A co když se nedohodnou ... (II.)
dodatek: proč výsledek voleb nemůže určit Nejvyšší správní soud - podrobné vysvětlení bodu 9 původního článku
A co když se nedohodnou …
Ústavní soud hraje vabank. Přišel čas omezit jeho pravomoci.
Jak se vetují zákony - praktický manuál
Piráti jako obvykle úplně mimo.
Prymula žádný předpis neporušil
Nedělejme si vládní opatření přísnější, než doopravdy jsou.
Tohle pan prezident neudělal dobře - k nejmenování profesorů
Často hájím prezidenta Zemana v situacích, kdy je mu vyčítáno porušení Ústavy … ve skutečnosti nehájím jeho, ale Ústavu a prezidentský úřad a vůbec parlamentní systém, který se určitá skupina tiše snaží překlopit na systém kancléřský. Česká Ústava dává a vždy dávala prezidentovi poměrně rozsáhlé pravomoci v rámci parlamentního systému vlády, po většinu čs. historie měl prezident i právo někomu odmítnout profesuru, platná česká Ústava z roku 1993 takový postup ale nepřipouští.
K návrhu na odvolání ministra Staňka – polemika s prof. Kyselou
Až nyní jsem zaregistroval vyjádření prof. Kysely pro Českou televizi: "Bude to prezident republiky, který se tím pádem stane pánem vlády a předseda vlády se stane jakýmsi jeho náměstkem pro běžné provozní řízení vlády. Na téhle koncepci česká ústava postavena není."
S tím musím polemizovat. Ne, takto vyhroceně bych to také neformuloval ... ale také není pravda, že prezident nemá premiérovi do složení vlády co mluvit ... formuloval bych to tak, že vláda je prostředníkem, pojítkem mezi prezidentem a parlamentem a celé to stojí na následujících pěti principech:
Ústavní postavení českého prezidenta po zavedení přímé volby. (7. díl: Závěr: Nástin současného českého ústavního modelu)
Na začátku byl jeden dílčí problém: zda prezident má právo nevyhovět návrhu premiéra Babiše na jmenování Miroslava Pocheho ministrem zahraničních věcí. Nechal jsem se přesvědčit, abych rozebral jeden svůj krátký komentář na fb na toto téma, a nakonec je z toho sedmidílný seriál o právním postavení českého prezidenta. Závěrečné shrnutí představuje aktuální český ústavní model.
Ústavní postavení českého prezidenta po zavedení přímé volby. (6. díl: Vztahy ústavních orgánů v čs. a českém ústavním právu II. - prezident versus vláda)
Na začátku byl jeden dílčí problém: zda prezident má právo nevyhovět návrhu premiéra Babiše na jmenování Miroslava Pocheho ministrem zahraničních věcí. Nechal jsem se přesvědčit, abych rozebral jeden svůj krátký komentář na fb na toto téma, a nakonec je z toho sedmidílný seriál o právním postavení českého prezidenta. Šestý díl je dokončením dílu pátého, snad není stejně nudný, a rozebírá zbylý ze šesti základních vztahů, ten, který nás nejvíc zajímá, to jest vzájemný vztah prezidenta a vlády v československém, resp. českém ústavním právu.
Ústavní postavení českého prezidenta po zavedení přímé volby. (5. díl: Vztahy ústavních orgánů v čs. a českém ústavním právu I.)
Na začátku byl jeden dílčí problém: zda prezident má právo nevyhovět návrhu premiéra Babiše na jmenování Miroslava Pocheho ministrem zahraničních věcí. Nechal jsem se přesvědčit, abych rozebral jeden svůj krátký komentář na fb na toto téma, a nakonec je z toho sedmidílný seriál o právním postavení českého prezidenta. Pátý díl rozebírá vztahy mezi lidem a parlamentem; lidem a prezidentem; lidem a vládou; parlamentem a prezidentem; a parlamentem a vládou podle platné Ústavy i podle jejích předchůdkyň. Velmi dlouhý, pro většinu čtenářů velmi nudný, ale pro zasazení českého prezidenta do celkového ústavního kontextu velmi nutný díl. Šestý díl bude ve stejném duchu rozebírat zbylý ze šesti základních vztahů, tedy vzájemný vztah prezidenta a vlády. Koho zajímá, jak může prezident dosáhnout rozpuštění Sněmovny už po prvním pokusu, nechť čte dál, kdo je líný číst, počká si na závěrečný, shrnující sedmý díl.
Ústavní postavení českého prezidenta po zavedení přímé volby. (4. díl: Politická a právní odpovědnost ústavních orgánů)
Na začátku byl jeden dílčí problém: zda prezident má právo nevyhovět návrhu premiéra Babiše na jmenování Miroslava Pocheho ministrem zahraničních věcí. Nechal jsem se přesvědčit, abych rozebral jeden svůj krátký komentář na fb na toto téma, a nakonec je z toho sedmidílný seriál o právním postavení českého prezidenta. Čtvrtý díl se věnuje odpovědnosti, zejména prezidentově neodpovědnosti politické a odpovědnosti právní.