Šmejdi mezi námi
Nedávná aféra s předváděcími akcemi pro seniory měla šťastný konec. Vyvolala vlnu veřejné sympatie a dokázala, že česká veřejnost je citlivá na systematické okrádání seniorů, postavené na manipulaci, zneužívání důvěry a jiných neetických obchodních praktikách.
Názory na to, co je a co není etické podnikání, se konec konců různí. Je horší okrást jednorázově padesát seniorů, nebo jich dlouhodobě ždímat pár set tisíc? Chtěl bych vám ukázat jednu věc, která mě jako občana nesmírně vytáčí.
Česká pošta má políčeno na důchodce, kteří si přicházejí vybrat penzi. Tohle je fotka z běžné poštovní pobočky, jakých jsou po celém Česku tisíce:
Celá přepážka je obložena výherními losy, stolu dominuje terminál Sazky a na nálepce pod štěrbinou je napsáno: „Zbyly vám drobné? Kupte si los a vyhrajte miliony!“
Na ostravských poštách jsem byl nesčetněkrát svědkem scény, kdy pošťák vnucoval důchodci přebírajícímu penzi losy či finanční produkty: „A babičko, nechcete si ještě vybrat pár losů?“ — „Dědo, co takhle uložit si část penze do našeho spoření na horší časy?“
Česká pošta moc dobře ví, že má šanci být u penzí jako první. Agresivně útočí na důvěřivost a navitu seniorů v okamžiku, kdy přebírají hotovost. Šmejdi mezi námi: státní podnik, který dlouhodobě, systematicky a bezostyšně obírá seniory o nezanedbatelnou část jejich penzí vnucováním losů, drahých sázek a dalších produktů, jimž velká část seniorů ani nerozumí.
Česká pošta je státní podnik. A jako takový by měl sloužit veřejnému zájmu. Nedokáže-li plnit svou misi a chová-li se tímto hanebným způsobem, pak je nejvyšší čas, aby je někdo ukáznil. Státní podnik se nesmí chovat jako bídný tržní parazit.
Poznámka: článek původně vyšel na serveru iHNED