Automobilky v pasti. Nakopnou prodeje elektromobilů dotace?
Automobilky čeká těžké období. V následujících letech totiž stojí před nelehkým úkolem: aby splnily přísné emisní limity, musejí rapidně navýšit prodeje elektromobilů, a k tomu na jejich výrobě vydělat. Má to ale jeden háček. Do nákupu elektroaut se mainstream dvakrát nehrne. Jak si stojí elektromobily dnes a jaký vývoj můžeme očekávat v následujících letech?
Jak zjistit cenu ojetého auta?
Snažili jste se někdy spočítat, jaká je férová cena kupovaného auta? Nebo naopak prodáváte vůz a nevíte, kolik požadovat od kupujícího?
Připravil jsem jednoduchý návod, který vám pomůže vypočítat cenu jakékoliv ojetiny.
Carsharing: víc buzzword než business
Studie poradenské společnosti McKinsey z roku 2016 uvádí, že jedním z hlavních trendů do roku 2025 budou sdílené automobily. S podobnou předpovědí přišli o rok později také analytici z PwC. Ve své studii tvrdí, že mezi hlavní trendy transformující svět automobilů bude patřit elektrifikace, autonomie, sdílení, konektivita a roční aktualizace.
Chytré auto: Kámoš a pomocník, nebo Velký bratr na kolech?
Že naše chytré telefony shromažďují a odesílají spoustu dat o naší aktivitě, se tak nějak ví už pěkných pár let. Můžeme se snažit sdílení obezřetně nastavovat, ale věc se má tak, že řada aplikací bez povolení sbírání dat ani nebude fungovat. Málokdo však očekává to samé od vlastního auta. Přitom současné vozy jsou s lehkou nadsázkou počítače na kolech, připojené na internet a odesílající automobilkám gigabyty dat o všem, co se děje kolem i uvnitř auta. Jaká data to jsou? A je třeba se strachovat o své soukromí? Pojďme se na to společně podívat.
Ospalý řidič je na silnici stejně nebezpečný jako opilý. Jak předcházet únavě na cestách?
Řízení je pro lidskou psychiku vyčerpávající. Pokud sedíte stovky kilometrů za volantem, musíte se dlouhodobě koncentrovat na monotónní a rutinní činnost, což je pro lidský mozek velmi obtížné. Čím delší cesta je, tím více energie vás soustředění stojí a dříve či později přijde únava. Několik doporučovaných tipů, jak bojovat s únavou a neztrácet energii jsem si vyzkoušel na vlastní kůži před dvěma lety, kdy jsem se autem vydal s kamarády z Prahy do Ulánbátaru. Za tři týdny jsme projeli 12 zemí a ujeli přibližně 24 tisíc kilometrů. A jaká jsou má doporučení pro udržení dobré psychické kondice na cestách?
Osmdesátková budoucnost automobilismu: Plní se konečně naše dětské představy?
Pontiac Firebird Trans Am alias KITT ze seriálu Knight Rider zhmotnil v osmdesátých letech představy o budoucnosti automobilismu. Auto vybavené umělou inteligencí mluvilo, řídilo se samo, přijelo na zavolání nebo dokonce přeskakovalo překážky. A přesto, že do Česka a Slovenska se dostal až v devadesátkách, pořád jsme na něj koukali jako na sci-fi. O dekádu dříve byla futuristickým ideálem Československa Lada Niva ze seriálu Návštěvníci. Cestovala totiž v čase, dokázala se zarýt do země jako krtek a měnila barvy. Tak si představovali budoucnost autoři dvou legendárních seriálů před téměř čtyřiceti lety. A nás jako diváky taková představa docela bavila. Jak dobře se trefili? Žijeme už konečně v budoucnosti?
Volba rozumem aneb proč Češi přicházejí na chuť ojetinám
Možná jste to taky zažili – staré auto vypovědělo službu a je načase jej vyměnit. A otevírá se dilema: Koupím si novou fabii, nebo za stejnou cenu ojetou octavii? Anebo si splním sen a koupím si ještě ojetější Alfu Romeo? První voní novotou, druhé je sice ošoupané, ale větší a třetí… je prostě Alfa! A aniž bych vás znal, dovolím si tvrdit, že druhá možnost je ta pravá. Proč? Protože data nelžou.
Auta online. Proč (ne)chceme nakupovat auta na internetu?
Obchodování na internetu nezadržitelně proniká do dalších a dalších odvětví. Obchodníci ovládají oblasti, které byly dříve z různých důvodů nemyslitelné, třeba obchod s potravinami nebo s oblečením. Vše se podřizuje tomu, aby byl nákup pohodlný, bezstarostný a aby zákazník (v ideálním případě) musel vystrčit nos z domu maximálně proto, aby si zboží převzal. Proč to tak nejde i s auty? Nebo to jde a jen nikdo nemá odvahu se do toho pustit? Pojďme si shrnout pro a proti.
4 hlavní překážky, které musí elektromobily v roce 2019 překonat
Ať chceme, nebo ne, elektromobilita hýbe automobilovým průmyslem. Snad každá automobilka už představila svou verzi elektrického vozítka, z Tesly se s rozbíhající výrobou modelu 3 stává regulérní konkurence zavedených automobilek a i zákazníci pomalu přicházejí na chuť elektrickému bzučení namísto klasického výfukového rachotu. To však neznamená, že se elektromobily v budoucnu už nebudou muset potýkat s překážkami, právě naopak. Pojďme se tedy spolu podívat na ty hlavní, které sice jistojistě nebudou v roce 2019 kompletně překonány, ale automobilky se jim budou muset intenzivně věnovat, pokud opravdu chtějí jít tímto směrem.
Vlastní nebo půjčené? Aneb hra o budoucnost automobilismu
Jak to bylo v tom legendárním filmu o básnících? „Svatba - první dítě – auto - první dovolená v Jugoslávii – druhé dítě…“ Vtipně zobrazené plánování společného života od svatby až do konce nutně obnášelo vlastnictví vozu. Pro mnohé je vlastní auto i dnes známkou životní úrovně a společenského statusu. Zároveň ale roste řada těch, kteří přestože auto ke svému životu potřebují, nemusí ho nutně vlastnit.