Umělá inteligence v automobilismu. Kde všude se může uplatnit?
Pod pojmem umělá inteligence (UI) si většina lidí představí mluvící stroj, který slouží člověku a do jisté míry jej i připomíná. Odložme tady na chvíli tuto představu jako z hollywoodského sci-fi filmu a spíše se zaměřme na to, s jakým typem UI se můžeme běžně setkat dnes. Proniká totiž už i do oborů, se kterými se běžně setkáváme – třeba automobilismu.
Vesměs se jedná o počítačové algoritmy, které umějí analyzovat vložená data, hledat v nich určité vzory a na jejich základě pak podnikat další kroky a poskytovat výstupy. Na rozdíl od běžného programu je UI schopna se (v určité míře) „učit“, tedy automaticky upravovat vlastní postupy na základě potřeb uživatele, a tím mu poskytovat lepší odpovědi, služby nebo produkty.
V automobilismu se UI skloňuje zejména v souvislosti s autonomními vozy. Zde je schopnost se učit naprosto zásadní, protože samozřejmě není v silách konstruktérů naprogramovat do řídicího počítače všechny možné silniční scénáře. V běžném provozu se vůz a jeho UI neustále setkává s nepředvídatelným chováním okolí a musí na něj umět správně zareagovat. Což je z technického hlediska velká výzva, jak jsem ostatně popisoval ve svém článku pro magazín CIO Business World. Přesto věřím, že jsou autonomní automobily na dobré cestě, i když bude ještě nějakou dobu trvat, než se technologie vyrovná se svými neduhy a začne sloužit běžné populaci.
Umělá inteligence ale umí už dnes spolehlivě pomáhat u jiné části automobilního procesu – u samotného nákupu vozu. Představte si, že dorazíte k prodejci a přímo za vstupní bránou už na vás čeká vůz, který jste si představovali: správný model, motor, barva, výbava i cena. Nemusíte se nechávat přemlouvat od prodejce, jenž se zrovna potřebuje zbavit nějakého jiného. Prostě si jen vezmete klíčky a jedete si ho vyzkoušet. Možná to zní také trochu jako sci-fi. Ale na rozdíl od humanoidních robotů už taková služba existuje a opravdu funguje.
Za tím vším stojí právě umělá inteligence, která bez přestání analyzuje gigabyty dat o pohybech na trhu, jaké vozy kteří zákazníci nejvíce kupují a kde. Dozví se tak například, že v Brně mají rádi bílé Octavie, ostravští zákazníci se pídí po hatchbacích s benzínovým motorem a SUV se překvapivě prodá spíše v Praze než na Vysočině. Podle toho je pak UI schopna třeba upravovat skladové zásoby vozů na různých místech a předvídat další trendy.
Je fascinující, k čemu všemu lze využít umělou inteligenci a v čem všem nám může pomoci. Zkuste o tom také někdy popřemýšlet, až budete řídit svůj nový vůz. Nebo až se bude řídit sám?
Vesměs se jedná o počítačové algoritmy, které umějí analyzovat vložená data, hledat v nich určité vzory a na jejich základě pak podnikat další kroky a poskytovat výstupy. Na rozdíl od běžného programu je UI schopna se (v určité míře) „učit“, tedy automaticky upravovat vlastní postupy na základě potřeb uživatele, a tím mu poskytovat lepší odpovědi, služby nebo produkty.
V automobilismu se UI skloňuje zejména v souvislosti s autonomními vozy. Zde je schopnost se učit naprosto zásadní, protože samozřejmě není v silách konstruktérů naprogramovat do řídicího počítače všechny možné silniční scénáře. V běžném provozu se vůz a jeho UI neustále setkává s nepředvídatelným chováním okolí a musí na něj umět správně zareagovat. Což je z technického hlediska velká výzva, jak jsem ostatně popisoval ve svém článku pro magazín CIO Business World. Přesto věřím, že jsou autonomní automobily na dobré cestě, i když bude ještě nějakou dobu trvat, než se technologie vyrovná se svými neduhy a začne sloužit běžné populaci.
Umělá inteligence ale umí už dnes spolehlivě pomáhat u jiné části automobilního procesu – u samotného nákupu vozu. Představte si, že dorazíte k prodejci a přímo za vstupní bránou už na vás čeká vůz, který jste si představovali: správný model, motor, barva, výbava i cena. Nemusíte se nechávat přemlouvat od prodejce, jenž se zrovna potřebuje zbavit nějakého jiného. Prostě si jen vezmete klíčky a jedete si ho vyzkoušet. Možná to zní také trochu jako sci-fi. Ale na rozdíl od humanoidních robotů už taková služba existuje a opravdu funguje.
Za tím vším stojí právě umělá inteligence, která bez přestání analyzuje gigabyty dat o pohybech na trhu, jaké vozy kteří zákazníci nejvíce kupují a kde. Dozví se tak například, že v Brně mají rádi bílé Octavie, ostravští zákazníci se pídí po hatchbacích s benzínovým motorem a SUV se překvapivě prodá spíše v Praze než na Vysočině. Podle toho je pak UI schopna třeba upravovat skladové zásoby vozů na různých místech a předvídat další trendy.
Je fascinující, k čemu všemu lze využít umělou inteligenci a v čem všem nám může pomoci. Zkuste o tom také někdy popřemýšlet, až budete řídit svůj nový vůz. Nebo až se bude řídit sám?