Jak svázat ruce Rusnokově vládě
Volné pokračování článku "Jak zkrotit Miloše Zemana".
Teď už je pozdě, nestihne se to.
Ale do budoucna by nebylo od věci schválit toto (tučně označené pasáže jsou nově navrženy, ostatní text Ústavy se nemění):
"Článek 63
(1) Prezident republiky dále
a) zastupuje stát navenek,
b) sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy; sjednávání mezinárodních smluv může přenést
na vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé členy,
c) je vrchním velitelem ozbrojených sil,
d) přijímá vedoucí zastupitelských misí,
e) pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí,
f) vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a do Senátu,
g) jmenuje a povyšuje generály,
h) propůjčuje a uděluje státní vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný orgán,
i) jmenuje soudce,
j) nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo,
k) má právo udělovat amnestii;
prezident jedná vždy na návrh vlády nebo jí pověřeného člena, nestanoví-li zákon jinak.
(2) Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon.
(3) Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.
(4) Za rozhodnutí prezidenta republiky, které vyžaduje spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády, odpovídá vláda.
...
Článek 68
(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádáji o vyslovení důvěry.
(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny.
(5) V ostatních případech prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(6) Vláda, které ještě nebyla vyslovena důvěra Poslanecké sněmovny nebo které Poslanecká sněmovna vyslovila nedůvěru a dále vláda, která podala demisi a byla prezidentem republiky pověřena vykonáváním svých funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády, nesmí provádět žádná zásadní anebo nezvratná rozhodnutí, ledaže taková rozhodnutí nesnesou odkladu."
Kolik je na to třeba času?
1) Schůzi Sněmovny je třeba na žádost poslanců svolat nejdříve do pěti a nejpozději do 10 dnů.
2) Vláda má na vyjádření maximálně 30 dnů (ale může se vyjádřit i obratem; teoreticky by to mohla být ještě Nečasova vláda ...).
3) Jde o ústavní zákon, nelze tedy vynechat druhé a třetí čtení. Lhůtu pro projednání ve výborech lze zkrátit až o 30 dnů, tj. ze 60ti na 30 dnů.
Sečteno: při bleskovém jednání, perfektním načasování a dobré vůli většiny poslanců i vlády je třeba na schválení ústavního zákona Sněmovnou zhruba 40 dnů ... následně bychom zřejmě pozorovali kroucení Senátu - Senátu, který obžaloval bývalého prezidenta z velezrady pro údajné překračování pravomocí by se jen velmi obtížně vysvětlovalo, proč mu vadí zpřesnění ústavního textu v duchu názorů senátní většiny ... říct, že to, co tak vadilo u Václava Klause, je u Miloše Zemana naopak žádoucí, by asi nebylo to pravé.
Teď už je pozdě, nestihne se to.
Ale do budoucna by nebylo od věci schválit toto (tučně označené pasáže jsou nově navrženy, ostatní text Ústavy se nemění):
"Článek 63
(1) Prezident republiky dále
a) zastupuje stát navenek,
b) sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy; sjednávání mezinárodních smluv může přenést
na vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé členy,
c) je vrchním velitelem ozbrojených sil,
d) přijímá vedoucí zastupitelských misí,
e) pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí,
f) vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a do Senátu,
g) jmenuje a povyšuje generály,
h) propůjčuje a uděluje státní vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný orgán,
i) jmenuje soudce,
j) nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo,
k) má právo udělovat amnestii;
prezident jedná vždy na návrh vlády nebo jí pověřeného člena, nestanoví-li zákon jinak.
(2) Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon.
(3) Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.
(4) Za rozhodnutí prezidenta republiky, které vyžaduje spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády, odpovídá vláda.
...
Článek 68
(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádáji o vyslovení důvěry.
(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny.
(5) V ostatních případech prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(6) Vláda, které ještě nebyla vyslovena důvěra Poslanecké sněmovny nebo které Poslanecká sněmovna vyslovila nedůvěru a dále vláda, která podala demisi a byla prezidentem republiky pověřena vykonáváním svých funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády, nesmí provádět žádná zásadní anebo nezvratná rozhodnutí, ledaže taková rozhodnutí nesnesou odkladu."
*
Kolik je na to třeba času?
1) Schůzi Sněmovny je třeba na žádost poslanců svolat nejdříve do pěti a nejpozději do 10 dnů.
2) Vláda má na vyjádření maximálně 30 dnů (ale může se vyjádřit i obratem; teoreticky by to mohla být ještě Nečasova vláda ...).
3) Jde o ústavní zákon, nelze tedy vynechat druhé a třetí čtení. Lhůtu pro projednání ve výborech lze zkrátit až o 30 dnů, tj. ze 60ti na 30 dnů.
Sečteno: při bleskovém jednání, perfektním načasování a dobré vůli většiny poslanců i vlády je třeba na schválení ústavního zákona Sněmovnou zhruba 40 dnů ... následně bychom zřejmě pozorovali kroucení Senátu - Senátu, který obžaloval bývalého prezidenta z velezrady pro údajné překračování pravomocí by se jen velmi obtížně vysvětlovalo, proč mu vadí zpřesnění ústavního textu v duchu názorů senátní většiny ... říct, že to, co tak vadilo u Václava Klause, je u Miloše Zemana naopak žádoucí, by asi nebylo to pravé.