu shodli, že jeho řešení má šanci být akceptováno příslušnými úřady.

V dalším díle se zmíním o vlivu měnícího se charakteru stavebního a nájemného trhu v důsledku adopce v ČR soudobého kapitalismu, jak jej chápali místní relevantní jednotlivci a jaký vliv to mělo na Tančící dům.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy