Jak jsem tankoval vodu
Po cestě z Bize-Minervois do Provence jsme kousek před Marseile natankovali na značkové pumpě Esso naftu, která byla kontaminovaná vodou. V Marseille jsme měli na dva dny zajištěné přes Airbnb ubytko u moře a moc jsme toho přes víkend už nenajezdili, takže problém se projevil až v pondělí těsně před odjezdem. Auto nešlo nastartovat a na displeji blikalo upozornění na vodu v palivovém filtru.
Jak se později ukázalo, měli jsme až neuvěřitelné štěstí, že ve stejný okamžik jako filtr odešla ve 43°C vedru i stará baterka — tu jsem před dvěma týdny v Bize sám dorazil tím, že jsem zapomněl vypnout světla a kamarád mě pak musel tahat z bryndy. Kdybych auto nastartoval, voda by se velice brzy dostala do vstřikování a oprava by stála prý až 3.000 euro, což se podle servisáka, který auto odtahoval (na fotce), stává velice často.
Na opravu jsme čekali v nejistotě a provizorním ubytování u skvělé Airbnb hostitelky Pascale Birais celé dva dny. Kousek od pláže, s BBQ večeřemi pod hvězdami a ve velmi příjemné společnosti, no neber to! Díky našemu „štěstí v neštěstí“ vyšla oprava na pouhých 420 euro, které budeme nárokovat po Essu. Ná zákaznické lince (stejně jako v servisu) se moc nedivili. Voda v naftě je v jižní Francii zjevně zpestřením dovolené pro nejednoho turistu.
Celá potíž by byla mnohem větší nebýt připojištění od Global Assistance (přes Kooperativu), která nám nejenže zaplatila odtah do prověřeného servisu, ale také nás na vrcholu sezóny protlačila před desítky jiných čekajících s odůvodněním, že máme malé dítě. Pojištění zahrnuje i odtah do ČR v případě, že by auto nebylo opraveno do 2 dnů; my bychom pak měli nárok na cestu zpět letecky, vlakem 1. třídou nebo v odtahovém vozidle.
Otázka zní, jestli jsme se mohli problému vyhnout? Myslím, že ano. Benzinka byla levná, zanedbaná, bez obsluhy, doslovat uprostřed ničeho. Jenomže to bych musel nejdřív vědět, že něco jako voda v palivu je vůbec v civilizované Evropě ještě možné. Vy to už nyní díky nám víte :-)